مقالات

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

اگر هنگام لبخند زدن بیش از 2 ـ 1 میلی متر از بافت لثه دیده شود، لبخند از نوع لثه‌ای تعریف می‌شود. البته چنانچه فقط اندکی بیش از 2 میلی متر از لثه دیده شود، مشکلی وجود ندارد، اما اگر لبخند به شدت لثه‌نما شود، باعث ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شود. لبخند لثه‌ای معمولاً تاثیری بر توانایی غذا خوردن یا صحبت کردن ندارد، اما زیبایی لبخند را کاملاً تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. درمان لبخند لثه‌ ای به شدت مشکل بستگی دارد. اگر می‌خواهید درباره روش‌های مختلف اصلاح لبخند لثه‌ای بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اگر از لبخند لثه‌ای خود ناراحت هستید، فکر می‌کنید لبخند زیبایی ندارید و حتی گاهی اوقات لبخند خود را فرو می‌خورید، باید بدانید خوشبختانه روش‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای وجود دارد که راحتی و اعتماد به نفس بیشتر را هنگام لبخند زدن و صحبت کردن برایتان به ارمغان می‌آورد. فاصله شما با لبخند رویایی‌تان فقط یک گام است، کافی است با [shortcode-variables slug=”name”] تماس بگیرید. دکتر روشنک غفاری با توجه به علت لبخند لثه‌ای بهترین طرح درمان را پیشنهاد می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل نمایید.[/alert]

لبخند لثه‌ای چیست؟


درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

منظور از لبخند لثه‌ای لبخندی است که مقدار زیادی از بافت لثه هنگام لبخند زدن دیده می‌شود. بافت لثه داخل دهان را پوشش می‌دهد و دور دندان‌ها را می‌گیرد تا دندان محکم در جای خود قرار بگیرد.

اگرچه اکثر لبخندهای لثه‌ ای صرفاً ظاهر خوشایندی ندارند و خطری برای سلامتی دهان و دندان‌ها ایجاد نمی‌کنند، اما اگر لبخند لثه‌نما پی‌آمد ابتلا به عارضه‌های دیگری باشد، باید درمان‌های دندانپزشکی پیش از اصلاح لبخند انجام شود؛ برای مثال چنانچه علت لبخند لثه‌ای رویش ناهنجار و غیرطبیعی دندان یا مشکلات رشدی فک باشد، اختلال بایت به وجود می‌آید و دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد.

علل


  • بالابودن خط لب: بالا بودن خط لب یکی از شایع‌ترین علل لبخند لثه‌ ای است. منظور این است که لب فوقانی هنگام لبخند زدن بالاتر از حد عادی حرکت می‌کند. خط لب متوسط فقط دندان‌های فک بالا و مقدار کمی از لثه‌ها را نشان می‌دهد که به سمت بالا بین دندان‌ها کشیده شده است. اما اگر خط لب بالا باشد، دندان‌های بالا و مقدار قابل توجهی از بافت لثه دیده می‌شود.
  • رشد غیرطبیعی دندان: گاهی اوقات پس از افتادن دندان‌های شیری و در زمانی که دندان‌های دائمی برای پر کردن این فضای خالی باقی مانده درمی‌آید، مشکلاتی مربوط به درآمدن ناهنجار دندان‌های دائمی بروز می‌یابد. رویش غیرعادی دندان‌های دائمی باعث می‌شود که مقدار زیادی از بافت لثه اطراف دندان‌های تازه درآمده ایجاد شود و در نتیجه دندان‌هایی که در واقع بلندی مناسبی دارند، کوتاه‌تر از حد واقعی دیده شوند.
  • مشکلات عضلانی: مشکل عضلانی نیز از علل لبخند لثه‌ای محسوب می‌شود. گاهی عضله کنترل کننده لب بالا بیش‌فعال است و لب را هنگام لبخند زدن بالاتر از حد عادی می‌برد.
  • رشد استخوان فک بالا: رشد نامناسب استخوان فک بالا نیز لبخند را لثه‌ ای می‌کند. برآمدگی بیش از حد فک بالا بافت لثه را به سمت پایین و روی دندان‌ها می‌راند.

چگونگی تعیین طرح لبخند


برای تعیین دلپذیرترین ناحیه‌ای که می‌تواند هنگام لبخند زدن دیده شود، یعنی ناحیه زیبایی یا همان طرح لبخند عامل‌های متعددی در نظر گرفته می‌شود. بزرگی و شکل لب‌ها، عضلات صورت و بافت لثه همگی در طرح لبخند مطلوب و دیده شدن کمترین حد ممکن از لثه‌ها نقش دارد. برای آن که زیباترین طرح لبخند ممکن بر لب‌ها نقش بندد، باید بافت مشخص لثه، حتی کناره‌های تکمیل کننده لب فوقانی نیز متعادل شود.

درمان


درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

دندانپزشک لبخند لثه‌ ای را بررسی  و علت دیده شدن مقدار زیادی از بافت لثه را تعیین می‌کند و طرح درمان منحصر به فرد و مناسبی را برای اصلاح طرح لبخند توصیه می‌نماید. همچنین دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند و برای بررسی دقیق‌تر دندان‌ها و استخوان فک دستور رادیوگرافی می‌دهد. ممکن است دندانپزشک از دندان‌ها و لثه‌ها قالب بگیرد. دندانپزشکان برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ ای از درمان‌های مختلفی بهره می‌گیرند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

لبخند لثه‌ ای خفیف تا متوسط را غالباً می‌توان به روش ارتودنسی و با سیم‌کشی دندان‌ها اصلاح کرد. متخصص ارتودنسی بریس را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و نیروی رو به بالایی را به دندان‌های ثنایای فوقانی وارد می‌کند. این نیرو دندان‌ها را به داخل لثه‌ها فشار نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود که دندان‌ها و لثه‌ها همراه با هم به سمت بالا حرکت کنند و به این ترتیب استخوان فک بالا تغییر کند. در نتیجه بدون این که دندان‌ها کوتاه شود، مقدار لثه کمتری هنگام لبخند زدن دیده می‌شود. چنانچه لبخند لثه‌ای شدید باشد، دندانپزشک ترکیبی از سیم‌کشی و جراحی فک را توصیه می‌کند. هرچند این درمان ترکیبی گسترده‌تر از ارتودنسی تنها است، اما نتایج آن چشمگیرتر است.

فرنکتومی

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

در عمل فرنکتومی بافت لثه اضافی، ضخیم یا متصل به نقطه نامناسب از بین دو دندان برداشته می‌شود. فرنکتومی با هدف اصلاح طرح لبخند لثه‌ای انجام می‌شود. جراحی فرنوم عمل کوچکی است که برای برداشتن بخشی از بافتی انجام می‌شود که به بافت لثه بین دو دندان متصل شده است.

جراحی لثه با لیزر

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

لبخند لثه‌ای را می‌توان با بهره‌گیری از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی مانند جراحی لثه با لیزر اصلاح کرد. برای انجام این عمل ابتدا دهان بیمار به صورت موضعی بی‌حس می‌شود تا بیمار در طول عمل دچار ناراحتی نشود. سپس دندانپزشک با لیزر دایود بافت اضافی لثه را با احتیاط برش می‌دهد و خط لثه یک‌دست را ایجاد می‌کند. عمل لیفت لثه را می‌توان در یک ویزیت کوتاه دندانپزشکی انجام داد.

جراحی و تغییر موقعیت لب

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

آنچه زیبایی بعضی لبخندها را خدشه‌دار می‌کند، در واقع ارتباطی به شکل لثه یا دندان ندارد و به موقعیت لب بالا مربوط می‌شود. چنانچه لبخند لثه‌ ای بیمار پی‌آمد بالا قرار گرفتن لب فوقانی باشد، تغییر موقعیت لب بهترین راهکار برای اصلاح طرح لبخند خواهد بود. تغییر موقعیت لب جراحی ساده‌ای است که با هدف محدود کردن حرکت لب بالا انجام می‌شود. در این عمل باریکه‌ کوچکی از بافت از داخل لب بالا جدا می‌شود و ناحیه نمایان شده به موقعیت جدید و پایین‌تری بخیه زده می‌شود.

افزایش طول تاج دندان

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

جراح بافت لثه و استخوان زیر آن را در اطراف هر دندان با احتیاط شکل می‌دهد تا بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان مشخص شود. در عمل افزایش طول تاج دندان خط لثه بالا برده می‌شود تا خط لثه‌ها هموارتر شود و دندان‌ها بلندتر دیده شود.

با روش افزایش طول تاج دندان می‌توان لبخند لثه‌ای را اصلاح کرد. این درمان را می‌توان بر روی یک دندان یا کل خط لثه انجام داد تا لبخندی درخشان و زیبا خلق شود. همچنین دندانپزشک می‌تواند طول تاج را با ونیر یا روکش بلندتر کند.

جراحی فک

درمان لبخند لثه ای (لبخند لثه‌نما): دیده شدن لثه هنگام خندیدن

چنانچه علت لبخند لثه‌ ای رشد بیش از حد فک بالا باشد، جراح فک بالا را کوتاه می‌کند و آن را به جلو حرکت می‌دهد. این عمل که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، کاملاً داخل دهان انجام می‌شود، در نتیجه هیچ برشی روی صورت ایجاد نمی‌گردد و جای زخم روی صورت باقی نمی‌ماند.

جراح فک را پس از بالا بردن و قرار دادن در موقعیت مناسب با صفحه‌ها و پیچ‌هایی فلزی ثابت می‌کند که باید تا پایان عمر در بدن باقی بماند. در مرحله بعد جراح لثه‌ها را با نخ جذبی بخیه می‌زند. پس از آن که استخوان‌ها التیام یافت و دوباره به هم جوش خورد و متصل شد، فک مانند گذشته قوی می‌شود و عملکرد مناسب را نشان می‌دهد.

هزینه


هزینه اصلاح لبخند لثه‌ای، مانند جراحی به شرایط خاص هر بیمار و میزان اصلاح لازم بستگی دارد. مقدار بافت لثه‌ ای که هنگام خندیدن دیده می‌شود، تاثیری بر هزینه درمان ندارد، اما هزینه اصلاح طرح لبخند تابعی از علت بروز این مشکل است. همچنین اگر خط لثه در بالای فقط یک دندان نیاز به اصلاح داشته باشد، طبعاً هزینه کمتر خواهد بود. بالعکس اگر اصلاح کل خط لثه و پیوند لثه لازم باشد، هزینه افزایش خواهد یافت. چنانچه علاوه بر اصلاح لبخند لثه‌نما درمان‌های دیگری مانند جایگذاری ونیر پرسلینی یا روکش کردن دندان نیز ضرورت باشد، بدیهی است که هزینه درمان افزایش خواهد یافت.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *