مقالات

جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک،جراحی ارتودنسی) برای اصلاح موقعیت فکین

جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک،جراحی ارتودنسی) برای اصلاح موقعیت فکین

جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک،جراحی ارتودنسی) برای اصلاح موقعیت فکین

جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک به عملی اشاره دارد که شامل تغییر موقعیت‌های ماگزیلا (استخوانی است که فک بالا را تشکیل می‌دهد)، مندیبول (استخوانی است که فک پایین را تشکیل می‌دهد) و یا استخوان‌های آلوئولی (استخوان‌هایی که سوکت دندان را پشتیبانی می‌کند) می‌باشد. یک اکلوژن متعادل (بایت) زمانی اتفاق می افتد که تمام دندان‌های فوقانی و پایین شما به طور صحیح تراز شده باشند. هنگامی که دندان‌های ردیف جلویی شما در هنگام بسته بودن بایت باید کمی با دندان‌های ردیف پایین همپوشانی داشته باشند. جراحی فک یا ارتوگناتیک جهت تغییر موقعیت یکی از فک‌ها اعمال می‌شود تا اجازه دهد دندان‌های بالا و پایین شما با یکدیگر تماس پیدا کنند. این عمل برای اصلاح یک مال اکلوژن یا بی نظمی شدید دندان (ارتباط نامنظم بین دندان‌های فک بالا و دندان‌های فک پایین) استفاده می‌شود که نمی‌توان آن را تنها با درمان ارتودنسی دندان (بریس‌ها) به تنهایی اصلاح کرد. علاوه بر اصلاح مال اکلوژن، جراحی فک می‌تواند ظاهر صورت را بهبود بخشد.

اگر فک شما به درستی تراز نباشد، ممکن است دچار مشکلاتی در خوردن، جویدن، گاز زدن مواد خوراکی، صحبت کردن یا تنفس شوید. جراحی فک یا جراحی ارتودنسی نه تنها بایت و ترتیب دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد، بلکه علاوه بر آن قادر است زیبایی صورت شما را نیز ارتقاء دهد. متخصصین ما در کلینیک دندان پزشکی دکتر غفاری قبل از عمل جراحی معاینه‌ای را انجام می‌دهند تا در خصوص مناسب‌ترین عمل برای جراحی تصمیم گیری نمایند. آن‌ها شما را برای عمل جراحی آماده می‌کنند و دستورالعمل‌های قبل و پس از عمل و تجویزهای لازم را به خوبی با شما در میان می‌گذارند تا برای روز عمل آماده باشید. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت ملاقات با شماره‌های تماس بگیرید.

مزایا


جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک،جراحی ارتودنسی) برای اصلاح موقعیت فکین

افرادی که با فک خود مشکل دارند و عمل جراحی را برای اصلاح آن انجام می‌دهند می‌توانند با بهبود موارد زیر یک شیوه زندگی آسان‌تر را داشته باشند:

جویدن

عمل جراحی فک می‌تواند به افرادی به دلیل عدم تعادل فک دچار مشکل در جویدن یا بلع غذا شده‌اند کمک کند. اصلاح این مشکل باعث لذت بخش تر شدن فعالیت‌های روزمره ضروری مانند خوردن می‌شود.

درد مفصل

 بعد از عمل جراحی فک، درد مزمن مفاصل فک دیگر وجود نخواهد داشت. خسته شدن از مشکلات دندان همچنین می‌تواند دردسرساز باشد زیرا ممکن است دندان‌ها از یکدیگر جدا شوند و دهان بسته نخواهد شد. عمل جراحی فک می‌تواند این فشار را کاهش دهد و زندگی روزانه را راحت‌تر کند.

سردرد

 اغلب افرادی که فک‌های نامرتب دارند، سردرد و درد را تجربه می‌کنند. این درد با انجام عمل جراحی ارتوگناتیک از بین خواهد رفت و داروهای کمتری برای کاهش درد مورد نیاز خواهد بود.

خواب

 بسیاری از بیمارانی که عمل جراحی ارتوگناتیک فک را انجام می‌دهند، تنفس دهانی و مشکلات تنفسی و خواب دارند. جراحی فک می‌تواند آپنه خواب را از بین ببرد و فرد با استراحت کافی و مناسب قادر خواهد بود تا انرژی بیشتری را برای یک زندگی پر از فعالیت داشته باشد.

گفتار

مرتب بودن دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند روی نحوهٔ گفتار تأثیر بگذارد. این موضوع در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است زیرا آن‌ها در حال یادگیری حرف زدن و تلفظ صحیح کلمات هستند. اصلاح خط فک می‌تواند گفتار را بهبود بخشد و از بروز موانع جلوگیری کند.

سست شدن دندان‌ها

 هنگامی که یک فشار نامنظم به طور مستمر در مکان‌های ناخواسته اعمال می‌شود یا زمانی که اوربایت به بافت نرم آسیب می زند، دندان‌های مجاور ممکن است در محل خود شکسته شوند که این حالت منجر به بروز درد و کاهش عملکرد مناسب می‌گردد.

حساسیت دندانی

همان گونه که دندان‌ها با استفاده مداوم آسیب می‌بینند، مینا نازک‌تر می‌شود و اعصاب نیز محافظت کمتری خواهند داشت. این کاهش حفاظت می‌تواند منجر به بروز حساسیت دندانی و درد شدید هنگام خوردن غذاهای گرم و سرد شود.

متقاضیان


افرادی که می‌توانند از جراحی ارتوگناتیک فک استفاده کنند شامل افرادی با بایت نامناسب و یا افرادی هستند که فک آن‌ها در موقعیت مناسب قرار ندارد. جراحی ارتودنسی فک ممکن است در هنگام تغییر محل فک‌ها مورد نیاز باشد. در هنگام تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی فک احتمال بروز مشکلات در زمینه‌های زیر باید مورد بررسی قرار گیرد:

  • دشواری در جویدن، گاز زدن، یا بلعیدن
  • مشکلات گفتاری
  • درد مزمن یا درد مفصل گیجگاهی- فکی
  • اپن بایت
  • بیرون زدگی فک
  • مشکلات تنفسی

هر یک از این علائم ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشند یا پس از تولد به علت اثرات ارثی یا محیطی، یا در اثر آسیب رسیدن به صورت، به وجود آیند. قبل از شروع هر گونه درمان، یک معاینهٔ کامل برای انجام، همراه با تصویربرداری توسط اشعه ایکس انجام خواهد شد.

آماده سازی


اگر سیگار می‌کشید و یا از سایر محصولات حاوی تنباکو استفاده می‌کنید، قبل از انجام این کار باید استفاده از آن‌ها را ترک کنید. دو هفته قبل و بعد از انجام عمل جراحی فک، شما مجبور به قطع مصرف داروها و مکمل‌هایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ویتامین ای می‌شوید که موجب رقیق شدن خون می‌شوند. بعد از نیمه شب (قبل از عمل جراحی) از خوردن یا نوشیدن پرهیز نمایید.

روش


جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک،جراحی ارتودنسی) برای اصلاح موقعیت فکین

درمان در 4 مرحله انجام می‌شود:

مرحله 1: برنامه ریزی درمان

برنامه ریزی درمان توسط یک متخصص ارتودنسی و یک جراح دهان و فک و صورت انجام می‌شود. متخصص ارتودنسی چگونگی مرتب شدن دندان‌ها توسط بریس را در هنگام آماده سازی برای عمل جراحی فک مورد بررسی قرار می‌دهد. متخصص جراح دهان و فک و صورت، ناهنجاری فک بیمار را بررسی می‌کند و در خصوص مناسب‌ترین عمل جراحی فک تصمیم گیری می‌کند. این مرحله اولیه درمان شامل مشاوره، ثبت سوابق و بحث در مورد طرح درمان با شما خواهد بود.

مرحله 2: مرحله پیش جراحی ارتودنسی

بسیاری از بیماران پیش از عمل جراحی فک تحت درمان اولیه ارتودنسی قرار می‌گیرند که ممکن است 9 تا 18 ماه طول بکشد. زمان واقعی بر اساس شرایط، سن بیمار، همکاری بیمار و سایر عوامل بستگی دارد. در طول این مدت، بیماران در فواصل 4 تا 6 بار در هفته معاینه می‌شوند. در انتهای این مرحله، دندان‌ها با هم تراز می‌شوند تا بعد از عمل جراحی یک بایت مناسب را ایجاد نمایند.

مرحله 3: فاز جراحی

عمل جراحی زمانی انجام می‌شود که فاز ارتودنسی پیش از عمل جراحی کامل شود. بریس‌هایی که پیش از عمل جراحی برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده شده‌اند، در طول عمل جراحی سر جای خود باقی می‌مانند. این بریس‌ها در تثبیت دندان‌ها و استخوان‌های فک پس از انجام عمل جراحی کمک می‌کنند.

مرحله 4: فاز ارتودنسی پس از عمل جراحی

پس از انجام عمل جراحی فک، ارتودنسی پس از جراحی برای رسیدن به ترتیب نهایی دندان‌ها و حفظ آن‌ها در موقعیت جدید خود ادامه می‌یابد.

خطرات و عوارض


عمل جراحی ارتوگناتیک فک معمولاً توسط یک متخصص جراح دهان و فک و صورت با تجربه، اغلب با همکاری یک متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد و عملی ایمن است.

خطرات و عوارض عمل جراحی فک ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • از دست دادن خون
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • شکستگی فک
  • بازگشت فک به موقعیت قبلی خود
  • مشکلات ناشی از فیت بایت و درد مفصل فک
  • نیاز به انجام عمل جراحی مجدد
  • نیاز به درمان عصب کشی در دندان‌های مشخص
  • از دست دادن بخشی از فک

بهبود


پس از انجام عمل جراحی ارتودنسی، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد و تورم
  • مشکلات مربوط به خوردن غذا که می‌تواند با استفاده از مکمل‌های غذایی یا مشاوره با متخصص تغذیه حل شود.
  • کوتاه بودن مدت زمان برای سازگار شدن با ظاهر جدید صورت

بعد از عمل جراحی ارتوگناتیک فک، بیماران دستورالعمل غذایی مخصوص خود و همچنین یک برنامه برای بازگشت به رژیم غذایی معمولی را از پزشک دریافت خواهند. از شما خواسته خواهد شد که از انجام فعالیت بدنی شدید و استفاده از محصولات حاوی تنباکو در هفته‌های پس از عمل جراحی فک خودداری کنید. داروهای ضد درد نیز در صورت لزوم تجویز خواهند شد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *