بلاگ

ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی؟ وسرعت بخشی مینی ایمپلنت به ارتودنسی

ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی؟ وسرعت بخشی مینی ایمپلنت به ارتودنسی

ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی؟ وسرعت بخشی مینی ایمپلنت به ارتودنسی

برخی از بیمارانی ایمپلنت‌های دندانی دارند اما همچنان به درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌های خود نیاز دارند. این دسته از افراد، این سؤال را دارند که آیا انجام درمان ارتودنسی با وجود داشتن ایمپلنت ممکن است یا خیر. جواب این سؤال هم بله و هم خیر است و به وضعیت خاص بیمار بستگی دارد. در ابتدا بگذارید ببینیم ایمپلنت دندانی چیست و سپس تاثیر آن بر درمان ارتودنسی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

بسیاری از کسانی که دندانی را از دست داده و با ایمپلنت دندانی  را جایگزین کرده‌اند برای پر کردن فواصل میان سایر دندان‌ها یا اصلاح مشکلات فک و دندان خود نیاز به ارتودنسی دارند. مسئله مهم این است ابتدا کدام اقدام انجام شود و اینکه آیا می‌توان در حین ارتودنسی از تکنولوژی ایمپلنت کمک گرفت؟

در محیط آرام و مجهز  [shortcode-variables slug=”name1″] ، ارتودنسی و ایمپلنت با جدیدترین تجهیزات و دانش روز انجام میشود که برای مراجعه و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شماره‌های [shortcode-variables slug=”number”]  تماس حاصل فرمایید.[/alert]

ایمپلنت دندانی چیست؟


ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی؟ وسرعت بخشی مینی ایمپلنت به ارتودنسی

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و پوسیده طراحی شده‌اند. ایمپلنت دارای یک پایه تیتانیومی است که دندانپزشک آن را در استخوان فک قرار می‌دهد و سپس یک روکش پروتزی که درست شبیه دندان است و مانند دندان عمل می‌کند را روی این پایه می‌گذارد.

در واقع ایمپلنت‌های دندانی درست مانند دندان طبیعی به نظر می‌آیند و از نظر خود بیمار نیز حسی مانند دندان طبیعی دارند.  با گذشت زمان ممکن است شما فراموش کنید که این دندان طبیعی خودتان نیست و از آنجایی که ایمپلنت‌ها به خوبی با شکل و رنگ سایر دندان‌ها مرتبط هستند، هیچ کس نخواهید فهمید که شما ایمپلنت دندانی دارید.  ایمپلنت‌های دندانی مزایای بسیاری دارند از جمله:

  • ظاهر بسیار طبیعی
  • بهبود نحوه صحبت کردن بیمار
  • راحتی بیشتر
  • خوردن آسان‌تر غذاها
  • بهبود اعتمادبه‌نفس فرد.
  • بهبود سلامت دهان و دندان‌ها
  • دوام و استحکام بالا

در اغلب موارد، کاشت ایمپلنت به صورت عمل سرپایی انجام می‌شود. این کار معمولا چند ساعت طول می‌کشد و توسط متخصص دندانپزشک یا جراح دهان انجام می‌شود. در اغلب موارد ناحیه مورد نظر از دهان بی‌حس می‌شود و نیازی به بی‌حسی عمومی بیمار نیست. متخصص دندانپزشک به شما خواهد گفت که چگونه برای انجام این عمل آماده شوید و بعد از کاشت ایمپلنت نیز برای جلوگیری از بروز عوارض، چه اقداماتی انجام دهید.

علل احتمالی از دست رفتن دندان


ممکن است بر اثر علل مختلفی، یکی یا چند دندان شما از دست بروند. برخی از اوقات حتی بعضی دندان‌های دائمی به طور طبیعی اصلاً رشد نمی‌کنند. پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه نیز اصلی‌ترین علت از دست دادن دندان‌ها هستند.  عواملی که بر احتمال از دست دادن دندان مؤثرند عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت (مردان بیشتر از زنان، دندان‌های خود را از دست می‌دهند)
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم دریافت مراقبت‌های دندانپزشکی به نحو مناسب
  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به دیابت
  • داشتن فشار خون بالا
  • ابتلا به روماتیسم

اگر یکی از دندان‌های من افتاده باشد، می‌توانم ارتودنسی انجام دهم؟


ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی؟ وسرعت بخشی مینی ایمپلنت به ارتودنسی

اگر یکی از دندان‌های شما افتاده باشد، انجام ارتودنسی می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود. در برخی از موارد، می‌توان به سادگی با کمک بریس‌ها، فاصله‌ی ایجاد شده بین دندان‌ها را پر کرد. این گزینه خصوصا برای افرادی که دچار شلوغی و نامرتبی دندان‌ها هستند، بسیار ایده‌آل است. در صورتی که قرار است در آینده جای دندان از دست رفته با ایمپلنت پر شود، می‌توان از بریس‌ها برای نگه داشتن فضای مورد نیاز برای ایمپلنت استفاده کرد چرا که دندان‌های کناری به طور تدریجی به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند و با کمک بریس می‌توان از این کار جلوگیری کرد.

اگر فضای ایجاد شده در جای دندان از دست رفته به اندازه‌ی کافی نباشد، می‌توان با کمک بریس‌ها، فضای کافی برای کاشت ایمپلنت را ایجاد کرد.

ارتودنسی قبل از کاشت ایمپلنت


اگر شما هم به درمان ارتودنسی و هم کاشت ایمپلنت نیاز دارید، توصیه می‌شود که ابتدا با درمان ارتودنسی آغاز کنید. این توصیه بدین خاطر است که زمانی که شما کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهید، دیگر نمی‌توانید آن را حرکت دهید. ایمپلنت در استخوان فک فیکس شده است و هیچ رباطی ندارد که بتواند با کمک ان حرکت کند.

بسیاری از بیماران برای آنکه فضای کافی برای کاشت ایمپلنت داشته باشند، به درمان ارتودنسی نیاز دارند تا ریشه‌های دندان‌های مجاور در موقعیت صحیح قرار بگیرد.

انجام ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت


البته در برخی از موارد ممکن است انجام کاشت ایمپلنت قبل از ارتودنسی توصیه شود. اگر دندان‌های اطراف محل کاشت ایمپلنت نیازی به ارتودنسی ندارند، بنابراین دیگر کاشت ایمپلنت قبل از ارتودنسی مانعی ندارد چرا که لازم نیست دندان‌های مجاور جابه‌جا شوند. علاوه بر این در برخی موارد لازم است از ایمپلنت به عنوان یک تکیه‌گاه برای حرکت دادن دندان‌های دیگر استفاده شود. در این موارد نیز کاشت ایمپلنت قبل از ارتودنسی انجام می‌شود.

با بالا رفتن سن به طور طبیعی دندان‌ها به سمت جلوی فک حرکت می‌کنند. این بدین معناست که ممکن است با گذشت زمان این طور به نظر برسد که جای ایمپلنت درست نیست (به خاطر داشته باشید که ایمپلنت را نمی‌توان جابه‌جا کرد).  اگر جای ایمپلنت در مقایسه با سایر دندان‌ها مناسب به نظر نمی‌رسد، می‌توان با درمان ارتودنسی، دندان‌های دیگر را جابه‌جا کرد تا ظاهر دندان‌ها اصلاح شود.

اگر ایمپلنت شما در موقعیت خوبی قرار ندارد، بنابراین اگر سایر دندان‌ها در موقعیت صحیح خود قرار بگیرند، به نظر می‌رسد که جای ایمپلنت درست نیست. در این موارد شما دو تصمیم می‌توانید بگیرید: اول اینکه ظاهر دندان‌ها و لبخند شما ایده‌آل نباشند و یا این ه ایمپلنت را خارج کنید، درمان ارتودنسی را انجام دهید و مجددا کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

ایمپلنت برای کمک به درمان ارتودنسی


ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی؟ وسرعت بخشی مینی ایمپلنت به ارتودنسی

به علت دوام بالایی که ایمپلنت‌ها دارند می‌توان از آن‌ها برای کمک به درمان ارتودنسی استفاده کرد. در واقع می‌توان از ایمپلنت به عنوان یک تکیه‌گاه ثابت برای سایر وسایل ارتودنسی استفاده کرد. برای مثال، وسایل  ارتودنسی با کمک یک کش به پایه‌ی ایمپلنت متصل می‌شوند. زمانی که درمان ارتودنسی خاتمه یافت، مجددا روی پایه‌ی ایمپلنت یک روکش به شکل دندان طبیعی قرار داده می‌شود.

آنکوریج موقتی نیز نوعی ایمپلنت موقتی یا پیچ کوچک از جنس تیتانیوم است که با کمک آن می‌توان دندان‌ها را سریع‌تر و با کارایی بیشتری و به راحت‌ترین شیوه‌ی ممکن برای بیمار، حرکت داد. انکوریج‌های موقتی معمولا برای کمک به دمان ارتودنسی قرار داده می‌شوند و گاهی نیز به عنوان جایگزین هدگیر استفاده شوند.

در این روش یک پیچ باریک و کوچک در کناره‌ی خارجی استخوان فک قرار داده می‌شود. این پیچ در فضای بین دندان‌ها قرار می‌گیرد. این پیچ به عنوان یک تکیه‌گاه برای حرکت دادن دندان‌هایی که دیر حرکت می‌کنند یا در جهت اشتباه حرکت می‌کنند، استفاده می‌شود. این پیچ به طور موقتی در استخوان فک قرار داده می‌شود و بعد از درمان برداشته می‌شود. این پیچ یک نقطه‌ی ثابت و مستحکم است که از آن به عنوان تکیه‌گاه برای وارد کردن نیرو به دندان‌ها استفاده می‌شود.

با گرفتن مشاوره از متخصصین ما می‌توانید بهترین تصمیم را در مورد درمان خود بگیرید. متخصصین ما موقعیت خاص شما را به طور کامل ارزیابی کرده و به شما خواهند گفت که چه زمانی کاشت ایمپلنت و درمان ارتودنسی برای شما مناسب است و برنامه‌ی درمانی شما چگونه باید باشد.  برای انجام مشاوره اولیه می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید. ما بی‌صبرانه، مشتاق ساختن لبخندی زیبا برای شما هستیم.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *