مقالات

عصب کشی (روت کانال تراپی): درمان عفونت پالپ و ریشه دندان

عصب کشی (روت کانال تراپی): درمان عفونت پالپ و ریشه دندان

عصب کشی (روت کانال تراپی): درمان عفونت پالپ و ریشه دندان

در واقع روت کانال‌ها، تونل‌هایی در درون دندان‌ها هستند که بافت‌های نرم در آن‌ها قرار دارند. از طرف دیگر، درمان روت کانال تراپی یا همان عصب‌ کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که در آن بافت‌های نرم عفونی دندان برداشته می‌شوند و قبل از قرارگیری روکش روی دندان درمان می‌شوند. در درون هر دندان قسمت های مختلفی وجود دارد که در مقاله ای با عنوان درمان عصب کشی شرح داده شده است از جمله بافتی بنام پالپ که مجموعه‌ای از بافت‌های کوچکی است که مواد مغذی را برای دندان تأمین می‌کند. وقتی این بافت عفونت کند، دندانپزشک یا متخصص ریشه روش عصب‌ کشی را توصیه خواهد کرد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

عصب‌ کشی دندان یکی از پرکاربردترین خدمات دندانپزشکی است که توسط متخصص دندانپزشکی انجام می‌گیرد. این درمان می‌تواند دندان طبیعی‌ را حفظ کند و از نیاز به ایمپلنت دندان یا بریج دندان جلوگیری کند. در صورت عدم انجام به موقع عصب کشی ممکن است آبسه یا عفونت در بافت لثه ایجاد شود[www.webmd.com]. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name”] می‌توانند با انجام درمان عصب‌ کشی، به شما در حفظ دندان و لبخند شما کمک کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

چه زمانی به عصب‌ کشی دندان نیاز است؟


درمان عصب‌ کشی تنها وقتی مورد نیاز است که عکس رادیوگرافی دندان نشان دهد که پالپ دندان از طریق یک عفونت باکتریایی آسیب‌ دیده است. اگر پالپ از طریق باکتری دچار عفونت شود شروع به فاسد شدن می‌کند و اجازه می‌دهد تا باکتری تکثیر شود و گسترش یابد.

گاهی اوقات هیچ علائمی برای لزوم انجام عصب کشی وجود ندارد؛ به هر حال ممکن است علائم شامل موارد زیر باشد:

  • حساسیت شدید دندانی نسبت به گرمی یا سردی (بعدازآنکه غذای داغ یا سرد از روی آن برداشته شود).
  • تغییر رنگ و سیاه شدن دندان 
  • ورم و التهاب لثه‌های اطراف دندان
  • آماس و برآمدگی مداوم یا مکرر روی لثه‌ها
  • لق شدن دندان‌ها

فرایند درمان عفونت ریشه


 عصب کشی (روت کانال تراپی): درمان عفونت پالپ و ریشه دندان

عصب‌ کشی ممکن است یک یا دو جلسه طول بکشد[www.mouthhealthy.org]، این فرایند بستگی به وضعیت دندان و شدت عفونت دارد.

  • اولین مرحله گرفتن عکس رادیوگرافی از دندان است تا دندانپزشک شکل کانال‌ها را ببیند و تعیین کنن که آیا نشانه‌ای از عفونت در استخوان اطراف دندان دیده می‌شود یا خیر.
  • سپس متخصص دندانپزشکی از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه‌ی نزدیک دندان استفاده می‌کند. البته به بی‌حسی نیازی نیست زیرا عصب دندان کشته‌ شده است، اما دندانپزشک کلاً آن ناحیه را بی‌حس می‌کند تا مطمئن باشد که راحت و آسوده هستید.
  • سپس برای خشک نگه‌داشتن آن قسمت و عاری بودن از بزاق در حین درمان، دندا‌پزشک یک عایق لاستیکی (ورقه‌ی لاستیکی) را در اطراف دندان قرار می‌دهد.
  • سپس یک سوراخ در دندان ایجاد می‌شود؛ و پالپ، همراه با باکتری‌ها، بافت عصب پوسیده‌ شده و چرک‌ها و آلودگی‌های مربوط به آن از دندان خارج می‌شود.
  • فرآیند پاک‌سازی با استفاده از سوهان‌های روت کانال انجام می‌شود. بعد از آن یک سری از این سوهان‌ها که دارای قطر افزایشی هستند در سوراخ ایجادشده در دندان قرار می‌گیرند و در طول کلی دندان کار گذاشته می‌شوند تا اطراف کانال‌ها را بسایند و پاک کنند.
  • از آب یا هیپوکلریت سدیم در فواصل معینی برای شستشوی چرک‌ها و آلودگی‌ها استفاده می‌شود.
  • وقتی‌که دندان به‌ خوبی تمیز شد، آن را درزگیری می‌کنند. در برخی موارد دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که قبل از انجام درزگیری یا پوشش دندان کمی صبر کنید، به‌طور مثال اگر عفونتی وجود داشته باشد دندانپزشک ممکن است برای پاک کردن آن از عفونت، دارویی در داخل دندان قرار دهد. البته در اکثر موارد دندان در همان روز پاک‌سازی، درزگیری و پوشانده می‌شود.
  • سپس، برای پر کردن سطح داخلی دندان، یک خمیر سیلانت دندان و یک ترکیب لاستیکی بنام گوتا پرشا در کانال ریشه‌ی دندان قرار می‌گیرد. برای پر کردن سوراخی که در ابتدا ایجادشده است، یک ماده پرکننده در آن قرار می‌گیرد.
  • مرحله‌ی نهایی ممکن است شامل ترمیم بیشتر دندان باشد. ازآنجایی ‌که دندانی که نیاز به عصب ‌کشی دارد اغلب دندانی است که یک پرشدگی بزرگ یا پوسیدگی بسیار گسترده یا مشکلات دیگری دارد، به یک روکش برای پوشاندن دندان نیاز دارد تا از آن محافظت کند و یا از شکسته شدن آن جلوگیری کند و بتواند عملکرد کاملی داشته باشد.
  • تا تکمیل شدن درمان عصب‌ کشی، یعنی تا انجام پر کردن دائمی یا روکش دندان، بهتر است جویدن غذا با دندان تحت درمان را به حداقل برسانید. این مرحله کمک می‌کند تا از آلودگی مجدد فضای داخلی دندان و همچنین از شکستن دندان قبل از تکمیل مرحله‌ی ترمیم آن جلوگیری شود.

بعد از درمان


از آنجایی‌که دندان‌ها بی‌حس شده‌اند، زبان، لب‌ها و سقف دهان ممکن است بی‌حس باشند. تا وقتی‌که این بی‌حسی کاملاً برطرف نشود از خوردن و نوشیدن غذاهای داغ اجتناب کنید. کمی احساس فشار و حساسیت بعد از هر جلسه طبیعی است. این حساسیت می‌بایست در طی چند هفته بعد از تکمیل عصب ‌کشی کاهش یابد. همچنین می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد. دندانپزشکان اغلب مصرف ایبوپروفن را توصیه می‌کنند، این داروها اگر قبل از شروع درد و با شکم پر خورده شوند بهتر عمل می‌کنند. در صورت نیاز، هر چهار تا شش ساعت یک‌بار 200 میلی‌گرم قرص مصرف کنید و این کار را تا سه روز بعد از درمان ادامه دهید.

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • درد یا فشار شدیدی که بیشتر از چند روز طول بکشد.
  • ورم قابل ‌توجه‌ای در داخل یا بیرون از دهانتان
  • یک واکنش آلرژیک نسبت به دارو (خارش، کهیر یا قرمزی)
  • ناهموار بودن سطح دندان‌ها
  • روکش یا پر کردن موقت، اگر روی دندان قرار گرفته باشد، بیرون بیاید (افتادن یک‌لایه‌ی نازک طبیعی است).
  • علائمی که قبل از درمان داشتید مجدداً برگردند.

البته برخی عادات غلط نیز زمینه ساز مشکلات بعد از ایمپلنت دندان هستند [www.advanceddentistry.co.uk].

روش‌های تسکین درد عصب کشی


عصب کشی (روت کانال تراپی): درمان عفونت پالپ و ریشه دندان

درمان عصب‌ کشی یک روش راحت و بدون درد است زیرا در طی درمان، دندان بی‌حس می‌شود. در واقع اکثر افراد می‌گویند که درد خود درمان بیشتر از پر کردن دندان نیست. اگر درد شما ادامه یاید، چند نکته برای تسکین درد عصب‌ کشی وجود دارد:

  • از یک کیسه یخ برای تسکین و کاهش درد استفاده کنید.
  • آب‌ نمک قرقره کنید، آب‌نمک می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و درد را کاهش دهد. یک قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این کار را 3-2 بار در روز انجام دهید.
  • هنگام خواب یک بالشت بلند زیر سر خود قرار دهید. بالا بردن سر از درد و فشار لثه‌ها و اعصاب جلوگیری می‌کند.

اگر بعد از این درمان درد شدید و مداومی احساس کردید فوراً با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض عصب کشی


میزان موفقیت عصب‌ کشی دندان 95 درصد بدون هیچ عوارضی می‌باشد. اگرچه، همانند هر روش پزشکی و دندانپزشکی، خطر بروز برخی عوارض وجود دارد از جمله:

  • ابزارهای دندانپزشکی ممکن است در داخل کانال‌های دندان بشکند.
  • انسداد سینوسی
  • برگشت عفونت
  • شکستگی روکش دندان
  • زرد شدن و تغییر رنگ دندان
  • بی‌حسی و احساس گزگز
  • واکنش شدید نسبت به بی‌حسی

پیشگیری


عصب کشی (روت کانال تراپی): درمان عفونت پالپ و ریشه دندان

از آنجایی‌که برخی از دلایل التهاب و عفونت دندان و پالپ آن به دلیل پوسیدگی دندان، درمان‌های مکرر دندانپزشکی روی دندان و یا پرشدگی بزرگی روی دندان می‌باشد، رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و انجام معاینات دندانپزشکی منظم می‌تواند لزوم انجام درمان ریشه یا عصب‌ کشی را کاهش دهد. همچنین وارد شدن آسیب ورزشی به دندان را می‌توان با قرار دادن محافظ دهانی کاهش داد.

هزینه عصب کشی دندان


عصب‌ کشی دندان تقریباً همیشه با روکش دندان همراه است. اگر خوش‌شانس باشید، شاید فقط به پر کردن دندان نیاز داشته باشید. هزینه‌ی نهایی بسته به اینکه کدام دندان تحت درمان قرار می‌گیرد یا چه نوع روکشی استفاده می‌شود، متغیر خواهد بود. اگر دندانی که عصب ‌کشی شده است هنوز هم عفونت داشته باشد، هزینه‌ی انجام این روش کمی بیشتر خواهد بود.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *