مقالات

عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

Picture of دکتر روشنک غفاری
دکتر روشنک غفاری

فلوشیپ زیبایی از جنوا ایتالیا

عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

مکیدن انگشت شست امری غیر عادی نیست. بسیاری از نوزادان و کودکان شست یا انگشتان خود را می‌مکند. این در واقع یک رفتار طبیعی است. نوزادان در رحم شروع به مکیدن انگشت شست خود می‌کنند، و این کار را بعد از تولد نیز ادامه می‌دهند. قرار دادن انگشت شست یا انگشت دیگری در دهان برای برخی کودکان در دوره‌های سخت احساس امنیت و آرامش خاطر ایجاد می‌کند، مانند زمانی که از والدینشان جدا شده‌اند، دورشان افراد غریبه هستند یا در یک محیط ناآشنا قرار دارند. از آنجایی که مکیدن انگشت شست آرامش‌بخش است، ممکن است به خوابیدن کمک کند. به همین دلیل، بچه‌های کوچک ممکن است در هنگام شب و یا دیگر زمان‌هایی که خسته هستند انگشت شست خود را بمکند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

مکیدن انگشت شست در سن کم به خصوص قبل از دندان در آوردن، کاملا طبیعی است و به دندان‌های کودک شما آسیب نمی‌رساند. در حقیقت، مکیدن انگشت شست تا زمانی که هنوز دندان‌های دائمی کودک در نیامده‌اند، عادت بدی نیست.

مکیدن انگشت شست می‌تواند یکی از جنبه‌های آرامش و راحتی در دوران کودکی باشد. توجه به عادت‌های کودک امری مهم است چون ممکن است رفتار او اثر بالقوه بر سلامت کلی دهان و دندانش داشته باشد. دندانپزشکان ما در [shortcode-variables slug=”name1″] روش‌ها و وسایلی برای متوقف کردن مکیدن انگشت شست کودک به شما معرفی و توصیه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

چه زمانی مکیدن انگشت شست مشکل ساز است؟


اگر فکر می‌کنید فرزند شما برای مکیدن انگشت شست خیلی بزرگ است مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. مکیدن انگشت شست در واقع آسیبی به دندان‌ها نخواهد زد و برای رشد آنها ضرری ندارد مگر اینکه به بیش از سن چهار سالگی ادامه پیدا کند. در بیشتر موارد، بچه‌ها خودشان این عادت را ترک می‌کنند. تأثیرات محیطی می‌تواند یک کودک را بیشتر از این واقعیت آگاه کند که نباید انگشت شست خود را بمکد. هنگامی که یک کودک در مدرسه حضور می‌یابد یا در گروه‌های بازی با بچه‌های هم سن خودش که انگشتشان را نمی‌مکند بازی می‌کند، این عادت معمولا خودش متوقف می‌شود. همراه با این واقعیت که هرچه بیشتر به کودک درباره‌ی عادت مکیدن شست غر بزنید او بیشتر این کار را از شما مخفی کرده و از انجام آن احساس خجالت‌زدگی می‌کند، چیزی است که قطعا باید قبل از شروع اقدامات تهاجمی برای جلوگیری از رفتار،در نظر گرفته شود. از آنجایی که مکیدن انگشت شست یک دلخوشی است، اگر فرزند شما احساس نگرانی در مورد مکیدن انگشت شست خود داشته باشد، ممکن است حتی رفتار را برای دلخوش کردن کردن خود استفاده کند. شما می‌توانید ببینید که این رفتار چقدر ساده یک چرخه‌ی معیوبی است. در چنین سن و سال کمی، کودک حقیقتا نباید این نوع استرس را داشته باشند.

اختلالاتفکی و گفتاری ناشی از مکیدن انگشت شست


عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

مشکلات دندانی ناشی از مکیدن انگشت شست ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • مکیدن انگشت شست می‌تواند باعث کجی دندان، ایجاد دندان‌های شلوغ و درهم ریخته، و فکی که به درستی با هم جفت نمی‌شوند، شود. به طور مناسب، دندان‌های بالا باید به طور مساوی و منظمی روی دندان‌های پایین قرار بگیرند، اما اگر مکیدن انگشت شست بر هم‌ترازی دندان‌ها تاثیر گذاشته است، فاصله بین دندان‌ها ایجاد خواهد شد. با گذشت زمان، مکیدن انگشت شست طولانی مدت می‌تواند دندان‌ها را به سمت بیرون فشار دهد و در این مرحله درمان ارتودنسی برای اصلاح مشکل مورد نیاز است. برخی از موارد مال اکلوژن مربوط به مکیدن انگشت شست طولانی مدت عبارتند از: بیرون زدگی و برآمدگی دندان‌های جلوی بالایی، داخل رفتن دندان‌های جلویی پایینی، اپن بایت و کراس بایت.
  • اما مکیدن انگشت شست می‌تواند علاوه بر دندان‌های کودک، بیش از این‌ها تاثیر داشته باشد. مکیدن انگشت شست طولانی مدت می‌تواند شکل سقف دهان کودک را تغییر دهد. این مشکل روی لحن صحبت کردن کودک تاثیر می‌گذارد و موجب اختلال در تلفظ و بیان کردن حروف خاص می‌شود.
  • انوع خاصی از مکیدن انگشت شست بدتر از انواع دیگر آن است. کودکانی که شست خود را بدون مقاومت و فشار در دهانشان رها کنند نسبت به کودکانی که با زور و شدت انگشت شست خود را می‌مکند، کمتر دچار مشکل می‌شوند. اگر شست محکم مکیده شود، کودک ممکن است مبتلا به مشکلاتی با دندان‌های اولیه شود.
  • ایجاد مشکلات گفتاری در آینده و خوب تلفظ نکردن حروف

درمان


تا قبل از اینکه مکیدن انگشت شست دائمی شود و منجر به یک مشکل مهم شود باید درمان شود. هرچه زودتر این عادت ترک شود، برای سلامت دهان کودک بهتر است، و مشکل کمتری برای اصلاح شدن خواهد بود. اگر تا سن 3 سالگی کودک هنوز مکیدن شست را ترک نکرده است باید شروع به ترک دادن او کنید. سن 6 سالگی هنگامی که دندان‌ها شروع به در آمدن می‌کنند آخرین شانسی است که می‌توانید کودک را از این عادت ترک دهید.

نکاتی برای ترک مکیدن انگشت شست

عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

در صورت نیاز به کمک برای ترک دادن عادت فرزندتان، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

  • همیشه مشوق و مثبت باشید. به جای مجازات فرزندتان برای مکیدن انگشت شست، وقتی این کار را انجام نمی‌دهد او را تشویق و تحسین کنید.
  • در طول شب، یک نوار زخم‌بندی را روی انگشت شست یا یک جوراب بر روی دست کودک قرار دهید. اجازه دهید کودک بداند که این یک مجازات نیست، بلکه راهی برای کمک به یادآوری برای جلوگیری از مکیدن است.
  • یک نمودار پیشرفت درست کنید و اجازه دهید فرزند شما هر روزی که انگشت شستش را نمی‌مکد یک برچسب روی آن بچسباند. اگر در طول هفته کودک شست خود را نخورد، می‌تواند یک جایزه انتخاب کند. هنگامی که تمام ماه در نمودار پر شد، فرزندتان را با چیزی عالی (یک اسباب بازی یا بازی جدید) پاداش دهید؛ پس از آن عادت از بین می‌رود. اینکه فرزند خود را در طول درمان به یک شریک و سهیم فعال تبدیل کنید تمایل او نسبت به شکست دادن و ترک این عادت افزایش خواهد یافت.
  • اگر متوجه شدید که هنگام مضطرب شدن فرزندتان شروع به مکیدن شست می‌کند، به جای تمرکز بر مکیدن انگشت بر روی تسکین دادن اضطراب کودک تمرکز کنید.
  • دفعاتی که کودک انگشت شستش را می‌مکد یادداشت کنید (ماشین سواری طولانی مدت، هنگام تماشای تلویزیون) و در این موارد برای آنها سرگرمی ایجاد کنید.
  • به طور واضح برای کودک توضیح دهید اگر انگشت شست را بمکد چه اتفاقی برای دندان‌هایش رخ می‌دهد.

روش شما هر چه که باشد، همیشه به یاد داشته باشید که کودک نیاز به حمایت و درک شما در طی فرآیند شکستن و ترک عادت خوردن انگشت شست دارد.

محافظ‌های مکیدن انگشت شست

عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

تقریبا دندانپزشکان توصیه می‌کنند که از یک محصول به نام محافظ مکیدن انگشت شست یا T- Guard  استفاده کنید. اصلاح مشکلات دندانی که ناشی از مکیدن انگشت شست هستند می‌تواند پر هزینه باشد؛ بنابراین هنگامی که متوقف کردن مشکل مکیدن انگشت شست سخت می‌شود، یک محافظ انگشت شست باید مورد استفاده قرار گیرد. محافظ مکیدن انگشت دست طراحی‌های مختلفی دارد، تا کودکان بتوانند پدر و مادرشان را در طراحی‌هایی که دوست دارند راهنمایی کنند. تمام محافظ‌های مکیدن انگشت شست دارای تزییناتی هستند که بچه‌ها دوست دارند. به عنوان مثال برخی از آنها دارای طرح‌های خنده‌دار مانند کارتون‌ها هستند. محافظ‌های مکیدن انگشت شست با بند مچی محکم می‌شوند، بنابراین والدین نباید نگران این باشند که کودکان هنگام بازی محافظ را گم می‌کنند. بندهای مچی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط والدین می‌توانند آنها را بر دارند. والدین باید از تمیز شدن مرتب و کامل محافظ میکدن انگشت شست برای اطمینان از شسته شدن میکروب‌ها مطمئن شوند.

ابزار جلوگیری کننده از عادت مکیدن انگشت

عوارض مکیدن انگشت در کودکان:اختلالات فکی و گفتاری

دستگاه ترک عادت مکیدن انگشت شست یک دستگاه فلزی کوچک است که در داخل دهان قرار داده می‌شود. این وسیله روی دندان‌های بالا قرار می‌گیرد و از لمس لثه پشت دندان‌های جلو توسط انگشت یا شست جلوگیری می‌کند. هنگامی که کودک قادر به دستیابی به لثه‌ها با شست و یا انگشت نیست، لذت بردن از مکیدن انگشت شست بسیار کم می‌شود و کودک به سادگی می‌تواند این عادت را ترک کند.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.