مقالات

درمانهای دندانپزشکی زیبایی در بارداری و حاملگی:مراقبت و توصیه ها

درمانهای دندانپزشکی زیبایی در بارداری و حاملگی:مراقبت و توصیه ها

درمانهای دندانپزشکی زیبایی در بارداری و حاملگی:مراقبت و توصیه ها

انتظار به دنیا آمدن فرزند انتظاری شیرین و هیجان‌انگیز است که البته با محدودیت‌ها و مراقبت‌های خاصی نیز همراه است. یکی از سوالات بانوان باردار این است که آیا درمان‌های دندانپزشکی زیبایی در حین حاملگی برای مادر و نوزاد ایمن است یا خیر. طبعا هیچ مادری نمی‌خواهد سلامتی نوزاد خود را به خطر بیاندازد.

سفید کردن دندان‌ها در دوران بارداری


سفید کردن دندان‌ها در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر بلیچینگ دندان‌ها ضرورتی ندارد، بهتر است این درمان و دیگر درمان‌های زیبایی را به بعد از زایمان موکول کرد. به مادرانی که وارد سه ماهه سوم بارداری شده‌اند، توصیه می‌شود که برای انجام درمان‌های غیراورژانسی دندانپزشکی تا زمان تولد فرزندشان صبر کنند.

جرم‌گیری و معاینه دندان‌ها در دوران بارداری


دندانپزشکان توصیه می‌کنند که جرم‌گیری و معاینه دندان‌ها حین حاملگی به دلیل بالا رفتن میزان هورمون‌ها در این دوران جدی‌تر گرفته شود. این افزایش هورمون باعث ورم کردن و خونریزی لثه‌ها یا گیر افتادن ذرات غذا می‌شود. تحریک شدن لثه‌ها احتمال بروز بیماری لثه و بیماری‌های دهان و دندان را افزایش می‌دهد. چون به نظر می‌رسد که بیماری لثه با زایمان زودرس ارتباط داشته باشد، جرم‌گیری و معاینه دندان‌ها در دوران بارداری ضروری است. به علاوه جرم‌گیری منظم و داشتن دندان‌هایی تمیز احساس بهتری به مادر می‌دهد.

پر کردن دندان با مواد همرنگ و روکش گذاشتن در دوران بارداری


پر کردن دندان با مواد سفید و همرنگ دندان و روکش گذاشتن احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد. اگر پر کردن یا روکش گذاشتن دندان در زمان حاملگی ضروری باشد، بهتر است این درمان‌ها را در سه ماهه دوم انجام داد. مدت طولانی دراز کشیدن به پشت در سه ماهه سوم برای مادر دشوار است. اگر می‌توان این درمان‌ها را به بعد از زایمان موکول کرد، بهتر است صبر کرد تا این مرحله حساس به اتمام برسد.

داروهای بی حس کننده


اگر انجام درمان دندانپزشکی در زمان بارداری ضروری باشد، دندانپزشک کمترین مقدار ممکن داروی بی‌حسی را به کار خواهد برد. راحت بودن بیمار بسیار مهم است، این راحتی و آرامش باعث می‌شود که بیمار اضطراب کمتری داشته باشد. اضطراب کمتر مادر کمک می‌کند تا نوزاد نیز مضطرب نباشد. در هرحال دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که به محض احساس درد، اطلاع دهد تا داروی بی‌حسی به کار برده شود. پژوهش‌های متعددی در زمینه عوارض جانبی استفاده از داروهای بی‌حسی در دوران بارداری و دندانپزشکی زیبایی انجام شده است. لیدوکائین به عنوان یک داروی گروه B طبقه‌بندی می‌شود و متداول‌ترین دارویی است که در درمان‌های دندانپزشکی زیبایی به کار برده می‌شود. چون لیدوکائین پس از تزریق وارد جفت می‌شود، نگرانی درباره ایمنی تزریق این دارو در دوران بارداری وجود دارد. لیدوکائین ایمن‌ترین داروی بی‌حسی در سه ماهه دوم است.

آنتی بیوتیک


آنتی بیوتیک گاهی پس از درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی برای پیشگیری یا درمان عفونت تجویز می‌شود. پنیسیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین نیز جزء داروهای گروه B طبقه‌بندی می‌شود که مصرف آنها در دوران بارداری خطری ندارد. آنتی بیوتیک باید در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود، چون این داروها برای معده ضعیف نوزاد مشکل ایجاد می‌کند. بنابراین مادر باید قبل از مصرف آنتی بیوتیک با پزشک خانوادگی مشورت کند تا مطمئن شود که داروی مصرفی عوارض نامطلوبی را ایجاد نمی‌کند.

رادیولوژی


معمولاً برای معاینه سالانه دندان‌ها از آنها عکس گرفته می‌شود. رادیولوژی برای اکثر درمان‌های دندانپزشکی زیبایی، مانند سفید کردن دندان با مواد همرنگ و ونیر، ضروری است. میزان تشعشع یک عکس رادیولوژی آن‌قدر نیست که صدمه‌ای جدی به جنین در حال رشد وارد کند. با این حال چون اندام‌های جنین در سه ماهه اول شکل می‌گیرد، بهتر است عکس گرفتن به بعد از زایمان موکول شود. اما اگر عکس گرفتن لازم بود، می‌توان برای ارزیابی علت دندان درد یا آبسه عکس گرفت.

توصیه‌های دندانپزشکی به خانم‌های باردار


  •  معاینه کامل دندان‌ها پیش از باردار شدن. اگر درصدد باردار شدن در آینده نزدیک هستید، بهترین کار این است که مطمئن شوید دندان‌هایتان پوسیده نشده و عفونت نکرده است.
  •  رعایت یک رژیم غذایی متعادل
  •  دو بار در روز مسواک زدن دندان‌ها
  •  یک بار در روز نخ کشیدن دندان‌ها
  •  اطلاع دادن بارداری به دندانپزشک
  •  جرم‌گیری و معاینه دندان‌ها در دوران بارداری
  •  به تعویق انداختن درمان‌های غیرضروری به بعد از سه ماهه دوم یا در صورت امکان به بعد از زایمان
  •  انجام ندادن درمان‌های غیرضروری مانند سفید کردن دندان‌ها و درمان‌های ضروری تا پس از زایمان

اگر انجام درمان دندانپزشکی برای زنان باردار ضروری باشد، توصیه می‌شود که:

  •  هنگام درمان و نشستن روی صندلی دندانپزشکی، پاها را روی هم نیاندازید تا خون به خوبی گردش داشته باشد.
  •  برای راحتی خود و نوزادتان یک بالش همراه بیاورید و زیر کمر قرار دهید.
  •  در طول درمان با هدفون به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *