مقالات

از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

بسیاری از مردم دندان‌های مرتب‌تر را دوست دارند اما همه مردم با جلب توجه ناشی از بریس‌های براق فلزی احساس راحتی نمی‌کنند. بریس‌های سرامیکی یک جایگزین محبوب هستند، زیرا به همان اندازه موثر هستند اما بسیار کمتر جلب توجه می‌کنند. بهترین ویژگی در بریس‌های سرامیکی توانایی آنها در فراهم آوردن نوعی جذابیت تزئینی و زیباست. از نظر اندازه و سایز بریس‌های سرامیکی با بریس‌های فلزی یکسان هستند. بریس‌های سرامیکی در هر دو حالت شفاف یا هم‌رنگ دندان وجود دارند که باعث می‌شود این بریس‌ها کمتر جلب توجه کنند. افراد کمرو حتی برای از بین بردن کامل شواهد داشتن بریس، ممکن است استفاده از سیم‌های شفاف را ترجیح دهند.
[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

بسیاری از افرادی که از ناهمواری دندان‌های خود مطلع هستند، تحت ارتودنسی قرار می‌گیرند. اما علاوه بر مزایای زیبایی شناسی، دندان‌های مرتب‌تر راحت‌تر تمیز می‌شوند. بنابراین هر‌گونه صرف هزینه برای بریس‌ها، در واقع نوعی سرمایه گذاری برای بهداشت دهان و دندان شما در آینده است. بریس‌های سرامیکی دندان نوعی تجهیزات ارتودنسی معمولی هستند. برای جلب توجه کمتر ظاهری می‌توان از بریس‌های پلاستیکی شفاف و سرامیکی هم‌رنگ دندان به جای بریس‌های فلزی استفاده کرد. هر نوع بریس دارای مزایا و معایبی است و تصمیم نهایی باید پس از مشاوره با ارتودنتیست گرفته شود. در [shortcode-variables slug=”name”] شما می‌توانید در مورد آنچه که بریس‌های ثابت سرامیکی را با انواع دیگر بریس‌های ارتودنسی (گزینه‌های موجود در ایران) متمایز کرده است و هزینه انجام این نوع درمان ارتودنسی، اطلاعات بیشتری کسب کنید. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.
[/alert]

انواع بریس سرامیکی


بریس سرامیکی شفاف

از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

بریس‌های شفاف را می‌توان از جنس پلاستیک (پلی‌کربنات) و یا سرامیک ساخت. ترکیب آلومینیومی که اغلب در بریس‌های سرامیکی شفاف استفاده شده است نسبت به پلی‌کربنات با استحکام‌تر و مقاوم‌تر در برابر لکه است. اگر دندان بیمار به طور طبیعی خیلی سفید باشد، ارتودنسی با براکت همرنگ دندان احتمالا بهترین انتخاب برای او هستند. این مواد شفاف عملا روی سطح دندان‌ها ناپدید می‌شوند. براکت‌های سرامیکی شفاف نباید به راحتی لک شوند، اما ممکن است لیگاتورهای شفاف لک شوند. با وجود اینکه لیگاتورها در هر چکاپ عوض می‌شوند، باز هم بیمار باید برای محدود کردن هرگونه پتانسیل لک شدن، در مورد آنچه می‌خورد و می‌نوشد با احتیاط عمل کند.

بریس‌های سرامیکی سفید

از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

با وجود این که این نوع بریس تحت عنوان سفید شناخته می‌شوند، در واقع به رنگ دندان طراحی شده است. اگر این بریس‌ها سفید خالص بودند، جلب توجه می‌کردند زیرا دندان‌ها به طور طبیعی کمی زرد هستند. اما بریس‌های سرامیکی سفید به نظر خوب نمی‌رسد. پرانتزهای سرامیکی سفید بهترین گزینه برای دندان‌هایی هستند که سایه تیره‌تر دارند.
یک ترکیب آلومینیومی دیگر برای ایجاد رنگ سفید رنگ این براکت‌ها استفاده می‌شود. در مورد برخی برندهای خاص، می‌توان براکت‌ها را به گونه‌ای ساخت که با شید دندان‌های بیمار مطابقت داشته باشد. برخی انواع دیگر در شیدهای استاندارد ساخته می‌شوند که ممکن است دقیق نباشد. همانند بریس‌های شفاف، این براکت‌ها لک نمی‌شوند، اما تجهیزات الاستیک ممکن است لک شوند.

بریس‌های سرامیکی رنگی

از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

اگر چه بسیاری از افراد ارتودنسی با براکت شفاف را انتخاب می‌کنند (زیرا می‌خواهند که تا حد ممکن غیر قابل تشخیص باشند)، هیچ چیز نمی‌تواند بیمار را از استفاده از لیگاتورهای رنگی برای جذابیت بخشیدن به بریس‌ها منصرف کند. بیمار می‌تواند همانند بریس‌های فلزی رنگی، با انتخاب طیف وسیعی از الاستیک‌های رنگی، آنها را به سلیقه خود منحصر به فرد سازد. لیگاتورها در هر چکاپ تعویض می‌شوند، بنابراین بیمار فرصت‌های زیادی برای تغییر ظاهر آنها خواهد داشت.

مزایا


ارتودنسی با براکت سرامیکی با طیف وسیعی از مزایا ارائه می‌شوند:

  •  روش دائمی برای صاف کردن دندان
  •  مناسب برای نوجوانان و بزرگسالان
  •  قابلیت درمان انواع مختلفی از مسائل مربوط به ترمیم دندان‌ها، از جمله بی‌نظمی شدید دندان
  •  مواد سرامیکی مستحکم هستند و به آسانی لب‌پر یا شکسته نمی‌شوند.
  •  آنها کمتر دردناک هستند چرا که لثه‌ها را تحریک نمی‌کنند.
  •  آنها براکت‌های سرامیکی نیمه شفاف (که برای دندان‌های بسیار سفید مناسب هستند) یا براکت‌های سرامیکی هم‌رنگ دندان (که برای دندان‌های کمی تیره‌تر بهتر است) دارند. در هر صورت، آنها به خوبی با دندان یک‌دست می‌شوند.
  •  بریس‌های سرامیکی زمانی که به دندان‌های هم‌تراز متصل می‌شوند بسیار موثرتر از گونه‌های پلاستیکی مانند اینویزیلاین می‌باشند. سریع‌تر به نتیجه برسید و دندان‌هایتان را در زمان کوتاه‌تر صاف‌تر کنید.

مقایسه بریس فلزی با بریس سرامیکی


از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

تجهیزات ارتودنسی سرامیکی اساسا از اجزا مشابه بریس‌های فلزی استفاده می‌كنند و نتایج بسیار مشابهی را به دست می‌آورند. تنها تفاوت این دو بریس مواد مورد استفاده شفاف یا هم‌رنگ دندان برای براکت سرامیکی است. این به این معنی است که بریس‌های سرامیکی با دندان‌ها ترکیب می‌شوند و از فاصله بسیار دور کمتر مشخص می‌شوند. اگر چه همچنان این براکت‌ها از نزدیک تا حدی قابل تشخیص هستند، به مردم کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از بریس‌های دندانی داشته باشند. نوجوانان از هر گونه کنایه همچون دهان فلزی در زمین بازی دوری می‌کنند و به این جهت بریس‌های سرامیکی به آنها حس بهتری ارائه می‌کند، در حالیکه بزرگسالان ممکن است احساس کنند که بریس‌های شفاف باعث می‌شوند که آنها در محل کار حرفه‌ای‌تر به نظر برسند. به علت مواد پیشرفته‌تری که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب بریس‌های سرامیکی گران‌تر از بریس‌های فلزی هستند. افرادی که ارتودنسی با بریس‌های سرامیکی انجام می‌دهند، ممکن است مجبور باشند آنچه را که می‌خورند محدود کنند تا از لک شدن لیگاتورهای شفاف یا سفید جلوگیری کنند. به غیر از این دو مورد، اشکالات واقعی دیگری در مقایسه با بریس‌های فلزی وجود ندارد. به همین ترتیب، اگر بیمار در دهان خود یک دیپ بایت(Deep bite) داشته باشد، دندانپزشکان ممکن است برای دلایل عملیاتی استفاده از تجهیزات ارتودنسی سرامیکی را برای فک پایین انتخاب نکنند. این مواد سرامیکی با استحکام‌تر از دندان‌ها هستند، به این معنی که اگر دندان‌ها در فک پایین به براکت برخورد کنند، ممکن است بشکنند. براکت‌های فلزی این مشکل را ایجاد نمی‌کنند.

بریس‌های سرامیکی چگونه فیت می‌شوند؟


بریس‌های ثابت سرامیکی به هر دندان پیوند داده شده و با سیم ارتودنسی به هم متصل می‌شوند. گاهی اوقات این سیم‌ها نیز هم‌رنگ دندان (یا مات) هستند، به طوری که تمام تجهیزات ارتودنسی با دندان یک‌دست می‌شوند. اتصالات الاستیک کوچک تحت عنوان لیگاتورها این سیم را در هر ستون نگه می‌دارند و معمولا آنها نیز با براکت‌ها هم‌رنگ هستند. در طی درمان ارتودنسی بیمار باید هر 6 تا 10 هفته جلسه چکاپ داشته باشد. در این چکاپ‌ها، ارتودنتیست پیشرفت درمان بیمار را بررسی می‌کند و تنظیمات جدید سیم‌ها را انجام می‌دهد تا همچنان دندان‌های بیمار را در مسیر درست حرکت دهد. مجموع زمان درمان معمولا در حدود 18 تا 24 ماه است، اما این بستگی به میزان اصلاح مورد نیاز دارد. بیماران اغلب یک یا دو روز پس از سفت کردن سیم‌ها کمی درد در دندان‌های خود احساس می‌کنند، اما جدا از آن ممکن است کمی احساس ناراحتی در بیمار وجود داشته باشد.

آیا بریس‌های سرامیکی لک می‌شوند؟


از ارتودنسی با براکت سرامیکی (شفاف و همرنگ دندان) چه می دانید؟

مواد مورد استفاده برای این براکت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقاوم به لکه هستند. با این حال، احتمال لک شدن اتصالات الاستیک روی هر یک از براکت‌ها با مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص وجود دارد. اگر بیمار برای بریس‌های ثابت سرامیکی که با دندانهایش ترکیب شده است، هزینه اضافی پرداخت کند، ارزش دارد که بیمار برای نگه‌داری از آنها به این روش تلاش کند. این بدان معنی است که هر روز و بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌هایتان را مسواک بزنید با آب بشویید. دندانپزشک می‌تواند بیمار را در یافتن بهترین ابزار برای تمیز کردن بین و اطراف بریس‌هایش راهنمایی کند.

در طول درمان ارتودنسی سرامیکی باید از چه غذاهایی اجتناب شود؟


در طول درمان ارتودنسی سرامیکی بیمار همچنین می‌خواهد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند لیگاتورها را لکه دار کنند، اجتناب کند یا مصرف آنها را محدود کند. این مواد عبارتند از:

  •  قهوه و چای
  •  نوشیدنی‌های گازدار تیره مانند کوکاکولا
  •  گوجه فرنگی و سس‌های حاوی گوجه فرنگی
  •  شیرینی‌های روشن رنگی
  •  سس سویا و سرکه بالزامیک
  •  ادویه کاری
  •  میوه‌های توتی شکل مانند تمشک، زغال اخته و بلوبری

این موارد مضاف بر هر غذایی است که دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند برای محافظت از بریس‌هایش از مصرف آنها اجتناب کند (معمولا غذاهای جویدنی، ترد خشک و سفت). سیگار کشیدن نیز بریس‌های دندانی بیمار را لک خواهد کرد (باعث ایجاد مشکلات بهداشتی در دهان فرد می‌شود) بنابراین اگر بیمار سیگاری باشد، بهتر است سعی کند آن را ترک کند. اگر لیگاتورهای بیمار تغییر رنگ پیدا کند، بیمار تنها باید چند هفته آنها را تحمل کند، زیرا در هر چکاپ تعویض می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که بیمار با برنامه نوبت ویزیت خود هماهنگ باشد هر چه فاصله بین دو چکاپ طولانی‌تر باشد، احتمال لک شدن تجهیزات ارتودنسی بیشتر است. مطمئنا، اگر بیمار براکت‌های با درب‌های خود باز شونده (Self ligating) را انتخاب کند، هیچ لیگاتوری ندارد که در مورد آن نگرانی داشته باشد. همانطور که توسط دندانپزشک توصیه شده برای متوقف کردن لک‌دار شدن براکت و سیم، تمیز کردن باید به اندازه کافی باشد.

معایب بریس‌های سرامیکی


برخی از معایب ارتودنسی شفاف عبارت اند از:

  •  براکت‌های سرامیکی گران‌تر از براکت‌های فلزی هستند. همچنین این براکت‌ها بزرگتر از براکت فلزی هستند، اما با دندان‌ها یک‌دست می‌شوند، بنابراین این مسئله، برای اکثر بیماران هائز اهمیت نیست.
  •  همانند بریس‌های سنتی فلزی، بریس‌های سرامیکی برای نگه داشتن سیم‌های ارتودنسی در جای خود، از لیگاتور‌های شفاف یا سفید استفاده می‌کنند. لیگاتورها اتصالات لاستیکی کوچکی هستند، بنابراین ممکن است لک‌دار شوند. در هر چکاپ لیگاتورها تعویض می‌شوند.
  • از آنجا که براکت‌های سرامیکی به اندازه براکت‌های فلزی نمی‌توانند در برابر فشار زیاد مقاومت کنند، براکت‌های سرامیکی برای افرادی توصیه می‌شود که نیاز به درمان گسترده‌ای ندارند.

هزینه ارتودنسی سرامیکی


ارتودنسی سرامیکی به دلیل هزینه‌های بالای مواد و هزینه‌های نگهداری اضافی نسبت به بریس‌های مرسوم گران‌تر هستند. بریس‌های سرامیکی بیشتر از بریس‌های فلزی برای تنظیمات و تعمیرات نیاز به چکاپ دارند و چکاپ‌های معمول برای بریس‌های سرامیکی بیشتر طول می‌کشد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *