بلاگ

6 دستورالعمل پس از پر کردن دندانها

دستورالعمل پس از پر کردن دندانها

رعایت دستورالعمل پس از پر کردن دندانها کمک زیادی به شما می کند تا دوره بهبودی راحتتری داشته باشید.

تاثیر ماده بی‌ حسی ظرف یک تا سه ساعت پس از پایان درمان دندانپزشکی ( احتمالا عصب کشی ) ، برطرف می‌شود. بنابراین بسیار مهم است در این چند ساعت با بخش بی ‌حس شده دهان چیزی نجوید چرا که ممکن است زبان، گونه یا لب خود را گاز بگیرید و متوجه آن نشوید.

در مورد کودکان باید مراقب آنها باشید در این چند ساعت چیزی نخورند و به دهان خود کاری نداشته باشند تا زمانی که تاثیر بی حسی برطرف شود. بسیاری از کودکان به علت تأثیر زیاد ماده بی ‌حسی سطح داخلی گونه، لب‌ها و زبان را گاز می‌گیرند که ممکن است صدمات جدی به این بافتها وارد کند.

در ابتدا ممکن است کمی درد یا حساسیت دندان داشته باشید که چند ساعت و یا حتی ممکن است چند روز طول بکشد. در این مدت غذا خوردن و مصرف نوشیدنی ها ممکن است کمی احساس ناراحتی ایجاد نماید. در موارد معدودی ممکن است حساسیت دندان بیش از چند هفته طول بکشد. با این حال در صورتی که وضعیت دندان‌ها و لثه رو به ‌بهبودی باشد (نه این که تغییری نکند یا بدتر شود) مشکلی وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

در صورت رعایت 6 دستورالعمل پس از پر کردن دندانها احتمال بروز مشکل کمتر خواهد شد.

خوشبختانه با رعایت نکات و دستورالعمل پس از پر کردن دندانها زیر تا حد زیادی ناراحتی و حساسیت دندان کنترل می‌شود.

چیپس

به آرامی غذا بجوید و محکم غذا را گاز نگیرید

فشار فکها به هنگام گاز گرفتن و جویدن بسیار زیاد است و ممکن است باعث شود دندان‌هایی که به تازگی پر شده اند، درد بگیرند. هنگامی که می‌خواهید غذا بخورید در این کار عجله نکنید و به آرامی غذا بجوید. سعی کنید لقمه‌ های بزرگ برندارید تا لازم نباشد دندان‌ها محکم با یکدیگر تماس پیدا کنند. در صورت امکان با دندان‌های طرف دیگر که به تازگی تحت درمان نبوده اند، بجوید.

هنگام غذا جویدن ، دهان خود را ببندید

در برخی افراد هوای سرد باعث تحریک درد و حساسیت دندان می‌شود. در نتیجه باید هنگام جویدن غذا دهان خود را بسته نگه دارید تا احتمال ورود هوای سرد و تحریک دندان کمتر شود.

یکی از دستورالعمل پس از پر کردن دندانها پرهیز از مصرف غذاهای چسبنده است

برخی از مواد پر کننده دندان به خصوص آمالگام (مواد نقره ‌ای رنگ) مدتی طول می‌کشد تا خود را بگیرند. به همین خاطر در موارد نادر خوردن غذاهای چسبنده یا آدامس باعث جدا شدن مواد پر کننده از دندان می‌شود. پس تا چند روز از این مواد غذایی پرهیز کنید.

غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا داغ نخورید

معمولاً غذاهایی که دمای متوسط دارند باعث تحریک حساسیت دندان نمی‌شوند اما اگر غذا خیلی سرد یا داغ باشد دندان حساس شده را اذیت می‌کند.

خوراکی‌ها و غذاهای شیرین نخورید

در این چند روز که دندان‌هایتان تازه پر شده و حساس است، از مصرف خوراکی‌های شیرین و اسیدی پرهیز کنید چرا که این مواد باعث تحریک و در برخی موارد رشد باکتری‌ها در پیرامون و حتی زیر پر شدگی می‌شوند.

اشیاء سخت یا خوراکی‌های سفت مانند آجیل نخورید

جویدن اشیا یا خوراکی‌های سخت علاوه بر این که فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌کند باعث جدا شدن ترمیم‌های دندانی تازه، می‌شود. به خصوص در مورد آمالگام که مدت بیشتری طول می‌کشد تا سخت شود و به دندان بچسبد ، این موضوع مهم‌تر است.

پس از این که تاثیر بی حسی برطرف شد اگر احساس می‌کنید بخشی از دندان پر شده به هنگام بستن فکها زودتر با دندان مقابل تماس پیدا می‌کند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید چرا که ممکن است لازم باشد سطح ترمیم تنظیم شود.

در طول درمان ممکن است بافت لثه تحریک شود و تا چند روز درد داشته باشد. محل تزریق بی حسی نیز ممکن است درد داشته یا کبود شود. این کاملا طبیعیست و با رعایت دستورالعمل پس از پر کردن دندانها نباید نگران آن باشید.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.