ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

Picture of دکتر روشنک غفاری
دکتر روشنک غفاری

فلوشیپ زیبایی از جنوا ایتالیا

برای مشاوره دندانپزشکی، قیمت ها و گرفتن وقت شماره خود را وارد نماید. ما با شما تماس میگیریم.

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

ارتودنسی برای کودکان، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که شما برای سلامتی بلند مدت، اعتماد نفس و موفقیت آنها برمی‌دارید. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که یک لبخند جذاب اولین چیزی است که افراد در دیدارهای اجتماعی و حرفه‌ای به آن توجه می‌کنند. کج بودن دندان‌ها و لبخندی با جذابیت کمتر، نوعی پیام منفی ایجاد می‌کند. شما هرگز دوباره این شانس رابه دست نخواهید آورد که برداشت نخستین دیگران از خودتان را ایجاد کنید و کودکان شما سزاوار آن هستند که بهترین برداشت‌ها را از خودشان به وجود آورند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#f0a26a”]

اگر کودک شما از ظاهر یا عملکرد دندان‌های خود ناراضی است، ارتودنسی ممکن است راه حل مناسبی باشد. علی رغم اینکه نوجوانان عموماً دوست ندارند بشنوند که به سیم‌کشی نیاز دارند، اما جای نگرانی نیست. امروزه، تکنولوژی، زندگی با سیم‌کشی‌ها را بسیار آسان‌تر، راحت‌تر کرده است. سیم‌کشی‌ها در طرح‌ها، مواد سازنده و رنگ‌های متنوعی وجود دارند. متخصصین ما در [shortcode-variables slug=”name1″] بر اساس میزان نامرتبی و اختلال بهترین درمان را برای فرزندتان ارائه خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر یا تعیین نوبت با شماره [shortcode-variables slug=”number”] تماس بگیرید.[/alert]

انواع مشکلات ارتودنسی در کودکان


وجود برخی مشکلات در فک‌ها یا ساختار دندان‌ها، تنها باعث مشکلات زیبایی نمی‌شود؛ بلکه ممکن است موجب سختی در صحبت کردن، ساییده شدن مینای دندان یا آسیب به مفاصل فک نیز بشود. برخی از معمول‌ترین اختلالات ارتودنسی در کودکان عبارتند از:

  • اوربایت: این اختلال به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های بالایی جلوتر از دندان‌های پایینی باشند که این امر می‌تواند بر بایت اثر نامطلوب داشته باشد.
  • اپن بایت: در این وضعیت دندان‌های جلویی هر دو فک بالا و پایین با یکدیگر تطابق ندارند و این حالت مانع جویدن صحیح می‌شود.
  • پیش آمدگی دندان های جلویی: دندان‌های بالایی به شدت جلو آمده‌اند یا دندان‌های پایینی به اندازه کافی جلو نیامده‌اند. چنین وضعیتی هم عملکرد و هم ظاهر دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • کراس بایت: دندان‌های پایینی بیش از دندان های بالایی، جلو آمده‌اند که می‌تواند به عدم تطابق فک‌ها و یا تغییر در رنگ دندان‌ها منجر شود.
  • فاصله‌دار بودن دندان‌ها: فاصله دار بودن دندان‌ها ممکن است تنها یک مشکل زیبایی به شمار آید یا اینکه ممکن است یک دندان از دست رفته وجود داشته باشد.
  • شلوغی دندان‌ها: اگر فضای کافی در دهان وجود نداشته باشد، ممکن است دندان‌ها قادر نباشند از طریق لثه خارج شوند. گاهی کشیدن دندان‌ ضرورت پیدا می‌کند اما این مشکل اغلب می‌تواند به وسیله وسیع کننده کام برطرف شود.
  • عدم تطابق خط میانی دندان‌ها: اگر دندان‌های عقبی با دندان‌های جلویی تطابق نداشته باشند، می‌تواند مشکلات جدی در عملکر دندان‌ها و فک به وجود آورد.

بهترین زمان برای ارزیابی ارتودنسی اولیه


متخصصان ارتودنسی کودکان توصیه می‌کنند اولین بررسی ارتودنسی در هنگام بروز اولین نشانه‌های وجود مشکلات ارتودنسی یا پیش از سن 7 سالگی صورت گیرد. در این سن پایین، ممکن است درمان‌های ارتودنسی ضروری نباشد اما توسعه دندانی، فکی و اسکلتی کافی انجام گرفته است؛ به گونه‌ای که یک آزمایش کامل می‌تواند اطلاعات لازم در خصوص الگوی رشد اسکلتی، چهره‌ای و توسعه دندانی کودک را در اختیار والدین قرار دهد و نیز در ارائه توصیه لازم برای زمانبندی مناسب درمان به والدین مفید باشد. در بیشتر موارد، اگر همه چیز طبیعی باشد، درمان در این سن کم توصیه نمی‌شود.

در سن 7 سالگی، معمولاً اولین دندان‌های آسیاب بزرگسالی (دندان‌های آسیاب 6 سالگی) در جای خود قرار دارند و بایت عقبی را شکل داده‌اند. در طول این زمان، یک متخصص ارتودنسی می‌تواند ارتباطات دندان‌ها و فک‌ها را از جلو به عقب و پهلو به پهلو بررسی کند.

مزایای درمان زودهنگام


اگر درمان ارتودنسی زودهنگام (درمان فاز اول) توصیه شود، اغلب بیمار از جراحی فک یا درمان‌های گسترده‌تر (و گران‌تر) در آینده، در امان می‌ماند.

درمان زودهنگام می‌تواند:

  • دندان‌های جلو آمده را به گونه‌ای به عقب براند که این دندان‌ها در معرض آسیب‌ها و صدمات کمتری قرار داشته باشند.
  • از در حال رشد بودن کودک بیشترین استفاده را برای فرم دادن فک‌ها، دندان‌ها و قوس دندانی به بهترین شکل ممکن، ببرد.
  • با استفاده از هدایت کردن و تحت تأثیر قرار دادن رشد فک، تقارن و تعادل چهره‌ای ایجاد کند. (ارتوپدی)
  • کراس بایت، آندربایت و اوربایت شدید را درمان کند.
  • عرض قوس‌های دندانی بالایی و پایینی را تنظیم کند.
  • افزایش فاصله دندان‌های دائمی در حال رشد شلوغ
  • حفظ فاصله برای دندان‌هایی که هنوز رشد نکرده‌اند.
  • کاهش نیاز به کشیدن دندان دائمی در آینده
  • کاهش احتمال به هم چسبیدگی و مسدود شدن دندان‌های دائمی
  • تصحیح عادت به مکیدن انگشت و دیگر عادات دهانی مضر
  • تصحیح و بهبود ناهنجاری‌های بلع و مشکلات گفتاری و ارتقا خود شناسی و تصویر ذهنی کودک از خود در دوره شکل‌گیری شخصیت
  • کاهش مدت زمان درمان با سیم‌کشی (درمان فاز دوم)

به طور خلاصه، در صورت لزوم، درمان زودهنگام معقول و محافظت کننده به درمان‌های سریع‌تر، آسان‌تر، قابل پیش بینی‌تر و موفق‌تر منجر می‌شود.

انواع ارتودنسی


دو نوع ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک وجود دارد.

ارتودنسی ثابت

تجیهزات ثابت، دستگاه‌ها یا ابزارهایی هستند که به دندان متصل می‌شوند و نمی‌توانند به وسیله بیمار جدا شوند و می‌توانند باعث حرکت دندان‌ها شوند. انواع ارتودنسی ثابت عبارتند از:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین سیم‌کشی‌ها، سیم‌کشی‌های فلزی هستند. این سیم‌کشی‌ها بسیار بادوام می‌باشند و کش‌هایی با رنگ‌های مختلف می‌توانند به صورت تزیینی بر روی آنها به کار روند تا تجربه ارتودنسی را خوشایندتر سازند.

ارتودنسی سرامیکی یا همرنگ دندان

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

سیم‌کشی‌های سرامیکی (ارتودنسی شفاف) از مواد شفاف یا همرنگ دندان ساخته می‌شوند و بنابراین نسبت به سیم‌کشی‌های فلزی کمتر بر روی دندا‌ن‌ها قابل مشاهده هستند. به همین دلیل، سیم‌کشی‌های سرامیکی عمدتاً برای نوجوان بزرگ‌تر و بزرگسالان استفاده می‌شود که نگرانی‌های ظاهری دارند و تمایل دارند ارتودنسی آنها کمتر به چشم بیاید.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

سیم‌کشی‌های لینگوال (پشت دندانی)، در عقب دهان قرار داده می‌شوند. استفاده از آنها راحت و آسان است و در طول روند درمان کاملاً پنهان هستند. بنابراین این درمان نوعی ارتودنسی نامرئی به شمار می‌رود. این سیم‌کشی‌ها برای همه افراد مناسب نیستند.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک می‌تواند برای تمیز کردن توسط بیمار و اصلاح کردن توسط دندانپزشک از دهان خارج شود. انواع مختلف تجهیزات ارتودنسی متحرک در ادامه شرح داده می‌شود.

الاینرهای شفاف

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

همگی این سیستم‌ها، از جمله اینویزیلاین و تصحیح شفاف، از مجموعه‌ای از ردیف کننده‌های شفاف، قابل حرکت و راحت می‌باشند که به تدریج دندان‌های شما را مستقیم و صاف می‌کنند. نه تنها الاینرها نامرئی هستند، بلکه قابلیت خارج کردن را نیز دارا می‌باشند؛ بنابراین شما می‌توانید در طول درمان، آنچه می‌خواهید را بخورید یا بنوشید و به علاوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز کمتر آزاردهنده خواهد بود.

وسیع کننده (اکسپندر)

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

وسیع کننده‌ها، با وارد آوردن فشار ملایم بر روی دندان‌های آسیاب بالایی یا پایینی در هر زمانی پس انجام تنظیم دندان‌ها، فک بالایی یا پایینی شما را بسط می‌دهند (عریض‌تر می‌کنند). هنگامی که فک به میزان بسط یافتگی دلخواه خود دست یافتید، ممکن است لازم باشد به مدت 4 تا 6 ماه دیگر نیز از وسیع کننده‌ها برای تثبیت بسط و به حداقل رساندن احتمال بازگشت به حالت قبل، استفاده کرد.

ریتینر

ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

هنگامی که دندان‌ها مستقیم شدند، بسیار مهم است که آنها را در وضعیت صحیح حفظ نمود تا به ساختارهای حمایتی اجازه محکم شدن داده شود. ریتینر یا نگهدارنده می‌تواند پس از خارج کردن تجهیزات، فضاهای کوچکی را که ممکن است بین دندان‌ها وجود داشته باشد، ببند. بدون همکاری کامل شما، حرکات ناخوشایندی اتفاق خواهد افتاد.

فرایند درمان


پس از تشخیص و در نظر گرفتن طرح درمانی مخصوص برای بیمار، متخصص ارتودنسی به شما توصیه خواهد کرد از دستگاه‌های ارتودنسی سفارشی برای حرکت دادن تدریجی دندان‌ها به وضعیت صحیح و مناسب استفاده کنید. این تجهیزات ارتودنسی ممکن است ثابت یا متحرک باشند.

هر نوع ابزار ارتودنسی که برای شما استفاده شود، متخصص ارتودنسی به طور منظم آن را تنظیم و تصحیح می‌کند تا مطمئن شود فشار کافی و مداوم بر دندان‌های شما اعمال می‌شود. بسیار مهم است که در فواصل معین به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و اگر بخشی از تجهیزات دچار شکستگی شدند یا آسیبی به آنها وارد آمد با پزشک تماس بگیرید. هنگامی که دندان‌ها به درستی همتراز شدند، سیم‌کشی‌های ثابت و تجهیزات متحرک خارج خواهند شد. سپس متخصص ارتودنسی یک ریتینر سفارشی برای شما خواهد ساخت. هدف از ریتینر آن است که مطمئن شوید دندان‌ها بازگشت به موقعیت اولیه خود را آغاز نمی‌کنند.

تفاوت بین ارتودنسی بزرگسالان و کودکان


اصلی‌ترین تفاوت بین درمان بزرگسالان و کودکان یا نوجوانان آن است که استخوان‌های فک بیماران جوان‌تر، همچنان در حال رشد است. در مورد بیماران بزرگسال، رشد این استخوان‌ها متوقف شده است و این امر جراحی ارتودنسی را برای تنظیم استخوان‌های فک ممکن می‌سازد. دیگر تفاوت‌ها عبارتند از:

  • آسیب‌های لثه یا استخوان: بزرگسالان بیشتر از کودکان ممکن است دچار تحلیل لثه یا حتی تحلیل استخوان به دلیل التهاب لثه یا بیماری‌های پیشرفته لثه شوند.
  • درمان‌های ارتودنسی تکمیل نشده در نوجوانی: بسیاری از بزرگسالان ممکن است در دوران کودکی یا نوجوانی برخی درمان‌های اردتودنسی را دریافت کرده باشند اما هیچگاه آنها را کامل نکرده باشند. در بزرگسالی آنها تکمیل درمان ارتودنسی خود را انتخاب می‌کنند تا به لبخندی زیبا و آکنده از سلامتی که همواره خواهان آن بوده‌اند، دست پیدا کنند.

بهداشت دهان و دندان برای کودکان در طول درمان ارتودنسی


ارتودنسی کودکان:درمان زودهنگام مشکلات فکی اطفال با سیم کشی

مسواک زدن دندان‌ها، هنگامی که از سیم‌کشی استفاده می‌کنید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. غذاها می‌توانند به سیم‌کشی‌ها بچسبند و باعث لک دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان شوند. همواره به یاد داشته باشید که نه تنها دندان‌ها که باید لثه‌ها و زبان را نیز مسواک کنید! تمیز نبودن لثه‌ها درست به همان اندازه تمیز نبودن دندان‌ها، نادرست است. در این صورت لثه‌ها پف می‌کنند، قرمز می‌شوند و تمایل به خونریزی دارند. بنابراین در هر بار مسواک زدن، به لثه‌های خود نیز توجه کنید. استفاده از نخ دندان در شرایطی که شما از سیم‌کشی‌ها استفاده می‌کنید، سخت‌تر اما دارای مزایای بسیاری است. برای استفاده آسان‌تر از نخ دندان، شما به تریدر نخ دندان یا سوپر فلاس نیاز خواهید داشت.