مقالات

سوالات رایج ایمپلنت دندان و پاسخ به پرسش های متداول کاشت دندان

سوالات رایج ایمپلنت دندان و پاسخ به پرسش های متداول کاشت دندان

سوالات رایج ایمپلنت دندان و پاسخ به پرسش های متداول کاشت دندان

ایمپلنت دندان میله (post) تیتانیومی کوچکی است که جایگزین ریشه‌های دندان از دست رفته می‌شود. ایمپلنت در یک عمل جراحی کوچک و سرپایی در مطب در استخوان فک قرار داده می‌شود. پس از کاشت ایمپلنت در استخوان فک یک روکش سرامیکی (پرسلینی) به آن متصل می‌شود. جوش خوردن ایمپلنت به استخوان گاهی چند ماه طول می‌کشد و پس از آن روکش دائمی به آن متصل می‌شود؛ اما گاهی کاشت دندان فوری است و همان روز قرارگیری ایمپلنت در استخوان صاحب یک دندان جدید و البته موقتی می‌شوید. در ادامه پرسش‌های رایجی را که معمولاً بیماران از دندانپزشکان می‌پرسند، را بررسی می‌کنیم.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

از میان تمامی روش‌هایی که دندانپزشکی مدرن برای جایگزینی دندان غائب ارائه می‌دهد، تاکنون ایمپلنت بهترین روش بوده است. هیچ یک از روش‌های جایگزینی دندان طول عمر و استحکام ایمپلنت را ندارد. همچنین ایمپلنت از استخوان نگهدارنده دندان محافظت می‌کند و مانع از تحلیل رفتن آن پس از از دست دادن دندان می‌شود. اگر قصد کاشت دندان دارید، احتمالاً سوال‌های بسیاری برایتان پیش آمده است. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name”] به رایج‌ترین سوالات مرتبط با جراحی کاشت دندان و ایمپلنت دندان پاسخ داده‌اند تا با آسودگی خاطر و اطمینان بیشتری برای درمان اقدام کنید. پل ارتباطی ما با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت شماره [shortcode-variables slug=”number”] است.[/alert]

مزایای ایملپنت نسبت به دندان مصنوعی


کاشت دندان روش پرطرفداری برای محکم کردن یا جایگزینی دندان مصنوعی و غلبه بر مشکلاتی مانند ناراحتی و حساسیت لثه‌ها، کاهش عملکرد دندان‌ها و انقباض استخوان‌های فک و صورت است.

مزایای کاشت دندان عبارت است از:

  • خلق لبخندی طبیعی
  • عملکرد طبیعی و راحتی بیمار
  • دندان‌های محکم‌تری که برخلاف دندان مصنوعی از جا درنمی‌آید.
  • راهکاری دائمی برای جایگزینی دندان‌های غائب
  • کاهش اختلال‌های گفتاری
  • بازیابی و حفظ شکل عادی دهان، فک و صورت

چه موادی در ساخت ایمپلنت به کار برده می‌شود؟


ایمپلنت‌های امروزی از تیتانیوم، یعنی ماده زیست شیمیایی بادوامی ساخته می‌شود که به طور طبیعی به استخوان فک جوش می‌خورد و با آن یکی می‌شود. چون تیتانیوم به صورت طبیعی به استخوان متصل می‌شود، دندان کاشته شده در حال حاضر محکم‌ترین و ماندگارترین روش جایگزینی دندان غائب محسوب می‌شود.

چند دندان را می‌توان با ایمپلنت جایگزین کرد؟


می‌توانید یک یا چند دندان یا تمام دندان‌ها را با ایمپلنت جایگزین کنید. حتی لازم نیست برای تک تک دندان‌های از دست رفته از ایمپلنت استفاده کنید. دو ایمپلنت نیز می‌تواند دندان مصنوعی پایین را نگه دارد، چهار ایمپلنت نیز برای نگه داشتن یک دست دندان کامل و دائمی پایین یا بالا کافی است.

آیا جراحی کاشت دندان با درد همراه است؟


اکثر بیماران به خوبی جراحی کاشت دندان را تحمل می‌کنند. ناراحتی پس از جراحی معمولاً با مصرف داروهای ضدالتهاب غیرتجویزی مانند ایبوپروفن یا مسکن‌های بدون نسخه آرام می‌شود. یخ نیز به تسکین ناراحتی کمک می‌کند.

آیا ایمپلنت دندان گران است؟


ایمپلنت در نگاه اول گران‌تر از دیگر روش‌های جایگزینی دندان مانند دندان مصنوعی یا بریج به نظر می‌رسد. اما در نظر داشته باشید که ایمپلنت طول عمر بیشتری دارد و در واقع هرگز نیاز به تعویض پیدا نمی‌کند. بااین توصیف ایمپلنت در درازمدت بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش است که سلامتی و راحتی را به ارمغان می‌آورد.

چطور باید از ایمپلنت مراقبت کرد؟


از ایمپلنت نیز باید دقیقاً مانند دندان طبیعی مراقبت کنید، یعنی هر روز آن را مسواک بزنید و نخ بکشید و برای معاینه و جرم‌گیری منظم آن به دندانپزشک مراجعه کنید. اگرچه ایمپلنت هرگز دچار پوسیدگی نمی‌شود، اما اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید، ممکن است بافت لثه اطراف آن ملتهب یا عفونی شود. اما چنانچه به خوبی از ایمپلنت مراقبت کنید، می‌توانید تا پایان عمر از دندان کاشته شده استفاده کنید.

آیا ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند؟


اگر دقیق بگوییم، بدن نمی‌تواند ایمپلنت را پس بزند، چون ایمپلنت هیچ سلول زنده یا ماده کدگذاری شده ژنتیکی ندارد. تیتانیومی که در ساخت ایمپلنت به کار برده می‌شود، کاملاً زیست سازگار است و به ندرت باعث بروز حساسیت می‌شود. اما اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند یا نیروهای جویدن زود به ایمپلنت وارد شود، احتمال دارد که ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد. خوشبختانه این مشکل نیز به ندرت پیش می‌آید. کاشت دندان در بیش از 95 % موارد موفقیت‌آمیز است.

کاشت دندان برای چه افرادی مناسب است؟


هر فردی که در جستجوی روشی برای جایگزینی دندان است، می‌تواند از کاشت دندان بهره بگیرد. کاشت دندان برای تمام گروه‌های سنی مناسب است، به شرط آن که متقاضی درمان از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشد و رشد فک کامل شده باشد. در اکثر موارد در محل دندان غائب باید استخوان کافی برای نگهداشتن ایمپلنت وجود داشته باشد. حتی اگر استخوان تحلیل رفته باشد، می‌توان این مشکل را با پیوند استخوان جبران کرد تا در محلی که دندان برای مدت طولانی وجود نداشته و استخوان تحلیل رفته است، استخوان کافی برای نگهداشتن ایمپلنت ایجاد شود.

ایمپلنت کامل چیست؟


ایمپلنت کامل برای تمام گروه‌های سنی و بیمارانی که رشد فکشان کامل شده باشد، مناسب است. برای بیمارانی که دچار بیماری پیشرفته لثه و دندان هستند، کشیدن این دندان‌های مشکل‌ساز و جایگزین کردن آنها با ایمپلنت، بدن را از دردسرهای یک دندان بیمار نجات می‌دهد، به بازیابی عملکرد دندان کمک می‌کند و لبخند را زیباتر می‌کند. البته باید استخوان کافی در فک وجود داشته باشد تا ایمپلنت را نگه دارد و به آن جوش بخورد. اگر استخوان تحلیل رفته باشد، می‌توان آن را با پیوند استخوان یا عمل‌های ترمیمی ایجاد کرد.

راه‌ حل جایگزینی All-on-4  چیست؟


تکنیک  All-on-4راه‌حلی فوری و مقرون به صرفه برای افرادی است که می‌خواهند دندان‌های مصنوعی غیرطبیعی، آزاردهنده و لق را با یک دست دندان ثابت جایگزین کنند. همچنین این راه‌حل به بیمارانی توصیه می‌شود که دچار بیماری‌های پیشرفته دندانی هستند و می‌خواهند بدون استفاده از دندان مصنوعی عملکرد کامل دندان‌ها را بازیابند.

سیستم All-on-4 ضرورت پیوند بافت و استخوان را برای اکثر بیماران از بین می‌برد، البته ممکن است لازم شود که عمل لیفت (بالا بردن) سینوس یا ایمپلنت دیگری همزمان با جراحی اولیه انجام شود.

چه مدت پس از جراحی ایمپلنت می‌توانم به سر کار برگردم؟


فردای روز جراحی می‌توانید در محل کار حاضر شوید، مگر آن که دندانپزشک دستور دیگری داده باشد. برای تسکین ناراحتی جزئی نیز دارو تجویز می‌شود.

جراحی کاشت دندان چقدر طول می‌کشد؟


کاشت دندان بسته به محل و تعداد ایمپلنت‌ها 60 ـ 30 دقیقه طول می‌کشد.

ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟


امروزه ایمپلنت یکی از بادوام‌ترین و پیش‌بینی‌پذیرترین روش‌های جایگزینی دندان است. اگر به خوبی از ایمپلنت مراقبت کنید، دندان کاشته شده سال‌های سال در دهان باقی خواهد ماند. بسیاری از ایمپلنت‌ها بیش از 40 سال محکم و استوار در استخوان فک باقی می‌ماند.

اگر دچار بیماری پیشرفته دندان باشم، باید چکار کنم؟


متقاضی ایده‌آل کاشت دندان فردی است که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشد و لثه‌ها و دندان‌های سالمی داشته باشد. اما برخی بیماران دچار بیماری‌های لثه و یا دندان هستند، کشیدن دندان تنها راه درمان برای اکثر این بیماران است. پس از آن که آثار بیماری دندان از استخوان پاک شد، زیربنای سالمی برای کاشت دندان‌ به دست می‌آید تا بیمار عملکرد طبیعی دندان‌ها را بازیابد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *