مقالات

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

ونیر روشی مطلوب برای جوانسازی و اصلاح طرح لبخند است. حال که پس از مدت‌ها به لبخند رویایی خود دست یافته‌اید، بهتر است بهترین مراقبت را از دندان‌های درخشان و مرواریدگون خود به عمل آورید. دندانپزشک بهترین روش مراقبت از دندان‌ها و ونیر لامینت را توضیح می‌دهد. برای مراقبت از لمینت باید نکاتی را رعایت کنید؛ با در پیش گرفتن این رویکرد پیشگیرانه می‌توانید همواره لبخندی زیبا و درخشان به لب داشته باشید.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اگر می‌خواهید لمینت دندان‌هایتان برای مدتی طولانی دوام بیاورد، باید به خوبی از آن مراقبت کنید. انتظار می‌رود که لمینت اگر به خوبی از آن مراقبت شود، دوامی 10 تا 15 ساله داشته باشد.

دندانپزشکان ما در [shortcode-variables slug=”name”] نهایت سعی خود را می‌کنند تا به هر بیمار لبخندی درخشان و مسحور کننده هدیه کنند تا هم چهره‌شان را جذاب‌تر کند و هم اعتماد به نفسشان را ارتقاء دهد. دندانپزشکان ما توصیه‌های لازم را برای مراقبت پس از لمینیت دندان ارائه می‌دهند. شماره [shortcode-variables slug=”number”] پل ارتباطی ما با شما جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت است.[/alert]

ونیر چیست؟


ونیر پوسته نازکی از پرسلین (سرامیک) است که برای خلق دندان‌هایی طبیعی و زیبا و در عین حال محکم و مقاوم روی دندان‌ها چسبانده می‌شود، مقاومت حاصل از ونیر تقریباً معادل مقاومت مینای طبیعی دندان است. ونیر لمینت به طور سفارشی برای هر بیمار تهیه می‌شود تا دقیقاً مطابق با شکل و انحناء خاص دندان باشد. سپس لمینت طی چند عمل در مطب روی مینای دندان چسبانده می‌شود.

لمینیت نسبت به روکش یا ارتودنسی تهاجم کمتری دارد و برای بستن فاصله بین دندانی یا اصلاح نقص‌ها و بینظمی‌های کوچک به کار برده می‌شود. همچنین بیماران ونیر را به عنوان درمان زیبایی مناسب برای سفید و مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح نقص‌هایی مانند لک و تغییر رنگ دندان، شکستگی یا ترک خوردن و لب پر شدن دندان انتخاب می‌کنند.

پرکاربردترین ماده‌ی مورد استفاده برای ونیر لومینرز، ونیر پرسلین معمولی و ونیر رزین کامپوزیتی است. ونیر پرسلینی بیشتر برای رفع مشکلات مربوط به شکل یا رنگ دندان ترجیح داده می‌شود و دوام آن 20 ـ 10 سال است.

مراقبت از ونیر


ماندگاری و دوام ونیر ارتباط مستقیمی با شیوه مراقبت از آن دارد. لمینت به اندازه دندان طبیعی یا حتی بیشتر از آن ساییده می‌شود. پیوند بین لامینت و دندان بسیار قوی است. در ادامه توصیه‌های مهم مراقبت بعد از لمینت دندان را شرح می‌دهیم.

 رعایت روزانه بهداشت دهان و دندان

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

لمینت نیز مانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارد. برای این کار یک خمیردندان حاوی فلوراید و غیرساینده تهیه کنید و دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. مسواک نرمی انتخاب کنید که سطح پرسلن را خراش ندهد. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن قبل از خواب را فراموش نکنید و پس از آن دیگر چیزی میل نکنید. دهان را یک یا دو بار در روز با دهانشویه ضدعفونی کننده شستشو دهید.

برای انجام فلورایدتراپی از فلوراید خنثی استفاده کنید و مراقب باشید که فلوراید اسیدی نباشد؛ اسید موجود در این نوع فلوراید اسید هیدروفلوئوریک است که به پرسلن آسیب می‌زند. اثر فلوراید اسیدی تقریباً مانند اثر پروفی جت است و سطح پرسلین را تا حدی زبر و مستعد لک شدن می‌کند. همچنین اسید فلوئوریک رنگ‌هایی را که کارشناس لابراتوار داخل سطح پرسلین قرار داده است، از بین می‌برد، در نتیجه رنگ پرسلن تغییر می‌کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر این که ونیر را تمیز نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌کند، احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از تحلیل رفتن لثه و مشخص شدن سر ونیر پیشگیری می‌شود. به عبارت دیگر با یک تیر به راحتی دو نشان می‌زنید.

از غذاهای پررنگ پرهیز کنید

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها باعث لک شدن دندان‌های طبیعی  و ونیر می‌شود. برای پاک کردن لک‌ها باید جرم‌گیری انجام شود.

خوراکی‌های زیر دندان‌ها را لک می‌کند:

  • قهوه
  • چای سیاه
  • کاری
  • شاتوت
  • سس گوجه فرنگی

اگر در رعایت بهداشت دهان و دندان کوتاهی کنید، پوشش بین دندان و ونیر لک می‌شود.  همچنین غذاهای سفت میل نکنید، در غیر این صورت ممکن است دندان‌های زیبایتان ترک بخورد یا لب‌پر شود.

هر 4 ـ 3 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

دندانپزشک پس از لمینت کردن دندان‌ها از بیمار می‌خواهد که پس از مدتی برای ارزیابی ترمیم به مطب مراجعه کند. هدف اصلی از این ویزیت بررسی کردن موقعیت ونیر و سلامت لثه‌ها است، دندانپزشک لثه‌ها را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که لثه‌ها واکنش نامناسبی به ونیر نشان نداده است. همچنین این جلسه فرصت مناسبی است تا بیمار سوالات خود را درباره ونیر و روش مراقبت از آن مطرح کند. اگر دندانپزشک چنین جلسه‌ای را تعیین نکرد، حتماً در موعد مقرر برای چک‌آپ دوره‌ای به مطب مراجعه کنید.

برای معاینه دندان‌های طبیعی و سالم باید سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید، اما ونیر نیاز به جرم‌گیری و مراقبت بیشتری دارد. بهتر است در سال سه یا چهار بار برای جرم‌گیری تخصصی با پولیش مخصوص ونیر به دنداپزشک مراجعه کنید. ویزیت‌های دوره‌ای منظم لمینت ونیر را سال‌های سال سپید و درخشان نگه می‌دارد.

جویدن اشیاء سخت، ممنوع!

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

عادت‌های مضری مانند جویدن مداد یا ناخن را کنار بگذارید. این عادت‌ها نه تنها زشت است و وجهه اجتماعی‌تان را در خطر می‌اندازد، به مرور زمان به ونیر نیز آسیب می‌زند. جویدن اشیاء غیرخوراکی را برای محافظت از ترمیم‌های زیبایی ترک کنید.

ترک کردن عادت دندان قروچه

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

افراد بسیاری به صورت ارادی یا ناخودآگاه عادت به دندان قروچه دارند. دندان قروچه یا براکسیسم مشکلی جدی است که بیمار دندان‌ها را هنگام خواب روی هم فشار می‌دهد و می‌ساید. چنانچه برای درمان اقدام نشود و دندان قروچه ادامه پیدا کند، ونیر لمینت آسیب خواهد دید. همچنین احتمال آسیب دیدن دندان‌های طبیعی و مفصل فک نیز وجود دارد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که شب‌ها دندان قروچه می‌کنید، حتماً با دندانپزشک مشورت کنید تا از درمان مناسب برخوردار شوید. دندانپزشک استفاده از نایت گارد را برای محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از دندان قروچه توصیه می‌کند.

محافظت از دندان‌ها

مراقبت بعد از ونیر و لمینت دندان ضامن ماندگاری طولانی مدت آن

اگر ورزش می‌کنید یا فعالیت‌های پربرخوردی انجام می‌دهید که در آنها احتمال آسیب دیدن دندان‌ها وجود دارد، حتماً از گارد دهان یا محافظ‎های دیگر استفاده کنید تا ونیر صدمه نبیند. بسکتبال، فوتبال، کشتی و دیگر ورزش‌های پربرخورد دندان‌های درخشان و لبخند زیبایتان را در معرض خطری جدی قرار می‌دهند. با محافظت از دندان‌ها در برابر خطرات احتمالی خود را از تحمل دردی طاقت‌فرسا و پرداخت هزینه‌ای گزاف برای ترمیم ونیر نجات می‌دهید.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *