مقالات

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

بعد از جراحی ایمپلنت، پزشک دستورالعمل‌های مهم پس از جراحی را به بیمار توصیه می‌کند تا فرآیند درمان با سرعت و نتایج بهتری پیش برود. دوره بهبودی و درمانی 3 تا 6 ماه به طول می‌انجامد و پروسه پیوند خوردن ایمپلنت به استخوان بسیار حایز اهمیت است، به‌همین‌دلیل تضمین موفقیت درمان تنها با مراقبت مناسب از ایمپلنت میسر است. مراقبت پس از جراحی را باید بلافاصله مد نظر داشت و تماس با ایمپلنت به حداقل ممکن برسد. صرف‌نظراز اقدامات بهداشتی معمول، بهترین حالت این است که 2 هفته اول بطورکامل هیچ تماسی با ایمپلنت صورت نگیرد. طی پروسه 10 تا 12 هفته‌ای استخوان‌جوشی، بهتر است وعده‌های غذایی را محدود به خوراک‌های آبکی کنید و برای جویدن بیشتر از سمت جراحی نشده دندان‌ها استفاده کنید.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

ایمپلنت به‌عنوان با دوام‌ترین و طبیعی‌ترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته تلقی می‌شود، اما این تکنیک مستلزم جراحی دهان و دندان است، بدین‌معناکه به فرآیند بهبودی نیاز است و می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.ممکن است دندان‌پزشک از دندان‌ها عکسبرداری کند و بیمار را از نتایج نهایی درمان ایمپلنت مطلع سازد. این کار همچنین شامل سطح توقعات بیمار طی فرآیند بهبودی نیز می‌شود. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر روشنک غفاری اطلاعاتی در خصوص مراقبت از ایمپلنت پس از جراحی به بیمار ارائه می‌کند. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و بهترین اقدامات بهداشت دهان را به کار گیرید تا فرآیند درمانی به‌خوبی پیش رود.
جهت رزرو نوبت انجام ایمپلنت دندانی و کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد ازایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی دکتر روشنک غفاری می توانید با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.[/alert]

مراقبت پس از جراحی ایمپلنت دندانی


در ادامه برخی مطالب مفید درباره مراقبت از ایمپلنت دندانی پس از جراحی ارائه خواهد شد.

داروی مسکن

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

متاسفانه اکثر جراحی‌های دهان و دندان با کمی احساس ناراحتی همراه است. اگر بیمار به داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی حساسیت نداشته باشد (ایبوپروفن، مورتین، آدویل)، دندان‌پژشک مصرف این داروها را پیش از بی اثر شدن بیهوشی موضعی به بیمار پیشنهاد می‌کند. در مورد دردهای شدیدتر ممکن است به تجویز داروهای مسکن شبیه افیونی نیاز باشد. داروی مسکن حاوی موادمخدر بیمار را خواب‌آلود خواهد کرد، ازاینرو از رانندگی کردن و راندن ماشین‌آلات حین مصرف این داروها خودداری کنید. درصورت نیاز، مصرف ایبوپروفن (2 قرص/200 میلی گرم) و مسکن افیونی را هر 2 ساعت یکبار جابجا کنید. هر زمان که احساس کردید نیازی به مسکن افیونی ندارید، ایبوپروفن یا تایلنول را جایگزین آن کنید. احتمال دارد پزشک برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز کند. لطفا قرص‌ها را طبق دستور و تا زمان رفع ناراحتی مصرف کنید.

دهانشویه آنتی‌باکتریایی

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

ممکن است دهانشویه ضد باکتری برای بیمار تجویز شود و لازم است آن را طی 2 هفته اول پس از جراحی ایمپلنت دو مرتبه در روز استفاده کنید. پس از مسواک زدن سایر دندان‌ها به‌جزء ناحیه ایمپلنت شده، به‌آرامی دهان را با مقداری دهانشویه دو مرتبه در روز شستشو دهید. لطفا توجه داشته باشید بیمارانی که سیگاری هستند یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، ممکن است دندان‌ها و زبان خود را در معرض لک قرار دهند. این لک‌ها را به‌راحتی می‌توان از بین برد و جای نگرانی ندارد. تاثیرات دهان‌شویه‌های ضدباکتری بسیار چشمگیر است و کمک زیادی به پیشگیری از عفونت پس از جراحی می‌کند.

رژیم‌غذایی

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

طی 4 تا 6 ساعت بعد از ایمپلنت، بیمار ملزم است فقط مایعات خنک میل کند (چای سرد، نوشیدنی‌های کربناته، آب میوه، لیموناد و آب). نوشیدن مایعات خنک فرآیند جوش خوردن محل زخم را به‌درستی پیش می‌برد و مقداری از احساس ناراحتی می‌کاهد. حین نوشیدن از نی استفاده نکنید و اجازه دهید مایعات سرد در همه جای محل جراحی پخش شوند. مایعات به اندازه کافی بخورید و با هر قرص مسکن دست کم نصف پیمانه آب بنوشید.
بعد ازگذشت 6 ساعت بیمار می‌تواند چیزی گرم یا سرد میل کند. خوردن را با موادغذایی غلیظ و آبکی شروع کنید: سوپ، ماست، تخم مرغ‌های خاگینه. سپس بیمار باید رفته‌رفته باقی هفته را با رژیم‌غذایی سبک در پیش بگیرد. رژیم غذایی نرم و سبک اشاره به غذاهایی دارد که براحتی با چاقو بریده می‌شوند (گوشت چرخ کرده، طاس کباب، سبزیجات پخته، جوجه، ماهی، ماکارونی و غیره). درحقیقت، اگر خوردن این غذاها برای شما ناراحت کننده است، از مصرف آنها پرهیز کنید. از خوردن ذرت، خشکبار، و موادغذایی حاوی دانه یا هسته بکل خودداری کنید.

ورم

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

بروز کمی ورم در ناحیه درمان شده قابل پیش‌بینی و طبیعی است. می‌توانید پد یخ را به مدت 15 دقیقه و 2 مرتبه طی 24 ساعت بر روی صورت قرار دهید (به جزء زمان خوابیدن) تا از ورم زیاد جلوگیری شود. خیلی نگران بیشتر شدن ورم هنگام برخاستن از خواب نسبت به شب قبل نباشید. مجددا یخ‌درمانی را از سر بگیرید. هنگام خواب دو بالش زیر سر قرار دهید. بالا نگه داشتن سر تاحدودی به کاهش ورم کمک می‌کند.

خونریزی

دو یا سه روز اول بعد از جراحی مشاهده کمی خون همراه با بزاق دهان طبیعی است. بلعیدن آن به بیمار آسیبی نخواهند رساند زیرا بیشتر حجم آن را بزاق تشکیل ‌می‌دهد. بااین‌حال، مشکل خونریزی درصورتی باید بررسی شود که ظرف چند دقیقه دهان به‌سرعت از خون پر شود. در این وضعیت، سعی نکنید با آب دهان را شستشو دهید. یک چای کیسه‌ای مرطوب بردارید و بر روی ناحیه خونریزی قرار دهید و به‌مدت 20 دقیقه محکم فشار دهید. اگر خونریزی بند نیامد، با پزشک تماس بگیرید.

اقدامات بهداشتی

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت برای کاهش ورم و درد بعد از جراحی

طی 24 ساعت نخست پس از درمان از شستشو و بیرون ریختن آب دهان خودداری کنید، چون این کار فرآیند التیام زخم را به تاخیر ‌می‌اندازد و باعث خونریزی بیشتر می‌گردد. پس ازگذشت 24 ساعت می‌توانید به‌آرامی مسواک زدن دندان و لثه‌ها را شروع کنید. علاوه براین بیمار باید زبان خود را نیزمسواک بزند. از نخ دندان کشیدن خودداری فرمایید. بعد از مسواک زدن دهان را دو بار در روز با کمی دهان‌شویه شستشو دهید. به خاطر داشته باشید، هرچه دندان‌ها و لثه‌های بیمار تمیزتر باشند، فرآیند درمان سریعتر پیش خواهد رفت و احساس بهتری خواهید کرد.
احتمال دارد حین جراحی در صورت پوسیدگی دندان مصنوعی یا تعدادی از آنها مجددا ترمیم‌سازی بر روی آنها انجام گیرد. ممکن است دندان مصنوعی بدلیل ورم لثه 1 یا 2 هفته نخست به‌خوبی دردهان مستقر نشود، و ‌باید به مرورزمان در جای خود تثبیت شود. لطفا از کاربرد دندان مصنوعی حدالامکان طی 3 هفته نخست بعد از جراحی بخصوص هنگام شب خودداری فرمایید.اگردندان مصنوعی به ایمپلنت فشار وارد می‌کند بلافاصله با دندان پزشک تماس بگیرد تا تغییراتی را بر روی آن صورت دهد. ممکن است با وارد شدن اولین ضربه ایمپلنت آسیب ببیند.
درصورتی‌که درمان سینوس لیفت انجام داده‌اید، به مدت 2 هفته پس از جراحی از فین کردن شدید پرهیز کنید. در صورت نیاز به رفع گرفتگی بینی از داروهای ضداحتقان/آنتی‌هیستامین (مانند کلاریتین D) استفاده کنید.

نیم‌پایه‌های درمانی

پس از اتمام جراحی، بیمار متوجه بیرون‌زدگی قطعه‌ای براق در میان بافت لثه خود خواهد شد. این قطعه همان نیم‌پایه درمانی ایمپلنت است. در برخی مواقع، ممکن است ورم لثه روی این نیم‌پایه درمانی را طی چند هفته بپوشاند تا اینکه ورم دوباره بخوابد. این قطعه بطورموقتی بر روی ایمپلنت کار گذاشته می‌شود و وظیفه آن عقب نگه داشتن بافت لثه از روی ایمپلنت است تا دندان‌پزشک بتواند روکش نهایی را روی آن قرار دهد. این قطعه نیز باید هر روز با مسواک و دهانشویه تمیز شود. این نیم‌پایه محافظ خیلی سفت نمی‌شود و گهگاهی طی فرآیند درمانی دیده شده با یک فشار جزئی انگشت دست هم لق یا حتی از جای خود درمی‌آید. شل شدن یا افتادن نیم‌پایه محافظ به ایمپلنت آسیب خواهند رساند مگراینکه سریعا به آن رسیدگی شود. اگر نیم‌پایه از جای خود دربیاید و به موقع دندان‌پزشک را در جریان قرار ندهید ممکن است باعث عفونت یا حتی از دست دادن ایمپلنت گردد.

فعالیت

احتمالا طی 24 تا 72 ساعت نخست پس از درمان بیمار کمی احساس ضعف یا لرزش کند. اگر این وضعیت بیشتر از 72 ساعت ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.هفته نخست به اندازه کافی استراحت کنید و از تحرک زیاد بپرهیزید. اگر داروی مسکن به بیمار داده شده، ترجیحا روز جراحی نباید رانندگی کند.

بهترین زمان بازگشت به محل کار؟

پیش‌بینی می‌شود بیمار به مدت 3 تا 5 هفته دچار درد و ورم گردد. به‌همین‌دلیل دندانپزشک پیشنهاد می‌کند جراحی در آخرهفته انجام گیرد، طوری‌که بیمار بتواند چند روزی را سر کار برود و آخرهفته را صرف استراحت و بهبودی کند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *