مقالات

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

زمانی که برای اولین بار از تجهیزات ارتودنسی استفاده می‌کنید، تجربه کمی درد، یا بعضی از دردهای جزئی هنگام تغییر موقعیت دندان‌های شما، غیر معمول نیست. با این حال، اگر بدانید که شرایط اضطراری واقعی ارتودنسی به ندرت رخ می‌دهند، ممکن است بیشتر احساس راحتی کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است یک شرایط اورژانسی داشته باشید، اولین گام تعیین شدت مشکل است؛ یعنی آیا این شرایط آنقدر اضطراری است که نیاز به توجه فوری دارد، و یا یک مشکل جزئی است که شما می‌توانید به طور موقت از خود مراقبت کنید تا بتوانید در فرصت مناسب به مطب دندانپزشکی بروید. ممکن است شما به طور موقت قادر به حل و فصل بسیاری از مشکلات تا زمان فرارسیدن نوبت ویزیت دندانپزشکی خود باشید. هنگام کار با تجهیزات ارتودنسی خود، شما باید نام تجهیزات ارتودنسی خود را بدانید، به این ترتیب شما قادر به شناسایی قطعه شکسته یا محل قرار گرفتن آن خواهید بود. اگر تجهیزات ارتودنسی خود را برای مدت طولانی آسیب دیده رها کنید، ممکن است منجر به اختلال در برنامه درمان شما شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

به وجود آمدن مشکلات اورژانسی دندان حین درمان ارتودنسی می‌تواند به صورت بالقوه خطرناک باشند و به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. بی‌توجهی به این مشکلات می‌تواند آسیب‌های دائمی ایجاد کند و همچنین نیاز به استفاده از روش‌های درمانی پیشرفته و پر‌هزینه را به دنبال داشته باشد.
اگر مشکلات به وجود آمده ناشی از تجهیزات ارتودنسی به گونه‌ای است که نمی‌توانید به راحتی آن را برطرف کنید، لازم است برای کاهش خطرات ناشی از بروز این مشکلات هرچه سریع‌تر به کلینیک دندانپزشکی ارتودنسی خود مراجعه نمایید.
متخصصین ارتودنسی ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر غفاری خدمات درمانی لازم برای رفع مشکلات اورژانسی ایجاد شده حین درمان ارتودنسی را در سریع‌ترین زمان به شما ارائه خواهند کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.

[/alert]

درمان موارد اضطراری


موارد اضطراری ارتودنسی و درمان‌های آنها به ترتیب کمترین شدت تا شدیدترین موارد در ادامه ارائه شده است. تنها شدیدترین موارد اضطراری به توجه فوری یک متخصص ارتودنتیست یا پزشک نیاز دارد. اکثریت این موارد به راحتی با پیگیری توسط ارتودنتیست درمان می‌شوند.

گیر کردن غذا بین دندان‌ها

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

این مورد اضطراری نیست، اما ممکن است برای بیمار کمی ناراحت کننده یا شرم‌آور باشد. این مشکل به راحتی با یک تکه نخ دندان یا استفاده از مسواک بین دندانی اینترپروکس و یا خلال دندان برای خارج کردن مواد غذایی از میان دندان‌ها و بریس‌ها، برطرف می‌شود.

شل شدن سیم یا کش‌ها

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم
کش‌های پلاستیکی یا سیم‌های کوچکی که لیگاچور نیز نامیده می‌شوند سیم‌های ارتودنس را بر روی براکت‌ها نگه می‌دارند. در صورت شل شدن لیگاچورها می‌توانید، به ارتودنتیست اطلاع دهید تا به شما راهنمایی کند که آیا بیمار باید ویزیت شود یا خیر.

بیرون آمدن لیگاچورها

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

اگر یک لیگاچور لاستیکی از جای خود خارج شده باشد، ممکن است بتوانید آن را با استفاده از موچین‌های استریل به جای خود بازگردانید. در صورت بیرون آمدن یک لیگاچور سیمی، می‌توانید به راحتی با استفاده از سیم‌چین‌های استریل بیرون زدگی را حذف کنید. در صورتی که لیگاچور سیمی به لب چسبیده شده باشد، می‌توان آن را با یک مداد پاک‌کن خم کرد تا باعث تحریک نشود.
البته، در صورت بیرون آمدن یا پاره شدن یک لیگاچور احتمال دارد بقیه نیز دچار همین مشکل شوند که در این شرایط باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

ناراحتی

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

احساس ناراحتی در یک تا دو روز اول پس از تنظیم براکت‌ها یا ریتینرها، طبیعی است. اما این ناراحتی می‌تواند باعث شود بیمار در هنگام غذا خوردن ناآرام باشد. بیمار را مطمئن کنید که این ناراحتی هم طبیعی و هم موقتی است. او را به خوردن غذاهای نرم تشویق کنید. دهان بیمار را با آب نمک گرم شستشو دهید. در صورتی که بیمار مجاز به استفاده از داروهای ضد درد باشد، ممکن است استفاده از آنها موثر باشد.

تحریک لب‌ها یا گونه‌ها

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

گاهی اوقات بریس‌های جدید می‌توانند دهان را تحریک کنند، مخصوصا وقتی که بیمار در حال خوردن است. مقدار کمی از موم غیر دارویی تسکین دهنده یک حائل عالی بین فلز و دهان ایجاد می‌کند. نگران نباشید، یک قطعه کوچک از موم را بردارید و آن را به یک اندازه یک توپ کوچک در اندازه نخود، گرد کنید. این توپ را پهن کنید و آن را به طور کامل بر روی سطح بریسی که باعث تحریک شده است، قرار دهید. سپس ممکن است بیمار راحت‌تر ناهار بخورد. بیمار باید بداند که اگر به طور تصادفی موم را ببلعد، مشکلی برای او ایجاد نمی‌شود چرا که این موم بی‌ضرر است.

بیرون زدگی سیم

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

گاهی اوقات پایان سیم از جای خود خارج می‌شود و دهان بیمار را تحریک می‌کند. از یک ابزار مناسب برای فشار دادن سیم استفاده کنید به طوری‌ که روی دندان صاف شود. اگر نمی‌توانید سیم را به یک موقعیت راحت منتقل کنید، آن را با موم بپوشانید. متخصص ارتودنسی باید از مشکل مطلع شود.
در شرایطی که سیم بسیار ناراحت کننده است و بیمار قادر نخواهد بود در آینده نزدیک ارتودنتیست را ملاقات کند، به عنوان آخرین راهکار، شما می‌توانید سیم را قطع کنید.
احتمال بلعیدن قطعه سیم چیده شده را با استفاده از پارچه چندلا یا گاز در اطراف این ناحیه کاهش دهید. از یک سیم‌چین تیز استفاده کنید و قسمت بیرون‌زده سیم را جدا کنید. استفاده از موم تسکین دهنده ممکن است برای ایجاد راحتی در ناحیه تحریک شده ضروری باشد.

شل شدن براکت‌ها، سیم‌ها و یا اتصالات

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

این مشکل اغلب بوسیله خوردن آب نبات یا غذای سفت یا چسبنده یا حین ورزش کردن برای براکت ایجاد می‌شود. اگر باند یا براکت هنوز به سیم متصل باشد، آن را همانطور که هست رها کنید، اما هیچ ماده کشسانی به آن وصل نکنید! اگر این براکت یا اتصال دهان شما را تحریک می‌کند، می‌توانید آن را با موم ارتودنسی پوشش دهید. اگر اگر این قطعه خارج شده است، آن را کنار بگذارید و از آن نگه داری کنید. و باید این مشکل به متخصص ارتودنسی اطلاع داده شود. اطمینان حاصل کنید که تمامی بخش‌های جدا شده را در نوبت ارتودنسی با خود بیاورید.

افتادن براکت

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

براکت‌ها قطعاتی از بریس‌ها هستند که با چسب مخصوص به دندان متصل شده‌اند. این قطعات معمولا در مرکز هر دندان قرار دارند. اگر بیمار یکی از غذاهای سخت و تردی را که متخصص ارتودنسی ممنوع کرده است، خورده باشد یا اگر به براکت‌های ارتودنسی بیمار در حین ورزش ضربه وارد شده باشد، ممکن است براکت‌ها بیفتند. (بیمار را تشویق کنید تا در هنگام ورزش کردن، به ویژه اگر بیمار بریس ارتودنسی دارد، تا از محافظ دهانی استفاده کند).
اگر براکت شل شده بر روی سیم بچرخد و حرکت کند و بیمار نتواند فورا به متخصص ارتودنسی مراجعه کند، می‌توانید برای تسکین ناراحتی و جلوگیری از آسیب بیشتر، بطور موقت آن را اصلاح کنید.
برای قرار دادن براکت در محل خود، از یک موچین استریل جهت حرکت دادن براکت در امتداد سیم استفاده کنید تا زمانی که بین دو دندان قرار گیرد. سپس براکت را بچرخانید و آن را به طرف وسط دندان حرکت دهید. در آخر برای رزرو یک ویزیت با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

هدگیر

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم

گاهی اوقات ناراحتی که هدگیر ایجاد می‌کند ناشی از عدم استفاده از هدگیر مطابق با دستورالعمل ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی است. لطفا به دستورالعمل‌هایی که متخصص ارتودنسی به شما داده است، رجوع کنید. اگر فیس بو خم شده بود، لطفا برای ارزیابی با مطب دندانپزشکی خود تماس بگیرید. معمولا هرچه از هدگیر به مدت طولانی‌تر استفاده کنید بیش‌تر با آن احساس راحتی می‌کنید، بنابراین ساعات تجویز شده بسیار مهم هستند. اگر سر ساعات مقرر از هدگیر استفاده کردید و هنوز هم درد یا ناراحتی را تجربه می‌کنید، با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

بلعیدن قطعه‌ای از دستگاه ارتونسی

مراقبت های اورژانسی در ارتودنسی:شکستن و شل شدن براکت و سیم
در صورتی که بیمار قطعه‌ای از دستگاه ارتودنسی را ببلعد و سرفه یا مشکلی در تنفس نداشته باشد، در شرایط معمول رویکرد محتاطانه در پیش بگیرید و با احتیاط اجازه دهید قطعه به طور طبیعی از مجرا عبور کند. به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید و از دستورالعمل‌های او پیروی کنید.
به ندرت، ممکن است یک قطعه از دستگاه ارتودنسی در مسیر تنفسی بیمار گیر کند. اگر بیمار بیش از حد سرفه کند یا دشواری تنفس داشته باشد می‌توان قطعه را بیرون کشید. وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌تواند نسبتا برای بیمار هشدار دهنده باشد. بیمار را به حفظ آرامش تشویق کنید.
اگر شما می‌توانید قطعه را ببینید، ممکن است بتوانید با احتیاط آن را بیرون بکشید. اما اگر احتمال آسیب دیدگی وجود دارد، برای این کار تلاش نکنید.
اگر نمی‌توانستید قطعه را ببینید و باور داشتید که ممکن است قطعه به داخل کشیده شده باشد، با شماره اضطراری مناسب برای منطقه خود تماس بگیرید و بلافاصله به والدین و متخصص اطلاع دهید. برای تعیین محل قطعه بیمار باید یک تست تصویربرداری اشعه ایکس انجام شود. یک پزشک باید بهترین راه برای بیرون کشیدن قطعه را تعیین کند.
تحت شرایط مناسب باید بریس‌های بیمار بررسی شود تا مشکلی که باعث خارج شدن آن قطعه شده است مانند شل شدن یا تحریک، مشخص شود و اقدام مناسب انجام گیرد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *