مقالات

باندینگ دندان: ترمیم و زیبایی دندان با کامپوزیت رزین همرنگ دندان

باندینگ دندان: ترمیم و زیبایی دندان با کامپوزیت رزین همرنگ دندان

باندینگ دندان: ترمیم و زیبایی دندان با کامپوزیت رزین همرنگ دندان

کامپوزیت باندینگ درمانی است که در آن ماده همرنگ مخصوص پر کردن دندان که ماده‌ای پلاستیکی و بادوام است، برای ترمیم لب‌پر شدن یا ترک خوردگی دندان یا بهبود رنگ و شکل دندان یا حتی بستن فاصله بین دندانی روی مینای دندان چسبانده می‌شود. برخلاف ونیر پرسلینی (لومینرز) که در لابراتوار تهیه می‌شود و برای جایگذاری آن لازم است که دندانپزشک مقداری از ساختار سالم دندان را تراش بدهد، کامپوزیت دندان در یک جلسه و بدون نیاز به تراش دادن دندان روی آن گذاشته می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

دندان‌های هیچ فردی بی‌عیب و نقص نیست. بالا رفتن سن، کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان و سوانح یا آسیب‌دیدگی‌های پیشین بر فرم و عملکرد دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند و بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ها وجود دارد که یکی از آنها باندینگ است. باندینگ دندان نسبت به روش‌هایی مانند ونیر مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به هزینه پایین‌تر و زمان انتظار کوتاه‌تر اشاره کرد. اگر از شکل دندان‌های خود راضی نیستید یا نقصی وجود دارد که تمایل به اصلاح آن دارید، باندینگ را به شما توصیه می‌کنیم. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name”] بهترین طرح درمانی را متناسب با شرایط هر بیمار توصیه می‌کنند. برای کسب  اطلاعات بیشتر در مورد کامپوزیت باندینگ یا رزرو نوبت با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمائید.[/alert]

کامپوزیت باندینگ


باندینگ دندان: ترمیم و زیبایی دندان با کامپوزیت رزین همرنگ دندان

دندانپزشک ماده همرنگ کامپوزیت دندان را که برای پر کردن به کار برده می‌شود، معمولاً در یک جلسه به دقت روی دندان قرار می‌دهد. البته درمان‌های پیچیده‌تر و گسترده‌تر نیاز به چند جلسه دارد. بااین حال نیازی به روکش موقتی نیست یا لازم نیست بیمار روزها یا هفته‌ها منتظر ارسال ترمیم از لابراتوار بماند.

همان ماده‌ همرنگی که برای پر کردن دندان از آن استفاده می‌شود، مستقیماً روی سطح دندان گذاشته و شکل داده می‌شود تا هنگام لبخند زدن دندان‌هایی درخشان و مرواریدگون دیده شود. باندینگ روشی با تهاجم حداقل برای اصلاح طرح لبخند است.

اگرچه کامپوزیت ونیر معمولاً به حداقل آماده‌سازی نیاز دارد، هیچ قالبی از دندان‌ها گرفته نمی‌شود و نیازی به روکش موقتی ندارد، اما دقت، مهارت و ذوق هنری دندانپزشک شیوه دقیق انجام درمان را تعیین می‌کند. برای مثال برخی دندانپزشکان برای قالب‌گیری از دندان‌های بیمار و تهیه مدلی از لبخند دلخواه از استنت‌های خمیری استفاده می‌کنند؛ دندانپزشک با توجه به این مدل کامپوزیت را روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا نتیجه مطلوب به دست آید و لبخند رویایی بیمار خلق شود.

مزایا


شماری از مزایای باندینگ زیبایی دندان‌ها عبارت است از:

  • باندینگ یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین درمان‌های دندانپزشکی زیبایی است. برخلاف ونیر و روکش که به طور سفارشی برای هر دندان در لابراتوار ساخته می‌شود، باندینگ به لابراتوار فرستاده نمی‌شود.
  • باندینگ معمولاً در یک جلسه در مطب انجام می‌شود، مگر آن که درمان چند دندان مدّ نظر باشد.
  • مقدار مینایی که برای باندینگ از روی دندان برداشته می‌شود، از مقدار مینایی که برای ونیر و روکش تراش داده می‌شود، کمتر است.
  • به علاوه اگرچه باندینگ برای پر کردن سوراخ ناشی از پوسیدگی دندان به کار برده می‌شود، اما معمولاً نیازی به بی‌حسی ندارد.

کاربرد


بعضی از کاربردهای کامپوزیت دندان عبارت است از:

  • ترمیم پوسیدگی دندان، رزین کامپوزیتی برای پر کردن پوسیدگی به کار برده می‌شود.
  • ترمیم دندان ترک خورده یا لب‌پر شده
  • زیبا کردن دندان لک شده و تغییر رنگ داده
  • بستن فاصله بین دندانی
  • افزایش طول تاج دندان
  • تغییر شکل دندان
  • جایگزینی با زیبایی بیشتر برای آمالگام که از آن برای پر کردن دندان استفاده می‌شود.
  • محافظت از بخشی از ریشه دندان که در اثر تحلیل لثه نمایان شده است.

مراحل باندینگ دندان


باندینگ دندان: ترمیم و زیبایی دندان با کامپوزیت رزین همرنگ دندان

در ادامه مراحل باندینگ دندان را به اختصار شرح می‌دهیم:

آماده سازی

آماده‌سازی دندان قبل از باندینگ بسیار جزئی است. غالباً نیازی به بی‌حسی نیست، مگر آن که کامپوزیت دندان برای پر کردن پوسیده به کار برده شود، یا دندانپزشک دندان را برای تغییر شکل تراش دهد و یا این که ترک نزدیک عصب باشد. دندانپزشک رنگ رزین کامپوزیتی را با توجه به راهنمای رنگ انتخاب می‌کند تا بیشترین شباهت را به رنگ بقیه دندان‌ها داشته باشد.

باندینگ دندان

باندینگ دندان: ترمیم و زیبایی دندان با کامپوزیت رزین همرنگ دندان

دندانپزشک با اچینگ و مایع مخصوص سطح دندان را قدری ناهموار می‌کند تا کامپوزیت دندان بهتر بچسبد. دندانپزشک رزین خمیر مانند همرنگ دندان را روی دندان می‌زند، شکل می‌دهد و به صورت دلخواه درمی‌آورد، سپس کامپوزیت را با لیزر یا نور آبی خشک می‌کند. پس از آن که ماده سفت شد، دندانپزشک آن را شکل می‌دهد و پولیش می‌کند تا درخششی مانند سطح بقیه دندان‌ها پیدا کند. باندینگ هر دندان 60 ـ 30 دقیقه طول می‌کشد.

نقاط ضعف


بعضی از نقاط ضعف باندینگ به شرح زیر است:

  • کامپوزیت دندان به اندازه روکش در برابر لک شدن مقاوم نیست.
  • ماندگاری و استحکام مواد همرنگ به اندازه ترمیم‌هایی مانند روکش، ونیر یا پر کردن دندان نیست
  • احتمال دارد مواد باندینگ ترک بخورد و لب‌پر شود و از روی دندان جدا شود.

با توجه به بعضی از محدودیت‌های باندینگ، برخی دندانپزشکان آن را برای تغییرات زیبایی کوچک، برای اصلاح موقت نقص‌های زیبایی و اصلاح دندان‌هایی مانند دندان‌های جلو توصیه می‌کنند که در ناحیه‌هایی با فشار بسیار پایین بایت و جویدن قرار دارند. جلسه مشاوره با دندانپزشک بهترین فرصت برای تعیین مناسب بودن درمان است.

مراقبت از باندینگ


پس از ترمیم با دندان همرنگ نیاز به مراقبت خاصی نیست؛ کافی است بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، یعنی این که دندان‌ها را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، بین آنها را حداقل یک بار در روز نخ بکشید، دهان را یک یا دو بار در روز با دهانشویه ضدعفونی کننده شستشو دهید و برای جرم‌گیری و چک‌آپ به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

چون کامپوزیت دندان لب‌پر می‌شود، بیمار باید عادت‌هایی مانند جویدن ناخن، مداد، یخ یا خوردن خوراکی‌های سفت را ترک کند، استفاده از دندان ترمیم شده با مواد همرنگ به عنوان دربازکن مطلقاً ممنوع است. اگر متوجه تیز شدن لبه‌های دندان شدید یا اگر هنگام جویدن حس عجیبی داشتید، با دندانپزشک تماس بگیرید.

طول عمر


طول عمر باندینگ به مقدار باندینگ به کار برده شده و عادت‌های دهانی بیمار بستگی دارد. درهر حال ماندگاری مواد باندینگ از سه تا ده سال متغیر است و پس از آن باید ترمیم یا تعویض شود.

نتایج


عملکرد و ظاهر دندان پس از باندینگ بهبود می‌یابد و دقیقاً مانند دندان طبیعی می‌شود. مواد باندینگ را می‌توان شکل داد، این ماده همرنگ دندان است و غالباً می‌توان سایه رنگ آن را مطابق بقیه دندان‌های بیمار انتخاب کرد تا کمترین فرقی با دندان‌های طبیعی نداشته باشد. چنانچه باندینگ توسط دندانپزشک مجرب انجام شود، اطرافیان متوجه انجام درمان زیبایی روی دندان نخواهند شد و تنها چیزی که می‌بینند لبخندی زیبا و بی‌نقص است.

عوارض


رزین کامپوزیتی مورد استفاده در باندینگ به اندازه دندان طبیعی محکم نیست. جویدن ناخن، یخ یا مداد باعث لب‌پر شدن مواد همرنگ می‌شود.

هزینه


هزینه باندینگ تا حدی به موقعیت کلینیک، نوع درمان انجام شده و مواد مورد استفاده بستگی دارد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *