مقالات

درد دندان و فک در ارتودنسی:روشهای موثر خانگی و تسکین دارویی

درد دندان و فک در ارتودنسی:روشهای موثر خانگی و تسکین دارویی

درد دندان و فک در ارتودنسی:روشهای موثر خانگی و تسکین دارویی

اولین هفته‌هایی که از بریس استفاده می‌کنید واقعاً خیلی بد است. دردهای ضربان دار، احساس تنگ بودن سیم‌ها و حلقه‌های فلزی ناراحت‌کننده اطراف پشت دندان‌ها باعث می‌شود که اولین هفته استفاده از بریس‌ها بسیار سخت باشد. اگر شما از بریس‌های نامرئی استفاده می‌کنید، تحریک ناشی از باندهای فلزی کاهش می‌یابد اما دهان شما به دلیل جابجا شدن دندان‌ها درد شدیدی دارد. البته استفاده از بریس‌ها ارزش تحمل این همه ناراحتی را دارند. زمانی که پزشک در پایان دوره درمان، بریس‌ها را از دهان شما خارج می‌کند، احساس شگفت‌انگیز و عالی خواهید داشت.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

درد دندان، فک و حتی گردن در ابتدای درمان ارتودنسی امری کاملاً طبیعی بوده که با توصیه‌های پزشک متخصص مشکل چندانی برای اکثر بیماران ایجاد نمی‌کند اما ممکن است برای برخی بیماران که سن پایین یا تحمل کمتری دارند سبب ایجاد مشکلاتی شود. این درست است که مدتی طول می‌کشد تا به وجود تجهیزات ارتودنسی در دهان خود عادت کنید اما لازم است اگر درد و زخم‌های ناشی از ارتودنسی از میزان طبیعی خارج شد در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از روش‌های تسکین دردهای دندان و فک می‌توانید با [shortcode-variables slug=”name1″] با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.

[/alert]

چرا بریس‌ها باعث ایجاد درد می‌شوند؟


با استفاده از بریس‌ها، دندان‌های نامرتب اصلاح شده و لبخند شما بهبود یافته و سلامت دندان‌های شما افزایش می‌یابد اما درد ممکن است ناراحت‌کننده باشد. علت اصلی درد بریس‌ها هنوز نامشخص است اما ممکن است به عوامل داخلی و یا عوامل خارجی مرتبط باشد.

  • داخلی: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که درد ممکن است به دلیل تغییر در جریان خون در زمانی که بریس‌ها به دندان‌ها فشار وارد می‌کنند باشد.
  • خارجی: سایش فیزیکی سیم‌ها به براکت ها ممکن است باعث درد در بافت نرم داخل دهان شود. این نوع درد بریس‌ها معمولاً به مرور زمان کاهش می‌یابند زیرا بافت‌ها به هم نزدیک می‌شوند. در برخی مواقع ممکن است یک قوس سیم‌ها به دلیل ضربه و فشار به پشت دهان باعث ایجاد درد شوند که استفاده از موم ارتودنسی معمولاً می‌تواند به کاهش این درد کمک کند.

چگونه می‌توان درد بریس‌ها را تسکین داد؟


محصولات زیادی برای کمک به کاهش درد بریس‌ها وجود دارد. اگر درد بریس‌های شما بهبود نمی‌یابد در این مورد از دندانپزشک خود سؤال کنید. به علاوه، خمیردندان، دهان‌شویه و نخ دندان‌هایی نیز وجود دارند که برای دندان‌های حساس طراحی شده‌اند و می‌توانند به کاهش درد دندان کمک کنند.

چند روش ساده خانگی برای کاهش درد ارتودنسی


مصرف داروهای مسکن

برای کاهش درد ناشی از فشار بریس‌ها می‌توانید از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید. موترین و آدویل می‌توانند به کاهش درد بریس‌ها کمک کنند، ایبوپروفن نیز یک داروی متداول است. همچنین می‌توان از مسکن‌های موضعی نیز استفاده کرد. هر داروی مسکنی که به کاهش درد کمک کند یا استفاده از آن ناراحتی را کاهش دهد می‌توان مصرف کرد.

غرغره کردن آب نمک

اگر شما در لثه یا دندان خود احساس درد دارید، غرغره آب نمک یک روش عالی برای کاهش فشار، تورم و درد است. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که این کار را پس از قرار دادن بریس‌ها روی دندان انجام دهید تا از بروز عفونت یا تحریک بی‌دلیل لثه یا داخل گونه‌ها و لب‌های شما پیشگیری شود. شما می‌توانید با مخلوط کردن مقداری نمک و آب گرم محلول آب نمک را خودتان بسازید.

برای مدتی از مصرف غذاهای جامد و سفت پرهیز کنید.

غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند باعث افزایش فشار و تحریک دهان شما می‌شوند. در اولین هفته استفاده از بریس‌ها بهتر است از غذاهایی مانند سوپ، ماست، پودینگ، بلغور جو دوسر و غذاهای نرم دیگر استفاده کنید. این کار به دهان و فک شما کمک می‌کند تا با بریس‌ها سازگار شوند.

بستنی بخورید

با این که باید در هنگام استفاده از بریس‌ها مراقب میزان مصرف شیرینی باشید اما خوردن بستنی می‌تواند باعث شود که دهان شما بیحس شده و فشار و تورم در لثه کاهش یابد.

کمی سوپ گرم میل کنید.

سوپ گرم به خصوص سوپی که حاوی میزان زیادی پروتئین باشد یک ماده عالی برای تسکین درد است.

دستورالعملی پزشک را به دقت رعایت کنید.

اگر به شما دستورالعمل خاصی در مورد نوع غذاهایی که باید بخورید یا نباید بخورید یا استفاده از کش یا تنظیم توسعه‌دهنده (اکسپندر) داده شده است باید به دقت به آن عمل کنید. در غیر این صورت دهان شما زمان کافی برای سازگار شدن با اقدامات درمانی و وجود بریس‌ها در دهان نخواهد داشت.

بریس‌ها را دستکاری نکنید

اگر شما مرتب به بریس‌ها دست می‌زنید یا با زبان یا انگشتان خود آنها را لمس می‌کنید، علاوه بر این که باعث ورود باکری به دهان خود می‌شوید (در صورتی که از دست‌های خود استفاده کنید) بلکه دهان خود را نیز بیشتر تحریک می‌کنید.

استفاده از موم بریس‌ها

دکتر متخصص به شما ظرف کوچکی حاوی موم ارتودنسی می‌دهد. این موم به این منظور به شما داده می‌شود که از آن تا زمان عادت کردن به وجود بریس‌ها و سازگاری آنها با دهان روی قسمت‌های زمخت بریس‌ها استفاده کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی پرهیز کنید

اسیدهای موجود در میوه‌ها و نوشیدنی‌ها ممکن است باعث افزایش درد در دهان شما شوند. از نوشیدن و خوردن هر چیز اسیدی به مدت دو هفته پس از شروع درمان ارتودنسی پرهیز کنید تا از تشدید در جلوگیری شود.

مکیدن تکه‌های کوچک یخ

از جویدن یخ جداً پرهیز کنید اما یخ را به مدت چند دقیقه در دهان بمکید تا درد تسکین یافته و تورم و درد لثه‌ها نیز کاهش یابد. شما می‌توانید چند قطعه یخ در دهان خود قرار دهید و آنها را تا زمانی که به طور کامل آب شوند بمکید، با این کار درد به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

از مسواک نرم استفاده کنید

استفاده از مسواک سخت باعث می‌شود که پلاک‌ها و جرم‌ها راحت‌تر از روی دندان برداشته شوند، مسواک سخت ممکن است برای دهانی که درد دارد مناسب نباشد. از یک مسواک نرم استفاده کنید که می‌تواند لثه را ماساژ داده و باقیمانده‌های غذا را از اطراف براکت ها و سیم‌ها بردارد.

از خمیردندان‌های مخصوص دندان حساس استفاده کنید.

اگر درد به سرعت کاهش نیافت، شما می‌توانید از خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. با این کار درد در فک و دندان‌ها کاهش یافته و دهان راحت‌تر با بریس‌ها سازگاری پیدا می‌کند.

از ژل بیحس کننده استفاده کنید

شما می‌توانید ژل‌های بیحس کننده دهان را از داروخانه‌ها تهیه کنید که معمولاً در یک تیوب بوده و استعمال آنها روی دندان‌ها و لثه‌های دردناک راحت است. ژل به مدت چند ساعت ناحیه مورد نظر را بیحس می‌کند که یک روش عالی برای افرادی است که دهان آنها در شب دچار درد می‌شود.

صبور باشید

باید بدانید که درد کاملاً موقتی است. با اینکه هرگز هدف متخصص ارتودنسی آزار دادن شما نیست اما ممکن است به خصوص در هوای سرد درد بیشتری احساس کنید. باید به دهان خود فرصت دهید تا درد آن بهبود یابد.

ماست یخی بخورید

اگر می‌توانید؛ بستنی یا ماست یخی بخورید زیرا بهتر از غذاهای جامد دیگر است. گاز زدن مواد غذایی سرد و نرم می‌تواند به کاهش فشار و تسکین درد در دهان کمک کند.

از وضعیت درست بریس‌ها روی دندان‌های خود مطمئن شوید

گاهی ممکن است درد به دلیل این به وجود آید که سیم‌ها در جای درست خود قرار نگرفته باشند. در این گونه موارد شما باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا سیم‌ها را در جای درست خود قرار دهد.

از بطری آب گرم یا آب سرد استفاده کنید.


زمانی که بریس‌ها به یک طرف صورت فشار وارد می‌کنند استفاده از بطری‌های آب گرم یا آب سرد می‌تواند به کاهش درد در فک و دندان‌ها کمک کند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *