مقالات

نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

نایت‌گارد‌ها یا به ‌عبارتی محافظ‌های دهانی، که با نام‌های اسپلینت و محافظ دندان ‌قروچه (براکسیسم) شناخته می‌شوند از مواد سخت یا نیمه سخت مانند اکرلیک تهیه شده‌اند. هدف از ساخت محافظ‌های دهانی پوشاندن سطوح دندان‌های فوقانی و تحتانی و پیشگیری از بروز برخی آسیب‌ها است. نایت گاردها در حقیقت پروتزهای متحرکی بوده که به ‌راحتی توسط بیمار روی دندان‌ها قرار گرفته و خارج می‌شوند.

داشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه عملکرد نایت‌گاردها از این جهت حائز اهمیت است که بیمار می‌تواند با شناخت کافی از مزایای آن تصمیم به انتخاب بگیرد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اگر شب‌ها از مشکل فشردگی فک‌ها و دندان ‌قروچه رنج می‌برید و یا دارای علائم اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی یا همان TMJ هستید قطعا می‌دانید که عوارض این ناهنجاری‌ها چقدر دردناک هستند. استفاده از نایت‌گاردها در حقیقت بهترین روش برای کاهش علائم درد و دستیابی به آرامش وصف‌ناپذیر است.

متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] با توجه به مشکل بیماران بهترین نوع گاردهای دهانی را توصیه می‌کنند. به‌ منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو وقت ملاقات لطفا با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید. [/alert]

مزایا


کاهش درد و سردرد

بیماری به‌نام اختلالات مفصل تمپورومندیبولار موسوم به TMD وجود دارد که موجب ناراحتی‌های زیادی در بیماران می‌شود. بیماران مبتلا به این ناهنجاری اغلب از علائمی چون درد یا حساسیت به لمس فک، سردردهای صبحگاهی، گوش درد، گردن درد، حساسیت دندان، خستگی و اسپاسم عضله شکایت دارند.

خوشبختانه استفاده از محافظ‌های دهانی موجب رفع بسیاری از دردها و ناراحتی‌هایی می‌شود که ناشی از اختلالات مفصل تمپورومندیبولار هستند. استفاده از نایت‌گاردها مانع تماس دندان‌های فک بالا و پایین شده و در نتیجه موجب کاهش مشکل دندان ‌قروچه در شب‌ها می‌شود.

از دیگر نکات مثبت نایت‌گاردها می‌توان به تراز کردن دندان‌ها در موقعیت بهتر و در نهایت کاهش درد در ناحیه فک اشاره کرد.

پیشگیری از آسیب دندانی

محافظ‌های دهانی با جلوگیری از تماس دندان های بالا و پایین از آسیب‌های دندانی پیشگیری می‌کنند. برخی از عادات ناخودآگاه شبانه مانند دندان قروچه یا فشردگی فک‌ها ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر شکستگی دندان، آسیب دیدن دندان‌های پرشده و یا ساییدگی بیش از حد دندان‌ها شود. همانطور که می‌دانیم درمان بسیاری از مشکلات دندانی نیاز به هزینه زیادی دارند بنابراین استفاده از گاردهای دندانی می‌تواند بسیار مفید و سودمند باشند.

نایت‌گاردهایی که به‌صورت اختصاصی و سفارشی تهیه می‌شوند نه ‌تنها موجب کاهش درد و ناراحتی بلکه موجب بهبود کیفیت لبخند نیز می‌شوند.

بهبود الگوهای خواب

با توجه به تاثیر نایت‌گاردها در کاهش علائم درد و افزایش راحتی لازم به ذکر است که استفاده از گاردهای دهانی بهترین راه جهت بهبود الگوهای خواب هستند. نایت‌گاردها با شل کردن عضلات فک، فک را در موقعیت مناسب و ایده‌آل نگه می دارند. شل شدن عضلات فک موجب می‌شود فشار کمتری روی فک وارد شده، بیمار خواب بدون استرسی داشته و از اختلالات گیجگاهی – فکی یا اختلالات مفصل تمپورومندیبولار رهایی یابد.

انواع


نایت‌گاردها دارای انواع مختلفی هستند که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

نایت گارد استوک یا از پیش ساخته

نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

نایت‌گاردهای استوک یا آماده را می‌توان به ‌راحتی از داروخانه‌ها تهیه کرد. گاردهای دهانی از پیش ساخته دارای سایزهای متنوع هستند ولی مشکل عمده آن‌ها این است که به‌راحتی روی دندان‌ها تنظیم و ثابت نمی‌شوند. گرچه این نوع محافظ‌های دهانی بسیار ارزان و مقرون ‌به صرفه هستند ولی از آن‌جایی که به‌  صورت سفارشی و اختصاصی برای بیمار تهیه نشده‌اند اغلب به‌دلیل سایز نامناسب مشکل تنظیم ایجاد ناراحتی می‌کنند. به‌همین دلیل اکثر متخصصین ارتودنسی این نوع گاردهای دهانی را برای درمان مشکل دندان قروچه به بیماران توصیه نمی‌کنند.

نایت گارد بویل اند بایت

نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

گاردهای دندانی بویل اند بایت یا همان بجوشان و گازبگیر که به گاردهای نیمه سفارشی نیز معروف هستند از مواد ترموپلاستیک ساخته شده‌اند. نایت‌گاردهای بویل اند بایت مانند محافظ‌های دهانی استوک به‌ شکل پیش‌ ساخته موجودند اما برخلاف گاردهای استوک قابل تنظیم روی دندان‌های هر بیمار هستند. این محافظ‌های دندانی را باید ابتدا در آب گرم قرار داد تا نرم شوند. سپس با قرار دادن داخل دهان و با گاززدن پلاستیک گرم و منعطف به راحتی  شکل دندان ها را به‌خود گرفته و روی دندان‌ها تنظیم می‌شوند. لازم به ذکر است که این نوع گاردهای دندانی به راحتی گاردهای سفارشی که توسط ارتودنتیست برای هر بیمار ساخته می‌شوند نیستند. استفاده از گاردهای نیمه سفارشی بویل اند بایت ممکن است در ابتدا برای بیماران کمی سخت باشد.

نایت گارد سفارشی

 نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

این محافظ‌های دهانی در مطب یا آزمایشگاه و توسط دندانپزشک به‌طور اختصاصی برای هر بیمار تهیه می‌شوند. برای تهیه این نوع گاردهای دندانی باید ابتدا از دندان های بیماران قالبی تهیه و سپس جهت ساخت نایت گارد سفارشی به آزمایشگاه ارسال شوند.

از ویژگی‌های محافظ‌های دهانی سفارشی می‌توان به تنظیم دقیق، حفاظت و راحتی آن‌ها اشاره کرد به‌طوری که با جلوگیری از ساییده شدن دندان‌ها موجب خواب راحت در بیماران می‌شود.

مراحل ساخت نایت‌گاردها


نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

  • قالب‌گیری: همانطور که قبلا اشاره کردیم اولین مرحله ساخت نایت‌گاردهای سفارشی، قالب‌گیری از دندان‌ها و دهان بیمار است. برای این کار ابتدا دندانپزشک باید قالب دندان‌های بالا و پایین بیمار را در اختیار داشته و سپس اقدام به ساخت قالب گچی ‌کند. قالب‌های گچی یا همان مدل برای ساخت نایت‌گارد سفارشی به آزمایشگاه ارسال می‌شوند.
  • ساخت نایت‌گارد: قالب‌های دندانی نقش مهمی در تهیه و ساخت محافظ‌های دهانی دارند. مواد تشکیل دهنده این محافظ‌ها که از اکرلیک نرم، ورق دولا یا اکرلیک سخت می‌باشند دور قالب دندانی بیمار پوشانده شده و بعد از شکل‌گیری و تکمیل نقش محافظتی خوبی بین دندان‌های بالا و پایین بیمار ایفا می کنند. نایت‌گاردها را می‌توان هم برای دندان‌های بالا و هم دندان‌های پایین تهیه کرد. بعد از ساخت، نوبت چک کردن و بررسی اندازه گارددندانی است. در صورت لزوم ممکن است نیاز به تنظیمات نهایی نیز باشد.
  • تحویل: محافظ‌های دهانی به‌ محض آماده‌شدن همراه با دستورالعمل‌های استفاده و مراقبت به بیمار تحویل داده می‌شوند. مواقعی که نایت‌گاردها استفاده نمی‌شوند باید حتما در جای مناسب محافظت شوند.

تفاوت بین نایت‌گاردها و محافظ‌های دهانی 


نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

نایت‌گاردها تاثیر چشمگیری در حفاظت از دندان‌ها در طول خواب دارند. بسیاری از دندانپزشکان استفاده از نایت‌گاردها را به بیمارانی  توصیه می‌کنند که از مشکل دندان قروچه شبانه در طول خواب رنج می‌برند. دندان قروچه بیماری است که اغلب ناشی از استرس و اضطراب است. محافظ دهانی ورزشی وسیله‌ی محافظتی است که با پوشاندن دندان‌ها و لثه‌ها از بروز آسیب و ضربه به دندان‌ها، لب‌ها و لثه‌ها جلوگیری کرده و یا احتمال آسیب را به‌حداقل می‌رساند. از آن‌جایی که حفاظت از دندان‌ها تنها مزیت استفاده از محافظ‌های دهانی ورزشی نیست بنابراین توصیه می‌شود درطول بسیاری از ورزش‌ها خصوصا در فصل زمستان و پاییز هرگز محافظ‌های دهانی ورزشی را فراموش نکنیم. ورزش‌هایی که استفاده از محافظ‌های دهانی ورزشی الزامی است شامل:

  • فوتبال
  • بسکتبال
  • هاکی روی چمن
  • ژیمناستیک
  • هاکی روی یخ
  • والیبال
  • بوکس
  • کشتی

مراقبت


نایت گارد (محافظ دهانی،محافظ دندانی):کاهش فشار به دندان‌ و فک‌

نایت‌گاردهای سفارشی مانند بسیاری از وسایل شخصی به‌ منظور پیشگیری از آسیب و رشد باکتری نیاز به مراقبت و تمیزکاری منظم دارند. مراقبت صحیح و محافظت از نایت‌گاردها نه ‌تنها موجب افزایش طول عمر و کارایی آن‌ها می‌شود بلکه به‌ نوعی موجب صرفه‌جویی در زمان و پول بیمار می‌گردد.

  • تمیز کردن: نایت‌گاردها در حقیقت می‌توانند زیستگاه خوبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها باشند. همانطور که می‌دانید کپک‌ها و باکتری‌ها در محیط تاریک و مرطوب رشد می‌کنند بنابراین نایت‌گاردها می‌توانند بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها، کپک‌ها و مخمرهای خطرناک باشند.
  • تعویض: هیچ چیزی همیشگی نیست. مواد تشکیل‌دهنده محافظ‌های دهانی با مرور زمان و استفاده زیاد به ‌تدریج شروع به فرسایش و تخریب می‌کنند. بهتر است هر 3 تا 5 ماه و با توجه به شدت دندان‌ قروچه محافظ دهانی را تعویض کرد.
  • محافظت: درصورتی که نایت‌گاردها در مکان مناسب، خشک و به‌دور از میکروب نگهداری شوند مسلما تمیزتر بوده وعمر طولانی و ماندگاری بالایی خواهند داشت.

نقاط ضعف و خطرات


معایب و خطرات نایت‌گاردها شامل:

  • تنظیم نایت‌گاردها برای برخی افراد مشکل است. لازم به ذکر است که اگر محافظ‌های دهانی خوب تنظیم شوند هیچ مشکل و ناراحتی ایجاد نخواهند کرد.
  • افرادی که در بیداری از نایت‌گاردها استفاده می‌کنند معمولا به ‌ویژه روزهای اول تغییراتی را در صحبت کردن خود احساس می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود در طول روز از محافظ‌هایی که تنها دندان‌های پایین را می‌پوشانند استفاده شود تا زبان کمتر درگیر شده و در نهایت اختلالی کمتری در گفتار ایجاد شود.
  • محافظ دندان‌های جلویی نوعی نایت ‌گارد هستند که تنها دندان‌های فوقانی را پوشانده و ممکن است موجب درد در مفاصل فک شوند. این نوع محافظ‌های دهانی برای افرادی که سابقه درد و اختلالات مفصلی دارند بسیار مضر می‌باشد.
  • نایت‌گاردها روزهای اول معمولا موجب افزایش بزاق دهان می‌شوند. دلیل این امر این است که مغز با تصورغذا بودن نایت‌گاردها فرایند گوارش را آغاز می‌کند. این مرحله معمولا کوتاه مدت بوده و نباید مانع استفاده از نایت‌گاردها شود.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *