مقالات

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

کودکان مانند بزرگسالان نیستند و مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای دندانی آنها متفاوت از بزرگسالان می‌باشد. دندانپزشکی کودکان شاخه‌ای از دندانپزشکی است که بر سلامت دهان و دندان کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی تمرکز دارد. یک دندانپزشک باید تجربه و تخصص کافی را برای مراقبت از دندان‌ها، لثه‌ها و دهان کودک در تمام مراحل رشد کودک داشته باشد. دندان‌های شیری یک نوزاد در ۶ ماه اول رشد می‌کنند. تا سن ۶ یا ۷ سالگی کودکان شروع به از دست دادن دندان‌های شیری جهت بیرون آمدن دندان‌های دائمی خواهند کرد. دریافت مراقبت مناسب از دندان‌ها به منظور پیشگیری از پوسیدگی احتمالی دندان‌ها و بیماری‌هایی که می‌توانند باعث درد و ناراحتی طولانی مدت شوند، اهمیت زیادی دارد.

کودکان باید یک مراقبت اختصاصی و مناسب را از دندانپزشکی دریافت کنند که دارای تجربه‌ی قابل ملاحظه در کار کردن با بیماران کودک می‌باشد. دندانپزشک اطفال ما در  در چگونگی ارائه‌ی یک تجربه‌ی دندانپزشکی با ارزش برای کودکان شما تخصص دارد. گروه دنداپزشکی ما تلاش می‌کنند تا هر جلسه‌ی درمان برای کودک شما لذت‌بخش و راحت باشد. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره  تماس حاصل فرمایید.

دندانپزشک کودکان

دندانپزشکان اطفال در طول یک دوره آموزشی اضافه در مورد روانشناسی کودک و رشد کودک آموزش می‌بینند. دندانپزشکان کودکان در مورد چگونگی اجرای انواع مختلف بی‌حسی ارتودنسی و سایر تکنیک‌هایی که برای کودکان متفاوت از بزگسالان هستند آگاهی دارند. آنها همچنین با چگونگی صحبت با کودکان و ایجاد حس راحتی در آنها آشنا می‌باشند.

کودکان ممکن است هنگام مراجعه به دندانپزشک نگرانی‌های متفاوتی از بزگسالان داشته باشند. آنها نیاز به یک رویکرد مخصوص دارند تا این تجربه برای آنها کمتر ترسناک باشد و تا حد ممکن بدون درد باشد. در مراکز دندانپزشکی کودکان محیطی ایجاد می‌شود که کودکان هنگام مراجعه به احساس راحتی کنند. برای مثال دندانپزشکان کودکان ممکن است کلینیک یا مطب خود را به گونه‌ای طراحی کنند که فضای دوستانه‌ای داشته باشد و کودکان هنگام انتظار بتوانند با بازی‌ها و اسباب بازی‌های موجود مشغول شوند.

روش‌های دندانپزشکی اطفال می‌تواند شامل استفاده از روش‌های آرام‌بخش مانند اکسید نیتروژن یا داروهایی باشد تا اقدامات دندانپزشکی بر روی کودکانی که ممکن است نتوانند آرام شوند یا برای اینکه بی حرکت بمانند بسیار کوچک هستند به راحتی انجام شود.

مشکلات دندانی در کودکان

در ادامه شایع‌ترین مشکلات دندانی در کودکان ارائه شده است:

پوسیدگی دندان

غذاهای سرشار از کربوهیدات مانند آب نبات، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها و حتی آب میوه‌ها رسوباتی را روی دندان‌ها به جا می‌گذارند. این رسوبات با باکتری‌هایی که بطور معمول در دهان زندگی می‌کنند ترکیب شده و تشکیل پلاک می‌دهند. ترکیب رسوبات و پلاک اسیدی را ایجاد می‌کند که می‌تواند به ساختار معدنی دندان‌ها آسیب زده و مینای دندان را از بین ببرد و منجر به پوسیدگی دندان شود.

حساسیت دندان‌ها

دندان‌ها در واکنش به تغییر دما منبسط و منقبض می‌شوند. غذاهای داغ و سرد و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث درد یا تحریک در کودکان با دندان‌های حساس شوند. تنفس هوای سرد نیز می‌تواند برای افراد با دندان‌های با حساسیت بسیار زیاد دردناک باشد.

بیماری لثه

بیماری لثه یا پریودنتال می‌تواند موجب التهاب، افتادن دندان و آسیب به استخوان شود و نشانه‌های شایع آن شامل بوی بد دهان یا مزه‌ی بد در دهان می‌باشد.

بوی بد دهان (هالیتوزیس)

ذرات غذای باقیمانده در دهان فاسد شده و باعث بوی بد دهان می‌شوند. با اینکه برخی غذاها مانند سیر یا ماهی ممکن است بصورت موقت بوی بد ایجاد کنند، اما بوی بد دهان بصورت دائمی می‌تواند نشانه‌ی بیماری لثه یا یک مشکل دندانی دیگر باشد.

مشکلات ارتودنسی

علل شایع نامرتبی دندان‌ها شامل افتادن دندان‌ها یا وجود دندان اضافه، شلوغی دندان‌ها، ناهنجاری‌های فک، آسیب یا ضربه یا مشکلات مربوط به رشد مانند مکیدن انگشت می‌باشند.

عادت غلط و اختلالات فکی :

1- مکیدن انگشت

2-مکیدن پستان

3-شکاف لب و کام

4-اختلالات دندانی

5- آلرژی

6- اکلوژن

7-تنفس دهانی

8- جویدن ناخن

انواع درمان‌های دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکان کودکان هرگونه مشکل مرتبط با سلامت دهان و دندان در کودکان را درمان می‌کنند. درمان‌های متداولی که دندانپزشکان انجام می‌دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

سیلانت

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

سیلانت‌ها در حال تبدیل به یک روش محبوب برای پیشگیری و درمان پوسیدگی‌ها در کودکان می‌باشند. سلانت‌های دندان که یک پوشش بی‌خطر و پلاستیکی هستند بر روی سطوح جونده‌ی دندان‌های عقب قرار می‌گیرند و یک روش موثر برای پیشگیری از پوسیدگی آنها ارائه می‌کنند. آنها دندان‌ها را می‌پوشانند و مانعی را ایجاد می‌کنند که مانع رسیدن باکتری‌ها به دندان‌ها می‌شود.

سیلانت‌ها برای استفاده بر روی دندان‌های آسیای دائمی توصیه می‌شوند و می‌توانند بلافاصله بعد از بیرون آمدن آنها در ۶ سالگی و ۱۲ سالگی مورد استفاده قرار گیرند. سیلانت با وجود اینکه جایگزینی برای مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیستند، اما یک گزینه‌ی مقرون بصرفه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌باشند.

پر کردن دندان

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

پر کردن و ترمیم دندان کودکان درمانی است که به منظور بازیابی ساختار از دست رفته‌ی دندان استفاده می‌شود. این روش معمولاً مستلزم استفاده از مواد پرکننده‌ی ساخته شده از آمالگام یا نقره می‌باشد. رزین کامپوزیتی نیز ممکن است استفاده شود زیرا دارای ظاهری مشابه با یک دندان معمولی است.

عصب کشی

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

عصب کشی دندان کودکان درمانی است که به منظور برداشتن بخشی از مغز یا عصب دندان استفاده می‌شود. این درمان جهت پیشگیری از عفونت و حفظ یک دندان شیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً بعد از انجام پالپوتومی یا عصب‌کشی نیاز به ترمیم دندان خواهد بود.

کشیدن دندان

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

برای دندانپزشکی اطفال این درمان ممکن است شامل کشیدن دندان شیری بدشکل که ممکن است بطور طبیعی بیفتد باشد. در صورتی که دندان‌های شیری نیفتند، می‌توانند از بیرون آمدن دندان‌های دائمی جلوگیری کنند. کشیدن دندان همچنین در صورتی که احتمال داشته باشد پوسیدگی دندان باعث آلوده شدن سایر دندان‌ها شود، نیز ضروری است.

فضا نگهدارنده

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

در صورتی که دندان شیری کودک به علت پوسیدگی یا یک سانحه بیفتد فضا نگهدارنده مانع از دست رفتن فضای ایجاد شده می‌گردد. اگر دندان شیری زودتر از موعد بیفتد احتمال دارد که دندان‌های موجود در اطراف فضای باز حرکت کنند که می‌تواند از بیرون آمدن دندان دائمی جلوگیری کند. دندانپزشک از معاینات و تصاویر رادیوگرافی برای تعیین احتمال نیاز به روش‌های ارتودنسی استفاده خواهد کرد.

جرمگیری دندان

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

جرمگیری دندان در کودکان یک درمان دندانپزشکی است که به منظور برداشتن پلاک و جرم طراحی شده است. برداشتن پلاک و جرم مانع پوسیدگی دندان خواهد شد. این درمان طب پیشگیری نیز نامیده می‌شود.

موارد اورژانسی دندانپزشکی در کودکان

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

درمان موارد اضطراری دندان‌ها در مواردی مانند شکستگی، افتادن یا آسیب دیدن دندان‌ها استفاده می‌شود. تشخیص و درمان بیماری‌های لثه در کودکان نیز تخصص دندانپزشک کودکان می‌باشد.

حفظ بهداشت دهان و دندان در کودکان به منظور پیشگیری از بروز هر گونه عوارض در هنگام رشد آنها بسیار مهم است. بنابراین والدین باید کودکان خود را جهت معاینات منظم نزد یک دندانپزشک کودکان ببرند.

ارتودنسی زودهنگام

نقش دندانپزشک کودکان و کلینیک دندانپزشکی اطفال در سلامت دندان بچه

تشخیص زودهنگام نامرتبی دندان‌ها به حذف مشکلات احتمالی فک، تکلم و توانایی جویدن و هضم غذاها بطور مناسب در کودکان کمک می‌کند. ارزیابی اولیه ارتودنسی باید در سن ۷ سالگی یا هنگام مشاهده اولین نشانه از وجود یک مشکل انجام شود. معاینات منظم توسط دندانپزشکان به پیش‌بینی زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی کودکان کمک خواهد کرد.

نکاتی برای مراقبت حرفه‌ای از دندان‌های دائمی و شیری

یک دندانپزشک حرفه‌ای کودکان نکات کارشناسانه‌ای را در مورد چگونگی مراقبت از دندان‌های کودک در خانه به شما ارائه می‌کند. این توصیه‌ها معمولاً شامل روش مناسب کشیدن نخ دندان و مسواک زدن و اطلاعات اضافه بر اساس شرایط خاص دندان‌های کودکتان می‌باشند.

یک موضوع دیگر که معمولاً به آن توجه می‌شود عادات غذا خوردن کودک و آنچه که والدین باید به منظور محافظت از دندان‌ها و لثه‌های فرزند خود انجام دهند می‌باشد. به عنوان یک اقدام احتیاطی کلی، والدین باید مانع مصرف غذاهای سرشار از قند و نشاسته توسط کودک خود شوند. علاوه بر این، کودک هیچ گاه نباید هنگام شیر خوردن یا استفاده از بطری شیر یا آب میوه بخوابد. دندان‌های شیری کودک شما مهم هستند. در واقع مراحل رشد که برای آینده‌ی دندان‌های کودک شما ضروری هستند بستگی به آنها دارند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، جردن قبادیان غربی پلاک ۱۱ واحد ۵ یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *