مقالات

ارتودنسی با براکت یا بریس فلزی بهترین روش در مرتب کردن دندانها

ارتودنسی با براکت یا بریس فلزی بهترین روش در مرتب کردن دندانها

ارتودنسی با براکت یا بریس فلزی بهترین روش در مرتب کردن دندانها

بریس‌های فلزی چیزی هستند که بیشتر افراد هنگام فکر کردن به درمان ارتودنسی به آن می‌‌اندیشند. بریس‌های فلزی می‌توانند برای درمان تمام مشکلات ارتودنسی، از جمله مسائل مربوط به بایت یا فک‌های ناهمتراز و دندان‌های کج استفاده شوند. این بریس‌ها شامل براکت‌های فلزی کوچک متصل به دندان‌های تکی شما با آرچ وایر هستند که به آنها وصل است. در طول دوره درمان ارتودنسی، این آرچ وایر به آرامی دندان‌های شما را از طریق فشار آرام اعمال شده توسط نوارهای الاستیکی کوچک به موقعیت صحیح خود هدایت می‌کنند. بریس‌های فلزی یا براکت‌های فلزی عموما سریع‌تر و ارزان‌تر از سایر درمان‌ها می‌باشند.
[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

امروزه در درمان ارتودنسی گزینه‌های مختلفی وجود دارد، اما روش معمول براکت‌ها و سیم‌ها یکی از مؤثرترین روش‌ها است. بریس‌های فلزی یک درمان مؤثر برای موارد ارتودنسی عمده و جزیی هستند، بنابراین آنها قطعا یک گزینه موثر برای شما خواهند بود. در مشاوره اولیه‌تان در [shortcode-variables slug=”name1″]، پزشک نیازهای شما را آنالیز می‌کند، به نگرانی‌های شما گوش می‌دهد و می‌تواند در مورد گزینه‌های درمانتان با شما صحبت کند و در صورتی که بریس‌های فلزی یکی از گزینه‌ها باشد، در مورد اینکه چگونه این روش کار می‌کند بیشتر برایتان توضیح می‌دهد. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.

[/alert]

مزایای روش ارتودنسی فلزی


مزایای بریس‌های فلزی شامل موارد زیر است:

  •  گزینه درمان ارتودنسی با تاثیرپذیری دراز مدت
  •  براکت‌های کوچک‌تر برای نصب راحت‌تر هستند.
  •  حرکت تدریجی دندان باعث کاهش درد می‌شود.
  •  روش درمان ارتودنسی مقرون به صرفه
  •  گزینه‌ای برای درمان با احتیاط

سن مناسب برای ارتودنسی فلزی


ارتودنسی با براکت های فلزی می‌توانند در هر سنی از اواخر کودکی نصب شوند، اما تنها در صورتی که بیمار برای بریس‌ها متقاضی مناسبی باشد. کودکان معمولا در سن 12 سالگی، هنگامی که تمام دندان‌های شیریشان را از دست داده‌اند و مولرهای (آسیای بزرگ) 12 سالگیشان در آمده است برای بریس‌های فلزی متقاضی مناسبی هستند. متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که کودکان آزمایش اولیه ارتودنسی فلزی خود را در سن 7 سالگی انجام دهند، بریس‌های فلزی که خیلی زود نصب می‌شوند می‌توانند درمان را طولانی‌تر از آنچه نیاز است کنند و هزینه‌ی بیشتری دارند و بریس‌ها تنها برای کودکان نیست. بزرگسالان بیشتر برای اصلاح مشکلات جزیی و بهبود لبخند خود از بریس‌ها استفاده می‌کنند.

بریس‌های فلزی از چه چیزی ساخته شده‌اند؟


بریس‌های فلزی معمول از فولاد یا تیتانیوم ضد زنگ با کیفیت بالا ساخته می‌شوند. سه بخش اصلی بریس‌های فلزی عبارتند از:

  •  براکت‌ها: براکت‌ها با استفاده از چسب مخصوص به دندان‌ها متصل می‌شوند که آنها را به سطح دندان متصل می‌کنند و آنها را در محل نگه می‌دارد.
  •  آرچ وایر: آرچ وایر سیم نازک فلزی است که به هر یک از براکت‌ها متصل می‌شود و روی دندان‌ها فشار وارد می‌کند تا به دندان‌ها کمک کند که به سمت جایگاهشان هدایت شوند.
  •  لیگاتور الاستیک (که با نام بندهای لاستیکی نیز نامیده می‌شود): الاستیک‌ها یا بندهای لاستیکی بندهای رنگی هستند که آرچ وایر را در براکت‌ها نگه می‌دارند. متخصص ارتودنسی هر جلسه الاستیک‌ها را عوض می‌کند. الاستیک‌ها تنوع رنگی دارند.

بریس‌های فلزی چگونه کار می‌کنند؟


ارتودنسی با براکت یا بریس فلزی بهترین روش در مرتب کردن دندانها

متخصص ارتودنسی اول سطح دندان‌های بیمار را تمیز می‌کند. پس از آن، متخصص ارتودنسی یک محلول مخصوص را بر روی سطح دندان‌های شما قرار می‌دهد تا مینای دندان را بیشتر مستعد پذیرش چسب ارتودنسی کند. پس از انجام این کار، متخصص ارتودنسی کمی چسب را روی پایه براکت فلزی قرار داده و براکت را روی دندان قرار می‌دهد. دستیار یک نور آبی مخصوص را می‌تاباند تا چسب سریع‌تر سفت شود و حال دندان‌های بیمار برای قرار دادن سیم‌ها و بندهای رنگی آماده است. بسته به وضعیت منحصر به فرد دندان‌های بیمار، ساختن این براکت‌ها می‌تواند به طور خاص برای دهان او سفارشی باشد. با گذشت زمان، سیم‌ها کمی شل می‌شوند، به همین دلیل است که بیمار نیاز به تنظیمات دوره‌ای برای تنظیمات و دنبال کردن پیشرفت خود دارد. بریس‌های فلزی دندان هنگامی که روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرند، فشار دائمی روی دندان‌ها وارد می‌کنند و نیروی فشار به حرکت دندان‌ها به سمت موقعیت درست کمک می‌کند. در هر جلسه دوره‌ای، ممکن است متخصص ارتودنسی آرچ وایرها را سفت کند. علاوه بر بریس‌ها، بعضی از بیماران ممکن است نیاز به استفاده از نوارهای لاستیکی داشته باشند. بیمارانی که بریس دارند ممکن است متوجه شوند که دندان‌هایشان کمی احساس شلی دارد. این طبیعی و موقت است، هنگامی که حرکت دندان‌ها تمام می‌شود این احساس از بین خواهد رفت.

مراقبت از بریس‌های فلزی


نصب بریس‌های فلزی دندان به این معنی است که بیمار بایستی چند تغییر اضافی را در شیوه زندگی خود انجام دهد تا بتواند خودش را با ارتودنسی وقف دهد. برای اطمینان از اینکه این درمان ارتودنسی تا حد امکان موثر است، بیمار قصد دارد موارد زیر را انجام دهد.

از غذاهایی که می‌توانند برای بریس‌های فلزی مضر باشند دوری کنید

هنگامی که بیمار بریس دارد، باید از برخی از انواع غذاهای سفت و چسبنده، دوری کند. غذاهای سفت می‌توانند برای بریس‌ها مشکل ساز باشند زیرا این گونه غذاها می‌توانند به طور بالقوه براکت‌ها یا سیم‌های بیمار را هنگام مصرف آنها بشکنند. گاهی اوقات غذاهای چسبنده می‌‌توانند به بریس‌ها بچسبند و به براکت‌ها و سیم‌ها را زور و فشار وارد کنند و آنها را شل کنند یا حتی به طور کامل آنها را بکنند.

به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

ارتودنسی با براکت یا بریس فلزی بهترین روش در مرتب کردن دندانها

برای اکثر افراد، مسواک زدن دو بار در روز کافی است. با این حال، با بریس‌ها، بیمار خواهان تمیز کردن چهار بار در روز، پس از هر وعده غذایی و قبل از رفتن به رختخواب است. دلیل این امر این است که بریس‌ها دارای گوشه‌ها و درزهای کوچکی هستند که در آن ذرات غذایی ممکن است به دام افتاده و در طول زمان باعث پوسیدگی دندان شوند. به منظور جلوگیری از این مسئله، بیمار می‌خواهد به طور مرتب مسواک بزند و نخ دندان بکشد. در صورتی که نخ دندان کشیدن برای بیمار سخت است، پزشک ممکن است يک ابزار را برای کمک به بيمار، مانند يک فلاس تریدر يا مسواک بين دندانی توصيه کند.

هر وقت که نیاز است باید به متخصص ارتودنسی و دندانپزشک مراجعه کنید

ارتودنسی با براکت یا بریس فلزی بهترین روش در مرتب کردن دندانها

حتی بعد از اینکه بریس‌ها روی دندان بیمار نصب شد، او هنوز هر هفته چند بار برای اصلاح و اطمینان از اینکه درمان همانطور که برنامه‌ریزی شده بود جلو می‌رود باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. رفتن به جلسات بسیار مهم است، در صورتی که بیمار از رفتن به جلسات درمان ارتودنسی خود سر باز بزند، درمانش طولانی‌تر خواهد شد. همچنین، او در طول درمان ارتودنسی نیز باید به مراجعه‌های منظم به دندانپزشک خود ادامه دهد. دندانپزشک باید تمیزکاری ضروری و بررسی و معاینه‌ی لازم را را برای دندان‌های بیمار انجام دهد.

معایب بریس فلزی


برای افرادی که تصمیم به نصب بریس می‌گیرند، این معایب جزیی برای مجاب کردنشان به منظور انتخاب یک جایگزین کافی هستند. بر خلاف سرامیک یا اینویزیلاین، بریس فلزی بیشتر قابل توجه است. علاوه بر این، دندان‌های بیمار ممکن است تا یک هفته پس از نصب بریس‌های فلزی دندان یا بعد از هر قرار ملاقات دوره‌ای برای سفت کردنشان، درد داشته باشد. بعضی از افراد هرگز احساس ناراحتی نمی‌کنند، در حالی که برخی افراد احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند، این موضوع به فرد بستگی دارد. در مقایسه با اینویزیلاین، برخی از بیماران تمیز کردن بریس‌های معمول را سخت‌تر می‌دانند. باز هم این بستگی به بیمار و اولویت‌های او دارد.

هزینه


تعيين مقدار هزینه ارتودنسی با بریس‌های فلزی برای بيمار به طور عمده بستگی به طول مدت زمانی دارد که بيمار بايد بریس‌ها را روی دندان‌هایش داشته باشد. با بریس‌های فلزی دندان، هزینه به اینکه متخصص ارتودنسی، برای مورد بیمار چه چیزی برای درمان ارتودنسی به کار می‌گیرد، بستگی دارد که که شامل چندین نوبت در طول زمان لازم برای صاف کردن دندان‌ها بیش از یک سال تا سه سال، است.

سوالات متداول در مورد بریس‌های فلزی


چه مدت باید بریس‌های فلزی روی دندان‌هایم باشد؟

طول زمان بریس فلزی به اهداف درمان بیمار و شدت مشکل او بستگی خواهد داشت. بیشترین زمان درمان بین 18 تا 24 ماه می‌باشد.

هر چند وقت یکبار باید بریس‌های فلزی‌ام تنظیم شوند؟

هنگامی که بریس‌های بیمار نصب می‌شوند، بیشتر نوبت‌های او بین 4 تا 8 هفته خواهد بود.

آیا خوردن با بریس‌ها باعث صدمه می‌شود؟

هنگامی که بیمار بریس‌های فلزی دندان را دریافت می‌کند و پس از چند جلسه‌ی معاینه و تنظیم، دندان‌های او کمی حساس خواهند شد و بیمار دوست دارد غذاهای نرم‌تر بخورد. بعد از چند روز این حساسیت باید از بین برود و او دوباره خوردن غذاهای عادی را شروع می‌کند.

در صورتی که براکت بیافتد چه می‌شود؟

در صورت افتادن براکت، دندانپزشک به راحتی دوباره آن را می‌چسباند. پزشک از بیمار می‌خواهد که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، بیمار بلافاصله با او تماس بگیرد، بنابراین پزشک می‌تواند برای درست کردن این مشکل یک قرار ملاقات ترتیب ‌دهد.

درباره دکتر روشنک غفاری

مطب دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر روشنک غفاری واقع در تهران بزرگ، ونک گاندی شمالی یکی از بهترین های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم تهران با همکاری متخصصین کلیه رشته های دندانپزشکی همراه با فضایی بهداشتی و با امکانات مدرن دندانپزشکی آمادگی دارد تمامی خدمات دندانپزشکی را برای شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *