جراحی دندان عقل نهفته: جلوگیری از آسیب دندانها با کشیدن دندان عقل

دندان عقل، که آسیای سوم نیز نامیده می‌شود، مجموعه سوم و نهایی دندان‌های آسیا است، که در اکثر افراد بین سنین 17 تا 25 ساله درمی‌آید. این 4 دندان آخرین دندان از 32 دندانی هستند که در می‌آیند. دندان‌های عقل نهفته در عقب دهان قرار دارند که فضای کافی برای رشد طبیعی ندارند. در جوانان این دندان‌ها عوارض کمی دارند و گفته می‌شود که سریع‌تر بهبود می‌یابند. دندان‌های عقل نهفته بر اساس ماهیت و نوع رشدشان طبقه‌بندی می‌شوند. دندان‌های عقل نهفته‌ی افقی یکی از عوارض شایع هستند. نهفتگی افقی، دندان عقلی را که بصورت کج در داخل استخوان فک رشد می‌کند، توصیف می‌کند. این دندان به جای اینکه عمودی و به سمت خط لثه رشد کند، مستقیما به سمت دندان‌های موجود رشد می‌کند. تقریبا یک جراحی برای برداشتن دندان‌های عقل نهفته انجام می‌شود.

اگر مراجعه‌ی منظم به دندانپزشکی ندارید یا همیشه برای معاینه از اشعه‌ی ایکس استفاده نمی‌کنید، ممکن است متوجه نباشید که دندان‌های عقلتان نهفته هستند، به خصوص اگر نشانه‌ای هم نداشته باشید. دندانپزشک با دقت از نزدیک دندان‌های عقل شما را بررسی می‌کند و به شما کمک ‌می‌کند مشخص کنید که آیا از بین بردن آنها بهترین شیوه عمل است یا خیر. جراحان ما در [shortcode-variables slug=”name1″] از آخرین روش‌های کشیدن دندان ترکیب شده با تکنولوژی پیشرفته برای حذف دندان‌های عقل نهفته به صورت ملایم استفاده می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

مشکلات دندانی ناشی از دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته: جلوگیری از آسیب دندانها با کشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل نهفته می‌توانند منجر به مشکلات مختلف دندانی شوند. موارد زیر یک درون بینی از این مشکلات شایع است؛

• بوی بد دهان: هنگامی که دندان‌های نهفته کشیده می‌شوند، در لثه حفره ایجاد می‌شود که با توجه به اینکه چقدر در فک بالا یا چقدر عقب هستند، تمیز کردن آن دشوار است. باقیمانده‌های مواد غذایی و باکتری‌ها به آسانی می‌توانند در حفره گیر کرده و منجر به بوی بد دهان یا حتی عفونت شوند.
  • تورم در اطراف فک: این عارضه نشانه‌ی دیگری از دندان عقل نهفته است، که می‌تواند از چانه و پشت تا ناحیه لباس زیر گسترش یابد. هنگامی که دندان به عمق فک تغییر مکان می‌دهد، انتهای عصبی که سراسر دهان را پوشانده است، پاره می‌کند.
  • تورم: بسیاری از افراد به تورم در ناحیه لثه، که با نام بیماری لثه شناخته می‌شود، مبتلا می‌شوند. این عارضه موجب التهاب بافت نرم اطراف دندان می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد و جویدن را مشکل می‌کند.
  • خونریزی و لثه‌های حساس: دندان نهفته بیشترین تاثیر را روی لثه‌ها می‌گذارد. دندان نهفته می‌تواند منجر به تغییر مکان شود و اگر به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است سبب حساسیت در دندان‌های دیگر شود. این زمانی است که لثه‌ها شروع به خونریزی و تورم می‌کنند.
  • سردرد یا درد فک: دندان‌های نهفته با شروع ناگهانی سردرد مشخص می‌شوند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که در دندان نهفته یا دندانی که تا یک اندازه در آمده، می‌تواند تورم رخ دهد و بافت‌های لثه ممکن است عفونی شوند. لثه‌های متورم می‌توانند باعث بایت بد تراز شوند که ممکن است باعث درد در ناحیه فک یا حتی سردرد شود.
  • غدد لنفاوی متورم گاه و بی گاه: همراه با درد، دندان نهفته می‌تواند منجر به درد گلو و غدد لنفاوی متورم درست در زیر فک شود. این تورم ممکن است با تورم صورت و فک، تخلیه چرک و وجود بوی بد یا طعم و مزه در دهان شما همراه باشد. شما همچنین ممکن است مشکل جویدن یا خوردن داشته باشید.
  • درد: این عارضه موجب درد وحشتناک در عقب دهان شما می‌شود. درد بیشتر در اطراف دندان نهفته و دیگر دندان‌های آسیاب احساس می‌شود.
  • رشد کیست: این عارضه با این واقعیت امکان پذیر است که کیسه‌ای که دندان نهفته را نگه می‌دارد ظرفیت پر شدن با مایع را دارد. که این امر باعث درد می‌شود و ممکن است به کل استخوان فک شما آسیب برساند و از این رو می‌تواند یک قسمت وسیعی از دندانها و اعصاب شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • پوسیدگی وسیع دندان: دندان‌های نهفته از جمع آوری بزاق، بقایای مواد غذایی و باکتری‌ها در اطرافشان استقبال می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث پوسیدگی در دندان عقل یا دندان‌های مجاور شود. این عارضه با عفونت دردناک مشخص می‌شود که اول می‌تواند تنها از طریق حذف دندان درمان شود.
  • جرم بین دندان‌ها و لثه‌ها گیر می‌کند: دندان عقل نهفته می‌تواند به شما کند تا بدانید چه زمانی به کمک دندانی مناسب نیاز دارید. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، ممکن است دندان با یک فلپ بافت لثه پوشانده شود که می‌تواند غذا، جرم یا باکتری را گیر بی‌اندازد، که این موارد با درد دندان عقل نهفته همراه هستند.
  • آسیب به دندان‌ها: دندان‌های نهفته معمولا دندان‌های مجاور را تحت تاثیر قرار می‌دهند، که این امر منجر به تراز نامنظم دندان‌ها، دندان دردو دندان‌های حساس می‌شود. التهاب بافت‌های اطراف ناشی از جرم دندانی، همراه با فشار دندان عقلانی که به سمت دندان مجاور در جلو حرکت می‌کند، باعث می‌شود ریشه دندان مجاور دوباره جذب شود.

کشیدن دندان‌های عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته: جلوگیری از آسیب دندانها با کشیدن دندان عقل

برخی از دندان‌های عقل نهفته نیازی به کشیدن ندارند، اما مواردی که با علائم همراه هستند معمولا به وسیله یک دندانپزشک یا یک جراح دهان به صورت سرپایی به کشیده شدن با جراحی نیاز دارند. دندانپزشک به منظور بی‌حس کردن دهان و یا برای از بین بردن هوشیاری شما در طول عمل جراحی، بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌دهد. برش به منظور ظاهر شدن استخوان و دندان روی لثه ایجاد خواهد شد، دندانپزشک بافتی که دندان را به استخوان متصل می‌کند باز کرده و از هم جدا می‌کند و سپس دندان را خارج می‌کند. گاهی اوقات دندانپزشک دندان را به قطعات ریز برش می‌دهد تا کشیدن دندان آسان‌تر شود. اینکه دندان به صورت تکه‌ای کشیده و حذف شود برای بیمار نیز کمتر ضربه‌ای و جراحتی است، یا به زبان دیگر برای بیمار راحت‌تر است. این فرآیند عمل می‌تواند حدود 20 دقیقه طول بکشد.

اگر دندان عقل قبلا عفونی شده است، ممکن است جراحی به تعویق بیفتد، در این صورت دندانپزشک احتمالا آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند و یک هفته تا 10 روز قبل از شروع عمل برای انجام جراحی صبر می‌کند.

مراقبت و تسکین درد پس از جراحی

جراحی دندان عقل نهفته: جلوگیری از آسیب دندانها با کشیدن دندان عقل

پس از عمل جراحی، بیماران با دستورالعمل‌های صریح و واضح در خصوص تغییرات رژیم غذایی و سایر اقداماتی که به مدیریت عوارض پس از جراحی کمک می‌کند، به خانه فرستاده می‌شوند.

• گهگاه به آرامی روی پد گاز پانسمان را گاز بگیرید، و اگر خونی شد زود به زود گاز پانسمان را عوض کنید. این کار به کنترل و توقف خونریزی کمک می‌کند.
  • به مدت یک هفته یا بیشتر باید یک رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم بخورید. غذاهایی از جمله ژلاتین، پودینگ یا سوپ رقیق.
  • تمیز نگه داشتن محل دندان کشیده شده امری بسیار مهم است، از آنجایی که تمیز کردن زخم به دلیل موقعیتش دشوار است، می‌توانید به سادگی از رسیدن باقی مانده مواد غذایی به ناحیه جلوگیری کنید. و در صورت گیر کردن برخی از باقیمانده‌ی غذاها، آن را با دهانشوئی یا آب نمک گرم شستشو دهید.
  • در قسمت بیرونی گونه یکروز به مدت 15 تا 20 دقیقه از کیسه‌ی یخ استفاده کنید. می‌توانید از گرمای مرطوب مانند دستمال مرطوب شده در آب گرم استفاده کنید.
  • دهان خود را با آب نمک گرم چندین بار در روز بشویید تا تورم را کاهش دهد و درد را از بین ببرد. با مخلوط کردن 1 قاشق چایخوری نمک در یک لیوان متوسط آب گرم، آب نمک خود را آماده کنید، که این امر به رها کردن هر لخته خونی که ممکن است درمان و بهبودی را به تاخیر بی‌اندازد کمک می‌کند.
  • ناحیه را لمس نکنید، تا زخم دچار مشکل نشود. تا 24 ساعت اول، با طرف دیگر دهان خود غذا بجوید.

عوارض جانبی مرتبط با کشیدن دندان

جراحی دندان عقل نهفته: جلوگیری از آسیب دندانها با کشیدن دندان عقل

با وجود اینکه به ندرت این عوارض رخ می‌دهند، اما عوارضی همراه با کشیدن و حذف دندان عقل نهفته وجود دارد. علائم عبارتند از:

• تورم در بیماران شایع‌ترین عوارض جانبی است که تا 2 هفته می‌تواند ادامه یابد. تورم می‌تواند در بیماران مختلف بستگی به ماهیت عمل جراحی متفاوت باشد. با این حال این عارضه با کمک کیسه یخ یا شستشو با آب نمک، می‌تواند درمان شود.
  • خونریزی: طبیعی است که بعد از هر نوع جراحی خونریزی رخ دهد اما معمولا به سرعت متوقف می‌شود. اگر ناحیه بخیه شود شما را اذیت نخواهد کرد، اما اگر در منزل خونریزی کند، می‌توانید حداقل 10 دقیقه به ناحیه فشار وارد کنید.
  • محدود شدن باز کردن دهان: این عارضه در نتیجه‌ی تورم است، و بلافاصله پس از کاهش یافتن تورم بهبود می‌یابد. هنگامی که از این عارضه که باز شدن دهان شما محدود شده است رنج می‌برید، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را به خوردن غذاهای نرم تغییر دهید. شما همچنین باید بهداشت دهان و دندان مناسب را حفظ کنید تا از عفونت که تورم را وخیم می‌کند جلوگیری شود.
  • عفونت: عفونت همراه با حذف دندان عقل نهفته اشاره به حفره‌ی خشک نیز دارد. این عارضه می‌تواند با به کارگیری بهداشت دهان و دندان دقیق در طول مرحله بهبودی به حداقل برسد، که معمولا شامل اجتناب از مواد خارجی که ممکن است باعث آشفته شدن زخم شوند مانند سیگار کشیدن، است. همچنین باید نسبت به مسواک زدن عادی و دهانشویه توصیه شده جدی باشید.
  • ضعف فک: این عارضه احتمالا می‌تواند در نتیجه‌ی شکستگی باشد، و می‌تواند در موارد بسیار نادر رخ دهد، مانند 1٪ از عمل‌های جراحی انجام شده.
  • آبسه: آبسه تجمع چرک در هر بخش از بدن است که می‌تواند متورم و ملتهب شود. پوست، زیر پوست و دندان‌ها شایع ترین مکان‌ها برای تجمع چرک و آبسه هستند. پس از کشیدن و حذف دندان، ناحیه نسبت به چنین عفونت‌هایی آسیب‌پذیر می‌شود.

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، جردن قبادیان غربی پلاک ۱۱ واحد ۵ یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.