مقالات

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

ارتودنسی پیشگیری از بروز مشکلات دندانی قبل از این که واقع شوند جلوگیری می‌کند. هدف از ارتودنسی پیشگیری درمان مسائل مرتبط با ناهنجاری‌های فک و نامرتب بودن دندان‌ها است که در کودکان که دندان‌های آنها در حال رشد است بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. مشکلات دیگر مانند کراس بایت، اوربایت، اندربایت و عادات بد دهانی باعث نامرتب شدن دندان می‌شوند که می‌تواند با استفاده از ارتودنسی پیشگیری این عوارض را قبل از این که به وجود آیند یا تشدید شوند و در سال‌های آتی نیاز به عمل‌های سنگین جراحی داشته باشند درمان نمود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

بسیاری از افراد انجام درمان‌های ارتودنسی را در کودکان خود تا بزرگ‌تر شدن آنها به تأخیر می‌اندازند اما اصلاح مسائل مرتبط با ارتودنسی با استفاده از ارتودنسی پیشگیری در حالی که کودکان هنوز سن کمی دارند (3 تا 13 سال) می‌تواند از پیچیده‌تر شدن مشکلات ارتودنسی در سال‌های آتی جلوگیری کند.
با کمک ارتودنسی پیشگیری ما قادر خواهیم بود که رشد دندان‌ها را در مسیر درست هدایت کرده و فضای لازم را برای آنها فراهم آوریم. با ایجاد فضای کافی برای رشد دندان‌ها در مراحل اولیه، هزینه و زمان مورد نیاز برای ارتودنسی در مراحل بعدی زندگی کاهش یافته یا به طور کلی حذف می‌شود.
اعتماد به نفسی که از سلامت نشات می‌گیرد و حتی خنده می‌تواند عزت نفس فرد را افزایش دهد اما ارتودنسی پیشگیری کاری فراتر از این انجام می‌دهد. با ارتودنسی پیشگیری امکان درمان به موقع در هنگام رشد دندان‌ها فراهم می‌شود. اگر کودک شما در سنی است که می‌تواند از مزایای ارتودنسی پیشگیری استفاده کند می‌توانید به متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر روشنک غفاری تماس حاصل نموده تا بهترین نتایج را مشاهده کنید. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت برای فرزندتان با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.[/alert]

اهداف ارتودنسی پیشگیری


هدف از ارتودنسی پیشگیری هدایت دندان‌های دائمی در مسیر صحیح رشد بوده تا رشد مناسب و درست فک نیز تسهیل شود. برخی از اهداف انجام ارتودنسی پیشگیری عبارتند از:

  • ایجاد فضای کافی برای رشد دندان‌ها
  • ایجاد فضا برای دندان‌ها دائمی و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی این دندان‌ها
  • ایجاد تقارن یا تعادل در صورت با اصلاح رشد فک
  • ایجاد تعادل و هارمونی در قوس دندانی
  • برطرف کردن کراس بایت که اگر درمان نشود ممکن است اثرات منفی در رشد فک کودک ایجاد کرده و باعث از بین رفتن دندان‌های دائمی کودک شود.
  • کاهش احتمال آسیب‌دیدگی دندان‌هایی که جلو زده‌اند
  • کاهش نیاز به کشیدن دندان‌ها در آینده
  • ساده‌سازی و کوتاه کردن زمان انجام درمان برای ارتودنسی ترمیمی در آینده
  • اصلاح و بهبود برخی مشکلات گفتاری
  • اصلاح عادات دهانی مضر مانند مکیدن انگشت شصت
  • افزایش عزت نفس

 اهمیت معاینه و درمان زودهنگام


ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

همه کودکانی که می‌توانند از مزایای ارتودنسی استفاده کنند به انجام اقدامات ارتودنسی پیشگیری نیاز ندارند. به هر حال، 10 تا 20 درصد کودکان که برای معاینه مراجعه می‌کنند به این درمان نیاز دارند. در برخی موارد – به خصوص زمانی که مشکلات پیچیده‌تری وجود دارد – تصمیم برای شروع ارتودنسی پیشگیری یک تصمیم ساده است اما در بسیاری از موارد این تصمیم‌گیری به سادگی انجام نمی‌شود. به همین دلیل مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای بحث و تبادل نظر در مورد مزایا و معایب شروع زودهنگام یا به تأخیر انداختن درمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مزایای شروع زودهنگام مداخلات بیشمار است. درمانی که در زمان مناسب شروع شود می‌تواند اثرات مثبت بر رشد صورت و دندان داشته و مسیر عبور هوا را بهتر مدیریت نماید. تغییراتی که می‌توان با کمک ارتودنسی پیشگیری ایجاد کرد بسیار مؤثر بوده و می‌تواند باعث تغییر واقعی در زندگی فرد شود.

مانند همه امور مرتبط با کودکان، زمان‌بندی بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌های تخصصی توصیه می‌کنند که اولین اقدامات درمانی ارتودنسی کودکان باید از سن 7 سالگی شروع شود. بسیاری از افراد در این سن یا حتی پس از آن هم نیازی به انجام اقدامات ارتودنسی ندارند اما ممکن است بعضی افراد نیاز داشته باشند قبل از این که درمان دیر شود برخی اقدامات درمانی را برای حل مشکلات خود انجام دهند.

یک معاینه ارتودنسی شامل عکس‌برداری پانورامیک با اشعه ایکس و معاینه جامع است که به سرعت و بدون درد انجام می‌شود. اگر پزشک به وجود برخی اختلالات و ناهنجاری‌ها در فک یا دندان‌ها شک کند، یا اگر لبخند کودک نیاز به اصلاح داشته باشد – همیشه بهتر است که ارزیابی و معاینه زودتر انجام شود. استفاده از منافع ارتودنسی پیشگیری در زمان مناسب می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کند.

ابزار ارتودنسی مورد استفاده در ارتودنسی پیشگیری


تصمیم‌گیری در مورد ابزار مورد نیاز در ارتودنسی پیشگیری به مشکلات و نیازهای هر فرد که در جلسه معاینه شناسایی شده است بستگی دارد. برخی ابزارهای معمول ارتودنسی پیشگیری عبارتند از:

ابزار مرتبط با عادات دهانی

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

زمانی که تمام تلاش‌ها در منزل برای متوقف کردن عاداتی مانند مکیدن انگشت شصت انجام می‌شود و دندان‌های دائمی جلویی در حال رشد هستند، استفاده از یک ابزار ثابت ممکن است به متوقف کردن این عادت کمک کند. غالباً این ابزارها زمانی که عادات ادامه داشته و باعث تغییر شکل فک یا جابجایی دندان‌ها قبل از استفاده از بریس‌های ارتودنسی می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار عملکردی ثابت

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

ابزار عملکردی ثابت معمولاً به دندان‌های آسیاب بالایی و پایینی چسبانده می‌شوند و والدین نمی‌توانند آن را بر دارند. این ابزار به اصلاح بیرون‌زدگی دندان‌های جلویی کمک می‌کند.

هدگیر

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

هدگیری ابزاری است که به دندان‌ها و فک بالایی فشار وارد کرده تا فک بالا در مسیر درست هدایت شده و دندان‌ها درست رشد کنند. هدگیر ممکن است توسط والدین برداشته شود و معمولاً باید 10 تا 12 ساعت در روز مورد استفاده قرار گیرد.

گسترش دنده کام

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

فک بالای کودک ممکن است برای رشد مناسب دندان‌های بالایی با دندان‌های پایینی (کراس بایت) بسیار باریک باشد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، گسترش‌دهنده کام می‌تواند به دندان‌های پشتی بالایی وصل شود. این ابزار می‌تواند فک بالا را به میزان زیادی عریض‌تر کند. برای برخی بیماران در صورتی که فک آنها عریض‌تر شود نیازی به کشیدن دندان‌های دائمی نخواهد بود.

ابزارهای دیگر

ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

درمان‌های پیشگیرانه باید پس از یک دوره استراحت در کودکانی که از ریتینر استفاده می‌کنند انجام شود و در این مدت بقیه دندان‌های دائمی در حال رشد هستند. پس از شروع رشد دندان‌های دائمی، درمان‌های جامع با استفاده از بریس‌های کامل برای مرتب کردن دندان‌ها و ترمیم بایت به منظور دست‌یابی به عملکرد و زیبایی مطلوب انجام خواهد شد. در موارد نادر نیازی به انجام اقدامات درمانی جامع نخواهد بود زیرا عملکرد و ترازی دندان‌ها پس از انجام اقدامات درمانی پیشگیرانه اصلاح می‌شوند.

مراقبت از دندان‌ها در ارتودنسی پیشگیری


ارتودنسی پیشگیری یا زودهنگام بهترین راه برای رفع نامرتبی دندان کودکان

همانند همه درمان‌های دندانی، هر چه کودک بیشتر همکاری کند نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث حفظ سلامت کودک و سالم ماندن ابزار مورد استفاده به بهترین نحو ممکن می‌شود. هر موقع که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید باید ابزارهای متحرک را نیز مسواک کنید.
  • مراجعه و معاینه دوره‌ای دندان و انجام اقدامات ارتودنسی از دندان‌های کودک را در برابر پوسیدگی و بیماری‌های لثه محافظت می‌کند.
  • در صورت شکستگی ابزار مورد استفاده بلادرنگ به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا درمان ارتودنسی شما به موقع و در زمان مقرر انجام شده و به پایان برسد.
  • از خوردن غذاهای چسبناک (آدامس و کارامل) و غذاهای سفت (بادام‌زمینی، یخ و پاپ کورن) پرهیز کنید.
  • برخی از این ابزارها در اوایل استفاده بر گفتار فرد تأثیر می‌گذارند اما بیشتر کودکان خود را با آن وفق داده و پس از یکی دو روز می‌توانند به طور واضح صحبت کنند. معمولاً کودکان می‌توانند با وجود استفاده از ابزارهای ارتودنسی بدوند، بپرند، شنا و بازی کنند. در مورد فعالیت‌های کودکان با وجود استفاده از برخی ابزار ارتودنسی با پزشک مشورت کنید.

هزینه‌های ارتودنسی پیشگیری


هزینه‌های ارتودنسی پیشگیری کمتر از ارتودنسی کامل است زیرا درمان‌های ارتودنسی پیشگیری به جامعیت ارتودنسی معمولی انجام نمی‌شوند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *