مقالات

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

تحمل ناهنجاری‌های ارثی دهان و دندان در سال‌های حساس رشد، شادابی زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مانع از لبخند زدنی بدون دغدغه می‌شود. بااین حال نباید اجازه داد که این اختلال‌ها زندگی را محدود کند، چرا که امروزه می‌توان اکثر این عوارض را به راحتی درمان کرد. روش‌های متعددی برای درمان تقریباً تمام ناراحتی‌ها و نامرتبی‌های دندان، از جمله آندربایت وجود دارد. آندربایت یا جلوآمدگی فک پایین نوعی از نامرتبی دندان (مال اکلوژن) است که در آن دندان‌های پایین بخش زیادی از دندان‌های بالا، حدود 50 ـ 30 درصد را پوشش می‌دهد. آندربایت در درجات مختلفی در بیماران دیده می‌شود. ازآنجایی که آندربایت عوارض مختلفی را ایجاد می‌کند، بهتر است عارضه را در اولین فرصت درمان کرد. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای اصلاح آندربایت ارائه می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اگر خود یا فرزند عزیزتان با ناهنجاری آندربایت مواجه هستید، باید این مشکل را در اولین فرصت درمان کنید؛ چرا که در غیر این صورت آندربایت مشکلات متعددی را برای دندان، دهان و فک ایجاد خواهد کرد، مشکلاتی که با توجه به پیشرفت دانش دندانپزشکی دلیلی برای تحمل آنها وجود ندارد. هرچند درمان آندربایت زمان‌بر است، اما نتیجه نهایی و دستیابی به لبخندی طبیعی و زیبا انگیزه‌ای قوی برای صبور بودن و پشت سر گذاشتن مراحل درمان محسوب می‌شود. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name”] درمان‌های مختلفی را برای اصلاح آندربایت ارائه می‌دهند. سازوکارهای درمانی ما بسیار موثراند و دندان‌هایی زیبا با عملکرد مطلوب را به ارمغان خواهند آورد. جهت مشاوره یات رزرو نوبت با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمائید. [/alert]

علل جلو بودن دندان پایین


متاسفانه بسیاری از موارد آندربایت ارثی است و فک پایین نوزاد از همان بدو تولد جلو است. مردمان آسیا بیش از دیگر اهالی جهان مستعد آندربایتی هستند که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود. دیگر علل آندربایت عبارت است از:

  • تغذیه نامناسب و عادت‌های جویدن اشتباه
  • تنفس از راه دهان از روی عادت یا به دلیل گرفتگی مزمن بینی
  • مکیدن انگشت شست
  • غیرعادی بودن استخوان فک
  • مکیدن طولانی مدت پستانک

در بسیاری از موارد بالا زبان بیمار به فک پایین یا دندان‌های پیشین پایین فشار می‌آورد و باعث می‌شود که فک پایین به مرور زمان جلوتر بیاید.

عوارض


برخلاف اوربایت که می‌توان تا پایان عمر برای درمان آن اقدام نکرد، اگر موقعیت غیرطبیعی آندربایت درمان نشود، به مرور زمان مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. عوارض احتمالی آندربایت عبارت است از:

  • درد فک و مشکلات جدی فک مانند اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی (TMJ)
  • افزایش ساییدگی مینای دندان به دلیل بایت غیرعادی و حرکت دهان هنگام جویدن
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان
  • نامرتب بودن دندان‌ها
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری لثه
  • اختلال در گفتار، بلع و جویدن
  • تغییر موقعیت فک، ظاهر و ساختار صورت بیمار
  • کاهش اعتماد به نفس در اثر جلو بودن غیرعادی فک پایین

درمان آندربایت


ارتودنسی

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

ارتودنسی و سیم‌کشی دندان‌ها متداول‌ترین راه برای اصلاح آندربایت است. بریس از حرکت دندان‌ها جلوگیری می‌کند و دندان‌ها را دوباره به گونه‌ای مرتب می‌کند که هنگام بستن دهان، دندان‌های پایین و بالا همپوشی زیادی با هم نداشته باشند. بریس روش مطلوب بسیاری از متخصصین برای اصلاح آندربایت است، چون اثر آن تدریجی است و به استخوان نگهدارنده دندان زمان کافی می‌دهد تا به مرور رشد کند. متخصص روش ارتودنسی مناسب را انتخاب می‌کند تا ناهنجاری آندربایت به بهترین شکل اصلاح شود.

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین)

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) به روشی پرطرفدار برای اصلاح اوربایت و آندربایت تبدیل شده است. البته اینویزیلاین برای تمام بیماران مناسب نیست و دندانپزشک ابتدا باید دلیل اصلی مشکل را تشخیص دهد. ارتودنسی نامرئی به تنهایی می‌تواند آندربایت را به طور کامل اصلاح کند و نیازی به درمان دیگر نیست.

پلاک نگهدارنده و وسیع کننده فک

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

اگر بریس روش مناسبی نباشد، برای مثال بیمار کودک باشد، از نگهدارنده (ریتینر) و وسیع کننده فک برای اصلاح آندربایت استفاده می‌شود. پلاک نگهدارنده دقیقاً مانند بریس عمل می‌کند و با هدایت رشد دندان‌ها جلوآمدگی دندان‌ها را محدود می‌کند. البته درمان با نگهدارنده اندکی طولانی‌تر از بریس است، اما به همان اندازه تاثیرگذار است. وسیع کننده فک بالا یا وسیع کننده کام وسیله‌ ارتودنسی مهمی است که از سیم و پلاستیک تهیه می‌شود و شب‌ها در داخل دهان قرار می‌گیرد تا فک بالا را ظرف یک سال پهن‌تر کند. وسیع کننده کام استخوان و غضروف کام را تحت کشش قرار می‌دهد تا قوس فک در حال رشد بزرگتر شود و از بروز آندربایت جلوگیری گردد. وسیع کننده کام وسیله‌ای بسیار موثر است و آندربایت را به مرور ظرف یک سال اصلاح می‌کند.

فیس ماسک و کاپ چانه

درمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

فیس ماسک کششی معکوس وسیله‌ای است که دور سر بسته می‌شود و نوارهای فلزی آن به دندان‌های عقب بالا متصل می‌شود تا فک بالا را به جلو بکشد. سازو کار درمان با فیس ماسک پیچیده‌تر است و غالباً زمانی به کار برده می‌شود که وسیع کننده نتیجه مطلوب را به دست نداده باشد. گاهی اوقات از کاپ چانه نیز برای کنترل رشد فک پایین و چانه استفاده می‌شود.

درمان زیبایی

اصلاح عمق آندربایت بهترین روش درمان است که هیچ نیازی به ارتودنسی و سیم‌کشی دندان‌ها، جراحی یا تراش دادن دندان‌های سالم ندارد و غیرجراحی و غیرتهاجمی است. دندانپزشک لایه بسیار نازکی از ونیر یا سرامیک را روی سطح جویدن و سطوح خارجی دندان‌ها قرار می‌دهد تا فقط ظرف چند هفته لبخندی زیبا با دندان‌های ردیف و مرتب روی لبان بیمار بنشیند و از مینای دندان نیز محافظت شود. ونیر به دلیل غیرتهاجمی بودن و حفظ دندان‌های طبیعی، درمانی ایده‌آل برای بسیاری از بیماران است.

مینی پلیتدرمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

جایگذاری موقت مینی پلیت‌های تیتانیومی درمانی نسبتاً جدید و بسیار کارآمد است که در آن با استفاده از کش‌های بین فکی روی مینی پلیت، نیروهای ارتوپدی خالصی به استخوان‌ها وارد می‌شود. برخلاف درمان با فیس ماسک که از 7 سالگی شروع می‌شود، این درمان را می‌توان به دلیل اتکاء آن بر انکوریج مستقیم استخوانی، زودتر یا اندکی دیرتر آغاز کرد. از این گذشته مینی پلیت به دلیل جلب توجه نکردن بر فیس ماسک برتری دارد، البته چون کش‌ها باید روزی یک بار تعویض شود، موفقیت مینی پلیت ارتباط مستقیم با همکاری بیمار دارد.

کشیدن دنداندرمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

دندانپزشک در موارد بسیار جدی آندربایت، چاره‌ای جز کشیدن تعدادی از دندان‌های درگیر در اختلال ندارد. البته این ضرورت در دندانپزشکی عمومی مدرن به ندرت پیش می‌آید، چون دندانپزشک نهایت تلاش خود را می‌کند تا درمان را بدون کشیدن دندان پیش ببرد. اما اگر آندربایت نه فقط سلامت دهان و دندان‌ها، بلکه سلامت عضلات گردن را نیز به خطر بیاندازد و باعث سردردهای غیرقابل توضیح شود، دندانپزشک به ناچار چند دندان جلوآمده را می‌کشد. سپس دندان‌های کشیده شده با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌شود که کاملاً شبیه و اندازه دندان‌های طبیعی است.

جراحی فکدرمان آندربایت (جلو بودن فک پایین) با ارتودنسی و گسترش فک بالا

اگر آندربایت بسیار شدید باشد، دندانپزشک جراحی فک را برای اصلاح عارضه توصیه می‌کند. هرچند بسیاری از بیماران تمایلی به انجام جراحی ندارند، اما واقعیت این است که جراحی روشی بسیار موثر است و نتیجه دلخواه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست می‌دهد. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، علاوه بر جراحی از بریس و پلاک نگهدارنده نیز استفاده می‌شود تا دندان‌ها در محل مناسب باقی بماند و از بازگشت دندان‌ها به وضعیت آندربایت جلوگیری شود.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *