مقالات

آموزش کشیدن نخ دندان برای درآوردن ذرات غذا وجلوگیری از رشد باکتری

آموزش کشیدن نخ دندان برای درآوردن ذرات غذا وجلوگیری از رشد باکتری

آموزش کشیدن نخ دندان برای درآوردن ذرات غذا وجلوگیری از رشد باکتری

کشیدن نخ دندان با هدف پاک کردن ذرات غذای بین دندان‌ها و لثه‌ها با استفاده از نوعی نخ نرم به نام نخ دندان انجام می‌شود. نخ دندان کشیدن بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان است که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مسواک زدن لایه نازک روی دندان‌ها را پاک می‌کند، اما مسواک نمی‌تواند ذرات غذای بین دندان‌ها را بیرون بیاورد. در نتیجه باکتری‌ بین دندان‌ها جمع می‌شود و به تدریجی جرمی ایجاد می‌شود که در درازمدت به لثه‌ها آسیب می‌زند. این روند در نهایت به بیماری لثه می‌انجامد و مستقیماً لثه‌ها را ضعیف می‌کند و اگر به خوبی درمان نشود، تشدید می‌گردد و باعث لق شدن دندان و سرانجام از دست دادن آن می‌شود. کشیدن نخ دندان با از بین بردن علل بیماری لثه از لق شدن و از دست رفتن دندان جلوگیری می‌کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

کشیدن روزانه نخ دندان پلاک و ذرات دیگری را از بین دندان‌ها پاک می‌کند که مسواک به آنها دسترسی ندارد. هر روز نخ دندان کشیدن بر طول عمر دندان‌ها می‌افزاید و احتمال بروز بیماری لثه را کاهش می‌دهد. به علاوه نخ دندان یکی از راه‌ها رفع بوی بد دهان است. فواید کشیدن نخ دندان بی‌شمار است و در واقع هر کسی که نخ دندان را جدی نمی‌گیرد، به زودی متوجه اشتباه خود خواهد شد. متخصصین ما در کلینیک دندان پزشکی دکتر غفاری می‌توانند روش صحیح کشیدن نخ دندان را به شما آموزش داده تا شما بتوانید از بروز بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمائید. [/alert]

مزایا


کشیدن نخ دندان فواید متعددی دارد که اطلاع از آنها کمک می‌کند تا درک کنید که چرا تمام دندانپزشکان بر کشیدن روزانه نخ دندان تاکید می‌کنند:

  • کشیدن نخ دندان ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌ها را پاک می‌کند و باکتری‌ها را از دندان‌ها دور می‌کند.
  • نخ دندان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان داده است که بین بیماری لثه و عارضه‌های قلبی جدی ارتباط وجود دارد.
  • پیشگیری از خشکی دهان، به ویژه در سالمندان و بیماران مبتلا به دیابت، یکی از مزایای شاخص نخ دندان است.
  • کشیدن نخ دندان از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و به این ترتیب خطر پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی را کاهش می‌دهد. بنابراین دندان‌ها سالم می‌ماند و با از بین رفتن ضرورت انجام درمان‌های پرهزینه دندانپزشکی، در زمان و پول شما صرفه‌جویی می‌شود.

انواع نخ دندان

آموزش کشیدن نخ دندان برای درآوردن ذرات غذا وجلوگیری از رشد باکتری

نخ دندان انواع مختلفی مانند موم‌دار، بدون موم، طعم‌دار و بدون طعم دارد. در ادامه انواع نخ دندان را معرفی می‌کنیم تا بتوانید نوع مناسب را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید:

  • نخ دندان نایلونی (چند رشته‌ای): این نخ دندان از تعداد زیادی رشته نایلونی تشکیل می‌شود، بنابراین احتمال جدا شدن تارهای آن از هم و پاره شدن آن وجود دارد. نخ دندان نایلونی دارای دو نوع موم‌دار و بدون موم است.
  • نخ دندان PTFE (تک رشته‌ای): این نخ دندان از یک تار یا رشته تشکیل می‌شود و می‌توان آن را حتی بین به‌هم‌چسبیده‌ترین دندان‌ها و در تنگ‌ترین فضاها وارد کرد.
  • اگر فاصله بین دندان‌ها زیاد باشد، می‌توان از نخ دندان نواری یا حتی سوپرفلاس استفاده کرد که برای تمیز کردن سیم‌کشی ارتودنسی و بریج دندان به کار برده می‌شود.
  • نخ دندان تک رشته‌ای گران‌تر است، اما راحت‌تر می‌توان آن را بین دندان‌ها وارد کرد و احتمال پاره شدن آن نیز کمتر است. هر بسته نخ دندان مدت زیادی مصرف می‌شود، بنابراین با خرید نخ دندان غیرنایلونی ضرر نخواهید کرد.

روش صحیح کشیدن نخ دندان


نکات زیر را هگام کشیدن نخ دندان فراموش نکنید:

  • تکه‌ای از نخ را به بلندی 61 ـ 46 سانتی متر جدا کنید و هر سر آن را دور یک انگشت میانی بپیچید.
  • نخ دندان را بین انگشت‌های شست و انگشت‌های اشاره دو دست بگیرید: حدود 9 ـ 7.5 سانتی متر از نخ را در وسط آزاد بگذارید تا بتوانید آن را بین دندان‌ها بکشید. پس از آن که نخ دندان را دور انگشت اشاره پیچیدید، می‌توانید آن را با انگشت شست و اشاره بگیرید.
  • برای نخ کشیدن دندان‌های بالا از انگشت شست استفاده کنید: با انگشت شست راحت‌تر می‌توانید دندان‌های بالا را نخ بکشید و نخ کشیدن دندان‌های پایین با انگشت اشاره آسان‌تر است. البته شما هر کاری را که برایتان راحت‌تر است، انجام بدهید.
  • نخ را به آرامی بین دندان‌ها بلغزانید: نخ را با احتیاط بین دندان‌ها وارد کنید، در غیر این صورت ممکن است به لثه‌ها آسیب بزنید و لثه‌ها خونریزی کند. نخ را به یک باره بین دندان‌ها پایین نبرید. نخ را به آرامی بین خط لثه و دندان بکشید و عجله نکنید.
  • پس از آن که نخ با لثه تماس پیدا کرد، آن را به شکل حرف C دربیاورید و به آرامی بالا و پایین ببرید تا بین دو دندان تمیز شود: پس از آن که نخ را بین دو دندان وارد کردید، آن را دور استخوان قوس بدهید و زیر خط لثه ببرید، در بهترین حالت نخ حدود 3 ـ 2 میلی متر زیر خط لثه فرو می‌رود. پس از آن که نخ در جای مناسب قرار گرفت، آن را بالا و پایین ببرید تا به خوبی ناحیه و کناره‌های دندان را تمیز کنید. همچنین نخ را جلو و عقب ببرید تا پلاک و ذرات چسبیده به دندان نیز جدا شود. سپس نخ را به آرامی بالا بکشید و از بین دندان‌ها خارج کنید.
  • کل مراحل فوق را برای تمام دندان‌ها تکرار کنید: دندان‌ها را یک به یک نخ بکشید و هر بار از بخش جدیدی از نخ استفاده کنید، اگر نخ استفاده شده را دوباره بین دندان‌های دیگر بکشید، نخ کشیدن فایده چندانی نخواهد داشت و ممکن است لثه‌ها نیز آسیب ببیند. هر بار تکه جدیدی از نخ تمیز پیچیده شده دور انگشت اشاره را آزاد کنید. اگر نخ تمام شد، تکه جدیدی از نخ را جدا کنید و کار را ادامه دهید. نخ جدید را از دور انگشت یک دست آزاد کنید و پیش بروید تا باکتری‌ها و ذرات جدا شده از یک دندان را دوباره به دندان دیگری منتقل نکنید.
  • پشت دندان‌های آسیاب عقب دهان را فراموش نکنید: بیماری لثه و پوسیدگی دندان عموماً برای دندان‌های عقب دهان پیش می‌آید. دسترسی به این دندان‌ها اندکی دشوارتر است، اما نباید در نخ کشیدن آنها کوتاهی کنید. نخ را به آرامی بین دندان‌های آسیاب انتهایی و لثه بلغزانید و هر دو سر نخ را با احتیاط به سمت خودتان بکشید تا دندان کاملاً تمیز شود.
  • پس از نخ کشیدن دندان‌ها، دهان را با آب یا دهانشویه شستشو دهید: پس از نخ کشیدن تمام دندان‌ها دهان را شستشو دهید تا ذرات تقریباً جدا شده از لثه‌ها و باقیمانده در دهان کاملاً جدا و از دهان خارج شود. به این ترتیب نفسی تازه و خوشبو خواهید داشت. دهانشویه کلرهگزیدین تمام باکتری‌ها را از بین می‌برد و مانع محافظی را اطراف دندان‌ها و لثه‌های نخ کشیده شده ایجاد می‌کند. 

بهترین زمان کشیدن نخ دندان


بسیاری تمایل دارند که پس از مسواک زدن نخ دندان بکشند؛ به این ترتیب ابتدا مسواک ذرات غذا را از بین دندان‌ها پاک می‌کند و پس از آن نوبت به نخ دندان می‌رسد. از طرفی مسواک زدن پس از کشیدن نخ اجازه می‌دهد که مقدار بیشتری از فلوراید خمیردندان در بین دندان‌ها راه پیدا کند و ذراتی را که نخ دندان نتوانسته خارج کند، از بین دندان‌ها بزداید.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان‌ها را دو یا سه بار در روز نخ بکشیم، البته روزانه 60 ثانیه نخ دندان کشیدن نیز کمک قابل توجهی به بهبود سلامت لثه می‌کند. اکثر افراد دندان‌ها را قبل از خواب نخ می‌کشند. اگر غذایی میل کرده‌اید، که می‌دانید ذرات آن بین دندان‌هایتان گیر کرده است، بهتر است دندان‌ها را زودتر نخ بکشید تا ذرات غذا مدت زیادی بین دندان‌ها باقی نماند. البته نباید در کشیدن نخ دندان زیاده‌روی کرد، چون ممکن است لثه‌ها آسیب ببیند. کافی است بین دندان‌ها را یک بار در روز با نخ دندان تمیز کنید.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *