مقالات

خونریزی لثه :درمان خانگی و گیاهی با طب سنتی

خونریزی لثه :درمان خانگی و گیاهی با طب سنتی

خونریزی لثه :درمان خانگی و گیاهی با طب سنتی

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به بیماری‌های قلب عروقی، دیابت، سکته مغزی و بیماری‌های دیگر باشد. سیستم گردش خون با تورم و خونریزی لثه در معرض حملات باکتری‌های موجود در دهان قرار می‌گیرد. تورم و خونریزی لثه‌ها علائم هشداردهنده‌‌ای هستند که نباید نادیده گرفت. برای ممانعت از پیشرفت و شدت یافتن عارضه بهتر است در اسرع وقت اقدام به پیگیری و درمان علل نهفته کرد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

لثه‌هایی که دچار خونریزی می‌شوند علاوه‌ بر درد و ناراحتی مشکلات دیگری را هم به همراه دارند. گرچه خونریزی لثه‌ها به خودی خود یک موضوع نگران‌کننده است اما عوارض جانبی و بروز برخی از بیماری‌های ناشی از آن بسیار زیاد می‌باشد. خونریزی بافت لثه راه ورود باکتری‌های مضر موجود در دهان به جریان خون را هموار کرده و موجب بروز بسیاری از مشکلات می‌گردد. باکتری‌ها به خون چسبیده و موجب لخته شدن خون و در نهایت زمینه سکته مغزی و قلبی را فراهم می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه‌های جلوگیری از خونریزی لثه می‌توانید با کلینیک [shortcode-variables slug=”name1″] از طریق شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.
[/alert]

چه عواملی موجب خونریزی لثه‌ها می‌شوند؟


موارد متعددی می‌توانند موجب خونریزی لثه‌ها شوند که ما در این قسمت به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بهداشت نامناسب دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند بستری مناسبی را برای رشد راحت باکتری‌ها در دهان فراهم کند. در چنین شرایطی، باکتری‌ها با تشکیل پلاک و تاتار موجب التهاب، تورم و خونریزی لثه‌ها می‌شوند. در برخی مواقع استفاده نادرست از نخ دندان می‌تواند موجب خونریزی لثه‌ها شود. نخ دندان را در امتداد انحنای طبیعی دندان به آرامی چرخانده و هرگز به لثه‌ها فشار ندهید.

تغییرات هورمونی

مشکلات لثه و سلامت دهان در برخی از زنان در طول بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ می‌دهد. افزایش هورمون‌ها در این دوران موجب افزایش جریان خون در لثه‌ها و در نهایت منجر به قرمز شدن، تورم و حساسیت به لمس لثه‌ها می‌شود. تورم و خونریزی لثه‌ها در برخی از زنان قبل از دوره قاعدگی شروع و بعد از قاعدگی معمولا علائم کمتر می‌شوند. تورم و خونریزی لثه‌ها در طول بارداری تقریبا ماه سوم بارداری شروع شده و در ماه هشتم بارداری خاتمه می‌یابد. یکی از نادرترین علل هورمونی خونریزی لثه‌ها در دوره یائسگی رخ می‌دهد. در این دوره زنان اغلب از خشکی دهان شکایت دارند. این مشکل می‌تواند موجب تورم، درد و خونریزی لثه‌ها شود.

سرطان و شیمی درمانی

سرطان خون از مواردی است که می‌تواند موجب خونریزی در نواحی متعددی از بدن از جمله لثه‌ها شود. سرطان خون بافت‌های تولید کننده خون بدن از جمله سیستم لنفاوی و مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان سرطان با شیمی درمانی می‌تواند منجر به استوماتیت یا به عبارتی التهاب فراگیر دهان، زخم دهان و بافت لثه و درنهایت خونریزی لثه‌ها شود.

پیشگیری از خونریزی لثه‌ها


  • تنظیم برنامه‌ مناسب بهداشت دهان و دندان
    مسواک دندان‌ها حداقل 2 با در روز
    استفاده روزانه از نخ دندان
  •  رژیم غذایی متعادل ازجمله مصرف مقدار زیادی ویتامین سی ( c) و کلسیم
    نوشیدن مقدار زیاد آب
    نوشیدن آب بعد از خوراکی‌ها موجب شستشوی دهان شده و زمینه رشد باکتری و تشکیل جرم‌های مضر لثه را کمتر خواهد کرد.
  •  ترک دخانیات
  •  عدم مصرف خوراکی یا نوشیدنی‌های بسیار داغ یا سرد
    در صورت ابتلا به مشکلات و بیماری‌های لثه مصرف خوراکی های ولرم و نوشیدنی‌های نسبتا خنک بدون ضرر و راحت خواهد بود.
  •  آرامش
    استرس با افزایش سطح هورمون‌‌ها موجب افزایش تورم در بدن ازجمله لثه‌ها می‌شود.

چه کاری باید انجام داد؟


در صورت مشاهده تغییر رنگ، تورم و خونریزی در لثه‌ها به‌ منظور پیشگیری از تشدید عارضه و بروز مشکلات حاد دیگر باید اقدام به درمان کرد. اولین گام و بهترین کار اطمینان یافتن از بهداشت صحیح دهان و دندان است. اگر با مسواک و نخ دندان خود شاهد هیچ تغییر و بهبودی در وضعیت لثه‌های خود نشدید بهتر است آن‌ها را تعویض کنید. بسیاری از محصولات بدون نسخه حاوی مواد شیمیایی هستند. این محصولات موجب تشکیل باکتری‌هایی می‌شوند که باعث خونریزی و تورم شدید لثه‌ها می‌شود.

درمان‌های خانگیو گیاهی با طب سنتی


غرغره کردن آب‌ نمک

یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی خونریزی لثه‌ها، شستشوی دهان و غرغره کردن آب نمک است. 1 قاشق غذاخوری نمک را در 1 لیوان آب ولرم حل کرده و 1 تا 2 دقیقه در دهان غرغره کرده و دهان را شستشو دهید. این روش را 3 تا 4 بار در طول روز خصوصا بعد از غذا تکرار کنید.

خونریزی لثه :درمان خانگی و گیاهی با طب سنتی

مالیدن عسل

از آن‌جایی که عسل خاصیت ضدعفونی و ضدباکتری دارد تاثیر چشمگیری در درمان مشکلات و بیماری‌های لثه دارد. توصیه می‌کنیم بعد از مسواک زدن مقدار کمی عسل را با انگشت روی قسمت آسیب دیده لثه بمالید. به خاطر داشته باشید، به دلیل قند فراوان موجود در عسل این ماده خوراکی باید تنها روی لثه مالیده شود نه روی دندان چرا که موجب پوسیدگی دندان می‌گردد.

مسواک دندان‌ها با جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را با کمی آب ولرم مخلوط کرده، به شکل خمیر در آورده و سپس دندان‌ها را مسواک کنید. جوش شیرین با خنثی کردن اسیدهای موجود در دهان از پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های لثه پیشگیری می‌کند. این روش فراتر از یک درمان سنتی بوده و تاثیر به‌سزایی در پیشگیری از خونریزی لثه دارد. ضرب المثل قدیمی پیشگیری بهتر از درمان است را فراموش نکنید.

استفاده از چای کیسه‌ای

برخی افراد معتقدند که نوشیدن چای می‌تواند موجب کاهش خونریزی لثه‌ها شود. اما این امر صحت ندارد. درحقیقت نوشیدن زیاد چای موجب تغییر رنگ و لکه شدن دندان‌ها می‌شود. استفاده از چای کیسه‌ای ولرم می‌تواند در درمان بیماری لثه مفید باشد. برای این کار کافیست به مدت چند دقیقه یک چای کیسه‌ای را داخل آب گرم قرار دهید. چند لحظه صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس چای کیسه‌ای را به مدت 5 دقیقه نزدیک قسمت آسیب دیده لثه قرار دهید. اسید تانیک موجود در چای کیسه‌ای تاثیر خوبی در درمان خونریزی لثه‌ها دارد.

روغن گل میخک

استفاده از روغن گل میخک یکی از درمان‌های خانگی است که تاثیر چشمگیری در معالجه خونریزی لثه دارد. این درمان خانگی خونریزی لثه  به 2 روش قابل اجرا است، مالش کل لثه با روغن گل میخک یا جویدن مقداری گل میخک. این روش درمان گیاهی خونریزی لثه شاید موجب احساس سوزش در دهان شود. اما نگران نباشید چرا که همین حس سوزش نشانه‌ی تاثیرگذاری دارو است.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین سی و دی

ویتامین سی ( c ) یک آنتی اکسیدان است و کمک شایانی به رشد بافت‌ها، بازسازی استخوان‌ها و درمان مشکلات مرتبط با لثه می‌کند.
ویتامین دی ( d ) خاصیت ضدالتهابی داشته و برای درمان تورم لثه‌ها استفاده می‌شود. ناگفته نماند که مصرف خوراکی و غذاهای حاوی ویتامین c و d کمک فراونی به درمان خونریزی لثه می‌کنند.

استفاده از خمیر لیموترش

مقداری آب لیموترش را با نمک مخلوط کرده تا به شکل خمیر درآید سپس خمیر لیمو را روی دندان قرار دهید. بعد از چند دقیقه آب ولرم را در دهان غرغره کرده و دهان را شستشو دهید. لیمو به دلیل خواص فراوانی که دارد در درمان خونریزی لثه در طب سنتی مفید بوده و به عنوان یک داروی خانگی موثر می‌باشد. لیمو سرشار از ویتامین C بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *