مقالات

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

بیماری لثه عفونتی بسیار خطرناک است که اگر درمان نشود، می‌تواند ساختارهای لثه را که وجودشان برای محافظت دندان و متصل نگه داشتن آن به فک ضروری است، نابود کند. در نهایت دندان از دست می‌رود و مشکلاتی جدی هم برای سلامتی و هم برای زیبایی لبخند ایجاد می‌شود. انجام جراحی برای اصلاح یا بهبود مشکلات لثه عفونی توصیه می‌شود. متخصص روش مناسب جراحی لثه را با توجه به نوع و شدت بیماری و وضعیت دهان بیمار انتخاب می‌کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیم با زیبایی لبخند دارد. بسیاری از ناراحتی‌های لثه را می‌توان با جراحی و روش‌های دیگر درمان کرد تا سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بیش از این به خطر نیافتد. این روش‌های درمان غالباً درد یا ناراحتی را کاهش می‌دهد و از آن مهم‌تر مشکلات دندانی را اصلاح می‌کند که در صورت درمان نشدن به مرور وخیم‌تر می‌شوند. متخصصین مجرب ما در [shortcode-variables slug=”name1″]  بهترین روش درمان را با توجه به شدت عارضه انتخاب می‌کنند. شماره [shortcode-variables slug=”number”] پل ارتباطی ما با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت است. [/alert]

مزایا


شماری از مزایای جراحی لثه با لیزر عبارت است از:

  • پاکسازی عمقی: در جراحی لثه پاکسازی و جرم‌گیری گسترده‌ای انجام می‌شود که باکتری‌ها را از بین می‌برد و سلامت را به دهان و لثه‌ها برمی‌گرداند. این پاکسازی عمقی پاکت‌های باکتریایی را نابود می‌کند و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌نماید.
  • پیشگیری از بیماری: جراحی لثه از عود کردن بیماری در آینده جلوگیری می‌کند. پس از پاکسازی و جرم‌گیری عمقی و از بین رفتن عفونت باکتریایی می‌توان بهداشت دهان و دندان را به روش معمول رعایت کرد و به خوبی از دهان مراقبت کرد.
  • بازیابی عملکرد: با انجام جراحی لثه غالباً می‌توان دندان‌ها و لثه‌ها را تقویت کرد و سلامت را به آنها برگرداند تا عملکرد ناحیه‌های خاصی از دهان بازیابی شود. درد شدید و ناراحت کننده غالباً مانع از عملکرد مناسب بخش‌هایی از دهان می‌شود، اما جراحی لثه باکتری‌های مولد درد را از بین می‌برد.

انواع جراحی لثه


افزایش طول تاج دندان

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

افزایش طول تاج دندان زمانی انجام می‌شود که دندان نیاز به روکش جدید یا ترمیم دیگری داشته باشد، اما بخشی از دندان که نیاز به ترمیم دارد، زیر بافت لثه و دور از دسترس باشد. بخش نامشخص دندان گاهی بیش از حد به استخوان نزدیک است یا حتی زیر استخوان قرار دارد.

در این عمل سطوح بافت لثه و استخوان اطراف دندان تنظیم می‌شود تا ارتباط جدید و موثرتری بین دندان و لثه به وجود بیاید. به این ترتیب حین ترمیم ناحیه‌های جدید در دسترس دندانپزشک قرار می‌گیرد و دندان به خوبی ترمیم و درمان می‌شود. همچنین ساختار کافی از دندان در دسترس قرار می‌گیرد تا ترمیم جدید در آینده لق نشود. بنابراین بیمار می‌تواند لبه ترمیم را هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن به خوبی تمیز کند تا از پوسیدگی دندان و بیماری لثه پیشگیری شود. این عمل حدوداً یک ساعت طول می‌کشد.

جراحی فلپ

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

متخصص در جراحی فلپ لثه ریشه‌های دندان را تمیز می‌کند و آسیب استخوانی ناشی از بیماری لثه را ترمیم می‌کند. این عمل را غالباً متخصص لثه یا جراح دهان انجام می‌دهد. ناحیه درگیر لثه‌ها قبل از شروع عمل به طور موضعی بی‌حس می‌شود. دندانپزشک بخشی از لثه را عقب می‌زند تا ریشه‌های دندان را تمیز کند و در صورت لزوم استخوان آسیب دیده را ترمیم نماید. سپس دندانپزشک فلپ لثه را به جای خود برمی‌گرداند و بخیه می‌زند و با گاز پانسمان می‌پوشاند تا خونریزی متوقف شود.

دندانپزشک در صورت لزوم استخوان را:

  • صاف می‌کند و شکل می‌دهد تا پلاک جای کمتری برای رشد داشته باشد.
  • با پیوند استخوانی گرفته شده از دیگر بخش‌های بدن یا مواد سنتزی ترمیم می‌کند. سپس دندانپزشک پوششی را برای کمک به رشد مجدد استخوان روی پیوند استخوان قرار می‌دهد. این پوشش باید پس از مدتی برداشته شود.

پیوند لثه

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

در صورت تحلیل رفتن لثه باید پیوند بافت لثه انجام شود. ریشه‌های دندان در اثر تحلیل رفتن لثه بدون محافظ و مشخص می‌شود؛ در نتیجه احتمال پوسیدگی سطح ریشه دندان و حساسیت دندان افزایش می‌یابد و دندان در برابر ساییدگی آسیب‌پذیر می‌شود. برای درمان تحلیل لثه باید پیوند لثه انجام شود. دندانپزشک گاهی بیمار را برای انجام جراحی لثه به متخصص لثه معرفی می‌کند. متخصص برای انجام پیوند لثه، بخشی از بافت را از سقف دهان یا از نزدیک بافت لثه سالم جدا می‌کند؛ سپس پیوند را به ناحیه تحلیل رفتن لثه متصل می‌کند. این عمل نسبتاً سریع است و بیمار می‌تواند بلافاصله مطب را ترک کند.

پیوند استخوان

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

بیماری لثه استخوان‌ها و بافت‌های نگهدارنده دندان را تخریب می‌کند. در صورت ابتلا به بیماری لثه، دندانپزشک پیوند استخوان را توصیه می‌کند. پیوند استخوان جایگزین استخوانی می‌شود که در اثر بیماری جدی لثه از بین رفته است.

متخصص بخشی از لثه را عقب می‌زند و باکتری‌های مشکل‌سازی را پاک می‌کند که بیماری لثه را تشدید خواهد کرد. سپس پیوند استخوان را در محل تحلیل رفته قرار می‌دهد تا همراه با بدن استخوان جدید تولید کند. پیوند استخوان آسیب ناشی از بیماری لثه را ترمیم می‌کند و شانس نگهداشتن دندان را افزایش می‌دهد.

جراحی لثه با لیزر

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

لیزر برای درمان بیماری لثه به کار برده می‌شود. درمان بیماری‌های لثه با لیزر روش نسبتاً جدیدی با حداقل تهاجم است که برای بسیاری از بیماران دچار مشکلات لثه مناسب است. دندانپزشک پاکت‌های دندان را با لیزر پاک می‌کند و رشد استخوان جدید را تحریک می‌کند، بدون آن که ضرورتی برای انجام جراحی لثه وجود داشته باشد.

بازسازی هدایت شده بافت و استخوان

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

بازسازی هدایت شده بافت و استخوان درمان نسبتاً جدیدی است که برای از بین بردن پاکت‌های لثه و به منظور مقابله با بیماری‌های پیشرونده لثه از طریق بازسازی بافت‌های از بین رفته انجام می‌شود. در حال حاضر از این تکنیک جدید برای محکم کردن دندان یا آماده‌سازی فک برای کاشت دندان (ایمپلنت) استفاده می‌شود. متخصص در بازسازی هدایت شده بافت و استخوان (GTR) تلاش می‌کند تا ساختارهای از بین رفته‌ای، شامل استخوان، رباط و بافت پیوندی، را که زمانی دندان را نگه می‌داشتند، اما در اثر بیماری، عفونت یا آسیب دیدگی از بین رفته‌اند، بازسازی کند. چنانچه دندان، از دست رفته و استخوان تحلیل رفته باشد، دیگر استخوان کافی برای نگهداشتن ایمپلنت وجود نخواهد داشت. در GTR از غشاهای زیست سازگار، غالباً در ترکیب با پیوند استخوان و پروتئین‌های تحریک کننده بافت استفاده می‌شود تا نتیجه دلخواه به دست آید.

فرنکتومی

انواع جراحی لثه:درمان مشکلات لثه عفونی با و بدون لیزر

فرنکتومی عمل جراحی ساده‌ای است که به منظور آزاد کردن اتصال فرنوم (بند) انجام می‌شود، فرنوم عضله‌ای پیوندی بین دو بافت است. فرنکتومی بنا به دلایل مختلف به دو روش، بر روی بزرگسالان و کودکان انجام می‌شود.

فرنکتومی لب روی بافتی انجام می‌شود که لب را به لثه‌ها متصل می‌کند. این عمل هم بر روی کودکان و هم بر روی بزرگسالان انجام می‌شود تا درمان ارتودنسی بهتر پیش برود یا وسایل ارتودنسی و دندان مصنوعی بهتر روی لثه‌ها قرار بگیرد.

فرنکتومی زبان با هدف آزاد کردن بند زیر زبان و روی بافت پیوندی زیر زبان انجام می‌شود. این عمل غالباً در دوره نوزادی انجام می‌شود تا نوزاد بهتر بتواند تغذیه کند یا مشکلات گفتاری ناشی از محدودیت حرکت زبان در خردسالان برطرف شود.

عوارض جراحی لثه


بعضی از عوارض جراحی لثه عبارت است از:

  • لثه‌ها پس از جراحی حساس و دردناک می‌شود و بیمار باید مسکن‌هایی مانند پاراستامول را به مدت چند روز طبق دستور روی جعبه مصرف کند.
  • لثه گاهی پس از جراحی خونریزی می‌کند یا این که لثه‌ها و صورت در نزدیکی ناحیه درمان کبود و متورم می‌شود.
  • دندان‌ها پس از جراحی لق می‌شود، البته این وضعیت موقتی است.
  • دندان‌ها به مواد گرم، سرد یا شیرین حساس می‌شود. همچنین دندان‌ها فاصله‌دار و بلندتر به نظر می‌آید.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *