مقالات

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

پر کردن دندان به ترمیم پوسیدگی‌ها کمک می‌کند و دندان آسیب دیده را به عملکرد و شکل معمول آن باز می‌گرداند. این پر کردن­‌ها، حفره‌هایی که به دلیل پوسیدگی و فرسایش در دندان­‌ها ایجاد شده‌اند را مسدود می‌کنند و سلامت دندان‌ها و ادامه یافتن عملکرد آن­ها بدون ایجاد پوسیدگی بیشتر و یا منجر شدن به مشکلات جدی‌تر را تضمین می‌نمایند. برای درمان پوسیدگی، دندانپزشک شما، قسمت پوسیده را از دندان خارج خواهد کرد و سپس آن ناحیه را که زمانی محل زندگی مواد پوسیده بوده است، پر خواهد کرد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

بسیاری از افراد، حداقل یک بار در طول زندگی خود به پر کردن دندان نیاز پیدا می‌کنند. پر کردن دندان، راهی ایمن، مطمئن و آسان برای درمان پوسیدگی‌ها می‌­باشد. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name”]، به شما اطمینان می‌دهند که پیش از پر کردن، در حین کار و بعد از آن، آرام و آسوده خواهید بود. برای اطلاعات بیشتر و  تعیین نوبت، با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.[/alert]

مزایای ترمیم دندان


دلایل متعددی مبنی بر لزوم پر کردن و ترمیم دندان­‌ها وجود دارد:

  • جلوگیری از عفونت: عفونت دندان منجر به ایجاد آبسه دندانی می‌شود که حتی می‌تواند به سایر بخش‌های بدن نیز گسترش یابد. پر کردن دندان از عفونت بیشتر دندان جلوگیری می‌کند.
  • محافظت از دندان­‌های سالم: باکتری‌هایی که موجب پوسیدگی می‌شوند، می‌توانند به سادگی آسیب رساندن به سایر دندان‌ها را نیز آغاز کنند. پر کردن دندان با پاکسازی دندان‌های آسیب دیده، از دندان‌های سالم محافظت می‌کند.
  • حفظ یک لبخند متعادل: کمتر چیزی به اندازه از دست دادن یک دندان می‌تواند باعث نازیبا جلوه کردن یک لبخند ­شود. پر کردن حتی می‌تواند رنگ یکسانی با سایر دندان‌ها داشته باشد تا همچنان یک لبخند بدون نقص را برای شما حفظ کند.
  • بازیابی عملکرد دندان: پر کردن دندان به سرعت عملکرد دندان آسیب دیده را به آن باز می‌گرداند. شما دیگر در هنگام خوردن یا آشامیدن، نگران تحمل یک درد شدید نخواهید بود.
  • نتیجه طولانی مدت: آخرین مزیت بزرگ پر کردن دندان، نتایج طولانی مدت و ماندگار آن می‌باشد. اگر شما دندان خود را از طریق پر کردن درمان کنید، شما قادر خواهید بود سال‌های طولانی بدون نیاز به درمان دندانپزشکی بیشتر، زندگی کنید.
  • پر کردن دندان نسبتاً کم هزینه است و اثرات جانبی اندکی را نیز به دنبال دارد.

انواع مواد پر کردن دندان


پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

امروزه چندین نوع ماده برای پر کردن و ترمیم دندان در دسترس می‌باشد.

دندان­‌ها می­‌توانند با مواد زیر پر شوند:

  • طلا
  • پرسلن یا سرامیک
  • آمالگام نقره (که حاوی جیوه به همراه ترکیبی از نقره، قلع، روی و مس می‌باشد.)
  • مواد پلاستیکی یا شیشه‌ای همرنگ دندان که تحت عنوان مواد پر کردن کامپوزیت رزینی نامیده می‌شوند.

موقعیت و وسعت پوسیدگی، هزینه مواد مورد استفاده در پر کردن و توصیه­ دندانپزشک شما عواملی هستند که نوع پر کردن متناسب با نیاز شما را تعیین خواهند کرد.

آمالگام‌

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

آمالگام دندانی که گاهی به عنوان ماده پر کننده نقره‌ای رنگ توصیف می‌شود، از ترکیب فلزاتی از قبیل جیوه، نقره، قلع و مس ساخته می‌شود. آمالگام دندانی، سالیان بسیاری است که توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمالگام بسیار با دوام و مقرون به صرفه‌تر از پر کردگی با مواد همرنگ دندان یا طلا می‌باشد. هرچند مواد همرنگ دندان دارای ظاهر طبیعی‌تری هستند.

جیوه موجود در آمالگام دندانی، هنگامی که با سایر مواد موجود در پرشدگی، ترکیب می‌شود، سمیت خود را از دست می‌دهد و ماهیت شیمیایی آن به گونه‌ای تغییر می‌کند که فاقد ضرر خواهد بود.

کامپوزیت همرنگ دندان

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

مواد کامپوزیتی محکم و پایدار هستند اما ممکن است به سختی پر کردن با آمالگام نباشند. مواد کامپوزیتی، همرنگ دندان هستند و از پودر کوارتز، سیلیس و یا دیگر ذرات سرامیکی که به یک پایه رزینی افزوده شده‌اند، ساخته می‌شوند. پس از آماده شدن دندان، مواد پر کردن به ناحیه مورد نظر چسبانده می‌شود و یک پرتو نوری برای قرار دادن آن در جای خود به آن تابانده می‌شود. دندانپزشک درجه­ رنگی را انتخاب خواهد کرد که با دندان‌های شما همخوانی داشته باشد؛ هرچند به مرور زمان، ممکن است بر روی آن لک ایجاد شود.

آینومر

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

ماده پر کننده گلاس آینومر، یک پیوند شیمیایی با دندان ایجاد می‌کند. همچنین این مواد ممکن است فلوراید آزاد کنند که به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان کمک می‌کند. این نوع از ترمیم دندان و پر کردن دارای استحکام نسبتاً اندکی است و به همین دلیل معمولا تنها برای دندان‌های کودکان و سطوح غیر گاز گیرنده مانند نواحی گردن دندان­‌ها استفاده می‌شود. آماده‌سازی دندان‌ها در این مورد، اندک است زیرا مواد پر کننده مستقیماً به دندان م‌­چسبند.

سرامیک


پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

مواد پر کننده سرامیکی از پرسیلین تشکیل شده‌اند و همرنگ دندان هستند و از این رو طبیعی به نظر می‌رسند. تیم دندانپزشکی می‌­توانند از تکنولوژی دیجیتال (به نام CADCAM) برای طراحی و آماده­‌سازی مواد پرسلنی که کاملاً مناسب دندان شما باشد، تنها در یک یا دو جلسه، استفاده کنند. مواد پرسلنی می‌توانند در آزمایشگاه نیز ساخته شوند اما این روند حداقل نیازمند دو مراجعه به دندانپزشک است. پرسیلین می‌تواند پوششی محکم و با دوام باشد. همچنین می‌تواند مطابق دندان‌های طبیعی شما رنگ آمیزی شود. به علاوه، این نوع پر کردن، کاملاً پرهزینه است.

طلا

پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

این مواد می‌توانند در اکثر بخش‌های دهان مورد استفاده قرار گیرند. ماده پر کننده، کوچک بوده و در سطح گاز گیرنده دندان‌ها قرار می­‌گیرد. این ماده می‌تواند سطوح بیشتری از دندان را نیز بپوشاند. طلا، بادوام ترین و سخت‌ترین ماده پر کننده است و به مدت چندین سال باقی می‌ماند. یک مزیت طلا آن است که کدر نمی‌شود و استحکام بالایی دارد. یک تفاوت طلا با سایر مواد پر کننده این است که طلا در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

فرایند پر کردن دندان


پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

  • ابتدا، دندانپزشک ناحیه اطراف دندان مورد نظر را با استفاده از بی حسی موضعی، بی حس خواهد کرد. سپس، یک دریل، یک ابزار سایش هوایی یا لیزر، به منظور خارج ساختن ناحیه پوسیده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتخاب هر یک از این ابزارها به میزان راحتی شخصی دندانپزشک، مهارت در کار با آن، هزینه هر قطعه بخصوص در آن ابزار و نیز موقعیت و وسعت پوسیدگی، بستگی دارد.
  • سپس دندانپزشک شما در طول فرایند خارج ساختن پوسیدگی، آن ناحیه را بررسی و آزمایش می‌کند تا اطمینان یابد تمام پوسیدگیخارج شده است. هنگامی که پوسیدگی خارج شد، دندانپزشک با پاک کردن حفره از باکتری‌ها و مواد باقیمانده، فضا را برای پر کردن آماده می‌سازد. اگر پوسیدگی در نزدیکی ریشه باشد، دندانپزشک شما ممکن است ابتدا لایه‌­ای از گلاس آینومر، رزین کامپوزیتی و یا دیگر مواد را برای حفاظت از اعصاب در حفره قرار دهد. عموماً پس از قرار دادن مواد در محل، دندانپزشک شما کار را تمام می‌­کند و آن را صیقل می‌دهد.
  • پس از آنکه دندانپزشک پوسیدگی را خارج ساخت و ناحیه را تمیز کرد، مواد همرنگ دندان به صورت لایه لایه قرار داده خواهند شد.
  • سپس، یک نور مخصوص که هر لایه را سخت و محکم می­‌سازد، استفاده می­‌شود.
  • هنگامی که فرایند چند لایه سازی کامل شد، دندانپزشک مواد کامپوزیتی را به صورت نتیجه دلخواه، شکل خواهد داد، هرگونه مواد اضافی را می‌زداید و ترمیم نهایی را صیقل خواهد داد.

پر کردن دندان با لیزر


امروزه پیشرفت در تکنولوژی لیزر انقلابی در دندانپزشکی ایجاد کرده است. لیزر نه تنها باعث درمان پوسیدگی می‌شود بلکه از گسترش آن نیز جلوگیری کرده و از درمان‌های سخت و آزار دهنده و پرهزینه پیشگیری می‌کند. پر کردن دندان با لیزر امروزه به درمانی گسترده تبدیل شده است. لیزر با به جنبش در آوردن آب موجود در دهان باعث ضدعفونی کردن و برداشت قسمت‌های پوسیده دندان بدون آسیب به بافت‌های سالم دندان می‌شود.

مراقبت پس از درمان و بهبودی


پس از اینکه شما پر کردن دندان را تجربه کردید، دهان شما به مدت 1-3 ساعت، احساس بی حسی خواهد داشت. بسیار حائز اهمیت است که از سمت بی حس دهان خود برای جویدن استفاده نکنید، چرا که خطر گاز گرفتن زبان و لب وجود دارد. تا زمانی که اثرات مواد بی حسی از بین برود، از جویدن با این سمت دهان خودداری کنید.

مراقب نوشیدنی‌های داغ نیز باشید، شما قادر نخواهید بود که دمای آن ناحیه را تشخیص دهید و ممکن است باعث سوختگی دهان خود شوید. هنگامی که اثر بی حسی از بین رفت، شما ممکن است قبل از اینکه به حالت طبیعی بازگردید، مقداری احساس مور مور شدن داشته باشید.

هنگامی که مجدداً حالت طبیعی خود را باز یافتید، توانایی گاز گرفتن خود را بررسی کنید. اگر شما احساس می‌کنید هر کدام از دندان­‌هایی که دندانپزشک بر روی آنها کار کرده است، هنگام گاز زدن زودتر از سایرین لمس می­شود، باید مجدداً به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا این عدم تعادل به درستی تنظیم شود.

هزینه پر کردن دندان


قیمت و هزینه پر کردن دندان بسته به تعداد دندان­‌هایی که نیاز به پر شدن دارند و موارد مورد استفاده، تجربه و مهارت دندانپزشک و حتی موقعیت مطب دندانپزشک می­‌تواند متفاوت باشد. پر کردن و ترمیم دندان با کامپوزیت معمولاً هزینه‌بر تر از پر کردن رایج با آمالگام است زیرا نیازمند فرایند پیچیده‌­تر، مواد گران قیمت‌تر و تجهیزات بیشتری است. همچنین مواد پرکننده سرامیک و طلا گرانترین مواد هستند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

2 دیدگاه در “پر کردن دندان بهترین روش ترمیم بخش آسیب دیده دندان

  1. کیوان لولایی گفت:

    سلام بسیار ممنونم از اطلاعات خوبتون ممنون میشم بفرمائید اگر دندون های خراب زیادی داشته باشیم اگر نخواهیم روکش کنیم چگونه میشه ترمیمی کنیم

    1. دکتر روشنک غفاری گفت:

      سلام
      كاملا بستگي به نسج سالم باقيمانده دندان داره، لازمه ويزيت بشيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *