لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

Picture of دکتر روشنک غفاری
دکتر روشنک غفاری

فلوشیپ زیبایی از جنوا ایتالیا

برای مشاوره دندانپزشکی، قیمت ها و گرفتن وقت شماره خود را وارد نماید. ما با شما تماس میگیریم.

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان (ایجاد لکه روی دندان) یک تغییر رنگ غیرطبیعی یا شفافیت دندان است. تغییر رنگ دندان یکی از دلایل مراجعات مکرر بیماران به دندانپزشک است. بسیاری از روش‌های دندانپزشکی زیبایی وجود دارند که می‌توانند به افراد کمک کنند تا به لبخند جذاب‌تری دست یابند. با این حال، بیماران باید بدانند که دلایل تغییر رنگ دندان در همهٔ افراد یکسان نیست. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند منجر به ایجاد لکه یا تغییر رنگ دندان‌ها شوند و درک علت تغییر رنگ دندان در هر یک از بیماران، کلیدی برای انجام درمان مناسب در آن‌ها می‌باشد. با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی خود، شما ممکن است قادر به جلوگیری از تغییر رنگ و ایجاد لکه روی دندان باشید.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها می‌توانند ظاهر لبخند جذابی را ناخوشایند کنند. اگر از لکه و تغییر رنگ دندان رنج می‌برید بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشکان متخصص ما در کلینیک دندان پزشکی دکتر غفاری تجربه و آموزش‌های لازم در زمینهٔ دندانپزشکی زیبایی را دارند و به شما کمک می‌کنند بیشتر در مورد درمان‌های دندان پزشکی زیبایی که می‌تواند لبخند شما را زیباتر کنند، لکه‌ها را از بین ببرند و در عین حال از سایر انواع مشکلات در حال پیشرفت جلوگیری کنند، آگاهی و اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت ملاقات با شماره‌ی [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.[/alert]

علت


تغییر رنگ خارجی دندان

تغییر رنگ و لکه‌های خارجی دندان، شایع‌ترین نوع تغییر رنگ دندان است که روی بیماران تأثیر می‌گذارد. همچنین درمان این نوع از تغییر رنگ می‌تواند به سادگی انجام پذیرد. این لکه‌ها به طور معمول زرد یا قهوه‌ای هستند و روی سطح دندان و در واقع مینای دندان تأثیر می‌گذارند.

 تغییر رنگ خارجی دندان می‌تواند در اثر عوامل زیر ایجاد گردد:

  • استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های خاص
  • استفاده از محصولات حاوی تنباکو
  • به طور کلی هر نوع غذا یا نوشیدنی به رنگ تیره ممکن است باعث ایجاد لکه‌های خارجی دندان شود. قهوه، چای پر رنگ و آب کرانبری نوشیدنی‌هایی هستند که سبب ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان می‌شوند. زغال اخته، تمشک، گیلاس، انار، سس سویا و سس گوجه فرنگی تعدادی از مواد غذایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های خارجی دندان شوند.

تغییر رنگ داخلی دندان

لکه‌های داخلی دندان شایع‌تر هستند و درمان آن‌ها مشکل‌تر است، زیرا بر ساختار داخلی دندان تأثیر می‌گذارند. این لکه‌ها می‌توانند در اثر موارد زیر ایجاد گردند:

  • برخی داروهای خاص: آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده برای فشار خون بالا می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شوند. استفاده از تتراسایکلین همچنین ممکن است موجب ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان به رنگ خاکستری شود.
  • فلوروسیس: فلوروسیس یا استفاده بیش از حد از فلوراید در دوران کودکی، می‌تواند سبب بروز لکه‌های سفید رنگ روی دندان‌ها شود.
  • ضربه یا عصب کشی: آسیب رسیدن به دندان یا پوسیدگی دندان که به عصب دندان آسیب می‌رسانند، باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند. در بسیاری از موارد تنها یک دندان آسیب می‌بیند و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیدکه با رنگ دندان‌های اطراف تضاد دارد.
  • افزایش سن: با گذشت زمان، سایش، فرسودگی و ترکیبی از عوامل مختلف می‌توانند منجر به تغییر تدریجی رنگ دندان و لکه‌هایی شود که روی ظاهر لبخند تأثیر می‌گذارند. این امر طبیعی است، اما می‌توان آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل رساند یا حتی درمان کرد.

رنگ دندان‌ها


رنگ لکه‌ها در مورد چگونگی ایجاد تغییر رنگ موارد زیادی را مشخص و بازگو خواهد کرد.

زرد

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

دندان‌های زرد معمولاً یک تغییر طبیعی در رنگ دندان را ایجاد می‌کنند و به طور کلی در اثر مشکلات پزشکی نیستند. دندان‌ها به طور طبیعی با افزایش سن تیره و زرد می‌شوند، زیرا لایه دنتین زیر پوسته مینای دندان در طول عمر بیمار رشد می‌کند و ضخیم می‌شود. روند شکل گیری دنتین در پاسخ به استرس‌هایی که روی دندان وارد می‌آید، تسریع می‌شود. این استرس‌ها ممکن است زمانی رخ دهند که بیمار به طور مرتب دندان قروچه دارد؛ این مشکل همچنین می‌تواند موجب ایجاد رنگ زرد گردد.

قهوه‌ای

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌ها ممکن است نشانه‌ای از پوسیدگی دندان (پوسیدگی) یا دمینرالیزیشن مینای دندان باشد. لکه‌های قهوه‌ای همچنین ممکن است نشان دهندهٔ لکه‌های سطحی باشند که در اثر عواملی مانند قهوه، چای، تنباکو و مواد غذایی ایجاد می‌گردند.

خاکستری

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

دندان‌هایی که رنگ خاکستری دارند معمولاً به این دلیل ایجاد می‌شوند که مولکولهای رنگدانه تیره به داخل لایه‌های سخت (دنتین و مینا) در طول تشکیل آن‌ها وارد می‌شوند. آنتی بیوتیک های تتراسایکلین نیز گاهی در ایجاد لکه‌های خاکستری دخیلند.

سفید

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

 

ضایعات موضعی سفید در دندان‌ها به صورت مناطق مات مینای دندان ظاهر می‌شوند و اغلب نشان دهنده اولین فرم پوسیدگی دندان (دمینرالیزیشن مینای دندان) می‌باشد. از آن جا که اسیدهای پلاک و اسیدهای مواد غذایی و نوشابه، مینای دندان را از بین می‌برند در نتیجه سطح دندان ظاهر مات پیدا می‌کند. لکه‌های موضعی سفید به زودی شروع به جذب رنگ از قهوه، چای، تنباکو و مواد افزودنی مواد غذایی می‌کنند. این امر ممکن است لکه‌های سفید را به صورت زرد تا قهوه‌ای نشان دهد. گاهی اوقات لکه‌های سفید تک روی دندان‌ها به علت هایپوپلازی مینای دندان است که در طول تشکیل دندان رخ می‌دهد. لکه‌های سفید همچنین ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در طول رشد دندان و یک بیماری شناخته شده به نام فلوروسیس باشند.

نوارهای تیره رنگ

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

دندان‌ها معمولاً به دلیل ترکیب با برخی مواد معدنی رنگی یا داروها در طول تشکیل آنها یا به دلیل اشباع شدن از آهن موجود در جریان خون در طول دوره التهاب، مانند زمانی که ضربه‌ای به دندان وارد می‌شود، تیره‌تر می‌گردند.

درمان


سفید کردن دندان‌ها

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

سفید کردن دندان مستلزم استفادهٔ مستقیم از یک محلول پراکسید روی مینای دندان است تا دندان‌ها را روشن و سفید کند. بسته به شدت تغییر رنگ دندان‌های شما، دندانپزشک سفید کردن در کلینیک خود یا خانه یا ترکیبی از این دو را توصیه می‌کند. اگر چه گزینه‌های بدون نیاز به تجویز دندانپزشک، روش‌های جایگزین رایج برای آن چه که دندانپزشک توصیه می‌کند، هستند، راه حل ضعیف و غیر حرفه‌ای می‌تواند دستیابی به نتایج یکسان را دشوار سازد.

ونیرها

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

راه حل‌های دیگری برای درمان لکه و تغییر رنگ دندان، استفاده از ونیر است. شما می‌توانید لبخند زیبایی را با استفاده از ونیرهای معمول یا مینیمال-پرب به دست آورید. ونیرهای پرسلن، پوسته‌های نازک و سرامیکی هستند که در جلوی دندان‌های شما فیت می‌شوند و بلافاصله هر گونه نقص ظاهری را می‌پوشانند. افرادی که می‌خواهند مینای دندان خود را حفظ کنند یا دندان‌های حساس دارند، درمان با استفاده از لومینیرز به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. لومینیرزها نازک‌تر هستند و تقریباً 0.2 میلی متر ضخامت دارند. از آن جا که این نوع از ونیرها بسیار نازک هستند، دندانپزشکان می‌توانند مقدار کمتری از مینای دندان را از بین ببرند و نیازی به شکل دهی دندان نیست.

روکش

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

هنگامی که تغییر رنگ دندان ناشی از پوسیدگی یا آسیب رسیدن به دندان است، بهترین گزینه انجام یک درمان ترمیمی است که ساختار دندان را بازسازی می‌کند و نقص زیبایی شناختی از لحاظ ظاهری را می‌پوشاند. این درمان ترمیمی می‌تواند شامل استفاده از روکش دندان به صورت داخلی یا خارجی باشد.

باندینگ دندان

لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

باندینگ دندان یک روش دندانپزشکی ترمیمی است که در آن نوعی کامپوزیت رزین (پلاستیک) به سطح دندان متصل (یا باند یا سیمان) می‌شود. باندینگ دندان یک جایگزین زیبایی ارزان قیمت برای ونیرهای پرسلن است، در کل درمانی ارزان محسوب می‌شود و تنها گزینه‌ای است که می‌تواند در عرض 30 تا 60 دقیقه در طی یک جلسه در کلینیک انجام شود. باندینگ دندان می‌تواند انواع بسیاری از لکه‌ها و تغییر رنگ دندان را برای ایجاد

پیشگیری


لکه سیاه، زرد و قهوه ای دندان:لبخند جذاب با درمان تغییر رنگ دندان

پیشگیری از تغییر رنگ دندان، حتی پس از انجام درمان سفید کننده، می‌تواند لبخند زیبایی را برای مدت سال‌های زیادی در شما حفظ کند. اگر چه ممکن است همیشه نتوانید از ایجاد تغییر رنگ و لکه‌های درونی جلوگیری کنید، اما راه‌هایی برای جلوگیری از بروز لکه‌های خارجی وجود دارد، از قبیل:

محدود کردن غذاهای خاص و نوشیدنی‌ها: شما می‌توانید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که موجب تغییر رنگ و ایجاد لکه روی دندان می‌شوند، را محدود کنید. هنگام مصرف این مواد، دهان خود را با آب بشوئید تا مولکول‌های رنگدانه را از دندان‌های خود رفع کنید.

رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان: باقی ماندن مواد غذایی، پلاک و باکتری روی دندان‌ها می‌تواند سبب ایجاد لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها شود. رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان حداقل یکبار در روز، دندان‌ها را کاملاً تمیز نگه می‌دارد و مانع از تغییر رنگ و پوسیدگی دندان‌های می‌گردد.

از تنباکو استفاده نکنید: سیگار کشیدن و یا جویدن تنباکو نه تنها برای سلامت کلی شما مضر است، بلکه می‌تواند دندان‌ها را به شدت تغییر رنگ دهد.