بلاگ

مقایسه کامپوزیت ونیر و ونیر پرسلن از نظر هزینه،مواد و ماندگاری

مقایسه کامپوزیت ونیر و ونیر پرسلن از نظر هزینه،مواد و ماندگاری

مقایسه کامپوزیت ونیر و ونیر پرسلن از نظر هزینه،مواد و ماندگاری

ونیرها (روکش‌ها) دارای انواع مختلفی هستند اما در این بین ونیرهای کامپوزیتی و سرامیکی (پرسلن) طرفداران زیادی دارند. با وجود این که ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی تاثیر فراوانی در اصلاح طرح لبخند بیماران دارند اما لازم به ذکر است که هر کدام معایب و مزایایی خود را داشته و همین موضوع کمک شایانی در انتخاب مناسب می‌کند.

اگر برای اصلاح لبخند و زیبایی چهره به ‌دنبال روش مقرون به‌ صرفه و مناسبی هستید ونیرهای کامپوزیتی انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. اما اگر هزینه درمان برای شما اهمیت نداشته و علاوه‌ بر دغدغه زیبایی که در سر دارید به فکر درمان طبیعی و بادوام هستید بهتر است لمینت‌های سرامیکی را انتخاب کرده و شاهد نتایج فوق‌العاده آن باشید. صرف‌نظر از نوع موادی که انتخاب می‌کنید نکته جالب این است که در نهایت لمینت سرامیکی و ونیرکامپوزیت هردو موجب بهبود زیبایی لبخند می‌شوند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اولین گام در اصلاح زیبایی دندان‌ها و دست یافتن به لبخند زیبایی که عمری در آرزوی آن بودید استفاده از روکش‌های دندانی و گام دوم تعیین نوع مناسب مواد روکش (سرامیکی یا کامپوزیتی) می‌باشد. هر بیمار با توجه به نیازهای خاص و اولویت‌هایی (هزینه، طول درمان و …) که دارد می‌تواند کامپوزیت ونیر یا لمینت‌ سرامیکی را انتخاب و از مزایای آن بهره ببرد. دندانپزشکان زیبایی ما در [shortcode-variables slug=”name”] با ارائه اطلاعات مفید در این زمینه کمک شایانی به انتخاب صحیح بیماران می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو وقت ملاقات می‌توانید با شماره تلفن‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل نمایید.[/alert]

ونیرهای کامپوزیتی


مقایسه کامپوزیت ونیر و ونیر پرسلن از نظر هزینه،مواد و ماندگاری

ونیرهای کامپوزیت که گاهی به ونیرهای مستقیم و باندینگ معروف هستند می‌توانند جایگزین ونیرهای سرامیکی در اصلاح طرح لبخند باشند. از آن‌ جایی که مواد تشکیل دهنده ونیرهای کامپوزیتی بیش از یک نوع می‌باشد این امر موجب کاهش قیمت آن می‌شود. هر یک از ونیرها توسط دندانپزشک و با استفاده از کامپوزیت‌های هم‌رنگ دندان ساخته شده و مستقیم روی دندان بیمار قرار می‌گیرند.

با کمک ونیر کامپوزیت سفیدی و درخشندگی دندان‌ها بیشتر از روش بلیچینگ خواهند بود. در بلیچینگ دندان‌ها با موادی به‌نام پراکسید سفید می‌شوند.

فرایند درمان کامپوزیت ونیر


ونیرهای کامپوزیت مستقیم، به‌جای آزمایشگاه در مطب ساخته و روی دندان‌ها قالب‌گیری می‌شوند. این رزین‌ها همانطور که از نامشان پیداست توسط دندانپزشک در مطب تهیه شده و مستقیما روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرند. در ابتدا رزین‌های شکل گرفته توسط تابش نور با طول موج خاص به‌صورت سفت و سخت درآمده و در صورت نیاز برای کسب نتیجه مطلوب تعداد لایه‌های بعدی تهیه و آماده می‌شوند. بعد از اتمام برای این ‌که رزین‌ها ظاهر طبیعی داشته باشند پولیش (جلا) داده می‌شوند. در واقع تهیه ونیرهای کامپوزیتی به ‌نسبت ونیرهای سرامیکی کم‌تهاجمی‌تر و سریع‌تر می‌باشد. از آن‌جایی که ونیرهای کامپوزیت معمولا در مطب و خیلی زود ساخته شده در نتیجه درمان آن نیز یک روز بیش‌تر طول نمی‌کشد.

جایگذاری ونیر کامپوزیت

مقایسه کامپوزیت ونیر و ونیر پرسلن از نظر هزینه،مواد و ماندگاری

  • مرحله اول: گام اول شامل آماده‌سازی است. در این مرحله دندانپزشک دندان‌های بیمار را با کمک مته کوچک تغییر شکل داده و آماده جایگذاری روکش می‌کند. در این مرحله قطعه کوچکی از دندان تراشیده و قالب‌گیری می‌شود. سپس با در نظرگرفتن سایز و شکل واقعی دندان روکش تهیه می‌شود. هدف نهایی این است که در پایان کار دندان روکش شده هیچ فرقی با دندان طبیعی نداشته و قابل تشخیص نباشد. با فشار دادن دندان‌های بیمار روی گچ یا موم، قالبی از دندان‌ها برای تهیه ونیرها آماده می‌شوند. وینرها در آزمایشگاه دندانپزشکی تهیه می‌شوند. تا آماده‌شدن روکش‌های اصلی ممکن است بیمار مجبور به استفاده از ونیر موقت باشند.
  • مرحله دوم: مرحله دوم شامل جایگذاری روکش روی دندان است. بعد از آماده شدن روکش، دندانپزشک برای اطمینان از اندازه و شکل، ونیر جدید را روی دندان بیمار قرار داده و با دقت معاینه و بررسی می‌کند. بعد از اطمینان، روکش‌ را از سطح دندان جدا کرده و شروع به تمیز کردن دندان‌ها می‌کند. بعد از تمیز کردن دندان‌ها نوبت تراشیدن سطح دندان‌ها با مواد اسیدی (ژل) است. این کار به حفظ روکش‌ها کمک می‌کند.  در مرحله آخر ونیرها روی دندان‌ها قرار گرفته و با سمنت‌های دندانی متصل می‌شوند. استفاده از دستگاه لایت کیور نه ‌تنها به سفت شدن سمنت‌های دندانی و حفظ روکش و دندان کمک می‌کند بلکه سرعت این فرایند را افزایش می‌دهد. قبل از آخرین پولیش، مابقی سمنت‌ها و مواد دیگر باید از سطح دندان کاملا پاک شوند.

مقایسه ونیرهای کامپوزیتی با ونیرهای سرامیکی


تنها راه تشخیص نوع مناسب ونیر مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان‌ها می‌باشد. بیمار با گفتگو در خصوص اهداف زیبایی و تمایلات شخصی خود کمک شایانی به دندانپزشک خواهد کرد.

قیمت

ونیرهای سرامیکی گران‌تر از ونیرهای کامپوزیتی هستند. در کل می‌توان گفت که قیمت ونیرهای سرامیکی دو برابر وینرهای کامپوزیتی است.

معمولا روکش‌های کامپوزیتی در مطب دندانپزشکی و در طول 2 جلسه و شاید کمی بیشتر تهیه و روی دندان جایگذاری می‌شود. این مرحله شامل آماده‌سازی و جایگذاری می‌باشد. ونیرهایی که قبل از ارسال به مطب دندانپزشکی در آزمایشگاه و به‌صورت سفارشی برای بیمار تهیه می‌شوند شامل هزینه آزمایشگاه می‌باشند.

ونیرهای کامپوزیتی به‌دلیل این‌که معمولا در طی 1 جلسه تهیه و تکمیل می‌شوند و نیازی به هزینه آزمایشگاه ندارند و ارزان‌تر از ونیرهای سرامیکی هستند. ممکن است جلسه درمان کمی طولانی باشد اما اغلب بدون نیاز به مراجعه مجدد تکمیل شده و هزینه زیادی برای بیمار نخواهد داشت.

نتایج

بعد از اتمام درمان بیمار می‌تواند شاهد نتیجه نهایی فوق‌العاده در دندان‌های خود باشد. ظاهر ونیرهای سرامیکی زیباتر از وینرهای کامپوزیتی بوده و این تفاوت هنگام لبخند به ‌وضوح آشکار میشود. ماندگاری ونیرهای سرامیکی بیشتر از ونیرهای کامپوزیتی است و در صورت مراقبت خوب حتی تا 20 سال عمر خواهند کرد.

موردی که نباید فراموش کرد این است که نتیجه نهایی حاصل از ونیرهای کامپوزیت تقریبا به توانایی متخصص دندانپزشکی در شکل دادن و جایگذاری آن بستگی دارد. ونیرهای سرامیکی در محیط‌ کنترل شده آزمایشگاهی تهیه می‌شوند ولی کامپوزیت‌ها درمطب دندانپزشک تهیه و روی دندان جایگذاری می‌شوند.

آماده سازی

در ونیرهای کامپوزیت نیاز به آماده‌سازی خاصی روی دندان‌های طبیعی نیست. این بدین معناست که در این روش میزان تغییر دندان‌های طبیعی بسیار ناچیز بوده و در صورت نیاز می‌توان مواد کامپوزیت را از سطح دندان جدا و یا روکش‌های دیگر را جایگزین آن کرد.

برعکس، ونیر پرسلینی نیاز به آماده سازی قبلی دندان دارد. به طوری که دندان‌ها باید به صورت دائمی تراش داده شوند تا بتوان روکش ونیز را روی دندان قرار داد. اگر روکش پرسلینی بشکند دندان باید دوباره ترمیم شود و روکش جدیدی بر روی آن قرار بگیرد.

کاربرد و درمان

ونیرهای کامپوزیت با اصلاح مشکلات زیبایی از جمله فاصله دندانی، ترک دندان، پوسیدگی دندان و حتی نامرتبی دنداها موجب زیبایی لبخند بیمار می‌شود. اگر از مشکلات دندانی جزئی رنج می‌برید با انتخاب ونیرهای کامپوزیت می‌توانید با اصلاح طرح لبخند  به اهداف زیبایی خود دست یابید.

ونیرهای کامپوزیت در رفع لک یا تغییر رنگ دندان‌ها تاثیر به‌سزایی دارند. ونیرهای کامپوزیت در مقایسه با ونیرهای سرامیکی کم هزینه بوده و برای ترمیم شکستگی و ترک دندان‌ها روش ایده‌آلی می‌باشند. ونیرهای کامپوزیت اغلب به افرادی که مشکلات زیبایی حادی ندارند توصیه می‌شوند.

ونیرهای سرامیکی در مواردی که دندان بیمار دچار آسیب و یا تغییر رنگ شدیدی گردیده توصیه می‌شوند. با آماده‌سازی مختصر دندان‌های طبیعی بیمار، روکش‌ها روی دندان جایگذاری می‌شود. این کار نه‌ تنها موجب بهبود لبخند بلکه موجب سفید و خوش فرم شدن دندان‌های بیمار می‌شود.

 دوام

ونیرهای کامپوزیت با گذشت زمان و به‌ تدریج تغییر رنگ داده و تیره می‌شوند. در چنین شرایطی تعویض تنها راه‌ حل درمان می‌باشد. ونیرهای کامپوزیت با وجود این‌که خیلی زود جلای خود را از دست می‌دهند اما قابل پولیش مجدد هستند. رنگ ونیرهای سرامیکی معمولا ثابت بوده و با گذشت زمان نه تغییر رنگ می‌دهند نه تیره می‌شوند.

با وجود بهبود کیفیت رزین در طول سال‌ها اما هنوز هم ونیرهای سرامیکی به ‌نسبت ونیرهای کامپوزیتی مقاومت و استحکام بیشتری دارند.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *