مقالات

کشیدن و ترمیم بدون درد دندان شیری و دائمی لق و پوسیده در کودکان

کشیدن و ترمیم بدون درد دندان شیری و دائمی لق و پوسیده در کودکان

کشیدن و ترمیم بدون درد دندان شیری و دائمی لق و پوسیده در کودکان

برخی از افراد تصور می‌کنند دندان‌های شیری هیچ کاربردی ندارند و گاهی اوقات دندان‌های کودکان خود را می‌کشند، این در حالی است که امکان حفظ کردن آنها وجود دارد. دندان‌های شیری باعث می‌شوند که دندان‌های دائمی در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند و از شلوغی آنها جلوگیری شود.
[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

منظور از کشیدن دندان‌های کودکان و خارج کردن دندان با ریشه آن به کمک بی حسی موضعی و وارد شدن کمترین آسیب به بافت‌های اطراف است تا محل زخم بدون عوارض پس از جراحی بهبود یابد. کودک نمی‌داند در مرحله کشیدن و جراحی ریشه چه اتفاقی می‌افتد. کشیدن دندان برای کودکان یک اتفاق ترسناک است که به آنها آسیب می‌رساند. دندان پزشک اطفال که در زمینه دندان کودکان تخصص دارد می‌تواند با کودک صحبت کند و به کاهش اضطراب و استرس او کمک کند. دندانپزشک اطفال در زمینه همکاری با کودک نیز تخصص دارد در صورتی که امکان ترمیم وجود داشته باشد دندانپزشک تلاش می‌کند بدون کشیدن دندان آن را ترمیم نماید. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو وقت با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.

[/alert]

کشیدن دندان شیری کودکان


عمل کشیدن دندان شیری کودکان

  • در صورتی که دندان آنها پوسیده شده باشد که امکان ترمیم آن میسر نباشد دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان شیری می‌کند.
  • در صورتی که دندان شکسته باشد یا درشکستنی فک درگیر شده باشد دندان کشیده می‌شود.
  • در صورتی که دندان شیری باعث تداخل در رویش دندان‌ دائمی کودکان شده باشد  کشیدن دندان شیری ضروری خواهد بود.
  • در صورتی که دندان‌های شیری روی یکدیگر قرار گرفته باشند دندانپزشک اقدام به کشیدن آنها می‌کند.
  • در صورتی که دندان دچار کیست یا تومورهای دندانی شده باشد باید نسبت به کشیدن آن اقدام کرد.
  • در مواردی که دندان‌ها نهفته باشد و تعداد زیادی دندان در فک وجود داشته باشد، کشیدن دندان ضروری خواهد بود.
  • در مواردی که چند شاخگی دندان مطرح باشد باید دندان را کشید.
  • در صورت عفونت شدید پری آپیکال دندان شیری کشیدن آن ضروری است.
  • در برخی موارد به خاطر نصب بریس باید دندان را کشید. در مواردی که دندان‌ها دچار شلوغی باشد، دندانپزشک برای ایجاد فضای کافی یک یا چند دندان را می‌کشد. هنگامی که دندان‌های دائمی جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند و احتمال شلوغی دندان وجود دارد باید دندان‌های شیری را کشید. کشیدن دندان به منظور ایجاد فضای کافی برای رویش دندان‌های دائمی و ایجاد نظم بین دندان‌های دائمی انجام می‌شود. کشیدن دندان می‌تواند نیاز به بریس را در آینده رد کند.

موارد لازم قبل از کشیدن دندان کودکان


پزشک به منظور تعیین میزان آسیب دندان دستور عکسبرداری توسط اشعه ایکس را می‌دهد. در صورتی که امکان بازسازی دندان وجود نداشته باشد، دندانپزشک در جلسه بعدی اقدام به کشیدن دندان می‌کند. دندانپزشک به منظور کاهش التهاب دندان مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. در صورتی که کودک دچار اضطراب باشد به منظور رفع اضطراب و استرس، شب قبل از کشیدن دندان به کودک داروی ضد اضطراب داده می‌شود.

پیشگیری از درد

دندانپزشک به منظور جلوگیری از درد ناشی از کشیدن دندان، از آمپول بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان، بیهوشی عمومی یا کاهش هوشیاری بیمار استفاده می‌کند. انتخاب نحوه بیحسی دندان به انتخاب بیمار، سن ،سطح سلامت کودک، سطح راحتی دندانپزشک و روش انتخابی برای کشیدن دندان بستگی دارد. سطح بی حسی در کودکان کمتر از سطح بی حسی بزرگسالان است. باید تا حد امکان از دادن داروهای مسکن به کودکان خودداری کرد زیرا مصرف این داروها قبل از کشیدن دندان می‌تواند باعث اختلال در لخته شدن خون شود.

فرایند کشیدن دندان

پس از بی حس کردن دندان، دندانپزشک از وسایل خصوصی برای کشیدن دندان و خارج کردن ریشه استفاده می‌کند. در صورتی که برای بی حس کردن دندان از آمپول بی حسی استفاده شود کودک هنگام کشیدن دندان هیچگونه دردی را احساس نخواهد کرد . از این فرایند برای کشیدن ساده دندان استفاده می‌شود که دندان در دهان قابل مشاهده است.

کشیدن دندان‌های آسیاب و شیری

در صورتیکه دندان نهفته باشد یا در خط لثه قابل مشاهده نباشد، دندان جراحی و کشیده می‌شود و کودک قبل از کشیدن دندان تحت بیهوشی عمومی یا کاهش سطح هوشیاری قرار می‌گیرد. در این روش از نیترور اکسید که گاز خنده آور نام دارد، با یک ماده بیحسی قوی‌تر به صورت وریدی به بیمار داده می‌شود. در جراحی دندان برای کشیدن دندان بافت لثه برداشته می‌شود.

کشیدن دندان‌های شیری

جدا کردن دندان‌های شیری از ریشه بسیار ساده است. ریشه دندان‌های شیری کوتاه است و جدا کردن آنها از بافت لثه ساده‌تر است بنابراین کودک درد بسیار کمی را احساس می‌کند.

کشیدن دندان‌های دائمی در کودکان


در مواردی که شلوغی دندان، کیست دندان یا تومور دندان مطرح باشد برای درمان بریس دندانی دندان‌های دائمی ضروری است. باید تا حد امکان از کشیدن دندان کودکان برای درمان با بریس خودداری کرد. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از گسترش فضای کام، فضای لازم را ایجاد نماید. در مواردی که برای درمان بریس اقدام به کشیدن دندان می‌کند، کشیدن دندان عقل یا دندان‌های آسیاب شیری ضروری خواهد بود. بدین منظور از بیحسی موضعی استفاده می‌شود و کودک درد چندانی را احساس نمی‌کند.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان


باید به منظور جلوگیری از خونریزی روی دندان کشیده یک عدد باند قرار دهید و از کودک بخواهید آن را محکم با دندان‌هایش فشار دهد. در صورتیکه پس از کشیدن دندان خونریزی زیاد باشد باید تا زمانیکه خونریزی بند می آید هر 20 تا 30 دقیقه یکبار باند را عوض کنید. می‌توانید در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان به منظور کاهش تورم صورت از کمپرس یخ استفاده کنید و به کودک غذای نرم بدهید. مصرف غذای نرم، ژله، آب سیب، سوپ و موادی از این قبیل بسیار مفید است. کودک باید در دوران بهبود محل زخم تا حد امکان دهان خود را تمیز نگه دارد و آب دهانش را به آرامی تخلیه کند. می‌توانید برای کاهش درد به کودک مسکن بدهید. کودک می‌تواند 24 ساعت پس از کشیدن دندان از دهانشویه گرم استفاده کند. در صورتی که محل کشیدن دندان به بخیه نیاز داشته باشد، بخیه‌ها ظرف مدت دو هفته جذب خواهند شد. در صورتی که بخیه جذبی نباشد باید پس از یک هفته اقدام به کشیدن آنها کرد. کودک می‌تواند 24 ساعت پس از کشیدن دندان از محلول آب نمک برای شستشوی دهان و دندان خود استفاده کند. در صورتی که کودک تب شدید داشته باشد یا تورم دندان مدت زیادی طول بکشد باید به وجود عفونت شک کرد و فورا کودک را به پزشک ارجاع داد. در صورتی که دندان‌های شیری قابل ترمیم نباشند و راهی به غیر از کشیدن دندان وجود نداشته باشد باید کودک از فضا نگه دارنده استفاده کند. کودک می‌تواند از فضا نگه دارنده ثابت یا متحرک استفاده کند. دندان‌های شیری اهمیت زیادی در هدایت دندان‌های دائمی و رویش آنها در مکان مناسب دارند بنابراین کشیدن زود هنگام آنها منجر به شلوغی دندان‌های دائمی می‌شود.

برای کشیدن دندان‌های کودک باید به چه کسی مراجعه کرد؟


دندانپزشک عمومی عمل کشیدن دندان کودک را انجام می‌دهد. در صورتی که کودک اضطراب زیادی داشته باشد متخصص دندانپزشک اطفال پس از آرام کردن او اقدام به کشیدن دندان او می‌نماید. متخصص دندانپزشک اطفال در زمینه آرام کردن کودک و رفع استرس او نیز تخصص دارد و قبل از کشیدن دندان ترس کودک را از بین می‌برد. در صورتی که در سنین بسیار پایین دندان کودک کشیده شود استفاده از فضا نگه دارنده های ثابت یا متحرک ضروری خواهد بود. اگر دندانپزشک عمومی اقدام به کشیدن دندان کودک نماید و پس از آن از فضا نگه دارنده ضرورت یابد، باید حتما به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کرد و اطلاعات لازم را دریافت کرد.

ترمیم دندان شیری کودک


دندان شیری پوسیده در کودکان نیازی نیست الزاما کشیده شود. این دندان‌ها قابلیت ترمیم با آملام‌های مصرفی در دندانپزشکی را دارند. بنابر تشخیص دانپزشک می‌توان دندان پوسیده کودکان را خارج یا پر کرد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *