مقالات

برای کسانی که دندان قروچه می کنند پرسلین ونیر بهتر است یا لومینیرز؟

برای کسانی که دندان قروچه می کنند پرسلین ونیر بهتر است یا لومینیرز؟

برای کسانی که دندان قروچه می کنند پرسلین ونیر بهتر است یا لومینیرز؟

پرسلین ونیرها اغلب با لومینیرزها اشتباه گرفته می‌شوند، زیرا به طریق مختلفی شبیه به هم هستند. هم پرسلین ونیرها و هم لومینیرزها از پرسلین نازک ساخته شده‌اند، و برای اهداف مشابه استفاده می‌شوند. هر دوی آنها در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا نقایص دندان‌ها را اصلاح کنند. با این حال، تفاوت‌هایی نیز بین این دو و مهمترین روش و تغییرات ایجاد شده در دندان اصلی وجود دارد؛ لومینیرزها ساختار دندان را تغییر نمی‌دهند، و بنابراین ممکن است یک راه حل بلند مدت بهتر باشند.

پرسلین ونیرها

ونیرهای دندانی با 2 نوع مواد ساخته می‌شوند: کامپوزیت و پرسلین. پرسلین ونیرها بادوام‌تر هستند و ظاهر طبیعی‌تری دارند، گرچه گرانتر از کامپوزیت ونیرها هستند. روش استفاده از وینرهای دندانی بعضی از مشکلات را ایجاد می‌کند، زیرا شامل تغییر شکل دندان است. ونیرها باید روی دندان قرار گیرند، و به منظور جلوگیری از ظاهر زخیم و غیر طبیعی، دندانپزشک باید حدود 5 میلی متر از سطح دندان را حذف کند. بنابراین، دندان مینای طبیعی خود را از دست می‌دهد و دیگر با هیچ چیز جز پرسلین ونیر محافظت نمی‌شود. با توجه به اینکه پرسلین ونیرها سفارشی هستند و می‌توانند به صورت دوره‌ای جایگزین شوند، این روش نباید هیچ مشکلی ایجاد کند. با این حال، در صورتی که ونیر نیاز به برداشتن داشته باشد، دندان دیگر محافظت نخواهد شد.

لومینیرزها

لومینیرزها یک نوع دیگر بهبود یافته از پرسلین ونیر هستند. آنها عملکردی شبیه به پرسلین ونیرها دارند و برای بیمار همان مزایا را ارائه می‌دهند. قرارگیری لومینیرزها شامل تراشیدن مینای دندان نمی‌شود و بنابراین ممکن است این روش راه حل دراز مدت بهتری نسبت به ونیرها باشد. هنگام قرار دادن لومینر، ساختار دندان بدون تغییر باقی می‌ماند. لومینیرزها بسیار نازک‌تر از پرسلین ونیرها هستند؛ آنها به اندازه یک لنز ضخامت دارند، اما این دوام آنها را کمتر می‌کند. با توجه به اینکه لومینیرزها بدون تغییر دندان قرار می‌گیرند، روی ساختار کلی دندان‌ها افزوده می‌شود و ممکن است کمی ضخیم‌تر از پرسلین ونیر کلاسیک باشند. با این حال، مزایای اضافی آن ارزشش را دارد؛ که شامل این است که دندان هنوز با مینای طبیعی خود محافظت می‌شود، حتی اگر لومینیرزها نیاز به برداشته شدن داشته باشند. از لحاظ هزینه، هزینه‌های لومینیرزها مشابه با هزینه‌های پرسلین ونیر است.

دندان قروچه


هنگامی که در مورد دندان قروچه سوال می‌شود، اکثر بیماران با تاکید می‌گویند که دندان قروچه ندارند، یا به سادگی نمی‌دانند که دندان قروچه دارند یا نه. از آنجایی که دندان قروچه اغلب شب، هنگام خواب رخ می‌دهد، برای افراد دشوار است که بفهمند دندان قروچه دارند، مگر اینکه کسی کنارشان خوابیده باشد و صدای به هم خوردن و ساییده شدن دندان‌هایشان را بشنود. اثرات دندان قروچه کردن در هنگام خواب می‌تواند بسیار مضر باشد. مالیدن دائمی دندان‌ها به هم از سمتی به سمت دیگر، عقب و جلو در طول مدت زمانی طولانی، باعث سایش و پیشرفت زوال دندان می‌شود، ابتدا با از بین بردن لایه محافظ مینای دندان (مینای دندان سخت‌ترین ماده در بدن ما است)، سپس با ساییده شدن لایه نرم‌تر عاج دندان. هنگامی که لایه بیرونی مینای دندان رفته است، سایش ناشی از مسواک زدن و عادت‌های دیگر می‌تواند این اثر را بدتر کند. دندان قروچه از طرفی به طرف دیگر تنها بخشی از مشکل است. فشردن دندان‌ها به یکدیگر نیز هست. این عمل قرار دادن دندان‌ها روی یکدیگر و سفت گاز گرفتن است. نیروهایی که روی دندان‌ها اعمال می‌شوند باعث می‌شوند که آنها کج یا خم شوند (در یک سطح میکروسکوپی) و شکست یا خرابی در گردن یا طوق دندان اتفاق می‌افتد؛ چیزی که ما ناحیه گردنی یا خط لثه می‌نامیم. نتیجه ابفرکشن است که تورفتگی یا بریدگی در امتداد خط لثه دندان است که منجر به کجی و خمیدگی می‌شود.

بهترین انتخاب برای کسانی که دندان قروچه می‌کنند


شما می‌توانید در طول شب دندان‌های خود را روی هم بسایید و همچنان با استفاده از ونیرهای پرسلن لبخندی زیبا داشته باشید، اما دندانپزشک باید بداند که چه کاری انجام می‌دهد. یک دندانپزشک زیبایی نحوه‌ی برخورد با این شرایط را تشخیص خواهد داد. هرچند لومینیرها با توجه به نحوه‌ی تهیه آنها، احتمالاً موثر نخواهند بود. هنگامی که لومینیرها بدون آماده‌سازی دندان اجرا شوند، باید حدود دود میلی‌متری بلندتر از دندان‌ها باشند. احتمال شکستن آنها اگر تا این حد بلند ساخته شوند در صورت دندان قروچه وجود دارد. بسیاری از دندانپزشکان از ونیرهای پرسلن زیاد استفاده نمی‌کنند، بنابراین با آنها راحت نیستند، بخصوص در شرایطی که فرد دچار دندان قروچه باشد. و اگر دندانپزشک نداند که چه کاری انجام می‌دهد، ونیرها در هنگام ساییدن دندان‌ها خواهند شکست.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *