مقالات

علت و درمان لکه های سیاه داخلی و خارجی مینای دندان کودکان

علت و درمان لکه های سیاه داخلی و خارجی مینای دندان کودکان

علت و درمان لکه های سیاه داخلی و خارجی مینای دندان کودکان

کودکان دندان های زیبا، و همچنین یک لبخند جذاب را دوست دارند. آن‌ها می‌توانند از وجود لکه‌های دندانی و تغییر رنگ بسیار ناراضی باشند. در حال حاضر برای درمان این مشکلات در کودکان و نوجوانان بیچینگ دندان‌ها و دندانپزشکی زیبایی در دسترس است. این مقاله در مورد علل لکه‌های دندان در کودکان و آن چه می‌توان برای آن انجام داد، بحث خواهد کرد.

تغییر رنگ دندان می‌تواند به صورت بیرونی (خارجی) یا ذاتی (داخلی) طبقه بندی شود. تغییر رنگ بیرونی ممکن است از طریق غذا، نوشیدنی‌ها یا داروها ایجاد شود. تغییر رنگ درونی خود به دو نوع تغییر رنگ سطحی مینای دندان و تغییر رنگ عمقی تقسیم بندی می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان می‌توانند باعث ایجاد اضطراب در والدین شوند. آیا این لکه‌ها در واقع پوسیدگی هستند؟ چرا دندان‌های کودک من تغییر رنگ داده‌اند؟ آیا همیشه این طور به نظر خواهند رسید؟ چگونه می‌توانم از بروز این مشکل در آینده جلوگیری کنم؟ دندان‌های تغییر رنگ یافته همچنین می‌تواند اضطراب زیادی در کودک ایجاد کند، بنابراین درک علل و درمان آن هم برای والدین و هم فرزندان آن‌ها اهمیت دارد.

برای رفع مشکل سیاه شدن دندان کودک خود و دریافت مشاوره و آگاهی بیشتر می‌توانید به مطب دکتر روشنک غفاری مراجعه کرده و از بهترین خدمات ترمیم و زیبایی دندان بهره مند شوید.

برای مراجعه به مطب می‌توانید با  [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

چه چیزی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود؟


در ابتدا دریابید که تفاوت بین لکه و تغییر رنگ چیست. لکه‌ها خارجی و بر روی قسمت‌های سطحی هستند، در حالی که تغییر رنگ در خود دندان اتفاق می‌افتد. لکه‌های خارجی شامل لکه‌هایی هستند که توسط موارد زیر ایجاد می‌شوند:

  • چای، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های تیره، نوشیدنی‌های رنگی، غذاهای حاوی رنگ، حتی غذاهای سالم تیره مانند زغال اخته یا توت فرنگی
  • تماس با آهن می‌تواند باعث ایجاد لکه خارجی شود (مانند نمک‌های فلزی)
  • مکمل‌های آهن یا هر چیز دارای سطح بالایی از آهن
  • مسواک زدن نادرست (پلاک بیش از حد که پشت دندان تجمع می‌یابد)

تغییر رنگ متفاوت است عوامل شناخته شده برای تغییر رنگ ذاتی عبارتند از:

  • اختلالات متابولیکی
  • سندرم های سیستمیک
  • نقص دندانی
  • لکه های تتراسایکلین
  • فلوروزیس
  • تروما
  • هیپوپلازی مینای دندان

دلیل ایجاد لکه‌ها نسبتا ساده است. علل تغییر رنگ دندان ها پیچیده‌تر است. در زیر دو دلیل رایج مطرح شده است:

تروما – ممکن است تغییر رنگ دندان ایجاد کند. علت این اتفاق، شکستگی مویرگی داخل دندان است

فلوروزیس – تغییر رنگ دندانی حاصله از رنگ سفید گچی تا ظاهر قهوه‌ای تیره متفوات است. فلوروزیس در اثر مصرف بیش از حد فلوراید رخ می‌دهد و بسیار نادر است.

اگر فکر می کنید که میزان تغییر رنگ دندان بیشتر از آسیب و یا مصرف مقدار زیاد فلوراید است، به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا علت و بهترین روش برای درمان آن را تعیین کند.

درمان تغییر رنگ سطحی مینای دندان


علت و درمان لکه های سیاه داخلی و خارجی مینای دندان کودکان

بلیچینگ دندان می‌تواند اولین گام مناسب برای درمان انواع خاصی از مشکلات لکه‌های دندانی باشد. این کار معمولا برای رفع تغییر رنگ ملایم و یکنواخت دندان استفاده می‌شود. سفید کردن به زمان و دوز مرتبط است. سفید کننده، رنگدانه‌های آلی در دندان را اکسید می‌کند و مولکول‌های دارای زنجیره بلند لکه را تجزیه می‌نماید.

 

درمان

عامل فعال

نکات استفاده

مشکلات احتمالی

بلیچینگ ضروری در مطب

هیدروژن پراکسید 30-38٪ به طور مستقیم بر روی دندان‌ها اعمال
می‌شود. یک نور ویژه نیز ممکن است برای سرعت بخشیدن به فرایند
سفید سازی استفاده شود.

زمانی که تنها چند دندان تغییر رنگ یافته وجود دارد

حساسیت دندانی موقت. تحریک ناشی از بیماری لثه

بلیچینگ ضروری در شب

کاربامید پرواکسید 10% در قالب سفارشی استفاده میشود

هنگامی که چندین دندان تغییر رنگ یافته وجود دارد. موثر برای
رنگ زرد، نارنجی یا قهوه‌ای روشن در دندان‌های شیری و دائمی.

حساسیت دندانی موقت در 55 تا 75 % موارد

نوارهای سفید کننده

پراکسید هیدروژن 6.5٪ یا 14٪ از طریق یک نوار پلی اتیلن نازک
و انعطاف پذیر وارد می‌شود.

دندان‌های تغییر رنگ یافته متعدد. روی دندان‌های بالایی کمی
بهتر از دندان‌های پایین کار می‌کند

حساسیت دندانی موقت و تحریک بافت دهانی

 

سفید کننده های خانگی در دفتر باعث نتایج فوری می‌شود. برای کسانی که به طور فوری به دندان‌های سفید تر نیاز دارند و برای افرادی که هزینه مسئله‌ای نیست، بلچینگ در مطب می‌تواند پاسخ خوبی باشد

بلیچینگ ضروری  در مطب

روش به شرح زیر است:

  • ابتدا یک ژل محافظ یا سد لاستیکی روی بافت لثه برای محافظت از آن اعمال می‌شود.
  • سپس، عامل سفید کننده در مطب به طور مستقیم روی دندان قرار می‌گیرد. محصولات مطب شامل 15 تا 35 درصد پراکسید هیدروژن می‌باشند.
  • فرآیند سفید کردن با یک گرمای ویژه یا نور لیزری که به دندان‌های پوشش داده شده می‌تابد، تسریع می‌یابد.

بلیچینگ ضروری در طول شب 

سفید کننده خانگی به طور فزاینده ای محبوب شده است. این روش فرایندی است که به وسیله آن بیماران، یک ژل پراکسید را به منظور سفید کردن دندان‌ها به آن‌ها اعمال می‌کنند. سفید کننده یک شبه تجویز شده توسط دندانپزشک معمول ترین روشی است که اغلب برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. هزینه این روش معقول است و نتایج قابل پیش بینی می‌باشند.

مزایای اصلی شامل سادگی، بی‌خطر بودن مواد و زمان نسبتا کوتاه در مطب دندانپزشکی می‌باشند. ماده فعال ژل معمولا پراکسید کربامید یا پراکسید هیدروژن است.

مکانیزم بلیچینگ شامل تجزیه پراکسیدهای ناپایدار به رادیکال‌های آزاد ناپایدار است که سپس مولکول‌های رنگدانه آلی را تجزیه می‌کنند. پراکسید کربامید به پراکسید هیدروژن و اوره تجزیه می‌شود. اوره با به صورت بی‌خطر توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. پراکسید هیدروژن ترکیبات چند حلقه‌ای کربن رنگدانه  دار را باز می‌کند و آن‌ها را به زنجیرهایی تبدیل می‌کند که دارای رنگ‌های سبک‌تر هستند. این فرآیند باعث می‌شود که مولکول‌های رنگدانه‌ای کمتری در مینای دندان ایجاد شود.

این روش به شرح زیر است:

  • دندانپزشک قالبی از دندان‌های بیمار می‌گیرد و یک پروتز سفارشی (یک قطعه دهانی) که دقیقا مناسب دندان‌ها است را میسازد. قالب سفارشی، تماس با ژل سفید کننده با بافت لثه به حداقل می‎رساند. قالب بلیچینگ باید از مواد نرم ساخته شده باشد و باید حلزونی شکل باشد تا با لثه یا بافت نرم تماس پیدا نکند.
  • ژل پراکسید کربامید 10٪ توسط بیمار در خانه در داخل قالب سفارشی قرار می‌گیرد. این قطعه سفارشی شبیه محافظ دهان است. بیماران از آن دو بار در روز به مدت 30 دقیقه تا 2 ساعت استفاده می‌کنند.

زمان‌های درمان ممکن است به کوتاهی 2 هفته باشد. اثر سفید کننده پس از بلیچینگ روزانه در طی دو تا شش هفته دیده می‌شود. تغییر سایه 6 تا 12 ماه و یا طولانی‌تر خواهد بود. همه بیماران پس از یک هفته باید برای چکاپ پس از عمل، به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند.

در 55 تا 75٪ موارد حساسیت دندانی اتفاق می‌افتد. درمان حساسیت دندانی یک ژل فلوراید سدیم 2٪ است که بعد از هر جلسه سفید کردن با یک قالب اعمال می‌شود که حساسیت دندانی را در طی فرآیند سفید کردن کاهش دهد. بعضی از بیماران باید “روز سفید کردن” خود را با روزهای فلوراید خود که سدیم خنثی اعمال می‌کنند، عوض نمایند. بیماران دچار حساسیت در نهایت نتایج موفقیت آمیزی خواهند داشت، اما فرایند سفید کردن ممکن است چند روز طول بکشد.

بیماران جوان نیز می‌توانند از این روش بهره مند شوند. بیماران جوان دارای لکه‌های فلوروزیس زرد یا نارنجی اغلب می‌توانند با سفید کننده های ضروری یک شبه به طور موفقیت آمیز درمان شوند. دندان‌های شیری تیره شده نیز ممکن است از اعمال پراکسید کربامید 10 درصد نفع ببرند. توجه داشته باشید که هر روش سفید کردن باید حداقل دو هفته قبل از قرار دادن مواد پر کردنی کامپوزیتی و یا ونیر انجام شود. این امر به این دلیل است که بلیچینگ دندان‌ها می‌تواند بر استحکام پیوند مواد ترمیمی کامپوزیتی درآینده تاثیر بگذارد.

 

 

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *