مقالات

درمان اوربایت یا جلو بودن فک بالا :عدم تناسب ساختار فک با اورجت

درمان اوربایت یا جلو بودن فک بالا :عدم تناسب ساختار فک با اورجت

اوربایت یا اورجت نوعی ناهنجاری است که موجب می‌شود دندان‌های بالایی تقریبا 30 تا 50 درصد از دندان‌های پایین را ‌بپوشانند. این وضعیت در اصطلاح پزشکی به مال اکلوژن یا نامرتبی و بهم ریختگی دندان‌ها معروف است. هنگامی که دندان‌ها و فک به‌طور صحیح روی هم قرار نمی‌گیرند این امر می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات در دندان‌ها شود. ناهنجاری اوربایت اغلب مادرزادی است یعنی برخی افراد با فک ناسالم و ناقص به دنیا می‌آیند. این امر موجب رشد غیر طبیعی در فک می‌شود. علاوه‌ بر این که در اوربایت دندان‌های جلو به‌ صورت ناخوشایند نمایان شده و زیبایی ظاهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد این عارضه می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب دندان‌ها شده و سلامت دندان‌ها را با مشکل مواجه کند. دندان‌های فوقانی فک پایین ممکن است به‌دلیل جلو آمدن بیش از حد دندان‌های فوقانی فک بالا متحمل ساییدگی و تخریب شوند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

لبخند زیبا همیشه تاثیر فراوانی در برقراری ارتباط با دیگران دارد. یک لبخند جذاب و خیره‌کننده بیش‌تر از آرایش و مدل مو در جذابیت چهره هر فردی تاثیر دارد. بنابراین لبخند دلنشین علاوه‌ بر این‌ که به زیبایی چهره می‌افزاید اعماد به‌نفس فرد را نیز افزایش می‌دهد. بیماری اوربایت نوعی ناهنجاری است که می تواند زیبایی چهره و همچنین اعتماد به نفس فرد را مختل کند. خوشبختانه درمان چنین ناهنجاری دندانی نسبتا راحت است. لازم به ذکر است که اگر اورجت منجر به مشکلات متعددی شود باید در اسرع وقت به یک دندانپزشک یا جراح دندان مراجعه کرد. متخصصین ما در کلینیک [shortcode-variables slug=”name”] توصیه می‌کنند جهت معاینه و تشخیص جلو بودن فک بالا باید کودکان را از سن حداقل 7 سالگی برای معاینه به دندانپزشک برد. در این مرکز گزینه‌های درمانی مناسبی برای بزرگسالان و کودکان مبتلا به عارضه اوربایت مهیا است. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

انواع


انواع ناهنجاری اوربایت شامل:

  • اوربایت عمودی: زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های بالایی به‌طور قابل توجهی دندان‌های پایین را بپوشاند.
  • اوربایت افقی: زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های بالایی جلوتر از دندان‌های پایین هستند.

با وجود این‌که 2 نوع اوربایت تشخیص داده شده اما در برخی مواقع ممکن است شاهد هردو نوع ناهنجاری در یک بیمار باشیم. اوربایت را می‌توان بر اساس ماهیت اسکلتی و دندانی نیز تقسیم بندی کرد. اوربایت دندانی زمانی رخ می‌دهد که دندان‌ها موجب شکل‌گیری و رخ دادن چنین عارضه‌ای شوند و اوربایت اسکلتی زمانی رخ می‌دهد که فک‌ها موجب چنین ناهنجاری می‌شوند.

علل


شایع‌ترین علل جلو آمدن دندان‌های فک بالا شکل و اندازه فک و دندان‌ها است. این بدین معناست که وجود فضای بیش از حد و یا خیلی کم در فک ممکن است متناسب با اندازه‌ی دندان‌ها نبوده و در نهایت موجب بروز چنین عارضه‌ای گردد. در صورت عدم پیشگیری و درمان اوربایت، می‌توان شاهد مشکلات حادی نظیر شلوغی و نامرتبی دندان‌ها، کج شدن دندان‌ها به‌ دلیل عدم وجود فضای کافی و یا فاصله دندانی به‌دلیل وجود فضای زیاد در فک‌ها بود. در نوزادان و کودکان عادت‌هایی نظیر مکیدن انگشت، استفاده مداوم و طولانی از پستانک و یا مکیدن زیاد شیشه شیر موجب می‌شود زبان به دندان‌ها فشار وارد کرده و در نهایت منجر به اورجت شود. در نوجوانان و بزرگسالان مواردی نظیر جویدن ناخن یا لوازم التحریر مانند مداد ممکن است یکی از دلایل چنین عارضه‌ای باشد. بنابراین عدم درمان و تعمیر دندانی که درحال افتادن است نیز ممکن است موجب چنین اختلالی شود. تقریبا 70% از کودکان دارای علائم اوربایت هستند. عوامل دیگری که موجب جلوآمدن دندان‌های فک بالا می‌شوند شامل:

عوارض جانبی


همان طور ک قبلا اشاره کردیم اگر مشکل اوربایت بدون درمان رها شود می‌تواند عوارض قابل‌توجهی برای سلامتی بدن داشته باشد. برخی از عوارض جانبی اوربایت شامل آسیب جبران‌ناپذیر دندان‌ها که ناشی از موقعیت غیرطبیعی است و همچنین درد احتمالی در فک به‌ دلیل اختلالات مفصلی تمپوروماندیبولار است. عوارض جانبی دیگر اوربایت عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان ( وجود حفره در دندان‌ها و بیماری لثه) و فرسودگی مینای دندان
  • درد در ناحیه فک
  • سردرد شدید
  • احساس درد یا ناراحتی هنگام خوردن
  • اختلال در باز و بسته کردن دهان
  • آپنه خواب
  • اختلال در صحبت

عدم درمان اوربایت می‌تواند تغییرات محسوسی در چهره ایجاد کرده و منتهی به مشکلات روانی نظیر تضعیف اعتماد به نفس شود. در صورتی که اوربایت در اوایل کودکی شروع شده و مداوم و حاد باشد مسلما زیبایی چهره را قبل از بلوغ تحت تاثیر قرار داده و ممکن است منجر به مشکلات حاد زیبایی شود.

درمان جلو بودن فک بالایی


معمولا دندانپزشک درصورت تشخیص اوربایت بیمار را جهت درمان به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد. از آن‌ جایی که فک کودکان در حال تکامل و رشد است بنابراین درمان مشکل اوربایت در کودکان به‌ نسبت راحت‌تر است. عدم تشخیص به‌ هنگام و درمان پیشگیرانه در بزرگسالان اغلب منجر به مشکلات حادتر می‌گردد. درمان اوربایت با برنامه درمانی متخصص ارتودنسی و یا دندانپزشک معمولا 2 سال و یا بیشتر از 2 سال طول می‌کشد. استفاده از اشعه ایکس کمک شایانی به تعیین نوع اوربایت و رابطه بین دندان‌ها و فک و در نهایت تشخیص درمان مناسب می‌کند. در این قسمت به معرفی درمان‌هایی می‌پردازیم که معمولا به‌ منظور اصلاح مشکل جلو بودن فک بالا توسط دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی توصیه می‌شود:

بریس‌های ارتودنسی

درصورتی که اوربایت تنها ناشی از جلوآمدن دندان‌ها باشد بریس‌های ارتودنسی بهترین گزینه‌ی درمانی خواهد بود. شایان ذکر است که مشکل اوربایت در کودکان و بزرگسالان با بریس‌های ارتودنسی قابل درمان است. ارتودنسی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان اورجت است. دندانپزشک ابتدا سیم‌های ارتودنسی (وایر) و براکت‌ها را روی دندان‌های بالای بیمار قرار داده و معمولا بعد از چند روز سیم‌ها را تنظیم و سفت می‌کند. این روش کمک می‌کند دندان‌ها بعد از مدتی در وضعیت مناسب تراز و مرتب شوند. اوربایت از طریق ارتودنسی معمولا ظرف 1 تا 2 سال درمان می‌شود. امروزه علاوه‌ بر ارتودنسی با بریس‌های فلزی، ارتودنسی اینویزلاین و ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی نیز موجود می‌باشد. به‌ محض این‌ که دندان‌ها مرتب شده و به‌ طرز صحیحی در دهان قرار گرفتند، متخصص ارتودنسی اقدام به ساخت ریتینرهای سفارشی خواهد کرد. استفاده از ریتینرها کمک می‌کند دندان‌ها موقعیت صحیح خود را حفظ کرده و دراصل مانع برگشت دندان‌ها به وضعیت قبل می‌شود.

جراحی درمان اوربایت یا جلو بودن فک بالا :عدم تناسب ساختار فک با اورجت

موارد حاد اوربایت با جراحی قابل درمان است. معمولا هنگامی که استخوان فک به‌صورت غیر طبیعی به جلو حرکت می‌کند از طریق جراحی درمان می‌گردد. معمولا د جراحی اصلاح فک بعد از رشد کامل کودک یا به‌عبارتی اواخر دوره نوجوانی و اوایل 20 سالگی و یا بالاترتوصیه می‌شود.

هزینه درمان جلو بودن فک بالا


هزینه درمان جلوبودن فک بالا به عوامل مختلفی نظیر شدت ناهنجاری، تجربه جراح، نوع درمان، طول درمان، محل درمان، هزینه درمان ارتودنسی و هزینه بستری در بیمارستان در صورت جراحی بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان هزینه‌ی ثابتی برای بریس‌ها و جراحی درنظر گرفت. البته جراحی فک بدون شک گران‌تر از کشیدن دندان یا خدمات ارتودنسی است. البته در صورتی که مشکل جلو بودن فک بالا در سنین جوانی درمان شود مسلما هزینه‌ها کم‌تر خواهد بود. همان‌طور که اشاره کردیم، به‌دلیل این‌که استخوان و دندان‌های کودکان انعطاف بیشتری دارند سریع‌تر از بزرگسالان به درمان پاسخ می‌دهند. فک افراد بزرگسال مرحله‌ی رشد کامل را طی کرده اما فک کودک هنوز در مرحله‌ی رشد و تکامل است بنابراین اصلاح چنین عارضه‌ای در کودکان به‌مراتب سریع‌تر و راحت‌تر از بزرگسالان خواهد بود.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *