درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

کیست دندان بافتی کیسه‌ شکل در لثه است که برخی اجسام خارجی در آن گیر کرده است. این کیست‌ها نوعی تورم است که پس از، از بین رفتن پالپ دندان ایجاد می‌شوند. این عارضه زمانی شروع می‌شود که مواد پالپ قدیمی شروع به از بین رفتن می‌کند. با رشد کیست لثه و دندان، ساختار استخوان اطراف دندان فشار مضاعفی را باید تحمل کند بنابراین استخوان تحلیل رفته و ضعیف می‌شود. بسته به نوع کیست لثه و دندان و شدت آن، کیست پر از مایع یا آبسه ممکن است بسیاری از قسمت‌های اطراف دندان و فک را احاطه کرده و به بافت نرم آن نیز آسیب وارد کند. خوشبختانه، اگر این عارضه زود تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. توصیه می‌شود که بسته به نوع کیست لثه و دندان و قدرتی که ممکن است داشته باشد دندان کشیده شود.

کمی احساس نگرانی در زمان مشاهده برآمدگی در دهان طبیعی است. کیست‌های دندانی ممکن است خطرناک بوده و در زندگی شما اخلال ایجاد کنند. درد همراه با کیست‌های دندان شدید است. حتی ممکن است به بسیاری از دندان‌های سالم آسیب وارد کرده و آنها را خراب کند. این بیماری به درمان به موقع و مناسب نیاز دارد. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] بسته به شدت کیست دندانی شما، روش‌های درمانی مناسب مانند دارو درمانی یا انجام عمل جراحی را توصیه خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره [shortcode-variables slug=”number”]  تماس حاصل فرمایید.

[/alert]

انواع کیست دندان

کیست پری اپیکال

شایع‌ترین نوع کیست دندان کیست پری اپیکال است. این نوع کیست لثه و دندان در بافت پالپ درون دندان ایجاد شده و باعث از بین رفتنشان می‌شود. این عارضه غالباً به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد شده و یک آسیب‌دیدگی نیز می‌تواند آن را تشدید کند. از بین رفتن بافت پالپ باعث التهاب می‌شود زیرا مواد سمی از نوک ریشه دندان ترشح می‌شود.

کیست‌های دنتی ژروس

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

کیست‌های دنتی ژروس که به آنها کیست‌های فولیکولار نیز گفته می‌شود اطراف دندان عقل پایین یا در اطراف روکش دندان‌هایی که به طور کامل رشد نکرده‌اند ایجاد می‌شود. این نوع کیست به دلیل فشار دندان در حال رشد ایجاد شده و باعث از بین رفتن فولیکول می‌شود. این کیست لثه و دندان از جریان یافتن خون در آن قسمت ممانعت کرده و در برخی موارد باعث ضعیف شدن دندان می‌شود.

ادنتوژنیک کراتوکیستیک

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

تومور ادنتوژنیک کراتوکیستیک نیز یکی از انواع کیست‌های دندانی است. این نوع کیست معمولاً در اطراف فک پایین به وجود می‌آید. این نوع کیست باعث تورم شده و وارد محدوده دندان‌ها می‌شود. به احتمال زیاد کیست ادنتوژنیک کرایوکیستیک در محل شروع رشد دندان ایجاد می‌شود.

کیست‌های مخاطی

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

موکوسل‌ها غالباً داخل لب‌های پایینی، لثه، کام دهان یا در زیر زبان ایجاد می‌شوند. به آن نوع از کیست‌ها که در کف دهان ایجاد می‌شود رانولاس گفته می‌شود. این نوع کیست نادر بوده اما از آنجا که بزرگ‌تر از سایر کیست‌ها هستند ممکن است باعث ایجاد اختلال در گفتار، جویدن و بلعیدن شوند. تصور بر این است که این کیست‌ها به دلیل مکیدن لب بین دندان‌ها ایجاد می‌شوند. اگر این کیست‌ها درمان نشوند ممکن است تبدیل به برآمدگی‌های دائمی در سطح داخلی لب‌ها شوند.

علت

یک کیست معمولی در اطراف ریشه‌های دندان مرده یا در اطراف دندان‌هایی که به طور صحیح رشد نکرده‌اند ایجاد می‌شوند. یک کیست ریشه دندان به دلیل رشد باکتری در اطراف دندان مرده ایجاد می‌شود. در برخی موارد، در صورتی که دندان به طور صحیح رشد نکرده باشد این کیست‌ها شدیدتر و بدتر می‌شوند. این عارضه به خصوص در اطراف دندان‌های عقل ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است این نوع کیست دهان در موارد نادر به دلایل ژنتیکی هم به وجود آید.

علائم کیست‌های دندانی

علائم کیست‌های دندانی عبارتند از:

•  درد شدید
  •  تورم و التهاب در اطراف کیست
  •  این کیست‌ها ممکن است باعث فشار آمدن به دندان اطراف شده و باعث شود که دندان‌های اطراف آن سریع‌تر دچار پوسیدگی و فرسودگی شوند. این عارضه همچنین باعث می‌شود که دندان‌های اطراف دچار درد شدید و پوسیدگی شوند.

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

کیست‌های دندانی به راحتی با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. ممکن است برای دیدن این کیست‌ها نیاز به عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس یا ام آر آی باشد. کیست را باید در اسرع وقت شناسایی کرد تا بتوان آن را راحت‌تر تحت درمان قرار داده و از وقوع عواقب بعدی پیشگیری کرد.

اقدامات درمانی

آندوسکوپی

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

آندوسکوپی ممکن است برای درمان کیست‌ دندان به کار برده شود. در این روش پالپ عفونی دندان پاک می‌شود. با به کارگیری این روش از وقوع عواقب و عوارض بعدی پیشگیری می‌شود. در آندوسکوپی از یک ماده سوزنی شکل استفاده شده و در داخل ریشه دندان فرو داده می‌شود. این سوزن ناحیه‌ای که کیست در آن قرار دارد را هدف قرار می‌دهد. این سوزن وارد آن قسمت شده و محتویات کیست را با مکش بیرون می‌کشد و مواد خطرناکی که باعث آسیب وارد کردن به دندان می‌شود را از بین می‌برد. از همه مهمتر این که این روش برای بیشتر قسمت‌ها به صورت غیرتهاجمی انجام می‌شود و نیازی به انجام عمل‌های تهاجمی‌تر وجود نخواهد داشت.

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

در برخی موارد برای برداشتن کیست‌های دندانی از روش‌های جراحی استفاده می‌شود. در یک عمل جراحی در لثه اطراف کیست شکاف ایجاد می‌شود. این روش برای برداشتن کیست‌های بسیار عمیق در فک که به راحتی از طریق روش آندوسکوپی در دسترس قرار نمی‌گیرند به کار برده می‌شود. تصور می‌شود که دوران بهبودی پس از انجام این عمل چند هفته طول بکشد. این بدان علت است که لثه باید به درستی‌ترمیم شود. به هر حال، در صورتی که روش‌های کم‌خطرتر برداشتن کیست مؤثر واقع نشد از روش جراحی استفاده می‌شود. شما باید پس از عمل به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا از رشد نکردن دوباره کیست اطمینان حاصل کنید. شما باید به طور مرتب تحت معاینه قرار گیرید تا مطمئن شوید که کیست بی‌خطر بوده و از کنترل خارج نشده باشد.

درمان کیست دندان و لثه:خارج کردن عفونت با روش غیرتهاجمی و جراحی

در برخی موارد برای درمان کیست دندان ممکن است نیاز باشد که دندان کشیده شود. کشیدن دندان در مواردی که آندوسکوپی و انجام عمل‌های جراحی مؤثر واقع نشوند توصیه می‌شود. در این موارد یک دندان به طور کامل کشیده می‌شود. قسمت‌هایی که کیست در آن ایجاد شده است تمیز می‌شوند و سپس استخوان مصنوعی در آن ناحیه کاشته می‌شود. این کار برای پاک شدن آن قسمت از دهان از آثار کیست و پیشگیری از عود دوباره آن انجام می‌شود. فرایند کشیدن دندان باید به گونه‌ای انجام شود که بتوان در آینده یک ایمپلنت جدید به جای دندان کشیده شده کاشت. برای این منظور باید تا بهبودی کامل صبر کرد تا مشکلی در ساختار فک وجود نداشته باشد. شما باید در چگونگی استفاده ایمپلنت مراقب باشید.

پیشگیری از کیست دندان

شما با رعایت سلامت و بهداشت دندان می‌توانید از ایجاد کیست‌های دندانی جلوگیری کنید. شما باید دندان‌ها را به طور منظم تمیز کنید و هر دندانی که عصب آن آسیب دیده است را در اسرع وقت‌ ترمیم کنید. نکته مهم در پیشگیری از تجمع باکتری در قسمت‌هایی از دهان است که امکان ایجاد شدن کیست وجود دارد. به یاد داشته باشید که در زمان تحمل وجود یک کیست دندانی چه اتفاقی می‌افتد. خطرات احتمالی که ممکن است به دلیل وجود کیست‌ها اتفاق بیفتند خطرناک بوده و ممکن است به مرور زمان به شما آسیب شدیدی برسانند. باید هر کیست دندانی را در اسرع وقت تحت درمان قرار دهید.

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.