مقالات

جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

جرم‌گیری و بروساژ درمانی بسیار موثر برای بیماری‌های خفیف تا متوسط لثه است، به ویژه زمانی که بیماری منجر به ایجاد پاکت‌هایی بین دندان و لثه شده باشد. پاکت برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر است، چون این امکان را برای پلاک، جرم و باکتری‌ها فراهم می‌آورد تا بین لثه‌ها و دندان‌ها جمع شوند و در نهایت به ریشه‌های دندان برسند. در چنین شرایطی چون تمیز کردن این نواحی با مسواک دشوار است، بخش‌هایی از دندان در زیر خط لثه مستعد پوسیدگی، عفونت و لق شدن می‌شود. بنابراین جرم‌گیری باید برای زدودن ذرات و جرم جمع شده زیر خط لثه انجام شود و پاکت‌های لثه بسته شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

جرم‌گیری برای بیماران مبتلا به بیماری لثه مزایای متعددی دارد و سلامت دهان و دندان را ارتقاء می‌دهد. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] در درمان جرم‌گیری، لکه‌های سطحی را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند تا دوباره از داشتن دندان‌هایی سپید و سالم لذت ببرید. شماره [shortcode-variables slug=”number”] پل ارتباطی ما با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت است.[/alert]

مزایا


جرم‌گیری از تبدیل شدن بیماری لثه به مشکلات جدی دندان جلوگیری می‌کند و ضرورت درمان‌های پرهزینه دندانپزشکی را از بین می‌برد. در ادامه مهم‌ترین مزایای جرم‌گیری را شرح می‌دهیم.

توقف بیماری لثه

جرم‌گیری روشی موثر و کارآمد برای درمان بیماری لثه است و سلامت را به دهان و دندان‌ها برمی‌گرداند. از این گذشته جرم‌گیری ضرورت جراحی لثه را نیز از بین می‌برد.

کمک به حفظ دندان

پاکت‌های بزرگ بین دندان و لثه و عفونت و پوسیدگی اطراف ریشه‌های دندان منجر به از دست دادن دندان می‌شود. جرم‌گیری این مشکلات را متوقف می‌کند، پیش از این که منجر به از دست دادن دندان بشود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

جرم‌گیری با پاک کردن جرم و پلاک جمع شده روی دندان، از پوسیدگی دندان و پاکت‌های لثه جلوگیری می‌کند.

محافظت از ریشه‌های دندان

زمانی که باکتری‌ها و پلاک مضر زیر خط لثه جمع ‌شود، جرم‌گیری از ریشه‌های دندان محافظت می‌کند.

رفع بوی بد دهان

بیماری لثه و ناراحتی‌های دهان و دندان، مانند پوسیدگی دندان، باعث بدبویی مزمن دهان می‌شود. در این شرایط جرم‌گیری بیماری لثه را درمان می‌کند و دهان را دوباره خوشبو می‌کند.

مسواک زدن و نخ کشیدن بهتر

بیمار پس از جرم‌گیری دندان‌ها با توجه به دستورات و آموزش‌های دندانپزشک، بهتر می‌تواند تمام نقاط دندان‌ها را مسواک بزند و نخ بکشد و دندان‌ها را کاملاً تمیز کند.

ارتقاء سلامت عمومی

جرم‌گیری گامی موثر برای ارتقاء سلامت عمومی است. تاثیر مثبت جرم‌گیری بر جریان خون در رگ‌های دست و پا (به ویژه بازوان) در چندین مطالعه اثبات شده است. بنابراین می‌توان استدلال کرد که کنترل کردن التهاب، گردش خون را در کل بدن بهبود می‌دهد.

حفظ استخوان آلوئولار نگهدارنده دندان

حتی اگر جرم به طور کامل زدوده نشود و سطح ریشه کاملاً صاف نشود، میزان التهاب معمولاً پس از جرم‌گیری کاهش می‌یابد. بنابراین صرف نظر از میزان سلامت بیمار، جرم‌گیری برای اکثر بیماران بسیار مفید است.

انواع وسایل جرم‌گیری دندان


جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

دندانپزشکان از وسایل و تجهیزات زیر برای جرم‌گیری دندان‌ها استفاده می‌کنند:

  • جرم‌گیری با وسایل دستی: دندانپزشک یا متخصص لثه با اسکیلر و کورت به طور دستی پلاک را از روی دندان‌ها پاک می‌کند. چون دندانپزشک نمی‌تواند پلاک را ببیند، ناحیه‌های انباشته شدن جرم و پلاک و نقاط ناهموار را با لمس کردن پیدا می‌کند.
  • جرم‌گیری با تجهیزات اولتراسونیک: تجهیزات مافوق صوت با سری فلزی ارتعاشی خود، پلاک را از روی دندان‌ها پاک می‌کند. این سری فلزی جرم را از روی دندان جدا می‌کند و آب را برای زدودن ذرات جدا شده و خنک نگه داشتن سری اسپری می‌کند.

آمادگی قبل از جرم‌گیری


پیش از جرم‌گیری باید معاینه لازم برای تشخیص بیماری لثه انجام شود. دندانپزشک پرونده بیمار را در روز جرم‌گیری بررسی می‌کند و در صورت وجود مفصل‌های مصنوعی، دریچه قلب مصنوعی یا ابتلا به انواع خاصی از سوفل قلبی (صداهای غیرعادی قلب) به بیمار آنتی بیوتیک سیستمی می‌دهد. همچنین در صورت داشتن شرایط خاصی مانند انجام پیوند نیز دارو پیش از درمان برای بیمار تجویز می‌شود. مصرف داروهای رقیق کننده خون باید پیش از جرم‌گیری قطع شود، البته قطع مصرف دارو باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

مراحل جرم‌گیری


بسته به وضعیت لثه‌ها، میزان جرم موجود، عمق پاکت‌ها و پیشرفت بیماری لثه بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود.

جرم‌گیری

جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

جرم‌گیری یا اسکیلینگ معمولاً با وسایل دندانپزشکی مخصوصی مانند دستگاه اولتراسوند انجام می‌شود. این وسیله جرم و پلاک را از روی سطح تاج و سطوح ریشه پاک می‌کند. وسایل جرم‌گیری شامل دستگاه آبیاری می‌شود که از آن برای رساندن عامل ضدمیکروبی زیر لثه‌ها استفاده می‌شود تا باکتری‌های دهان کاهش یابد.

تصحیح سطح ریشه

جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

تصحیح سطح ریشه (روت پلنینگ) درمانی خاص است که در آن سمنتوم و عاج سطح آمیخته شده با میکروارگانیسم‌های مضر، سموم و جرم برداشته می‌شود. ریشه دندان کاملاً صاف می‌شود تا فرایند التیام به خوبی طی شود. تمیز و صاف بودن سطوح ریشه اجازه نمی‌دهد که باکتری‌ها در آینده روی دندان جمع شود. پس از درمان جرم‌گیری عمقی، آنتی بیوتیک برای درمان پاکت لثه تجویز می‌شود. تحریک لثه با مصرف دارو تسکین می‌یابد و بافت‌های لثه به سرعت التیام می‌یابد.

دندانپزشک لثه‌ها را در جلسه بعد به دقت معاینه می‌کند تا چگونگی التیام یافتن پاکت‌ها را بررسی کند. اگر عمق پاکت لثه همچنان بیشتر از 3 میلی‌متر باشد، درمان‌های تهاجمی‌تر بیشتری توصیه می‌شود.

مراقبت پس از جرم‌گیری


قرمزی، خونریزی و ورم جزیی بافت لثه پس از جرم‌گیری طبیعی است. دهان مزه خوشایندتر و بیمار حس بهتری دارد. بیمار می‌تواند با مراقبت از دندان‌ها و مراجعه منظم به دندانپزشک سلامت لثه‌ها را تضمین کند.

ناراحتی

درد یا ناراحتی نباید حاد باشد و ظرف چند ساعت، در نهایت چند روز برطرف می‌شود. ناراحتی بلافاصله پس از جرم‌گیری معمولاً با دردی خفیف همراه است که گاهی آزاردهنده می‌شود. این ناراحتی معمولاً ظرف 4 ساعت برطرف می‌شود و برای تسکین آن می‌توان ادویل، مورتین و الیو مصرف کرد. مصرف فراورده‌های حاوی آسپرین ممنوع است، چون آسپرین شدت خونریزی اولیه را افزایش می‌دهد.

حساسیت دندان

دندان‌ به تغییرات دمایی و یا شیرینی حساس می‌شود. حساسیت به دما در چند روز نخست قابل توجه است و معمولاً به سرعت کاهش می‌یابد. استفاده از فلوراید ضدحساسیت توصیه می‌شود.

خونریزی

لثه‌ها هنگام مسواک زدن خونریزی جزیی دارد، البته این خونریزی به تدریج کاهش می‌یابد.

ظاهر لثه‌ها

به موازات التیام یافتن لثه‌ها، شکل آنها اطراف دندان‌ها تغییر می‌کند؛ چون لثه‌ها سفت و کشیده و منقبض می‌شود.

توصیه‌های مفید برای به حداقل رساندن علائم


جرم گیری دندان:صیقل و پولش دادن دندان با تصحیح سطح ریشه و بروساژ

تغذیه

اگر تصحیح سطح ریشه گسترده‌ای انجام شده باشد، جویدن غذاهای سختی مانند گوشت یا سبزیجات خام دشوار می‌شود؛ البته این مشکل بیشتر از چند روز طول نمی‌کشد. بنابراین به بیمار توصیه می‌شود که تا زمانی که جویدن راحت شود، غذاهای نرم‌تر میل کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

تا چند روز پس از جرم‌گیری دندان‌ها را با احتیاط مسواک بزنید و نخ بکشید و پس از آن روال معمول را ادامه دهید. اگر پلاک و باکتری هر روز از روی دندان‌ها زدوده نشود، فرایند التیام به خوبی انجام نخواهد شد. خونریزی و حساسیت به لمس دندان‌ها هنگام مسواک زدن در این مدت عادی است؛ این عوارض بخشی عادی از فرایند بهبود است و انتظار می‌رود ظرف چند روز کاهش یابد.

توصیه‌های بهداشتی و وسایل مخصوص رعایت بهداشت

دندانپزشک در اولین جلسه جرم‌گیری توصیه‌های مفیدی را به بیمار ارائه می‌دهد و وسایل مخصوصی را برای رعایت بهداشت در اختیارش می‌گذارد. رعایت این توصیه‌ها به بیمار کمک می‌کند تا دوران بهبود را بدون مشکل پشت سر بگذارد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *