لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

برای کودکان دندان‌های لق بخشی از رشد هستند و اغلب با اشتیاق منتظر آن هستند. با این حال، دندان‌های لق در بزرگسالان می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که برخی از استخوان‌ها یا رباط‌هایی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند آسیب دیده‌اند. مقدار مشخصی از تحرک دندان همیشه وجود دارد و طبیعی است، زیرا دندان‌ها در جای خود ثابت نیستند. دندان‌ها به وسیله یک رباط با انعطاف‌پذیری کم به استخوان متصل هستند، بنابراین می‌توانند کمی حرکت کنند. این حرکت را می‌توان زمانی که دندان‌ها به هم فشرده هستند احساس کرد. با این حال، حرکت قابل مشاهده دندان برای تشخیص تحرک دندان کافی است. اگر برخی از این عارضه‌ها درمان نشوند، ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شوند.

دندان‌های لق نگران کننده هستند اما به ندرت علتی برای ترس و وحشت می‌باشند. انجام چند اقدام احتیاطی ساده و مراجعه به دندانپزشک نه تنها باعث حفظ دندان می‌شود بلکه باعث می‌شود به مراقبت از سلامتی دیگر دندان‌ها کمک شود. مهم است که در اسرع وقت دندان‌های لق را شناسایی کنید که تا قبل از اینکه خیلی دیر شود درمان انجام شود. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] بسته به علت لق شدن دندان، مناسب‌ترین درمان را برای شما و حفظ دندانتان توصیه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[/alert]

دلیل

بیماری پریودنتال (لثه)

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

بیماری لثه، که با عنوان بیماری پریودنتال نیز نامیده می‌شود، یک عارضه‌ی شایع است که نه تنها لثه‌ها را بلکه رباط‌ها و استخوان‌های اطراف دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری پریودنتال ناشی از التهاب است، و زمانی شروع می‌شود که باکتری‌ها روی دندان‌ها جرم و رسوب تشکیل می‌دهند. هنگامی که استخوان یا رباط‌ها به اندازه کافی خراب شوند، دندان‌ها لق می‌شوند. اگر بیماری پریودنتال با موفقیت درمان نشود، دندان‌ها در نهایت ممکن است بیفتند و یا نیاز به کشیده شدن توسط دندانپزشک داشته باشند.

پوکی استخوان

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

پوکی استخوان بسیاری از زنان و مردان مسن را در معرض خطر شکستگی‌های استخوانی، به خصوص در ستون فقرات، مچ دست‌ها و باسن قرار می‌دهد. پوکی استخوان همچنین استخوان اطراف دندان را نیز ضعیف می‌کند، و منجر به لق شدن دندان و از دست رفتن احتمالی دندان‌ها می‌شود. پوکی استخوان و برخی از دیگر عارضه‌ها اغلب با بیس فسفونات‌ درمان می‌شوند. اگر چه بیس فسفونات‌‌ها به طور کلی مفید و بی‌خطر هستند، اما به ندرت ممکن است به یک عارضه‌ی جدی به نام استئونکروز فک منجر شوند.

نیروهای ضربه‌ای و آسیب‌ها

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

نیروهای مکانیکی مانند جویدن با دندان‌های نامرتب، دندان قروچه یا به هم فشردن دندان‌ها می‌توانند رباط‌های اطراف دندان را بکشند، که باعث لق شدن دندان‌ها می‌شود. صدمات به صورت همچنین می‌تواند باعث شل شدن رباط‌ها یا شکستگی استخوان اطراف دندان‌ها شود که منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود. هر گونه آسیب جدی به ناحیه صورت، باید بلافاصله توسط پزشک و دندانپزشک بررسی شود.

اثرات بارداری

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

تغییرات طبیعی بدن در طول بارداری می‌تواند به طور موقت باعث شل شدن رباط‌هایی شود که از دندان‌ها حمایت می‌کنند. این تغییرات می‌تواند موجب تحرک برخی از دندان‌ها شود اما در صورتی که لثه‌ها سالم باشند، این موضوع به طور کلی نگران کننده نیست. زنان باردار نسبت به افراد غیر باردار در پاسخ به جرم دندانی بیشتر در معرض التهاب قرار دارند. صرف نظر از علت بیماری پریودنتال، حضور آن علاوه بر شلی طبیعی رباط در دوران بارداری ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود.

علائم لقی دندان

لق شدن دندان دائمی معمولا علائم و نشانه‌های دیگر مرتبط با این عارضه دارند. این علائم عبارتند از:

• خونریزی لثه‌ها
  • لثه‌های زخم
  • لثه‌های متورم، بنفش یا قرمز
  • خونریزی در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • چرک اطراف دندان
  • انباشته شدن غذا بین دندان‌ها یا زیر لثه‌ها
  • تحلیل لثه

درمان دندان لق

درمان دندان لق بستگی به علت از دست دادن دندان‌ها دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان ضد میکروبی

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

درمان ضد میکروبی یک نوعی از درمان خوراکی است که برای از بین بردن یا کاهش رشد عفونت‌های میکروبی در دهان استفاده می‌شود. هدف از این درمان، جلوگیری از بیماری‌های پریودنتال ناشی از عفونت است که می‌تواند باعث ایجاد درد، خونریزی لثه و لقی دندان شود.

محافظ‌های دهانی شبانه

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

دندان‌هایی که با عادت دندان قروچه یا بهم فشردن لق شده‌اند می‌توانند به وسیله‌ی محافظ دهانی در شب ثابت و محکم شوند. محافظ دهانی شب بر روی دندان قرار می‌گیرد و مانع دندان قروچه می‌شود. برخی از آنها سفارشی ساخته می‌شوند و برخی دیگر در فروشگاه‌های بهداشتی قابل عرضه هستند.

تصحیح سطح ریشه دندان یا روت پلنینگ

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

تصحیح سطح ریشه دندان و جرم‌گیری یکی از موثرترین روش‌های درمان بیماری لثه قبل از شدید شدن است. تصحیح سطح ریشه دندان و جرم گیری بین لثه‌ها و دندان‌ها را تا ریشه‌ها تمیز می‌کند. برخی از دندانپزشکان و متخصصین بهداشت دهان از یک ابزار اولتراسونیک برای تصحیح سطح ریشه دندان و جرم گیری استفاده می‌کنند. این وسیله به اندازه‌ی ابزار جرم‌گیری استاندارد ناخوشایند نیست، اما همه تمیزکاری‌ها نیازمند این نوع ابزار نیستند.

دندانپزشک شما ممکن است فیبرهای آنتی بیوتیک را در گودی‌های بین دندان‌ها و لثه قرار دهد. آنتی بیوتیک به بهبود زخم سرعت می‌بخشد و از عفونت جلوگیری می‌کند. دندانپزشک حدود 1 هفته بعد از فرآیند عمل، فیبرها را حذف می‌کند.

اصلاح اکلوزال

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

فک (اکلوژن یعنی نحوه قرار گرفتن دندان‌ها روی یکدیگر) با تغییر شکل جزئی سطوح دندان‌ها اصلاح می‌شود بطوری که نیروی کمتری به آنها وارد شود. اصلاح فک یا بایت با درمان ارتودنسی صورت می‌گیرد.

اسپیلیتینگ

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

اسپلینت کردن دندان شامل متصل کردن دندان‌های لق به دندان‌های مجاور محکم می‌باشد بطوری که نیروی بستن فک به جای دندان‌های لق تکی در بین گروهی از دندان‌ها توزیع می‌شود. دندان‌هایی که تنها تا یک میلی‌متر حرکت می‌کنند را می‌توان با اسپلینت کردن درمان کرد.

اسپیلینگ معمولا با استفاده از یک سیم فولادی نازک انجام می‌شود، که از میان فضاهای بین دندان‌های لق و دندان‌های قوی مجاور در یک الگوی خاص عبور می‌کند تا به حداکثر ثبات در دندان لق برسد.

پیوند لثه

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

پیوند لثه یک عمل جراحی است که ممکن است پریودنتیست در صورتی که لثه‌ها تحلیل رفته یا از دندان‌ها عقب رفته باشند، انجام دهد. در این مرحله، شما می‌توانید ریشه دندان را ببینید، زیرا لثه دیگر آن را پوشش نمی‌دهد. انجام این عمل جراحی می‌تواند از پیشروی و ادامه‌ی تحلیل لثه جلوگیری کند؛ همچنین می‌تواند باعث جلوگیری از دست دادن قسمتی از استخوان و از دست دادن دندان و همچنین جلوگیری از پوسیدگی شود. این جراحی مزایای متعددی را ارائه می‌دهد که شامل حفظ سلامتی دهان، مراقبت از حساسیت دندان و کمک به راحتی در خوردن است.

پیوند استخوان

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

اگر بیماری پریودنتال (لثه) دارید، دندانپزشک یا پریودنتیست (متخصص بیماریهای لثه) ممکن است پیوند استخوان را توصیه کند. پیوند استخوان می‌تواند به جایگزین کردن استخوان نابود شده توسط بیماری‌های جدی لثه کمک کند، که با نام پریودنتیت‌ نیز شناخته می‌شود. در طی یک پیوند استخوان، پریودنتیست بخشی از لثه را برمی‌گرداند و باکتری‌های مشکل‌ساز را که می‌توانند بیماری لثه را بدتر کنند پاک می‌کند، سپس پیوند استخوان را که با بدن برای کمک به ساختن استخوان جدید همکاری می‌کند، قرار می‌دهد. پیوند استخوان می‌تواند آسیب‌های ناشی از بیماری لثه را درست کند و شانس حفظ دندان را افزایش دهد.

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

دندان‌هایی که لق هستند و در همه جهت حرکت می‌کنند باید کشیده شوند. کشیدن دندان یک فرآیند عمل نسبتا رایج در اکثر مطب‌های دندانپزشکی است. سختی این روش بسته به مورد و بیمار متفاوت است، با این حال بیهوشی برای بی‌حس کردن ناحیه و جلوگیری از ناراحتی در طی فرآیند عمل انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان

لق شدن دندان دائمی در اثر آسیب استخوان و رباط نگه دارنده دندان لق

از دست دادن دندان ناشی از بیماری لثه را می‌توان با مراقبت‌های مناسب و اقدامات بهداشتی پیشگیری کرد، اما هر دندانی که در طول عمر خود از دست می‌دهید، باید در اسرع وقت جایگزین شود تا از مشکلات بهداشت دهان و دندانی در آینده جلوگیری شود. ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی دائمی توصیه شده برای دندان‌ها هستند، زیرا آنها دارای میزان موفقیت بالا هستند، نتایج قابل پیش بینی را ارائه می‌دهند، باعث افزایش رشد استخوان می‌شوند، و هرگز نیازی به جایگزینی ندارند.

پیشگیری

بهترین راه برای جلوگیری از دست دادن دندان‌ها، این است که بهداشت دهان را به درستی انجام دهید و مطمئن شوید که درمانی که برای هرگونه بیماری سیستمیک و عارضه‌هایی که ممکن است بر سلامت دهان شما تاثیر بگذارد، نیاز است انجام می‌دهید. خوردن یک رژیم سالم و متعادل و ورزش منظم می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌هایتان به طور منظم وقت بگذارید و از روش‌های مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح استفاده کنید. در بعضی موارد، پزشک شما ممکن است مکمل‌های تغذیه‌ای و روغن‌های ضروری را برای کنترل کردن ورم لثه توصیه کند.