مقالات

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

مسواک زدن دندان‌ها نه تنها برای داشتن لبخندی سفید و نفسی تازه‌تر، بلکه برای سلامتی شما نیز مهم است. هنگامی که شما مسواک می‌زنید، پلاک را از دندان‌های خود می‌زدایید، یک لایه نازک از باکتری به دندان‌هایتان می‌چسبد و پوسیدگی، و بیماری لثه ایجاد می‌کند و اگر آن را به اندازه کافی نادیده بگیرید، باعث افتادن دندان‌های شما می‌شود. شما می‌دانید که چرا باید مسواک بزنید، اما اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه دندان‌های خود را به طور موثر بشویید، پیشنهادات زیر کمک کننده خواهد بود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

مسواک زدن دندان‌ها بخش مهمی از روال مراقبت از دندان است. اهمیت مسواک زدن صحیح اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما بخش مهمی از سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. روش صحیح مسواک زدن واقعا آسان است. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] می‌توانند طرز صحیح مسواک زدن را به شما و کودک دلبندتان آموزش داده تا شما بتوانید از بروز بیماری‌هایی مانند پوسیدگی و عفونت لثه جلوگیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمائید.

[/alert]

چگونه دندان‌های خود را به روشی صحیح مسواک بزنید


از یک مسواک خوب استفاده کنید

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

برای استفاده از یک مسواک خوب، توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

  •  مسواکی با موی نایلونی نرم انتخاب کنید. این مسواک باید به طور موثر جرم و پلاک و بقایای مواد غذایی را از دندان‌های شما پاک کند، بدون اینکه لثه‌های شما را آزرده کند یا باعث ساییده شدن مینای دندان شما بشود مانند کاری که ممکن است مسواک زبر و خشن هنگام استفاده بر روی سطح جانبی دندان‌ها، با دندان‌های شما انجام دهد.
  •  مسواک همچنین باید به راحتی در دست شما قرار بگیرد و سر آن به اندازه کافی کوچک باشد تا بتواند به راحتی به تمام دندان‌هایتان دسترسی پیدا کند، به ویژه دندان‌هایی که در پشت قرار دارند.
  •  اگر شما در مسواک زدن تنبل هستید و فکر می‌کنید که مسواک برقی ممکن است شما را تشویق کند وقت بیشتری را برای دندان‌های خود بگذارید، مسواک برقی یک انتخاب عالی است. اگر چه، شما با مسواک دستی نیز می‎‌توانید به همان خوبی مسواک بزنید، طریقه درست مسواک زدن تماما به تکنیکی که شما به کار می‌گیرید بستگی دارد.
  •  یک روش خوب استفاده از مسواک دستی در صبح و استفاده از مسواک برقی در شب است.

مسواک خود را به طور مرتب جایگزین کنید

موهای برس مسواک در طول زمان فرسوده می‌شوند، انعطاف پذیری و کارآیی خود را از دست می‌دهند. شما باید هر سه تا چهار ماه یکبار، یا به محض اینکه موهای مسواک شروع به ریختن و از دست دادن شکل خود می‌کنند، مسواک جدید خریداری کنید. بازرسی ویژه‌ی مسواک مهمتر از زمان بندی دقیق است. تحقیقات نشان داده است که هزاران میکروب بر روی مو‌های مسواک قرار می‌گیرند و از آن به عنوان خانه استفاده می‌کنند و می‌توانند باعث عفونت شوند. همیشه مسواک خود را پس از استفاده بشویید و آن را به طور صحیح و بدون روکش نگه داری کنید تا بتواند قبل از استفاده بعدی از آن خشک شود. در غیر این صورت باکتری روی موهای مسواک رشد خواهد کرد.

استفاده از خمیردندان فلوراید

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

خمیر دندان فلوراید نه تنها به حذف پلاک کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت مینای دندان می‌شود. مهم است که توجه داشته باشید که خمیر دندان فلوراید نباید بلعیده شود زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند عواقب جدی سلامتی به دنبال داشته باشد. این نوع خمیردندان نباید برای کودکان زیر سه سال استفاده شود. شما می‌توانید خمیر دندان را متناسب با اهداف گوناگونی چون انواع مختلف مشکلات دندان و لثه، از جمله پوسیدگی‌ها، دندان‌ درد، دندان‌ها و لثه حساس، ورم لثه و دندان‌های لک‌دار تهیه کنید. بهترین خمیردندان متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید یا با دندانپزشک یا متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

استفاده از خمیر دندان به مقدار کم

خمیردندان را فقط به اندازه یک دانه نخود بر روی مسواک خود قرار دهید. استفاده از خمیر دندان بسیار زیاد می‌تواند موجب کف کردن بیش از حد، وسوسه شدن شما به تف کردن و خیلی زود به پایان بردن عملیات مسواک زدن، بشود. علاوه بر این، باعث افزایش خطر قورت دادن مقدار زیاد خمیر دندان‌های حاوی فلوراید می‌شود، که بسیار ناسالم است.

مسواک زدن با زاویه 45 درجه

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

به آرامی با انجام حرکات کوتاه عمودی یا دایره‌ای، مسواک بزنید. مسواک را در یک حرکت بر روی تمام دندان‌های خود نکشید. از دندانپزشک یا متخصص بهداشت خود بخواهید تا روش صحیح مسواک زدن را برای شما شرح دهد.

حداقل سه دقیقه مسواک بزنید

فقط تعداد کمی از دندان‌ها را به طور همزمان بشویید، مسیر حرکت دایره‌ای را در دهان خود رو به جلو در پیش بگیرید تا تمام دندان‌ها تمیز شوند، در حدود 12 تا 15 ثانیه برای مسواک زدن هر نقطه وقت صرف کنید. اگر انجام این کار به شما کمک می‌کند، می‌توانید دهان خود را به چهار دسته تقسیم کنید، بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست. اگر 30 ثانیه در هر قسمت وقت صرف کنید، دو دقیقه کامل را برای زمان مسواک زدن اختصاص داده‌اید. سعی کنید از قسمت خارجی دندان‌های پایین سمت چپ شروع به حرکت به سمت پایین سمت راست کنید و سپس در قسمت خارجی دندان‌ها از بالا سمت راست به سمت چپ بالا حرکت کنید. مسیر مسواک زدن را به قسمت داخلی دندان‌های بالا تغییر دهید و ابتدا قسمت داخلی دندان‌های سمت راست بالا را مسواک کنید، سپس قسمت داخلی سمت راست پایین و در نهایت در سمت چپ پایین را مسواک بزنید.

دندان‌های آسیای خود را مسواک بزنید

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

مسواک را به صورت عمود بر لب‌ها یا به صورتی که موهای مسواک روی قسمت بالای دندان‌های آسیای پایین قرار بگیرد، در دست بگیرید. مسواک را به صورت یک حرکت داخل و خارج شونده، حرکت دهید و از قسمت پشت دهان خود به سمت جلو بروید. سپس این حرکت را با انجام حرکت چرخشی S مانند مسواک به منظور حذف باکتری‌هایی که روی سطح قرار گرفته‌اند، به پایان ببرید. همین حرکت را بر روی سمت دیگر دهان خود انجام دهید. هنگامی که مسواک زدن دندان‌های آسیای پایین به پایان رسید، روی دندان‌های آسیای بالا کار کنید. همواره برای دسترسی به قسمت خارجی دندان‌های بالا، فک پایین را به سمتی که روی آن کار می‌کنید، بچرخانید. این کار باعث می‌شود تا فضای موجود برای حرکات بالا و پایین پی در پی مسواک افزایش یابد به طوری که هیچ حرکتی در مسیر‌های جانبی رخ ندهد.

سطح داخلی دندان خود را مسواک بزنید

آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای داشتن تنفس تازه تر و سلامتی دندان

مسواک خود را به گونه‌ای در دست بگیرید که سر مسواک به سمت خط لثه شما اشاره کند و هر دندان را مسواک کنید. دندانپزشکان گزارش کرده‌اند که بیش‌ترین پرشدگی‌ها بر روی سمت داخلی دندان‌های پایین انجام می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که مسواک زدن این قسمت را فراموش نکنید. بررسی کنید که دهانتان به اندازه کافی به وسیله جدا نگه داشتن دندان‌ها با دو یا سه انگشت دست باز شده باشد. این کار اجازه می‌دهد شما زاویه عمودی صحیح را برای دسترسی به لبه لثه رعایت کنید.

زبان خود را به آرامی مسواک بزنید

پس از اینکه دندان‌هایتان را تمیز کردید، از موهای مسواک خود استفاده کنید تا زبان خود را به آرامی تمیز کنید (مسواک را زیاد فشار ندهید که به بافت آسیب برسانید). این کار باعث می‌شود بوی بد نفس از بین برود و زبان شما را از باکتری‌ها خلاص می‌کند.

مسواک خود را بشویید

برای برداشتن هر گونه باکتری از مسواک، مسواک خود را زیر آب جاری چند ثانیه نگه دارید. اگر شما مسواک را به خوبی شستشو ندهید، ممکن است در حقیقت در نوبت بعدی مسواک زدن، باکتری‌های قدیمی را در دهان خود جای دهید. شستشو همچنین خمیر دندان باقیمانده روی مسواک را از بین می‌برد.

مسواک زدن را با استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید به پایان ببرید

یک قاشق سوپ خوری دهانشویه را بردارید، آن را حدود 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید. مراقب باشید چیزی از آن را نبلعید.

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید

آب نمک باکتری‌های بد بر روی دندان‌های شما را می‌کشد. یک شایعه وجود دارد که آب نمک اسیدی است و اگر به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند دندان‌ها را از بین ببرد. بهتر است از آب نمک به طور مداوم استفاده نکنید، زیرا، مانند هر چیز دیگری، استفاده بیش از حد آن مضر است. برای تکمیل حفاظت دندان در برابر باکتری، قبل از رفتن به رختخواب، دهان خود را با دهانشویه کلرهگزیدین بشویید، اما بیش از دو هفته از آن استفاده نکنید.

حداقل دوبار در روز مسواک بزنید

اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند حداقل دو بار در روز، یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب، مسواک بزنید. حتی بهتر است که اگر شما می‌توانید یک نوبت دیگر در وسط این دو نوبت قرار دهید. همچنین باید سعی کنید تا حد امکان از خوردن غذای میان وعده در بین وعده‌های اصلی اجتناب کنید، زیرا این امر منجر به ایجاد مواد غذایی باقیمانده و باکتری بیشتر در دهان می‌شود.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *