مقالات

افزایش طول تاج دندان:بهبود لبخند و ترمیم لثه‌ ناصاف باجراحی و لیزر

افزایش طول تاج دندان:بهبود لبخند و ترمیم لثه‌ ناصاف باجراحی و لیزر

افزایش طول تاج دندان:بهبود لبخند و ترمیم لثه‌ ناصاف باجراحی و لیزر

افزایش طول تاج دندان معمولا به منظور بهبود سلامت بافت لثه یا آماده سازی دندان برای روش‌های ترمیمی و زیبایی انجام می‌شود. افزایش طول تاج با تغییر شکل دادن یا تراشیدن بافت استخوانی و لثه‌ای، بخش بیشتری از دندان طبیعی را در معرض قرار می‌دهد. این روش درمان را می‌توان بر روی یک دندان تک، تعدادی از دندان‌ها و یا تمام خط لثه انجام داد تا لبخند دلپذیر و زیبایی را نمایان کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

در مواردی که بافت لثه اضافی باعث ایجاد مشکلات زیبایی و یا سلامتی در دهان شما می‌شود، افزایش طول تاج می‌تواند یک روش موثر باشد. اگر فکر می‌کنید که برای اصلاح لبخندتان نیاز به درمان دندانپزشکی زیبایی دارید، می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] به شما کمک می‌کنند تا از طریق آشکار ساختن بخش بیشتری از دندان خود پس از اتمام این روش، لبخند زیبایی را بدست آورید. برای اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل کنید.[/alert]

دلایل افزایش طول تاج دندان


  • بهبود لبخند شما: افزایش طول تاج دندان در سال‌های اخیر محبوبیت خود را به عنوان تکنیک دندانپزشکی زیبایی به دست آورده است. بافت لثه اضافی می‌تواند باعث شود که دندان‌ها بیش از حد کوتاه به نظر برسند. برداشتن بافت اضافی استخوان و لثه می‌تواند نمای سالم و متعادل را به دندان‌های شما بازگرداند و ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد.
  • ترمیم دندان های آسیب دیده: در صورت وجود شکستگی دندان زیر خط لثه یا داشتن پوسیدگی‌هایی عمیق، این روش می‌تواند برای آماده سازی منطقه برای یک ترمیم جدید برای اصلاح دندان‌های آسیب دیده استفاده شود. افزایش طول تاج برای ایجاد فضای کافی برای ساختار دندان برای پیوستگی سالم لثه (که پوسیدگی، شکستگی یا پرشدگی دندان موجود در آن ممکن است از پیوستگی طبیعی بافت جلوگیری کند) ضروری است.
  • تکیه‌گاه روکش یا پرشدگی دندان: افزایش طول تاج زمانی انجام می‌شود که یک دندان نیاز به ترمیم دارد، ولی ساختار دندانی کافی بالای خط لثه وجود ندارد تا به عنوان یک تکیه‌گاه برای روکش دندانی یا پرشدگی عمل کند. برای قرار دادن یک روکش دندانی یا پرکردن دندان، دندانپزشک شما باید فضای دندان بیشتری را در معرض قرار دهد. این کار با از بین بردن بافت لثه اضافی انجام می‌شود.
  • ترمیم لثه‌های ناصاف: یک خط لثه ناصاف می‌تواند به زیبایی لبخند شما آسیب برساند. پریودنتیست شما حتی می‌تواند خط لثه‌های شما را بیرون بیاورد و به شما لبخندی ببخشد که بتوانید به آن افتخار کنید. شما می‌توانید برای مرتب کردن خط لثه و ایجاد یک لبخند متقارن، روش افزایش طول تاج را انجام دهید.

فرایند درمان


جراحی افزایش طول تاج

افزایش طول تاج دندان:بهبود لبخند و ترمیم لثه‌ ناصاف باجراحی و لیزر

افزایش طول تاج دندان معمولا تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. مدت زمانی که این روش طول می‌کشد تا حد زیادی به تعداد دندان‌های درگیر و اینکه آیا باید مقدار کمی استخوان علاوه بر بافت نرم برداشته شود یا خیر، بستگی دارد. تاج‌های دندانی موجود ممکن است قبل از عمل حذف شوند و بلافاصله پس از آن جایگزین شوند.

دندانپزشک شما برش‌های کوچکی را در اطراف بافت نرم ایجاد می‌کند تا به آرامی لثه‌ها را از دندان‌ها جدا کند. حتی اگر تنها یک دندان نیاز به تراشیدن مجدد داشته باشد، معمولا دندان‌های مجاور نیز برای ایجاد یک تغییر شکل متقارن‌تر تحت عمل قرار می‌گیرند. جدا کردن لثه‌ها امکان دسترسی لازم به ریشه‌های دندان‌ها و استخوان‌های زیرین را برای تکمیل درمان فراهم می‌کند.

در برخی موارد، حذف مقدار کمی از بافت، فضای کافی از دندان را برای قرار دادن روکش فراهم می‌کند. در موارد دیگر، دندانپزشک باید مقدار کمی از استخوان را نیز از اطراف دندان حذف کند. این استخوان معمولا با استفاده از ترکیبی از ابزارهای دستی مخصوص و ابزارهای چرخشی حذف می‌شود.

هنگامی که دندانپزشک از سطحی از دندان که در دسترس قرار گرفته است، رضایت داشته باشد سطح زخم تمیز می‌شود و بافت لثه با بخیه‌های کوچک دوخته می‌شود. دندان‌ها بلافاصله پس از جراحی بطور چشمگیری بلندتر به نظر می‌رسند زیرا اکنون لثه‌ها جابه‌جا شده‌اند.

روش لیزر برای افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان:بهبود لبخند و ترمیم لثه‌ ناصاف باجراحی و لیزر

روش لیزری افزایش طول تاج، یک روش بسیار پیشرفته برای افزایش اندازه دندان یا استخوان در شرایط خاص دندانی است. متاسفانه دندان‌های برخی از افراد در امتداد خط لثه شکسته است و مقدار ناچیز از دندان برای ترمیم در دسترس باقیمانده است یا فضایی از دندان در معرض دید نیست. یک روش درمان ساده و تهاجمی برای رفع این موارد، طولانی شدن تاج دندان به کمک لیزر است. این تکنیک از لیزر بافت نرم استفاده می‌کند تا بافت لثه اطراف منطقه را دقیقا تغییر شکل دهد و ساختار دندانی بیشتری را برای بازسازی مجدد به دست آورد. در بعضی موارد، از بافت سخت نیز استفاده می‌شود تا استخوان را مجددا تراش داده شود. در چنین شرایطی بر روی اکثر بیماران، روش درمانی افزایش طول تاج لیزری به همراه استفاده از یک روکش چینی انجام می‌شود و تمام این مراحل می‌تواند در یک یا دو نوبت انجام شود. با وجود مزایایی چون حداقل زمان بهبود و اثرات جانبی بسیار کم بر روی بافت تحت درمان، بیماران این روش درمانی را بسیار راحت و مراحل انجام آن را ساده می‌یابند.

از مزایای روش درمانی لیزری می‌توان به کاهش خونریزی در طی عمل جراحی همراه با کاهش مدت زمان عمل و هموستاز سریع پس از عمل، از بین رفتن نیاز به بخیه، اشاره کرد. عدم نیاز به بیهوشی و بخیه، و همچنین ارتقاء سطح راحتی و بهبودی بعد از عمل، باعث می‌شود این تکنیک برای بیماران بسیار کم سن و سال مفید باشد.

دستورالعمل‌های پس از درمان


افزایش طول تاج دندان:بهبود لبخند و ترمیم لثه‌ ناصاف باجراحی و لیزر

تا زمانی که اثر بی‌هوشی از بین نرفته، چیزی نخورید، زیرا ممکن است لب‌ها، گونه‌ها یا زبانتان را گاز بگیرید و به آنها آسیب برسانید. پس از اینکه اثر بی‌هوشی از بین برود، ممکن است شما ناراحتی‌هایی را احساس کنید.

  • داروهای ضد درد غیر آسپرینی (چه داروهای تجویز شده دارای نسخه و چه داروهای بدون نسخه) خود را به صورت مستقیم مصرف کنید.
  • برای جلوگیری یا به حداقل رساندن عفونت ممکن است آنتی ‌بیوتیک تجویز شود. لطفا آنتی‌ بیوتیک‌ها را طبق دستورالعمل و تا پایان تمام قرص‌ها مصرف کنید.
  • تورم ناگهانی منطقه عمل شده غیر معمول نیست. حتی کبودی و لکه‌های متراکم ممکن است ایجاد شوند. یک کیسه یخ با قابلیت چندبار استفاده را داخل یک حوله نرم بپیچید، و برای به حداقل رساندن تورم صورت خود، کیسه را روی ناحیه جراحی شده قرار دهید. تناوب زمانی 20 دقیقه اعمال یخ و 20 دقیقه استراحت در طول 24-48 ساعت اولیه اغلب کافی است. بالا نگه‌ داشتن سر روی قلب نیز می‌تواند مفید باشد. یک یا دو روز پس از جراحی، حرارت مرطوب به بهبود تورم‌های جزئی کمک می‌کند. تورم عمده باید فورا به پزشک گزارش شود.
  • ممکن است بعضی از حساسیت‌های دندانی بعد از جراحی، به ویژه سرماخوردگی ایجاد شود. حساسیت معمولا در عرض چند هفته پس از جراحی کاهش می‌یابد و با تمیز نگه ‌داشتن ناحیه از پلاک‌های دندانی در حد امکان، می‌توان حساسیت را به حداقل رساند. اگر حساسیت شدید بود، برای مشاوره یا تجویز دارو برای از بین بردن ناراحتی، با پزشک تماس بگیرید.
  • لطفا غذا را با طرف مقابل دهان خود بجوید و تا حد امکان از جویدن و تماس غذا با ناحیه پانسمان شده اجتناب کنید.
  • از رزرو نوبت بعد از عمل خود اطمینان حاصل کنید تا امکان برداشتن پانسمان و یا هرگونه ساختار و ارزیابی بهبودی شما وجود داشته باشد.
  • ممکن است در 48 ساعت اول پس از جراحی، خونریزی جزئی مانند بزاق صورتی رنگ، ایجاد شود. از خوردن غذاهای بسیار گرم در روزهای باقیمانده اجتناب کنید و دهان خود را شستشو ندهید، زیرا اغلب خونریزی را طولانی می‌کنند. اگر خونریزی ادامه یافت، با یک گاز مرطوب یا چای کیسه‌ای مرطوب فشار کمی به ناحیه خونریزی اعمال کنید و در محل برای 20-30 دقیقه بدون نگاه کردن برای چک کردن توقف خونریزی، نگه دارید.
  • لطفا یک رژیم غذای متعادل را دنبال کنید، مراقب باشید که در هنگام جویدن از منطقه جراحی اجتناب کنید. از قرار دادن غذاهای چسبناک، سخت (مانند مکعب یخ، آجیل، ذرت بو داده، چیپس)، مواد غذایی ترد، تند، پر ادویه و یا اسیدی در رژیم غذایی خود اجتناب کنید. مواد غذایی مانند سوپ، پاستا، تخم مرغ، سیب زمینی آب‌پز، ماکارونی و پنیر و غیره بهترین هستند. اطمینان حاصل کنید که تغذیه شما مناسب باشد و مایعات زیادی بخورید.
  • بهداشت دهان و دندان را در مناطقی از دهان خود که تحت تاثیر جراحی قرار نگرفته‌اند در اندازه طبیعی حفظ کنید.
  • لطفا با زبان یا انگشت خود با ناحیه جراحی شده بازی نکنید.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *