مقالات

عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

اگر فکر می‌کنید فرزندتان کوچک‌تر از آن است که نیازی به عصب‌ کشی داشته باشد، بهتر است تجدید نظر کنید؛ چرا که هیچ محدودیت سنی برای درمان ریشه وجود ندارد. چنانچه دندان‌های شیری صدمه ببیند یا پوسیدگی تا ریشه‌های دندان‌ شیری پیش رفته باشد، انجام عصب ‌کشی برای حفظ و پایدار کردن دندان ضروری خواهد بود. هدف از عصب ‌کشی دندان شیری سالم نگه داشتن و حفظ دندان و استخوان و بافت لثه اطراف آن است. موثرترین و بادوام‌ترین ترمیم پس از عصب‌ کشی دندان شیری، روکش کردن آن است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

هر چند دندان‌های شیری کودکان پس از مدتی می‌افتد و جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهد، بااین حال گاهی عصب‌ کشی موثرترین درمان برای حفظ دندان‌های شیری است. در مواردی مانند پوسیدگی دندان، عصب‌کشی درمان بهتری از کشیدن محسوب می‌شود.  در این درمان دندان و اطراف آن به طور موضعی بی‌حس می‌شود تا کودک کمترین دردی را حین درمان حس نکند.

متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name”] بهترین روش درمان را پس از معاینه و ارزیابی شدت پوسیدگی دندان‌ها پیشنهاد می‌دهند. شماره [shortcode-variables slug=”number”] پل ارتباطی ما با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت است.[/alert]

مزایا


شماری از مزایای عصب‌کشی عبارت است از:

  • دندان درد ناشی از سوراخ شدن و پوسیدگی وسیع دندان دردی طاقت‌فرسا است که گاه حتی عملکرد کودک را نیز مختل می‌کند. درد لذت خواب آرام شبانه را از کودک سلب می‌کند. با این توصیف عصب‌کشی درمانی است که درد و ناراحتی کودک را تسکین می‌دهد.
  • حفظ دندان هدف اصلی عصب‌کشی است. دندان شیری برای جویدن غذا و صحبت کردن لازم است و فضا را برای مرتب درآمدن دندان‌های دائمی حفظ می‌کند. اگر دندان شیری وجود نداشته باشد، دندان‌های کناری نامرتب و بی‌نظم می‌شود و در نهایت دندان‌های دائمی کج و به‌هم‌ریخته درمی‌آید.
  • از بین بردن ضرورت درمان‌های متعدد و مستمر دندانپزشکی
  • چنانچه دندان با مواد همرنگ پر شود، ظاهر دندان عصب‌کشی شده کاملاً شبیه دندان طبیعی خواهد بود.
  • جلوگیری از تحمیل فشار بیش از حد به بقیه دندان‌ها و پیشگیری از ساییده شدن آنها
  • چنانچه به موقع برای عصب‌کشی دندان اقدام نکنید، سرانجام روزی ترک خوردن یا لب پر شدن دندان و ایجاد شدن آبسه چرکی در پایه ریشه دندان باعث می‌شود که کودک از مدرسه غیبت کند، از درس عقب بیافتد یا نتواند در مراسم یا فعالیت مهمی شرکت کند.

نشانه‌های ضرورت یافتن عصب‌ کشی دندان کودکان


نشانه‌های زیر بیانگر ضروری بودن درمان ریشه است:

  • شکایت کودک از دندان درد یا حساسیت دندان‌ها به خوراکی‌های گرم یا سرد
  • تغییر رنگ دادن و لک شدن دندان
  • درد گرفتن دندان هنگام جویدن یا حتی لمس کردن آن
  • دردی که فقط منحصر به دندان نمی‌شود و بافت لثه و استخوان‌های اطراف دندان نیز در اثر عفونت ملتهب و دردناک می‌شود.
  • دردناک و حساس شدن گره‌های لنفاوی و ترشح داشتن آنها
  • ورم کردن ناشی از بیماری لثه
  • شکایت کودک از بدمزه بودن دهان

به خاطر داشته باشید که گاهی هیچ علامت هشداردهنده‌ای وجود ندارد، بااین حال عصب‌کشی ضروری است. به همین دلیل است که باید ویزیت‌های دوره‌ای دندانپزشکی را جدی بگیرید. ضرورت انجام عصب‌کشی مدت‌ها قبل از آسیب دیدن پالپ دندان و بروز عوارض جانبی جدی‌تر در تصاویر رادیوگرافی مشخص می‌شود.

انواع درمان ریشه در اطفال


دو نوع درمان ریشه یا درمان پالپ دندان‌های شیری کودکان وجود دارد که عبارت‌اند از درمان پالپ زنده (پالپوتومی) و درمان پالپ غیرزنده (پالپکتومی).

درمان پالپ زنده دندان‌های شیری

عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

درمان پالپ زنده در شرایطی انجام می‌شود که امکان حفظ پالپ دندان وجود داشته باشد. هدف اصلی این است که بتوان با خارج کردن بافت بیمار پالپ موجود در تاج دندان، پالپ سالم را حفظ و محافظت کرد. سپس دندانپزشک برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها و تسکین دادن بافت عصب باقیمانده، دارو داخل دندان قرار می‌دهد. در پایان نیز دندان، معمولاً با روکش استیل ضدزنگ ترمیم می‌شود.

درمان پالپ غیرزنده دندان‌های شیری

عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

درمان پالپ غیرزنده زمانی انجام می‌شود که کل پالپ، در داخل کانال‌های ریشه بیمار و عفونی باشد. دندانپزشک بافت پالپ بیمار را از تمام بخش‌های دندان خارج می‌کند، کانال‌ها را تمیز و با مواد مخصوصی پر می‌کند که بدن آنها را، به طور طبیعی در زمان آماده شدن ریشه برای افتادن دندان دائمی و جایگزین شدن با دندان دائمی جذب می‌کند. سپس دندانپزشک دندان را برای پیشگیری از شکسته شدن آن روکش می‌کند.

چنانچه آسیب دیدگی پالپ شدید باشد، دندانپزشک کشیدن دندان را توصیه می‌کند. در این شرایط معمولاً پیشنهاد می‌شود که پس از کشیدن دندان از فضانگهدار استفاده شود تا دندان‌های دائمی مرتب و سرجای خود دربیاید.

مراحل عصب‌کشی دندان


عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

درمان ریشه یا پالپوتومی در یک یا چند جلسه انجام می‌شود:

  • نخستین مرحله گرفتن عکس رادیوگرافی به منظور تعیین مشکل و عمق آن است.
  • دندانپزشک آمپول بی‌حسی موضعی را پس از بررسی عکس‌ها و تهیه طرح درمانی مناسب تزریق می‌کند تا کودک کمترین دردی را حین درمان حس نکند.
  • دندانپزشک ابتدا رابردم را دور دندان آسیب دیده قرار می‌دهد تا بقیه دندان‌ها حین درمان صدمه نبیند. همچنین رابردم اجازه نمی‌دهد، آب دهان یا مواد دیگر با دندان تحت درمان تماس پیدا کرده و آن را آلوده کند.
  • دندانپزشک تاج دندان را باز می‌کند تا به پالپ دسترسی پیدا کند.
  • دندانپزشک طول کانال ریشه را تعیین می‌کند، پالپ بیمار و عفونی را با دقت خارج می‌کند. سپس کانال را تمیز و بزرگتر می‌کند و آن را تراش می‌دهد. متخصص برای از بین بردن میکروب‌ها و پیشگیری از عفونت، دارو داخل اتاق پالپ و کانال ریشه قرار می‌دهد.
  • چنانچه عفونت دندان شدید باشد، دندان چند روز باز می‌ماند تا ترشحات آن خارج شود. تاج دندان به طور موقت تا جلسه بعد پانسمان و پر می‌شود تا در این مدت آسیب نبیند. اگر عصب‌کشی در یک جلسه کامل شود، کانال‌ها پر و مهر و موم می‌شود. گاهی آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت تجویز می‌شود.
  • دندان پس از پایان یافتن درمان ریشه، پر می‌شود یا روکش روی آن گذاشته می‌شود.

دوران بهبود

عصب‌کشی نیز مانند هر عمل یا درمان دیگری دوران بهبود خاص خود را دارد. خوشبختانه از آنجایی که درمان ریشه پیچیده‌تر یا تهاجمی‌تر از پر کردن دندان نیست، دوران بهبود آن به سرعت سپری می‌شود. درهر حال اگر در این مدت کودک با مشکلات زیر مواجه شدد، توصیه‌های زیر را به کار بندید:

درد

ممکن است کودک پس از عصب‌کشی قدری درد داشته باشد. خوشبختانه درد اکثر کودکان با مصرف مسکن‌های غیرتجویزی مخصوص کودکان آرام می‌شود. اگر فرزندتان درد دارد، حتماً مسکن مناسب را طبق دستور به او بدهید.

نشانه‌های عفونت

به ندرت پیش می‌آید که دندان پس از عصب‌کشی دوباره عفونت می‌کند و این سوال پیش می‌آید که آیا لازم است دندان مجدداً عصب‌کشی شود. یک دندان را می‌توان چند بار با انجام عصب‌کشی نجات داد و حفظ کرد. اگر کانال‌های ریشه بسیار باریک یا کج و خمیده باشد، دندانپزشک در درمان اولیه اقدام‌های لازم را برای پیشگیری از پوسیدگی مجدد دندان به عمل می‌آورد. مراجعه سریع به دندانپزشک تنها روش مناسب برای درمان عفونت دندان است.

مراقبت پس از عصب‌کشی دندان کودکان


عصب کشی دندان شیری کودکان برای درمان ریشه و پالپ زنده و غیر زنده

ازآنجایی که در درمان ریشه برشی ایجاد نمی‌شود و بخیه‌ای زده نمی‌شود، لازم نیست هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن پس از عصب‌کشی نگران باشید؛ فرزندتان می‌تواند طبق معمول مسواک بزند و دندان‌ها را نخ بکشد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و تمام کودکان باید دندان‌ها را روزی دو بار مسواک بزنند و یک بار نخ بکشند تا سلامت دندان‌هایشان پس از عصب‌کشی حفظ شود و همواره لبخندی درخشان داشته باشند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *