نگه دارنده (پلاک،ریتینر):پیشگیری از نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی

Picture of دکتر روشنک غفاری
دکتر روشنک غفاری

فلوشیپ زیبایی از جنوا ایتالیا

برای مشاوره دندانپزشکی، قیمت ها و گرفتن وقت شماره خود را وارد نماید. ما با شما تماس میگیریم.

نگه دارنده (پلاک،ریتینر):پیشگیری از نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی

برداشتن بریس‌ها، به اندازه‌ای که هیجان انگیز است، نشان دهنده پایان درمان ارتودنسی شما نیست. در حقیقت جایی که درمان با بریس‌ها به پایان می‌رسد، مهم‌ترین قسمت درمان شروع می‌شود. مرحله بعدی درمان نگهدارنده نامیده می‌شود و این یک پیگیری حیاتی در مرحله‌ای است که دندان‌های شما را در محل‌های جدید خود نگه می‌دارد و حتی در برخی موارد به ارائه اصلاحات جزئی ادامه می‌دهد. متخصص ارتودنسی به شما یک نگهدارنده می‌دهد، که دستگاهی است که روی دندانهای خود قرار می‌دهید تا کاملا در محل نگه داشته شوند. بدون استفاده از نگهدارنده، تمام بهبودی که طی چند سال گذشته در بریس‌ها به دست آمده است، خودش نسبتا سریع خنثی می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اگر از دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی خود پس از برداشتن بریس‌هایتان پیروی کنید، لبخند جدید و بهبود یافته شما یک عمر باقی می‌ماند. نگهدارنده‌ها بخش مهمی از درمان ارتودنسی شما هستند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که لبخند زیبا و جدید شما دوام دارد، پس از برداشتن بریس‌ها، نگهدارنده‌ها مورد نیاز هستند.

متخصصین ما در کلینیک دندان پزشکی دکتر غفاری پس از برداشتن بریس‌ها، به شما توصیه می‌کنند که از نگهدارنده استفاده کنید، که باید بعد از درمان به طور روزانه از آن استفاده شود تا در حالی که لثه‌ها، رباط‌ها و استخوان‌های شما سازگار می‌شوند، دندان‌های شما را در موقعیت مناسب و جدید خود قرار دهد.

برای اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

نوع


نگهدارنده‌ی دائمی (ثابت)

نگه دارنده (پلاک،ریتینر):پیشگیری از نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی

نگهدارنده‌های دائمی گاهی اوقات گزینه‌هایی برای بیمارانانی هستند که فقط کار ارتودنسی قابل توجهی را انجام داده‌اند و در زمانی که دندان‌ها در مکان‌های جدید خود قرار می‌گیرند نیاز به حفاظت بیشتری دارند. با این حال، نگهدارنده‌های دائمی به عادت‌های رژیم بهداشتی نیاز دارند و برای همه مناسب نیستند. انواع مختلفی از نگهدارنده‌های تضمین شده وجود دارد و نوعی که متخصص ارتودنسی شما توصیه می‌کند به شرایط بایت و هم‌ترازی شما و همچنین اولویت‌های راحتی بستگی خواهد داشت.

نگهدارنده‌ی هالی (متحرک)

نگه دارنده (پلاک،ریتینر):پیشگیری از نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی

دستگاه متحرک نگهدارنده‌ی هالی از یک پوسته پلاستیکی ساخته شده است که سقف دهان شما را پوشش می‌دهد و یک سیم که در جلوی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. نگهدارنده‌های متحرک در تعداد زیادی سفارشی و سبک‌های مختلف در دسترس هستند، بنابراین شما می‌توانید لبخند خود را جالب و خوش‌آیند کنید. مزیت اصلی این نوع نگهدارنده این است که قابل تنظیم می‌باشد، بنابراین متخصص ارتودنسی می‌تواند تغییرات جزئی را برای ‌هم‌ترازی دندان‌ها پس از برداشتن بریس‌ها انجام دهد. و همچنین طولانی مدت است و نگهداری از آن آسان است. بزرگترین عامل منفی این است که این نگهدارنده بسیار محسوس و قابل مشاهده است.

نگهدارنده‌ی اٍسیکس (شفاف)

نگه دارنده (پلاک،ریتینر):پیشگیری از نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی

ریتینر اٍسیکس از پلاستیک شفاف ساخته شده است که به راحتی بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد تا هم‌ترازی دندان‌ها را حفظ کند. این یک نگهدارنده محبوب است زیرا تقریبا غیر قابل مشاهده می‌باشد. با این حال، این نوع نگهدارنده امکان لمس دندان به طور طبیعی را نمی‌دهد، و سریعتر از سایر نگهدارنده‌ها برداشته می‌شود. در حقیقت، از انواع نگهدارنده‌ها، تمیز کردن این نوع نگهدارنده بسیار سخت است و مایع را در برابر دندان به دام می‌اندازد.

چه مدت زمان باید نگهدارنده را استفاده کنید؟


در ابتدا ممکن است نیاز باشد 12 تا 22 ساعت در روز نگهدارنده را استفاده کنید. این توصیه بر اساس بسیاری از عوامل، از جمله شدت مشکل اولیه، سن شما و اینکه آیا دندانپزشک شما از نگهدارنده‌ها برای نهایی شدن موقعیت‌های دندان استفاده می‌کند یا خیر، است. اکثر بیماران در این نوع برنامه به مدت 3 تا 6 ماه قرار دارند. اکثر آنها، اگر ساعتهای مورد نیاز را در 3 تا 6 ماه اول انجام دهند، می‌توانند تنها به مدت شش ماه در طول شب از نگهدارنده استفاده کنند. استفاده در شب تنها برای 6 ماه باقی مانده یا پس از حداقل 12 ماه استفاده‌ی روزانه از نگهدارنده، به شدت توصیه می‌شود. پس از گذشت 12 ماه استفاده‌ی مداوم از نگهدارنده، دندانپزشکان اغلب توصیه می‌کنند که 3 تا 5 بار در هفته تا آخر عمر از نگهدارنده استفاده کنید.

ملاحظات


هنگام استفاده از نگهدارنده باید چند چیز را به خاطر داشته باشید:

  • گذاشتن– 24 ساعت در روز از نگهدارنده استفاده کنید. تنها موارد استثناء هنگام خوردن یا تمیز کردن آنها و یا شرکت در ورزش‌های ارتباطی است.
  • بزاق- به یاد داشته باشید که چند روز اول بزاق اضافی خواهید داشت. این امری طبیعی است. در ابتدا، دهان شما متوجه نمی‌شود که این نگهدارنده قطعه‌ای از غذا نیست. این حس بعد از تقریبا 3 روز از بین خواهد رفت.
  • صحبت کردن- صحبت کردن شما در ابتدا تا حدودی بریده بریده خواهد بود. اگر به طور کامل از نگهدارنده استفاده کنید، در عرض یک هفته صحبت کردنتان به حالت عادی باز می‌گیردد. سعی کنید با صدای بلند بخوانید و آرامتر صحبت کنید. مهمترین چیز برای یادآوری این است که استفاده از نگهدارنده را تا آنجا که ممکن است در طول این دوره ادامه دهید.
  • چفت شدن اگر به درستی از نگهدارنده استفاده می‌کنید، ریتینر شما ممکن است محکم و خوش ساخت احساس شود. آنها در اندازه تغییر نمی‌کنند، اما دندان‌های شما می‌توانند حرکت کنند. لطفا برای جلوگیری از حرکت، همانگونه که پزشک تجویز کرده است از نگهدارنده استفاده کنید. هر چقدر بیشتر بدون بریس بوده باشید کمتر به استفاده از نگهدارنده نیاز دارید.

نگهداری از نگهدارنده


نگه دارنده (پلاک،ریتینر):پیشگیری از نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی

صرف نظر از اینکه شما و متخصص ارتودنسی چه نوع نگهدارنده‌ای را مناسب دانسته‌اید، مهم است که دستورالعمل‌های استفاده از آن را دنبال کرده و به طور مرتب آن را تمیز کنید.

دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های نگهدارنده عبارتند از:

  • نگهدارنده خود را به طور مرتب تمیز کنید: نگهدارنده‌ها در معرض باکتری‌ها و پلاک‌های مشابهی که در بقیه دهان‌های شما شما هستند، قرار دارند. اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید، می‌توانند جرم‌ها را در خود بپرورانند و بوهای ناخوشایند ایجاد کنند. نگهدارنده باید مانند دندان‌های شما بعد از هر وعده غذایی تمیز شود، یا حداقل شستشو داده شود. همانطور که دندان‌های خود را تمیز می‌کنید، نگهدارنده را هم با مسواک نرم تمیز کنید. برای تمیز و عاری از جرم نگه داشتن نگهدارنده، آن را در یک پاک کننده ساخته شده برای این منظور غوطه‌ور کنید. دهانشویه‌های بدون الکل یا یک عامل تمیز کننده دندان نیز می تواند موثر باشد.
  • نگهدارنده خود را گم نکنید: این ممکن است به نظر آشکار باشد، اما با یک دستگاه متحرک، این کار آسان است! هرگاه نگهدارنده شما در دهانتان نیست، آن را در جای خود در محل امنی قرار دهید. بسیاری از نگهدارنده‌ها گم می‌شوند یا آسیب می‌بینند زیرا در جیب یا سینی ناهار جا می‌مانند. بقیه‌ی نگهدارنده‌ها زمانی گم می‌شوند یا آسیب می‌بینند که حیوانات فوضول یا کودکان کم سن تصمیم به سرکشی کردن کسی که کنارشان نشسته است می‌کنند.
  • نگهدارنده خود را در پارچه یا دستمال کاغذی قرار ندهید. الیاف می‌توانند به دستگاه بچسبند و تمیز کردن آن را دشوار کنند. به علاوه اگر نگهدارنده‌ی خود را در سینی غذا جا گذاشته باشید، می‌تواند به راحتی همراه با آشغال‌ها درون سطل زباله انداخته شود.
  • از نگهدارنده خود در برابر آسیب محافظت کنید. نگهدارنده‌ها بیشتر پلاستیک هستند و دو روش شایع‌تر که می‌توانند از آن طریق آسیب ببینند عبارتند از گرما و خشکی. نگهدارنده خود را در آب گرم، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، نور مستقیم خورشید یا نزدیکی منبع گرما قرار ندهید، زیرا به راحتی می‌تواند کج و موج شود. و اجازه ندهید خیلی خشک شود، پلاستیک به راحتی می‌تواند ترک بخورد. برای جلوگیری از ترک خوردگی، نگهدارنده خود را هنگامی که در دهان شما نیست خیس کنید و در صورتی که نگه دارنده به درستی جفت نمی‌شود سیم‌ها را خم نکنید.
  • هنگام قرار دادن و برداشت نگهدارنده و هنگامی که در دهان شماست مراقب باشید. بعضی افراد دوست دارند با زبان خود نگهدارنده را حرکت دهند، که این کار راهی آسان برای شکستن نگهدارنده است.