مقالات

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

تحلیل لثه بیماری است که منجربه از دست رفتن بافت و خط لثه می‌شود. با وقوع چنین ناهنجاری در لثه ساختار پایین دندان‌ها به‌وضوح نمایان می‌شوند. هنگامی که قسمت اعظم ساختار ریشه دندان‌ها در معرض محیط خارجی قرار می‌گیرند بستر مناسبی برای رشد باکتری‌های دهان فراهم می‌گردد. این وضعیت می‌تواند مشکلات خطیری نظیر پوسیدگی دندان را ایجاد کند که اغلب درمان آن‌ها به سختی انجام می‌شود. از دیگر عوارض تحلیل لثه می‌توان به افزایش حساسیت دندان‌های بیمار نسبت به مواد گرم و سرد اشاره کرد. عدم پیگیری و درمان چنین بیماری می‌تواند منجر به لق شدن دندان‌ها و در نهایت افتادن دندان‌ها شود چراکه در چنین شرایطی هیچ بافت لثه‌ای برای حمایت از دندان‌ها در دهان بیمار وجود ندارد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

از آن‌جایی که تحلیل رفتن لثه‌ها زیبایی ظاهر هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از طرفی مشکلاتی نظیر حساسیت بیشتر و پوسیدگی دندان‌ها را موجب می‌شود، این ناهنجاری برای  بسیاری از بیمارانی که به چنین عارضه‌ای مبتلا هستند نگرانی و دغدغه‌ی بزرگی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که عدم درمان چنین بیماری می‌تواند منجربه شماری از مشکلات و درنهایت اختلال در سلامت دهان و دندان‌های بیمارشود. متخصصین با تجربه ما در [shortcode-variables slug=”name1″ پس از ارزیابی های دقیق، بهترین درمان را برای تحلیل لثه شما و بدون عوارض انجام می دهند. آنها قادر هستند با امکانات و تجهیزات مدرن زیبایی لبخند را به لثه های شما بازگردانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل  فرمائید.[/alert]

علل


بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال یا به‌عبارتی بیماری لثه به‌خودی خود شرایط جدی و دردناکی است که می‌تواند عامل خطری برای تحلیل رفتن لثه‌ها باشد. افرادی که سابقه طولانی بیماری‌های پریودنتال را دارند و هیچ اقدامی برای درمان آن نکردند اغلب از عوارض تدریجی نظیر لقی دندان‌ها، درد، التهاب و تحلیل لثه رنج می‌برند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان‌ها

متاسفانه تصور بسیاری از افراد این است که مسواک زدن محکم و یا استفاده از مسواک با پرزهای زبر تاثیر به‌سزایی در رفع جرم دندان‌ها دارد. نکته‌ای که باید خاطر نشان کرد است که جرم‌های سطح دندان‌ها با مسواک‌ زدن آرام و یا استفاده از مسواک‌های نرم نیز  به‌راحتی برطرف می‌شوند. تحقیقات حاکی از آن است که بیماری تحلیل لثه‌ها در افرادی که سابقه استفاده از مسواک‌های زبر دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

سن

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

افزایش سن یکی از عواملی است که موجب تحلیل بافت لثه‌ها می‌شود. هرقدر هم که مراقب دندان‌های خود باشیم بازهم با افزایش سن درمعرض شروع فرایند تحلیل بافت لثه‌ها قرار خواهیم گرفت. دلیل این امر این است که گذشت زمان و همچنین عوامل فرسایشی نظیر مسواک، بیماری پریودنتال، داروهایی که موجب اختلال در حفره‌ی دهانی می‌شوند و درنهایت بهداشت ضعیف دهان و دندان در زندگی به مرور موجب تحلیل بافت لثه‌ها می‌شود.

کشیدن سیگار

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

کشیدن سیگار یا مصرف دخانیات می‌تواند موجب تحلیل و فرسایش بافت لثه‌ها شود. یکی از مهمترین مواردی که بسیاری از افراد هنگام کشیدن سیگار آن را درنظر نمی‌گیرند این است که سیگار باعث تحلیل و فرسایش شدید لثه‌ها می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کشیدن سیگار می‌تواند موجب تحلیل موضعی و یا کلی بافت لثه‌ها در هر سنی شود.

دندان قروچه و فشردن فک‌ها

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

دندان‌قروچه و فشردن فک‌ها از عواملی هستند که بیشتر مردم فکر نمی‌کنند موجب بروز ناهنجاری در لثه‌ها ‌شوند. ساختار طبیعی مینای دندان به‌گونه‌ای است که‌ در نزدیکی لثه‌ها بسیار نازک است. فشار ناشی از دندان‌قروچه و فشردن فک‌ها موجب تخریب مینای دندان در نزدیک خط لثه شده و این امر می‌تواند شروع تحلیل لثه‌ها باشد.

ارتودنسی

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

درصورتی که ارتودنسی به‌صورت صحیح انجام نشود می‌تواند منجربه تحلیل لثه‌ها شود. حرکت دندان‌ها به‌سمت لب‌ها و گونه‌ها فضایی را ایجاد می‌کند که به پوشش استخوان معروف است. چنین شرایطی اغلب منجربه تحلیل استخوان دندان‌ها و همچنین آب رفتن لثه‌ها می‌شود. این وضعیت باعث نمایان شدن ریشه‌های دندان می‌شود. طبق یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده دندان‌هایی که بیشتربه سمت لب‌ها و گونه‌ها خم هستند در معرض خطر تحلیل بافت‌های لثه‌ای حاد قرار دارند.

علائم


علائم تحلیل رفتن لثه شامل:

  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان
  • حساسیت به لمس لثه
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  • دیده شدن ریشه‌های دندان‌ها
  • افزایش فاصله بین دندان‌ها
  • افزایش طول دندان

درمان


جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه یکی از موثرترین روش‌های درمان تحلیل لثه و پیشگیری از تشدید این ناهنجاری است. در طی این روش فاصله بین لثه‌ها و دندان‌ها تا ریشه تمیز و پاکسازی می‌شود. ممکن است دندانپزشک جهت بی‌حس کردن لثه و ریشه‌ی دندان‌های بیمارمجبور به استفاده از داروی بیهوشی موضعی باشد.

برخی از دندانپزشکان و متخصصین بهداشت دهان و دندان جرمگیری و تسطیح سطح ریشه را با کمک ابزاری به نام  اولتراسونیک انجام می‌دهند. در این روش ممکن است دندانپزشک در پاکت‌های بین دندان‌ها و لثه‌ها فیبرهای آنتی‌بیوتیک قرار دهد. آنتی‌بیوتیک نه‌تنها موجب تسریع فرایند بهبود می‌گردد بلکه از عفونت نیز پیشگیری می‌کند. 1 هفته بعد از فرایند، فیبرها توسط دندانپزشک از دهان بیمار خارج می‌شوند.

پیوند بافت لثه

درمان تحلیل لثه: فرسایش و از دست رفتن بافت و خط لثه

یکی از روش‌های استاندارد جهت درمان مشکل تحلیل رفتن بافت لثه‌ها پیوند بافت لثه است. در طی این روش قسمتی از بافت اهدا کننده به لثه‌ی آسیب‌دیده و تحلیل رفته پیوند شده و موجب بهبود لثه می‌شود.

دندانپزشک از طریق بی‌حسی موضعی ناحیه درمان را بی‌حس می‌کند. بسته به شرایط خاص ممکن است 1 تا 3 نوع مختلف از پیوند بافت لثه انجام شود:

  • پیوند بافت همبند: پیوند بافت همبند یکی از رایج‌ترین روش‌های پوشاندن ریشه‌های دندانی است که درمعرض دید قرار دارند. این روش درمانی شامل تهیه فلاپ پوست از نقاط دیگر دهان (معمولا سقف دهان) و پیوند آن به بافت نزدیک به دندان یا دندان‌های آسیب دیده است.
  • پیوند لثه آزاد: این نوع پیوند همانند پیوند بافت همبند یکی از روش‌های درمانی است که تاثیر فوق العاده‌ای در رفع مشکل تحلیل لثه دارد. هنگامی که هدف از انجام کار، افزایش میزان بافت لثه باشد پیوند لثه آزاد صورت می‌گیرد. در این روش نیز ممکن است از بافت سقف دهان یا به‌عبارتی کام استفاده شود اما به‌جای تهیه فلاپ و حذف بافت زیر لایه از آن، مقدار کمی از بافت به‌طور مستقیم از سقف دهان بیمارجدا شده و به ناحیه تحت درمان لثه پیوند می‌شود.
  • پیوند پدیکل: در پیوند پدیکل به‌جای کام ، از لثه‌ی اطراف یا نزدیک دندان آسیب دیده جهت پیوند بافت برداشته می‌شود. فلاپ برش کوچکی می‌خورد و سپس جهت پوشاندن ریشه نمایان شده، لثه به بالا یا پایین کشیده و در نهایت بخیه می‌شود.

پیشگیری


خوشبختانه بیماری تحلیل لثه قابل پیشگیری است. خودداری از تمام عواملی که موجب تحلیل رفتن لثه‌ها می‌شوند ازجمله مسواک‌هایی که حاوی پرزهای زبر هستند، سیگار کشیدن و دندان‌قروچه بهترین روش پیشگیری از چنین ناهنجاری در لثه‌ها است. اگر احساس می‌کنید که درمعرض خطر تحلیل لثه هستید و یا احساس درد و حساسیت در لثه‌های خود می‌کنید توصیه می‌کنیم به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

 

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *