مقالات

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دو عنصر کلیدی برای حفظ سلامت دهان و دندان هستند. وقتی دارای ارتودنسی با براکت یا بریس نامرئی باشید، اهمیت این موارد دوبرابر می‌شود. در بیمارانی که براکت دارند، ممکن است ذرات کوچک ذرت غذا بین سیم‌ها و براکت‌ها مانده و باعث ایجاد باکتری در دندان‌های او شوند. و اگر بعد از غذا خوردن بدون مسواک زدن، بریس نامرئی خود را قرار دهید، ساعت‌ها باقیمانده‌های غذایتان را روی دندان‌هایتان می‌گذارید. بسیاری از افراد می‌پرسند: بهترین روش برای مسواک زدن دندان‌هایی که براکت دارند چیست؟ در ادامه برخی از پاسخ‌هایی که به شما کمک می‌کنند آمده است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

زمانی که از براکت استفاده می‌کنید، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از اهمیت بیشتری نسبت به مواقع دیگر برخوردار است. هنگام استفاده از تجهیزات ارتودنسی، مکان‌های بیشتری برای ماندن ذرات غذا و پلاک‌ها وجود دارند. به همین دلیل است که ما در [shortcode-variables slug=”name1″] به بیماران تاکید می‌کنیم که رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان باید اولین اولویت آنها باشد. در اینجا نکاتی آمده است که به شما کمک می‌کند تا هنگام استفاده از  براکت به بهترین نحو مسواک زده و نخ دندان بکشید.

برای آگاهی بیشتر درباره نحوه صحیح مسواک زدن واستفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

اصول اولیه


در اکثر موارد، نحوه‌ی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شما یکسان بوده و ممکن است فقط برخی اصول جزئی را رعایت کرده یا وسایل مورد استفاده را تغییر دهید تا مطمئن شوید هیچ آسیب به ارتودنسی شما وارد نمی‌شود. در ابتدا مسواک زدن با یک مسواک با موهای نرم و یا مسواک دو سطحه (موی کوتاه در وسط و موهای بلند در اطراف) بهترین گزینه است. همچنین مسواک‌های الکتریکی نیز خوب هستند، به شرطی که موهایشان نرم باشند و سرعت عمل آنها را پایین نگه دارید تا به براکت‌ها صدمه نزنید.

با استفاده از خمیر دندان فلوراید، روزی 2 تا 3 مرتبه، بعد از هر وعده غذایی، مسواک بزنید. مهم است که حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. اکثر افراد مدت زمان مسواک زدنشان به اندازه کافی طولانی نیست. بنابراین، هنگام مسواک زدن آهنگ مورد علاقه خود را اجرا کنید تا به این روش برای خود زمان بگیرید. هنگامی که آهنگ به پایان رسید، شما نیز می‌توانید مسواک زدن را تمام کنید. مطمئن شوید که تمام سطوح دندان‌ها و دهان خود، بالای دندان‌های ، پشت، جلو و زبان خود و در داخل گونه‌ها، که محل رشد باکتری‌ها است را مسواک زده‌اید. به قسمت‌هایی که براکت با دندان‌ها برخورد دارد و بین سیم‌ها توجه ویژه داشته باشید زیرا ذرات غذایی در آن جا به راحتی باقی می‌مانند.

برای کمک به سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها، توصیه می‌کنیم که هر 6 ماه یکبار برای تمیزکردن تخصصی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. بیمارانی که دندان خود را تمیز نگه نمی‌دارند ممکن است نیاز به مراجعات بیشتری داشته باشند. بیماران بالغ که سابقه بیماری لثه دارند نیز باید در طول درمان ارتودنسی به یک پرتودنتیست (متخصص بیماری‌های لثه) مراجعه کنند.

مسواک زدن


آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

مسواک زدن دندان‌هایی که براکت دارند به زمان بیشتری نسبت به دندان‌های بدون براکت بستگی دارد. هربار مسواک می‌زنید حداقل دو دقیقه وقت صرف مسواک زدن کنید. قبل از شروع مسواک زدن الاستیک‌ها، نوارها یا اجزای متحرک ابزار ارتودنسی‌ را جدا کنید.

از یک مسواک نرم و فشار محکم استفاده کرده و با زاویه 45 درجه نسبت به دندان‌ها، مسواک بزنید. دایره‌های کوچک بالا و پایین براکت‌ها را نیز مسواک بزنید. مسواک شما بخاطر وجود ابزار ارتودنسی زودتر از قبل فرسوده می‌شود، بنابراین هر موقع که موهای مسواک فرسوده و ضعیف شدند، مسواک جدیدی جایگزین آن کنید.

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

از یک مسواک و مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید.

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

سطح هر یک از دندان‌ها را بشویید.

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

از یک حرکت دایره‌ای شکل برای تمیز کردن اطراف هر دندان و خط لثه استفاده کنید.

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

هر دندان را به آرامی مسواک بزنید. دندان‌های بالا را به سمت پایین و دندان‌های پایین را به سمت بالا مسواک بزنید.

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

همچنین زبان و سقف دهان را نیز مسواک بزنید.

ابزارهای مخصوص مسواک‌ زدن

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

اگر در مسواک زدن دندان‌ها و اطراف ابزارها دچار مشکل هستید، می‌توانید از مسواک بین دندانی استفاده کنید. این یک ابزار ویژه است که ظاهری شبیه یک لوله پاک‌کن داشته و می‌تواند به تمام فضاهای تنگ اطراف براکت‌ها دسترسی پیدا کند.

یکی دیگر از ابزارهایی که می‌تواند مسواک زدن را آسان‌تر کند انتخاب واترپیک (دستگاه تمیزکننده‌ جرم بین دندان) است. این دستگاه جریان باریکی از آب را به دندان‌های شما پاشیده و ذرات ریز موادغذایی که در فضاهای کوچک اطراف ابزارهای ارتودنسی مانده‌اند را خارج می‌کند. نباید دستگاه واترپیک را جایگزین مسواک و نخ دندان کرد زیرا این دستگاه باید در هنگام عنوان یک ابزار اضافی برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده شود.

استفاده از نخ دندان


آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

استفاده از نخ دندان بخش مهمی از حفظ سلامت دندان های شما است! نخ دندان مواد غذایی را از  بین دندان حذف کرده و مانع پوسیدگی پوسیدگی در بین دندان‌ها می‌شود. استفاده از نخ دندان مهم است و باید هر روز انجام شود. وقتی براکت دارید، باید روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.

نکات مهم

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

  • نخ دندان کشیدن در هنگامی که براکت دارید با کمک فلاس تریدر یا نگهدارنده‌ی نخ دندان آسان‌تر می‌شود. این نگهدارنده به شما کمک می‌کند که نخ را بین دندان‌ها و زیر براکت‌ها ببرید. از نگهدارنده‌های نخ می‌توان مجددا استفاده کرد. با نگهداشتن نخ در زیر سیم قوس‌دار کار را شروع کنید.
  • از یک تکه نخ کوچک استفاده کرده، یک انتهای آن را دور انگشت سباب چپ و انتهای دیگر را دور انگشت سبابه راستتان بپیچید، و به آرامی نخ را بین دو دندان و به سمت لثه‌ها حرکت دهید.
  • نخ را محکم از سمت چپ دور دندان پیچیده و آن را چندین مرتبه بالا و پایین کنید و مطمئن شوید که نخ به خط لثه رسیده است.
  • نخ را محکم از سمت راست دور دندان پیچیده و همان کار مرحله قبل را تکرار کنید. این مراحل را در تمام نقاط اتصال بین دندان‌ها انجام دهید.

آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

با آب شستن


پس از اتمام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دهان خود را با آب یا دهان‌شویه‌ ضدعفونی کننده شستشو دهید. دهان‌شویه‌ ضدعفونی کننده دهان می‌تواند به درمان التهاب‌های کوچک لثه و آسیب‌های ناشی از تجهیزات ارتودنسی کمک کند. همچنین برای بهبود زخم‌های دهان، زخم‌های جزئی و سایر ناراحتی‌های دهان و لثه استفاده می‌شود. این دهان ‌شویه باقی‌مانده مواد غذایی را از بین برده و باعث بهبود طبیعی‌ می‌شود.

چگونه با وجود نگهدارنده مسواک بزنیم


در طول مرحله نگهداری، مهم است که هر بار دندان های خود را مسواک می‌زنید، نگهدارنده را نیز با مسواک تمیز کنید زیرا ممکن است ذرات غذا و پلاک‌ها لابلای آنها بمانند. باید یک بار در روز، ابزار ارتودنسی‌ را در یک لیوان آب شیر هم دمای محیط  با قرص‌های پاک کننده دندان مصنوعی مانند پلیدنت (Polident) و افردنت (Efferdent) بشویید. این کار به جلوگیری از ایجاد پلاک و عفونت‌های دهان کمک کرده و باعث می‌شود که ابزار ارتودنسی شما طعم بهتری داشته باشد. از آب گرم استفاده نکنید زیرا باعث انحراف دستگاه می‌شود.

کار خود را دو مرتبه بررسی کنید


آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای سلامتی دندان

اگر می‌خواهید بدانید که روش‌های مسواک زدن و نخ دندان کشیدنان چقدر تاثیر دارند، کافی است کمی رنگ سبز که محلول‌های آشکارساز یا قرص‌های آشکارساز نامیده می‌شود پیدا کنید. آنها را در دهانتان قرار دهید و خواهید دید که با حل شدن آنها، قسمت‌هایی از پلاک و باقیمانده‌های غذا که شما تمیز نکرده‌اید، رنگی می‌شوند.

علائم استفاده نامناسب از مسواک و نخ دندان


اگر دندان‌هایتان را به درستی تمیز نکنید، شاهد یک یا چند مورد از موارد زیر خواهید بود:

  • قرمزی در سراسر خط لثه
  • لثه‌های متورم و پف کرده
  • خونریزی در هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان
  • پلاک‌هایی (غذا و باکتری) در اطراف براکت‌ها و نزدیک خط لثه

با رعایت این دستورالعمل‌ها در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دندان‌ها و لثه‌هایتان تمیز و سالم خواهند ماند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *